tag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post4798322898827778093..comments2023-10-05T02:11:10.563-07:00Comments on :: @ AL-BAKISTANI @ ::: SIAPA SULTAN ALLAH ????Al-Bakistanihttp://www.blogger.com/profile/07102298671497666795noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-45747469695808973862009-02-22T21:04:00.000-08:002009-02-22T21:04:00.000-08:00memang benar ana dahulu belajar di Pakistan. selam...memang benar ana dahulu belajar di Pakistan. selama 4 tahun. insya Allah ana boleh berbahasa urdu, tapi tidak sefasih dahulu. sebab sudah hampir 10 tahun ana meninggalkan bumi Pakistan..<BR/><BR/>byk kalimah yang telah lupa. kadang2 kena rujuk kamus juga...<BR/><BR/>tapi, dalam ilmu tafsir, ana masih lagi merujuk kitab berbahasa Urdu, seperti kitab Maarif Al-Quran, karangan Mufti Syafe', ayah kepada mufti Taqi Usmani, dan kitab Tafhim Al-Quran karangan Abu 'Ala Maududi..<BR/><BR/>sekian<BR/><BR/>Al-BakistaniAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-20254735412496750842009-02-22T17:16:00.000-08:002009-02-22T17:16:00.000-08:00salamsaya di fahamkan saudarapernah beljar di paki...salam<BR/>saya di fahamkan saudarapernah beljar di pakistan, saya nak tanya boleh kah saudara berbahas urdu sekarang ni?<BR/>wasalamAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-20037310545717859652009-02-21T21:02:00.000-08:002009-02-21T21:02:00.000-08:00terima kasih kerana menegur.tetapi sefahaman ana, ...terima kasih kerana menegur.<BR/><BR/>tetapi sefahaman ana, hadis Ahad terbahagi kepada 3 sudut,<BR/><BR/>1)pada sudut bilangan periwayat.<BR/>2) pada sudut "Al-Qail"<BR/>3) pada sudut kuat atau lemah<BR/><BR/>dari sudut bilangan Periwayat, hadis ahad terbahagi kepada 3 pula, iaitu;<BR/><BR/>1) hadis Gharib, <BR/>2) hadis Aziz dan <BR/>3) Hadis Masyhur.<BR/><BR/>memang hadis ini adalah hadis ahad, tetapi apakah ianya hadis ahad berbentuk Gharib ke, hadis ahad berbentuk Aziz ke atau hadis ahad berbentuk masyhur. sila lihat kitab 'Ulum Al-Hadis karangan Syaikh Abu Lais, m.s 162.<BR/><BR/>sekian<BR/><BR/>Al-BakistaniAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-32147766856769426522009-02-21T20:49:00.000-08:002009-02-21T20:49:00.000-08:00Saya bukan pakar hadis, tetapi saya meminati dan m...Saya bukan pakar hadis, tetapi saya meminati dan membaca buku dan ilmu mustalah hadis.<BR/><BR/>Saudara berkata:- "Sesuatu hadis Gharib, tidak semestinya diterima. Bahkan, sekiranya kewujudan hadis ini bercanggah dengan hadis-hadis yang kuat lain dari sudut lafaznya atau maksudnya, maka hadis tersebut adalah hadis yang tertolak. adapun jika tidak berlaku bercanggahan, maka hadis ini boleh diterima pakai."<BR/><BR/>Saudara terjemah dari nukilan Imam Bazzar.<BR/><BR/>Saya lihat tulisan asal Imam Bazzar adalah "yanfaridu". Atau 'berseorangan'.Bukan "yatagharrabu" (ganjil).<BR/><BR/>Saya berpendapat ada beza antara hadis gharib dan hadis ifrad (ahad).<BR/><BR/>Jika saudara buka Sahih Muslim dan Sahih Bukhari banyak hadis dari kategori Hadis Ahad (Ifrad).Anonymousnoreply@blogger.com