tag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post1250641119267334286..comments2023-10-05T02:11:10.563-07:00Comments on :: @ AL-BAKISTANI @ ::: WACANA BUKU “TIADA PAKSAAN DALAM AGAMA”Al-Bakistanihttp://www.blogger.com/profile/07102298671497666795noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-47897248927608560632011-09-23T13:22:26.990-07:002011-09-23T13:22:26.990-07:00Artikel oleh UZAR:
Jawapan Kekeliruan Penentang H...Artikel oleh UZAR:<br /><br />Jawapan Kekeliruan Penentang Hukuman Murtad:-http://zaharuddin.net/aqidah-&-kepercayaan/155-jawapan-kekeliruan-penentang-hukuman-murtad.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-68504658985696937632011-05-07T20:14:15.985-07:002011-05-07T20:14:15.985-07:00Salam sdra Wan Ji.
Kita boleh lihat bagaimana taf...Salam sdra Wan Ji.<br /><br />Kita boleh lihat bagaimana tafsiran manusia boleh begitu bercanggah dan keliru.<br /><br />Pertama sekali dalam Quran kalimah 'haram' tidak tersebut dengan perkara murtad. Ini tidak maksud murtad itu halal, tapi kita tidak boleh mengatakan sesuatu tentang Quran yang tidak wujud sebenarnya. <br /><br />Semua pakar yang di rujuk sdra terlupa menyebut firman Allah berikut :<br /><br />Surah Nisaa ayat 137 : "Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian mereka kafir, kemudian mereka beriman semula, kemudian mereka kafir sekali lagi, kemudian mereka bertambah-tambah lagi dengan kekufuran, Allah tidak sekali-kali akan memberi ampun kepada mereka, dan tidak akan memberi pertunjuk hidayah kepada mereka ke jalan yang benar."<br /><br />Jelas sekali keluar dpd beriman adalah murtad. Tetapi sila pehatikan bahawa walaupun ayat ini tidak halalkan murtad, tiada sebarang halangan dalam ayat ini kepada sesiapa pun yang hendak murtad. Cuma jika orang yang murtad itu kekal dalam kekufuran, maka Allah tidak akan ampunkannya atau memberinya petunjuk. <br /><br />Saya hairan kenapa semua pakar2 yang dirujuk sdra Wan Ji tidak tahu akan kewujudan ayat ini.<br /><br />Sila perhatiakn juga ayat 6:151 yg sdra rujuk. <br /><br />"Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan dengan kedua ibu bapa berbuat baiklah (wa bil waali daini ihsaanan); dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan."<br /><br />Perhatikan bhwa ketiga perkara ini adalah haram <br /><br />i. sekutukan sesuatu dgn Allah (syirik) <br />ii. berbuat baik kpd ibubapa <br />iii. membunuh anak<br /><br />Tentu sdra akan tanya 'berbuat baik kpd ibu bapa haram'??<br /><br />tetapi itulah yg tertulis dlm al Quran. Bagaimana kita hendak jelaskan perkara ini? Jelas seklai maksud kalimah arab haram tidak sama dgn fahaman Melayu 'haram' (dilarang).<br /><br />Masjidil Haram maksudnya bukan Masjd yg dilarang. Tidak ada perkataan Melayu yg sesuai utk menjelaskan maksud haram. Paling dekat mungkin 'disyaratkan' atau 'ditetapkan'.<br /><br />Jika kita melihat balik ayat tadi :<br /><br />"Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah DITETAPKAN oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan dengan kedua ibu bapa berbuat baiklah (wa bil waali daini ihsaanan); dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan."<br /> <br />Barulah lebih jelas maksudnya.<br /><br />Jelas bahawa syirik dan membunuh anak itu HARAM (DITETAPKAN0 sebagai sesuatu yang tidak baik dan jangan dibuat. Berbuat baik kpd kedua ibubapa pula (HARAM) DITETAPKAN sebagai satu kebaikan yg mesti di buat.<br /><br />Jadi samada kalimah arab HARAM maksudnya yg jgn dibuat atau perlu dibuat bergantung kpd maksud ayat.<br /><br />Masjidil Haram adalah kalimah jamaa dan bukan mufrad. Jadi bukan maksudnya 'sebuah masjid yg Suci' tapi 'tempat-tempat sujud (masjidil) yg ditetapkan (haram).<br /><br />Berkenaan hadis Bukhari pula, sila ambil perhatian bhwa kitab Bukhari yg ada pada kita hari ini bukan dpd tulisan tangan Imam Bukhari tetapi adalah karangan Imam Ibnu Hajar Askalani yg telah 'menyusun' semula sahih Bukhari di Kaherah pada abad ke sembilan Hijrah (1450 Masihi) - ia itu 700 tahun selepas Imam Bukhari.<br /><br /><br />Maksudnya Sahih Bukhari yg ada pada kita hari ini bukan "original". Memang tidak boleh "original" pun sebab Imam Bukhari tidak sempat bukukan koleksi hadithnya. Pada penghujung hayat Imam Bukhari, beliau tidak meninggalkan koleksi hadithnya yg telah di susun dalam bentuk buku atau telah disempurnakan dengan kemas. <br /><br />Jadi hadis Bukhari yg sdra rujuk itu bukan dpd Bukhari tetapi adalah hasil pilihan, suntingan dan karangan Ibnu Hajar Askalani.<br /><br />Sila ambil perhatian ayat berikut:<br /><br />Surah 39:23 dan surah 45:6.<br /><br />Salam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3556179391138419902.post-23029121804551376842011-05-05T20:37:40.579-07:002011-05-05T20:37:40.579-07:00jom ngundi di sini
http://mari-mengundi.blogspot...jom ngundi di sini <br /><br />http://mari-mengundi.blogspot.comAnonymousnoreply@blogger.com