Selasa, 30 Disember 2008

UTUSAN GAGAL FAHAMI DEALEK KELANTAN


UTUSAN GAGAL FAHAMI DEALEK KELANTAN

Utusan Malaysia hari ini melaporkan bahawa tok Guru Nik Abdul Aziz berkata:

“Ini masalah orang sini ( Pas Terengganu) dan bukan saya”

KOMEN:

Hari ini, seharian aku berada di Kelantan bersama dengan Masri, pengarah Penerbitan Syarikat Buku Anbakri Publika Sdn Bhd. kehadiran kami itu adalah untuk mengadakan temuramah bersama Isteri Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat untuk menerbitkan sebuah buku berkaitan kehidupan berkeluarga Tok guru Nik Abdul Aziz. (insya Allah, akan ditulis dalam tulisan akan datang)

Memandangkan kehadiran kami adalah atas urusan bersama Datin Tuan Sabariah, maka pada hari ini, kami banyak bersama dengan Setiausaha Politik Tok Guru, iaitu Tuan Haji Annual Bakri.

Banyak perkara yang kami berbual-bual dan bertukar pandangan dan maklumat. Antaranya berkenaan dengan kenyataan Akhbar yang dinukilkan oleh utusan Malaysia pada hari ini.

Memahami dari “bual-bual” kami itu, aku menyimpulkan berita itu benar-benar merupakan cara pihak akhbar kerajaan untuk memburukkan hubungan antara Tok Guru NIk Abdul Aziz dengan kepimpinan PAS di Terengganu.

Sebenarnya, kalimah “masalah” yang disebut oleh Tok Guru, bukanlah merujuk kepada “masalah” yang difahami dari minda orang-orang diluar kelantan. ini kerana, dalam dealek kelantan, kalimah “masalah” ini digunakan dalam beberapa keadaan.

Dengan sebab itulah, kita akan mendengar ada orang-orang kelantan berbicara;

“ini masalah dia, kawe tak mahu campur” yang sebenarnya bermaksud “itu hal dia, saya tak mahu campur”.

Atau kalau dilihat dalam dealek kelantan tok guru sebut:

“Ini masalah orang sini ( Pas Terengganu) dan bukan saya”

yang sebenarnya, tok guru bermaksud:

“itu hal PAS terengganu, bukan hal saya”

Bermakna, yang sebenarnya tok guru bukan mahu menceritakan keadaan PAS terengganu yang kononnya bermasalah, tetapi ianya merujuk kepada dealek kelantan yang bermaksud, itu adalah bidang kuasa pimpinan PAS terengganu, bukan bidang kuasa Tok Guru Nik Abdul Aziz.

Di harap, wartawan utusan yang mahu mengadakan temuramah dengan tok guru nanti adalah orang kelantan yang memahami dealek kelantan yang sebenar, agar berita bahlol tahap gaban macam ini tidak timbul sekali lagi.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 disember 2008 * 1:16 pagi.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kalau guna wartawan kelantan pun mmg diorag akan putar belitkan jugak berita tu