Jumaat, 27 Mac 2009

TERUSKANLAH WAHAI ”MANGKUK-MANGKUK” POLITIK !!

TERUSKANLAH WAHAI ”MANGKUK-MANGKUK” POLITIK !!

Isu rakyat tidak selesai lagi. Yang miskin, masih lagi miskin. Yang duduk dalam Khemah, tetap dalam khemah lagi. Nasib mereka, tetap sama seperti sebelum ini.

Kemenangan adalah kegembiraan. Jangkanya, gembira kerana rakyat yang miskin mendapat pembelaan. Gembira rakyat dibawah khemah selamat diberikan rumah. Tetapi, semuanya itu adalah pembohongan.

Pilihanraya menjadi medan kata-kata manis dari ”seorang lelaki” yang sedang mengorat seorang ”anak gadis” yang cantik yang kononnya untuk dijadikan Isteri, rupa-rupanya ianya sekadar mengejar habuan seks yang tidak pernah kenal erti kepuasan.

Susah untuk selesai masalah kemiskinan. Susah untuk selesaikan masalah rakyat duduk bawah khemah. Semuanya jadi susah, sebab tidak memulakan gerak kerja. Gerak kerja tidak berjaya dimulakan, sebab tidak ada kesempatan kerana sebuk bermain politik.

Taja menaja menjadi mainan politik. Alasannya senang;

”itu adalah orang aku. Kalau orang aku naik, maka segalanya menjadi senang”.

Jangkanya, apabila orang dia naik, maka rakyat akan terselamat. Rupa-rupanya, menerima nasib yang sama. Bak kata pepatah;

”keluar mulut buaya, masuk mulut harimau”

Ekoran itulah, kawan baik ditaja. Kalimah ”ustaz” dijaja sana dan sini. Kerana, kalimah itu ada nilai untuk mendapat populariti. ”Ustaz” yang ditabalkan, tetapi ”ustaz” yang yang ditabalkan itu, hanya namanya sahaja ”ustaz”.

Dalam usrah, berbagai-bagai kejahatan musuh yang dibongkar. Rupa-rupanya, kejahatan musuh itu, diteruskan oleh ”ustaz” yang ditaja.

Jangan dikritik ”ustaz” itu. mengkritik bermakna tidak memberi wala’. Memberi wala’ kepada ”ustaz” adalah wajib. Melanggar yang wajib, maka sudah dikira sebagai dosa. walaupun, kerja ”bangsat” itu dibuat oleh ”ustaz”.

Maklumlah, berdasarkan pemikiran sentimen ramai, apabila jam yang salah masa, bukan jam yang perlu diperbetulkan, tetapi matahari yang sewajarnya dibetulkan.

Apabila seluar singkat, yang wajar dibetulkan adalah potong kaki agar sama panjang dengan seluar, bukannya menambah kain agar seluar sama panjang dengan kaki.

Wala’ berjaya dicandukan. Wala’ hanya berlaku pada ”orang-orang aku”. Adapun ”orang-orang yang bukan orang-orang aku”, maka itu tidak boleh diberi wala’, walaupun mereka itu adalah nakhoda kapal.

Wala’ hanya dari ”kem aku”. Selain ”kem aku” wala’ haram diberikan, walaupun terhadap nakhoda kapal yang diterima ramai.

Parahnya, mangkuk-mangkuk politik ini adalah manusia yang penakut. Mereka hanya berani berkata-kata dibelakang, tetapi amat tidak berani berkata dihadapan.

Mereka menjadi penakut sedemikian adalah kerana, mereka takut masa depan politik mereka lesap. Maklumlah, mereka berpolitik bukan untuk Islam dan rakyat, tetapi untuk ”aku” dan ”orang-orang kem aku”.

Bagaimana dengan islam pula?? Jawapannya, itu sebagai tempelan sahaja. Maklumlah, takkan ”ustaz” nak berpolitik dengan "politik kafir" pula kot....

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
28 mac 2009 * 2:08 pagi




MENGHARAMKAN YANG HALAL, MENGHALALKAN YANG HARAM ADALAH ADIK BERADIK SYIRIK


MENGHARAMKAN YANG HALAL, MENGHALALKAN YANG HARAM ADALAH ADIK BERADIK SYIRIK

Islam adalah agama yang tugasnya menjaga fitrah kemanusiaan. Tidak mungkin Islam menghalalkan perkara yang memberi mudharat pada manusia, juga mengharamkan perkara yang memberi maslahat kepada manusia.

Firman Allah;

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya;
“Yaitu) orang-orang yang mengikut Rasul, Nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka, yang menyuruh mereka mengerjakan yang ma'ruf dan melarang mereka dari mengerjakan yang mungkar dan menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk”

(Surah Al-‘Araf : 157)

Pun begitu, memandangkan ada manusia itu mempunyai sifat “melampau-melampau”, menyebabkan mereka bertindak mengharamkan perkara yang sememangnya halal di sisi Allah.

Tindakan sebegini adalah dilarang, sehinggakan Nabi sendiri melaknat tindakan manusia seperti itu.

Sabda Nabi SAW;

هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ : قَالَهَا ثَلَاثًا

Maksudnya;
“Binasalah golongan yang melampau-melampau : baginda menyebut sebanyak tiga kali
[1]

Perkara yang halal, maka ia adalah halal. Perkara yang haram, maka ia adalah haram. Itu adalah prinsip Islam secara asasi.

ISLAM AGAMA TOLERANSI

Apa yang kita dapati, Islam itu bersifat toleransi. Ketolerasian Islam itu, digambarkan oleh Nabi SAW melalui sabdanya yang berbunyi;

إِنِّي لَمْ أُبْعَثْ بِالْيَهُودِيَّةِ وَلَا بِالنَّصْرَانِيَّةِ وَلَكِنِّي بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَةِ

Maksudnya ;
”Aku tidak dibangkitkan dengan yahudi dan tidak dengan nasrani. Aku dibangkitkan dengan ”Hanifiyyah” yang ”As-Sambah”
[2]

Maksud dengan « hanifiyyah » adalah, Islam adalah agama yang mempunyai tunjang aqidah yang mentauhidkan Allah SWT. Adapun « as-Samhah » atau toleransi bermaksud, ia bersifat mudah dan rai-meraikan.

Toleransi dalam Islam, segala hukum ketetapan Allah tidak bersifat menyusahkan. Bahkan, sebarang kesusahan bisa di mudahkan. Atau disebut dalam bahasa fiqhnya ;

الضرورات تبيح المحظورات

Maksudnya;
“mudharat boleh mengharuskan perkara yang dilarang”

Lawan bagi “hanifiyyah” adalah syirik kepada Allah. lawan bagi “As-Samhah” adalah mengharamkan perkara yang Allah halalkan.

Menyalahi dengan perinsip ini, ianya adalah tindakan yang salah dalam beragama. Bahkan, ianya pernah disebut oleh nabi SAW.

Sabda Nabi SAW;

وَإِنِّي خَلَقْتُ عِبَادِي حُنَفَاءَ كُلَّهُمْ وَإِنَّهُمْ أَتَتْهُمْ الشَّيَاطِينُ فَاجْتَالَتْهُمْ عَنْ دِينِهِمْ وَحَرَّمَتْ عَلَيْهِمْ مَا أَحْلَلْتُ لَهُمْ وَأَمَرَتْهُمْ أَنْ يُشْرِكُوا بِي مَا لَمْ أُنْزِلْ بِهِ سُلْطَانًا

Maksudnya;
“Sesungguhnya Aku jadikan semua hambaku dalam keadaan “hunafa’” (baca : lurus). Mereka didatangi syaitan untuk diselewengkan agama mereka. Syaitan mengharamkan apa yang telah dihalalkan kepada mereka. mereka di desak oleh Syaitan agar mereka syirik terhadap-Ku dalam perkara yang aku tidak turunkan keterangannya
[3]

Justeru, Islam memandang mengharamkan perkara yang halal adalah sama dengan melakukan syirik kepada Allah. begitujuga sebaliknya.

Ekoran dari itulah, kita akan dapati dalam Al-Quran bahawa Allah sangat mencela tindakan musyrikin arab, yahudi dan Nasrani. Celaan itu disebabkan mereka menentukan sesuatu hukum itu, bukan merujuk kepada Allah, tetapi merujuk kepada “kepala otak” mereka sendiri.

Sebagai contoh, mereka mengharamkan memakan binatang yang baik-baik, sedangkan tindakan mereka itu dilarang oleh Allah SWT. Seperti, mereka haramkan “bahirah” (iaitu : unta betina yang sudah lahirkan anak yang kelima), “Saaibah” (iaitu : unta betina yang dinazarkan untuk berhala), “wasilah” (iaitu : kambing betina beranak tujuh), “Haam” (iaitu : unta betina yang sudah beranak 10 kali).

Arab jahiliyyah dahulu, “bahirah” ini dianggap sebagai unta yang sudah banyak berjasa. Justeru, selayaknya diberikan kepada berhala sahaja. Bagi mengenali unta tersebut, apabila unta itu beranak sahaja anak kelima, telinga unta itu akan dipotong.

Apabila ada sebilangan mereka yang sesat dalam hutan, sesat di padang pasir atau sakit, mereka selalunya bernazar unta kepada berhala. Maka unta tersebut disebut sebagai ”saaibah”.

Dan macam-macam lagi anggapan arab jahiliyyah terdahulu, yang berasaskan kepada karut dan khurafat.

Tindakan mereka ini menyalahi dengan konsep menjaga fitrah kemanusiaan. Sudah pasti, ianya bercanggah dengan kandungan wahyu ilahi

Justeru itulah, Allah menurunkan firman-Nya;

مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَائِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

Maksudnya;
” Allah sekali-kali tidak pernah mensyari'atkan adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam. Akan tetapi orang-orang kafir membuat-buat kedustaan terhadap Allah, dan kebanyakan mereka tidak mengerti.”

(Surah Al-Maidah : 103)

Difahami dari ayat ini, kita akan dapati bahawa Allah sendiri mencela tindakan melampau-melampau yang dilakukan oleh orang muyrikin yang mengharamkan perkara yang halal di sisi Allah SWT.

Ini dikuatkan lagi dengan firman Allah SWT;

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آَمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ * قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

Maksudnya;
“Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat." Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui * Katakanlah: "Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui."

(Surah Al-’Araf : 32-33)

Jika dilihat kepada ayat ini, ianya adalah rentetan dari tindakan orang arab Qurisyh jahiliyyah dahulu yang mewajibkan kepada semua jemaah haji di Makkah melakukan tawaf dalam keadaan telanjang. Mereka beralasan, melakukan haji di Makkah bermakna membuang dosa. bagi membersihkan dosa, maka hendaklah buka pakaian. Ini kerana, apabila pakaian terlucut dari badan, maka samalah seperti dosa terlucut dari badan
[4].

Tindakan Quraisy jahiliyyah ini adalah tindakan yang melampau-lampau sehingga sanggup menafikan pakaian yang merupakan perhiasan yang Allah sediakan kepada manusia.

Juga firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ * وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas * Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya”

(Surah Al-Maidah : 87-88)

Ayat ini diturunkan rentetan dari Nabi SAW bercerita kepada para sahabat tentang hari kiamat di rumah Seorang sahabat yang bernama Osman bin Maz’um. Dalam cerita itu, nabi SAW menceritakan tentang nikmat dan azab disana, menyebabkan ada sebilangan sahabat meletakkan azam bahawa mereka tidak akan makan makanan dan minuman yang enak-enak. Mereka mahu menunaikan solat setiap malam, dan siang berpuasa. Tidak mahu tidur atas tilam dan sebagainya. azam mereka itu diketahui Nabi menyebabkan Nabi SAW menyatakan;

إني لم أومر بذلك إن لأنفسكم عليكم حقاً فصوموا وأفطروا وقوموا وناموا فإني أقوم وأنام وأصوم وأفطر آكل اللحم والدسم وآتي النساء فمن رغب عن سنتي فليس مني

Maksudnya;
“Aku tidak menyuruh kamu melakukan sedemikian. Maka hendaklah kamu berpuasa, tetapi ada masa kamu berbuka. Dirikan solat malam, tapi kamu tidur. Sesungguhnya aku juga solat malam dan aku juga tidur. Aku juga berpuasa, tapi aku juga berbuka. Aku makan daging dan aku juga mendekati isteri (jimak). Barangsiapa yang benci sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku”

Dengan huraian ini, nyata bahawa sesuatu hukum itu hendaklah dinilai dari sudut keluasan Islam yang telah ditetapkan oleh Allah, bukannya berasaskan kepada sentimen atau penilaian akal semata-mata.

Sekian

p/s : artikle ini adalah ulasan dari kitab ”al-halal wa al-haram fi Al-Islam” karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 mac 2009 * 4:34 petang







[1] Sahih Muslim : 4823.
[2] Musnad Ahmad : 21260
[3] Sahih Muslim : 5109.
[4] At-Tafsri Al-Kabir : 7/77.

Khamis, 26 Mac 2009

ISLAM, MELAYU DAN KEADILAN SEJAGAT

ISLAM, MELAYU DAN KEADILAN SEJAGAT

Islam dan melayu, dua unsure yang berbeda. Perbedaannya, Islam adalah agama, sedangkan melayu pula adalah bangsa. Dua unsur ini disinonimkan dalam perlembagaan Malaysia, walaupun hakikat mensinonimkan itu adalah salah.

Mana mungkin disinonimkan melayu dengan Islam, sedangkan disana wujud melayu yang tidak Islam. persoalannya, mengapa dua unsur ini disinonimkan??

Apakah tujuannya untuk menarik pengaruh Islam?? iaitu, apabila seseorang itu menjadi melayu, maka susahlah dia mahu keluar dari Islam. Dengan kata lain, kalau dia sudah melayu, maka tidak boleh sama sekali dia keluar dari Islam.

Ataupun, tujuannya untuk merosakkan islam??? iaitu, Islam akan dibataskan kepada orang melayu sahaja. Adapun bangsa lain, tidak boleh masuk islam. jika mahu masuk juga, hendaklah tukar jadi melayu. Bukankah, itu adalah perkara mustahil sama sekali??

Terpulang kepada mereka yang menafsirkan ”tujuan” disebalik kandungan definisi melayu dalam perlembagaan Persekutuan itu.

Jika diperhatikan keadaan kini pula, istilah melayu tidak boleh disinonimkan lagi dengan Islam. lebih-lebih lagi dengan berita ramainya orang melayu murtad. Ada melayu masuk Hindu dan ada melayu masuk kristian. Ada juga melayu yang lawan Islam atas nama parti politik, yang apabila lawan Islam, sudah pasti mereka terkeluar dari Islam.

Disamping itu juga, apabila disinonimkan melayu dengan Islam, seakan-akan terdapat satu halangan untuk menarik minat india dan cina kepada Islam. ini kerana, apabila cina mahu masuk islam, maka keturunan cina mereka akan dibuang. Apabila india masuk Islam, keturunan india harus dibuang.

Di Malaysia, kita akan dapati ada sebilangan pendakwah atau disebut juga muballigh islam yang berbangsa Cina dan India. Islam mereka lebih hebat dari Islam melayu. kesedaran islam mereka lebih hebat dari kesedaran islam melayu.

Orang melayu dikenali ”Islam baka”. Dari ”Islam baka” itu, mereka boleh jadi ”Muslim pusaka” atau ”muslim puaka”. ”Muslim pusaka” adalah Islam yang dipusakai dari Nabi, itulah Islam yang terbaik. ”Muslim Puaka” pula adalah Islam sekadar di lidah mereka, tetapi tidak di hati dan Al-jawarih (baca : anggota badan).

Ekoran dari itulah, lahirnya dua golongan melayu. (1) melayu yang mahukan Islam, dan (2) melayu yang tidak mahukan Islam. bentuk dua melayu ini, diterjemah dari sudut perjuangan mereka atas dasar parti politik. Maka lahirlah PAS dan UMNO.

PAS mahukan Islam, maka mereka adalah ”muslim Pusaka”. Adapun UMNO pula, mereka tidak mahukan Islam, maka mereka adalah ”muslim Puaka”.

PAS pula, tidak membataskan kepada melayu. ekoran itu, ada orang cina dalam PAS, juga ada orang india dalam PAS. Cina dan india dalam PAS itu, adalah orang islam.

UMNO pula, amat terbatas kepada melayu. Mereka yang tidak melayu, tidak boleh masuk UMNO, walaupun beragama Islam sekalipun. Orang melayu yang tidak beragama Islam pula, boleh mendaftarkan diri sebagai ahli UMNO kerana mereka ada kelayakan walaupun beragama kristian, hindu atau sebagainya.

Nyatanya, bangsa melayu adalah perjuangan UMNO. Agama Islam adalah perjuangan PAS.

Kemusykilan yang lahir pula adalah, PKR dan DAP. Kedua-dua parti ini, tidak memperjuangkan sesuatu bangsa atau sesuatu agama. Perjuangan kedua-dua parti ini dilihat memperjuangkan keadilan sejagat, yang sudah pasti konsep keadilan sejagat itu wujud dalam hidup berbangsa, juga hidup beragama.

Apabila manusia hidup beragama, pasti mereka mahukan keadilan. Begitujuga mereka dari apa bangsa pun. Justeru, kedua-dua konsep ini wujud dalam Islam, yang memberikan hak seadilnya kepada sesiapa sahaja, tidak kira apa jua agama mereka, mahupun apa jua bangsa mereka.

Kalau UMNO, perjuangan mereka adalah melayu. apabila melayu perjuangan mereka, akan wujud unsur tidak melayu. bermakna, sesiapa yang tidak melayu, maka itu adalah musuh UMNO. apakah begitu??? Jika ianya begitu, amat terang lagi bersuluh bahawa kekecohan bangsa-bangsa di Malaysia selama hari ini berpunca dari UMNO. pemikiran poltik yang berasaskan kepada perkauman.

Jika PAS musuh mereka, bermakna mereka bermusuh dengan Islam, kerana PAS perjuangkan Islam. pun begitu, ada UMNO mendakwa mereka beragama Islam, dan perjuangan mereka juga adalah Islam. Tetapi peliknya, di mana salahnya Islam perjuangan PAS sehingga UMNO menentang PAS????

Mungkin mereka mahukan melayu. justeru, aqidah mereka adalah ”menghaprakkan” bagi mereka selain melayu. bukankah aqidah ini mempertikaikan ketetapan Allah??? Nah... sudah pasti aqidah ini sesat lagi menyesatkan.

Justeru, apa pentingnya melayu jika Islam tergadai. Juga, apa gunanya melayu jika keadilan sejagat tergadai. Bahkan, tidak mengapa melayu tergadai apabila Islam terjaga. Juga, tidak mengapa melayu tergadai apabila keadilan sejahat terjaga. Ini kerana, Islam dan Keadilan adalah sesuatu yang boleh dirobah, sedangkan bangsa adalah sesuatu yang tidak boleh dirobah.

Bukankah Hang Tuan pernah berkata;

”takkan melayu hilang di dunia”

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 mac 2009 * 2:59 pagi









Rabu, 25 Mac 2009

UMNO LEMAH, MUSUH UMNO TIDAK KUAT???

UMNO LEMAH, MUSUH UMNO TIDAK KUAT???
Berita semalam menggambarkan factor Anwar Ibrahim penyebabkan besar kejatuhan UMNO dalam pilihanraya ke 12 lalu. Pandangan ini disampaikan oleh pembahas dari Pulau Pinang, Mohd Zaidi Mohd Said. Hari ini pula, Bekas Presiden UMNO, Pak Lah Badawi menggariskan beberapa perkara penyebab terhadap kejatuhan UMNO.

Antaranya, (1) sekat kebebasan rakyat, (2) jaga kepentingan individu tertentu, (3) tidak berani melakukan perubahan selaras transformasi masyarakat, (4) pimpinan UMNO tidak mesra rakyat, (5) tumpuan kepada masyarakat luar Bandar agak kurang, (6) tidak mesra untuk anak muda, (7) perbalahan dalaman dan (8) kebendaan.

Sebagai rakyat biasa; yang sedang melihat perubahan politik kini. Dianggarkan semua perkara yang digariskan ini menepati dengan kehendak sebenar.

Padaku, UMNO memang sudah terlalu lemah. Pun begitu, aku tidak menganggap kelemahan UMNO itu berpunca dari kekuatan yang ada pada musuh-musuh UMNO.

Aku melihat, UMNO itu lemah bukan kerana Musuh UMNO kuat. Tetapi, UMNO terlalu lemah sehingga tidak mampu lagi untuk dibaiki.

Penilaianku, jika ada kekuatan musuh UMNO pun, hanya terletak kepada kebijaksaanaan bermain isu. Dilihat, selepas Anwar Ibrahim keluar dari penjara, bermain isu ini menjadi hebat menyebabkan Pakatan Rakyat berjaya menguasai beberapa kerajaan, juga mengkelam kabutkan UMNO dan BN dalam parlimen.

Semasa Anwar Ibrahim dalam penjara, situasi politik Malaysia tidak seagrasif kini. Isu yang dimainkan tidak menyengat. Anak-anak muda pun, agak kurang berminat dengan politik. Non Muslim – khususnya DAP – agak kurang mesra dengan muslim – Khususnya PAS -.

Tetapi, selepas keluarnya Anwar Ibrahim dari penjara, situasi politik agak berbeda. Walaupun anak-anak muda tidak berminat dengan Pemuda PAS dan AMK, tetapi mereka berminat dengan gaya muda Anwar Ibrahim. Walaupun Non Muslim tidak berminat dengan PAS, tetapi mereka berjaya berkawan dengan muslim disebabkan faktor menghormati Anwar Ibrahim.

Cumanya, ada sebilangan kecil non Muslim yang kagum dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Pun begitu, Non Muslim yang menjadi pemimpin pula, masih lagi menjauhkan diri dari PAS.

Selepas kemenangan Pakatan Rakyat, mereka agak melihat PAS. Mereka sudah mula berani berkawan dengan PAS. Itu adalah keuntungan yang dikecapi selepas tertubuhnya Pakatan Rakyat. Tetapi, keadaaan ini tidaklah seagresif mana sebelum tertubuhnya Pakatan Rakyat.

Secara peribadi, aku agak bersetuju apabila UMNO mendakwa bahawa kekalahan mereka pada hari ini berpunca dari faktor kelemahan dalaman mereka. Pun begitu, aku menilai pula, kekuatan musuh UMNO pada hari ini adalah faktor Anwar Ibrahim.

Mungkin kita kata, faktor PAS juga adalah kekuatan. Ya.. memang kita kuat di Kelantan. Itu adalah faktor Tok Guru Nik Abdul Aziz. Bagaimana pula di luar kelantan???

Penilaian peribadiku, kekuatan PAS di luar kelantan bergantung dengan isu-isu yang dimainkan oleh Anwar Ibrahim. Sebab itu, kemenangan Pakatan rakyat, memperlihatkan PAS minoriti berbanding PKR dan DAP.

Justeru, yang perlu difikirkan kini adalah, kita sudah mendapat ruang yang terbuka untuk berkawan dengan non Muslim dan anak-anak muda. Gunakan ruang yang ada untuk memberi kefahaman Islam terhadap mereka.

Jika kita pernah berkata, jika Islam difahami, pasti Islam akan disokongi. maka, ingin dinyatakan, jika kita yakin dengan Islam, mengapa kita tidak agresifkan penerangan tentang islam???

Yang dilihat sekarang, kita seakan-akan sedang melalaikan penerangan Islam, disebabkan kita leka ”bermain politik”. Bermain politik, sehingga lalai mengambil keutamaan pemahaman Islam kepada rakyat, sehingga melahirkan perasaan meluat rakyat terhadap kita yang memperjuangkan Islam.

Sekian

p/s : ini sekadar pandangan penulis yang bukan hasil analisa, tetapi mungkin terfokus di kawasan-kawasan tertentu sahaja.

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 mac 2009 * 2:30 petang







KHAIRY MENANG !!???

KHAIRY MENANG !!???

Khairy dapat banyak undi berbanding Khir Toyo dan Mukhriz. Menandakan, ketua Pemuda UMNO Malaysia kini adalah Khairy.

Nampaknya, Khairy lebih bijak main politik berbanding Khir Toyo dan Mukriz, walaupun beliau diberikan amaran dari Lembaga Disiplin UMNO tentang rasuah yang melibatkannya.

Secara peribadi, aku kagum dengan “nakal” Khairy dalam politik. Beliau bijak bermain strategi, juga bijak bermain propaganda dalam peperangan politik dalaman UMNO.

Pun begitu, khairy menang dalam keadaan Najib naik jadi Presiden UMNO. Justeru, kenaikan Khairy yang merupakan menantu Pak Lah adalah amat mencurigakan. Kecurigaan dari sudut mainan politik pemuda UMNO Malaysia dengan Presidennya.

Jika kemenangan itu berbelah pihak kepada Khir Toyo atau Mukriz, dirasakan tidak ada mainan politik dalaman UMNO. Sebab, kedua-dua makhluk Allah itu adalah proxy Mahathir merangkap proxy Najib.

Apakah UMNO akan bergolak lagi selepas ini???

Kita tunggu dan lihat….

Tetapi, aku tidak fikirkan yang itu lebih serius. Bahkan, aku lebih fikirkan ketua Pemuda PAS dan Ketua Angkatan Muda PKR. Apakah dengan ketua pemuda PAS dan Ketua Angkatan Muda yang ada kini mampu untuk menandingi Khairy dalam menghadapi isu-isu yang mendatang???

Lihatlah keberanian Khairy berdebat dengan tokoh Muda PAS yang dikagumi kawan dan lawan, Dato Hussam Musa di kelantan baru-baru ini. Jika setaraf Dato’ Husam Musa yang merupakan Naib presiden PAS pun berjaya di “helah” dan di “main” kan oleh Khairy, apakah pemuda PAS atau ketua angkatan Muda PKR bersedia bermain politik seperti Khairy.

Padaku, inilah yang perlu kita fikirkan sekarang. Mungkin PAS perlu kepimpinan Pemuda pusat seperti Tuan Haji Mahfuz Omar. Bijak berpidato, bijak bermain propaganda musuh, juga amat senang dengan anak-anak muda yang tidak kira apa jenis pemakaian dan pemikiran sekalipun. Keadaan yang sama juga, AMK Malaysia.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 mac 2009 * 2:17 pagi




BANTAHAN NAJIB DARI JADI PM


Najib nak naik jadi PM untuk gantikan Pak Lah. Apakah kita mahukan Najib jadi PM??


kalau anda tidak mahu, sila bantah kenaikan Najib sebagai PM di link berikut;




sekian


Al-Bakistani

TKO MEMBANTUTKAN DAKWAH????

Faizal Tahir dan keluarga bahagia
TKO MEMBANTUTKAN DAKWAH????

Tranungkite adalah lamanweb politik yang dikuasai oleh PAS. ia kepunyaan Dewan Pemuda PAS kawasan Dungun. Tahniah atas usaha Pemuda PAS itu.

Pun begitu, berita dari Pas Johor yang bertajuk “Islam Awang Liku Versi Najib Ganti Islam Hadhari”, yang diterbitkan oleh Tranungkite pada hari ini, mempunyai nilai ulasan yang boleh dipuji, tetapi dilihat agak kurang bijak, apabila gambar Saudara Faizal Tahir yang buka baju dipaparkan.

Aku adalah orang yang agak rapat dengan keluarga Faisal Tahir. Secara personal, aku agak kenal Faizal Tahir, walaupun kami tidak begitu rapat.

Walaupun kisah silam, Faizal Tahir dilihat sebagai “orang yang berdosa”, tetapi sekarang beliau adalah orang yang sedang dalam “proses untuk berubah”.

Beliau adalah orang yang tidak mengundi UMNO/BN, malahan membenci. Tetapi, keadaan ini tidak pernah difikirkan oleh orang-orang PAS sekarang yang mendakwa berdakwah.
Aku memandang, Faizal adalah eset berharga untuk menarik pengaruh anak-anak muda kini kepada Islam. Sepatutnya, Faizal perlu dijadikan senjata berharga dalam menarik pengaruh mereka kepada Islam. lebih-lebih lagi, beliau dalam “proses berubah”.

Pernah kita berfikir, Faizal mempunyai peminat yang ramai, sudah tentu dengan berjaya meng”islam”kan lagu-lagu nyanyian Faizal akan menghasilkan kejayaan meng”islam”kan peminat-peminat Faizal. Walaupun tidak berjaya secara penuh, sekurang-kurangnya sikit pun sudah memadai.

Bak kata kaedah fiqh;

لا يدرك كله لا يترك كله

Maksudnya;
“tidak mendapati semuanya dengan tidak menolak semuanya”

Tetapi, apabila gambar “dosa silam” dipaparkan oleh lamanweb yang kepunyaan PAS, ini merupakan tindakan yang sedang membantutkan proses untuk menjayakan dakwah islamiyyah terhadap anak-anak muda.

Kalau pun TKO tidak mahu berusaha hendak meng”islam”kan peminat-peminat Faizal, diharapkan jangan menjadi penghalang usaha individu tertentu yang berusaha untuk meng”islam”kan mereka.

Faizal kini sudah tidak lagi melakukan tindakan yang sensitive, tetapi persoalannya, mengapa dosa lama ini diungkit-ungkitkan lagi. Jika beliau masih lagi tidak berubah, lalu mahu dipaparkan juga, terpulanglah kepada kebijaksanaan kita dalam memaparkan gambar-gambar sebegitu atau tidak.

Aku harap, TKO lebih bijak dalam memaparkan gambar-gambar dalam web mereka di masa akan datang. Dicadangkan, gambar “dosa silam” yang telah dipaparkan itu dibuang, kerana ianya telah berjaya melukakan hati insan-insan yang tidak bersalah dan tidak berdosa, bahkan dalam usaha mereka menuju kepada Allah.

Nabi SAW ada bersabda :

كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ

Maksudnya;
“Setiap umatku bisa diampunkan melainkan mereka yang menzahirkan maksiat yang dilakukan
[1]

Sabda nabi SAW lagi;

مَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
”Barangsiapa yang menutupi aib saudaranya yang Islam, pasti Allah akan menutup aibnya pada hari akhirat nanti
[2]

Memang hadis ini ada perbahasan, iaitu dalam keadaan tertentu, boleh dibuka aib seseorang. Pun begitu, mendedahkan aib orang yang sedang dalam proses menuju kepada kebaikan akan mengakibatkan mudharat yang lebih besar. Sudah pasti, tindakan itu adalah dosa disisi Allah SWT.

Sekian
P/s : jangan disebabkan kebodohan kita menjadi punca manusia jauh dari Islam


Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 mac 2009 * 6:08 petang







[1] Sahih Al-Bukhari : 5608.
[2] Sahih Al-Bukhari : 2262.

Selasa, 24 Mac 2009

APABILA “ANAK UBAI” CERAMAH AGAMA

APABILA “ANAK UBAI” CERAMAH AGAMA

Utusan Meroyan melaporkan;

“KUALA LUMPUR 24 Mac — Orang Melayu perlu kembali kepada ajaran Islam dan tidak terjebak kepada budaya fitnah memfitnah yang semakin menghimpit perpaduan kaum itu sejak akhir-akhir ini, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Najib yang juga Timbalan Presiden Umno berkata sebaliknya orang Melayu perlu menjalani proses muhasabah dan introspeksi untuk kembali ke pangkal jalan dengan bersatupadu
[1]

KOMEN:

Najib kata, orang melayu kena kembali kepada Islam. terkejut biawak kepada sesiapa yang mendengarnya. Sejak bila barua ni pandai cakap Islam pula ni???

Masa PRK Pangkalan Pasir dulu, barua ni kata, masa mengundi tidak ada unsur dosa dan pahala. Cakap macam tu, bermakna, menafikan islam dalam sudut politik.

Hari ini pula, dia cakap, kena kembali kepada Islam.. bagusla tu.. dah bertaubat kot???.

Tapi kan, Kalau kembali kepada Islam, kena keluar UMNO dan pakat-pakat masuk PAS. Kalau duduk dalam UMNO, pastu cakap kena kembali kepada Islam. itu bukan seruan yang ikhlas, tapi seruan hipokrit ala anak lelaki ubai bin salul.

Kalau UMNO cakap Islam, sama seperti orang minum arak dalam gelas arcopal. Macam daging babi dalam tin sardin. Lepas tu, dibubuh lebel ”halal” pula. Itulah perumpamaan najib yang UMNO bercakap Islam.

Sebenarnya, semua itu tak pelik.. sebab Abdullah bin Ubai bin Salul dahulu, dalam saf solat jemaah betul-betul dibelakang Nabi SAW.

Sekian

P/s : hilang sudah “Islam Hadhari”, “islam Awang liku” semakin hampir menjengah

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 mac 2009 * 1:34 pagi





[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0324&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_28.htm

BERKAWAN DENGAN DAP, BERMUSUH DENGAN UMNO

BERKAWAN DENGAN DAP, BERMUSUH DENGAN UMNO

Ada orang kita berpendapat. Kita sepatutnya berkawan dengan UMNO, sebab UMNO orang Islam. Kita kena gaduh dengan DAP, sebab DAP bukan orang Islam.

Soalan sebegini dilontarkan kepadaku. Jawapan aku;

”Orang yang kata UMNO adalah kawan sebab mereka beragama Islam, dan lawan DAP sebab mereka tidak beragama Islam, adalah pemikiran yang tidak berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah”.

UMNO parti orang melayu. rata-rata orang melayu beragama Islam (bukan semua). Tapi kena ingat, orang Islam ada dua jenis pula, iaitu islam yang mukmin, satu lagi munafiq.

Walaupun UMNO parti orang melayu, bukan bermakna UMNO itu parti Islam. Nisbah parti, parti non islam juga, seperti parti DAP. Bukti UMNO parti non islam, Al-Quran dan As-Sunnah bukan asas perlembagaan parti.

Masalah yang timbul adalah, orang UMNO. Apabila mereka duduk dalam parti UMNO (parti non Islam), apakah mereka jadi non muslim???

Keadaan mereka, sama lah kita kata, orang melayu yang duduk dalam parti DAP. Samalah seperti Dr Nasir Hashim menjadi pendokong parti Sosialis (PSM).

Dari segi status parti, UMNO dan DAP adalah sama. Perjuangan kedua-dua parti, bukan Islam. (bahasa kasar : kedua-duanya adalah parti kafir)

Masalah kita sekarang, orang UMNO dan Orang DAP.

Orang UMNO, ramai beragama Islam. Dan orang DAP ramai yang tidak beragama islam.

Walaupun orang UMNO beragama Islam, tapi mereka munafiq, suka bermuka-muka. Adapun orang DAP, walaupun mereka non Muslim, tapi mereka ada ketelusan, tidak bermuka-muka.

Bertembung antara dua jenis manusia ini, lebih baik kita berkawan dengan orang non muslim yang telus, yang tidak bermuka-muka berbanding berkawan dengan orang Islam tapi munafiq, iaitu bermuka-muka.

Imam Fakhr Ar-Razi ada menyebut dalam kitab ”At-Tafsir Al-Kabir” dengan katanya,;

”orang munafiq lebih jahat dari orang kafir. Orang munafiq lebih berbahaya dari orang kafir. Orang munafiq, azab mereka lebih berat dari azab orang kafir”.

Dalilnya adalah;

Firman Allah;

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ

Maksudnya;
”Sesungguhnya orang munafiq, tempat mereka adalah yang paling bawah sekali dalam neraka (tempat yang paling panas)”

(Surah An-Nisa’ : 145)

Firman Allah;

إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا

Maksudnya;
”Sesungguhnya Allah himpun orang munafiq dan orang kafir, semuanya dalam neraka”

(Surah An-Nisa; 140)

Allah dahulukan menyebut orang munafiq berbanding menyebut orang kafir. Menandakan azab terhadap orang munafiq lagi hebat dari azab orang kafir.

Kalau azab orang munafiq lagi hebat dari azab orang kafir, bermakna, kafirnya orang munafiq lagi berat berbanding kafirnya orang yang sememangnya kafir.

Tambah-tambah lagi, orang DAP dulu tak sokong Islam sebab UMNO putar belit pasal Islam. Mereka terkeliru dengan Islam. Sekarang, DAP dah mula faham Islam, iaitu semenjak kawan dengan PAS dan PKR. Walaupun tak banyak, sikit pun sudah layak diberikan pujian. Sebab, mereka masih belum islam lagi.

Oleh itu, kalau ada orang ajak berkawan dengan parti UMNO, dan tinggalkan dari berkawan dengan parti DAP. Orang itu hendaklah disuruh belajar Al-Quran dan As-Sunnah lagi.

Ini kerana, penilaian antara dua parti ini, UMNO lebih kafir dari DAP.

Kita berkawan dengan DAP, sebab kita nak dakwah islam kepada mereka. Sebab mereka orang yang kosong tentang Islam. Adapun kita serang UMNO, sebab mereka munafiq. Mereka sudah faham Islam, tapi degil dengan Islam.

Ajaran Al-Quran, kalau berjumpa dengan orang yang tak faham Islam, kita kena berlembut dengan mereka. Adapun jika berjumpa dengan orang yang sudah faham islam, tapi degil juga, kita kena keras dengan mereka.

Sila baca ulasan Al-Quran;
http://g-82.blogspot.com/2009/01/tadabbur-al-quran-siri-1.html


Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 mac 2009 * 4:05 petang

Isnin, 23 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 22

MEMBELAI ISTERI

Membelai isteri memperlihatkan isteri mendapat pembelaan. Suami yang membelai bisa digambarkan sebagai pendekar yang sedang mempertahankan permaisurinya.

Rasa mendapat pembelaan merupakan satu wajah dalaman hati perempuan bahawa mereka sedang dihargai. Dari situ, bermulanya kebahagiaan hidup.

Rasulullah SAW telah membuktikan kebahagiaan bentuk ini. diamalkan sebagai rutin harian, walaupun terpaksa berhadapan dengan masa sebuk yang keterlaluan.

Aisyah R.ha berkata;

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ يَوْمٍ إِلَّا وَهُوَ يَطُوفُ عَلَيْنَا جَمِيعًا امْرَأَةً امْرَأَةً فَيَدْنُو وَيَلْمِسُ مِنْ غَيْرِ مَسِيسٍ حَتَّى يُفْضِيَ إِلَى الَّتِي هُوَ يَوْمُهَا فَيَبِيتَ عِنْدَهَا

Maksudnya;
“Nabi SAW sentiasa mengelilingi isteri-isteri baginda seorang demi seorang. Baginda SAW menghampiri kami dan membelai kami tanpa menyetubungi hinggalah Baginda SAW sampai ke rumah isteri yang masa gilirannya, maka dia bermalam disitu
[1]

Amat nyata, Nabi SAW tidak pernah mengabaikan perasaan hati para isteri, walaupun itu bukan malam gilirannya. Baginda SAW yang berpoligami, akan mengelilingi rumah para isteri semata-mata membelai mereka. sesampai di rumah isteri yang merupakan malam gilirannya, baru Baginda SAW bermalam di situ.

Tindakan Nabi SAW itu, bukanlah dilakukan secara bermusim, tetapi rutin harian. Nabi melakukan demikian, kerana tidak mahu “tawar hati” dalam hati para isteri, walaupun dalam masa sehari sekalipun.

Perhatian dalam dakwah, tidak mengabaikan Nabi terhadap para isteri. Ekoran itu tidak hairan, Allah memberikan izin kepada nabi berpoligami lebih dari umat.

Kepada para suami, jadikan hadis ini sebagai tauladan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang berpoligami. Isteri adalah sebahagian dari kehidupan. Gembira mereka adalah gembira suami. Sedih mereka adalah sedih suami.

Jika isteri bersedih, membuatkan banyak perkara dalam urusan rumah tangga dilakukan dengan tidak ikhlas. Wujudnya tidak ikhlas itu, merupakan bibit permulaan krisis rumah tangga.

Justeru, keikhlasan antara suami isteri perlu dibina. Antara cara yang ditunjukkan oleh Nabi adalah, perhatian yang sewajarnya diberi, seperti belaian isteri tidak diabaikan.

Belaian ini, tidak semestinya datang dari suami, bahkan isteri juga perlu membelai suami. Belaian yang diberi, hendaklah bersesuaian dengan mood suami, agar belaian yang diberi hendaklah dipastikan mendapat kebahagiaan dalam rumahtangga.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 mac 2009 * 2:45 petang



[1] Musnad Ahmad : 23621.

KUASA OH KUASA….

KUASA OH KUASA….

Kadang-kadang terfikir persoalan bodoh. Apabila jam kita tidak betul dengan masanya, mana satukah yang perlu dibaiki?? Matahari atau jam???

Begitujuga, apabila seluar yang kita pakai tu singkat sangat. Mana satu yang perlu dibaiki, apakah kain seluar itu perlu ditambah atau kaki kita yang perlu dipotong???

Kita nak minum air. Air tersebut bisa masuk ke dalam mulut dengan apa-apa jenis gelas sekalipun. Oleh itu, antara dua perkara, mana satukah yang patut kita perbalahkan???

Apakah kita perlu berbalah disebabkan jenis-jenis gelas atau kita berbalah, apakah air tersebut masuk ke dalam mulut kita??
orang berebut kuasa. Apa tujuan berebut kuasa, sedangkan masih lagi tidak mampu melaksanakan amanah. Jika tidak mampu melaksanakan amanah, apakah kehadiran kita itu pula melahirkan maslahat lebih besar???

Jika ianya tidak wujud, buat apa pertahankan kuasa. Jika pertahankan juga kuasa, apakah tujuannya yang sebenar???

Kaedah asas amat senang. Bila tidak mampu, baik tidak pertahankan kuasa. Letak jawatan. Pun begitu, bila masih tidak mampu, tetapi tetap pertahankan kuasa. Maka itu adalah perkara pelik bin ajaib.

Asasnya, kuasa adalah untuk menunaikan perintah Allah. Memberikan kebajikan kepada rakyat. Membantu orang yang susah. Itulah matlamat kuasa.

Pun begitu, amat memelikkan, apabila wujud manusia yang tidak pernah menunaikan matlamat dikala berkuasa dahulu, tiba-tiba dia berperang demi mempertahankan kuasa. Apakah tujuan sebenar dia mempertahankan kuasa itu???

Masalah rakyat tidak tertunai. Dakwah Islam tidak berjalan. Tiba-tiba dia masih tetap mempertahankan kuasa. Apakah itu sudah boleh disebut pengkhianat kepada kuasa???

Apabila dikritik demi mempertahankan rakyat dan mempertahankan dakwah Islam. Orang yang mengkritik dilebel sebagai karut. Tetapi, jika tindakan yang sama dilakukan terhadap musuh, maka tindakan itu dianggap hero.

”kalau gu kawe buat, semuanya betul belako”. Bukankah itulah ungkapan yang mengandungi makna assobiyyah????

Apa makna assobiyyah pula??? Jawapan nabi adalah, membantu orang melakukan kezaliman.

Bermakna, kalau kawan kita buat tak betul. Kita sokong tidak betul itu. itulah disebut sebagai assobiyyah. Atau mafhum Mukhalafahnya pula, kalau kawan kita buat tak betul, kita kritik, maka itulah bukan assobiyyah.

Nabi tak mengaku umat bagi mereka yang assobiyyah. Justeru, assobiyyah adalah haram.

Oleh itu, apa yang patut kita pertahankan dalam hal ini?? apakah matlamat atau wadah yang menuju kepada matlamat????

Dengan demikian, apabila jam kita rosak, pastikan kita membaiki jam, bukan membaiki matahari. Apabila seluar kita singkat, pastikan kita tambah kain untuk labuhkan seluar yang singkat, bukannya kita memotong kaki agar kaki kita sama panjang dengan seluar.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

bakistani_blog@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 mac 2009 * 2:23 pagi


Ahad, 22 Mac 2009

DIUGUT ATAU UGUTAN YANG DIRANCANG??


DIUGUT ATAU UGUTAN YANG DIRANCANG??

Malaysiakini melaporkan;

“Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, hari ini membuat laporan polis terhadap penulis sebuah buku yang dikatakan mengugut dan memfitnah beliau
[1]

KOMEN

Perang di Palestine, iraq, Afghanistan dan lain-lain, senjata dalam peperangan adalah senapang, pistol, C4 dll. Adapun dalam perang dalam sistem demokrasi, senjatanya adalah pengundi (baca : rakyat)

Khairi Jamaluddin amat masyhur dengan berani. Kalau tidak berani, masakan dia bersedia berdebat dengan Husam Musa di kelantan baru-baru ini.

Khairi juga, antara anak muda dalam UMNO yang dilihat agak agrasif. Banyak tindakan beliau yang bersifat provokasi-provokasi yang memperlihatkan beliau mula mendapat tempat di mata-mata ahli politik di Malaysia, sama ada dari PR, lebih-lebih lagi dari BN, khususnya UMNO.

Pemilihan UMNO semakin hampir. Khairi juga akan bertanding dalam pemilihan tersebut bagi merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. Pak Lah yang merupakan bapa mertua Khairi dah jatuh dari Presiden UMNO. Cumanya, tidak diketahui lagi status jawatan Perdana Menteri, apakah diletakkan atau tidak.

Jatuh Pak Lah, bermakna jatuhlah Khairi. Lebih-lebih lagi kalau Najib yang merupakan proxy Mahathir naik. Mahathir benci Khairy, sudah pasti Najib pun benci Khairy.

Bermakna, naik Najib, maka masa depan politik khairy dalam bahaya. Ini kerana, khairy hidup dalam politik kerana bergayut pada dahan bapa mertua.

Pengaruh Khairy, Khir Toyo dan Mukriz dalam merebut Ketua Pemuda UMNO agak sengit. Khir Toyo anak buah Mahathir, sama juga Mukriz yang merupakan anak mahathir. Tetapi, Khairy??? Musuh ketat Mahathir. Ini kebimbangan bagi politik Khairy.

Oleh itu, Khairy kena fikirkan tindakan yang paling berkesan agar beliau boleh naik jadi Ketua Pemuda UMNO. Bagaimana???

Undi perwakilan adalah perkara penting. Oleh itu, hati pengundi perlu di kuasai. Cumanya, bagaimana mahu menguasai hati-hati pengundi-pengundi, agar undi Khir Toyo dan Mukriz akan dapat dikuasai Khairy???

Caranya banyak. Ada dengan rasuah kepada perwakilan. Ada dengan timbulkan perasaan kagum dalam hati perwakilan. Ada pula dengan cara menimbulkan perasaan “kesian” dalam jiwa perwakilan.

Oleh itu, tindakan khairy membuat laporan polis terhadap penulis buku “tuah & Sial” yang kononnya mengugut beliau beri RM 100 ribu amat meragukan.

Apakah ia adalah taktik propaganda yang dimainkan oleh Khairy bagi mendapatkan undi dalam pemilihan ketua Pemuda UMNO???

Apakah laporan polis itu dengan tujuan untuk Khairy menjadi perhatian perwakilan, menyebabkan Khairy akan dirasakan seperti hero disebabkan beliau diugut sedemikian rupa??? Apabila Khairy dilihat sebagai hero, sudah pasti perwakilan mengkagumi beliau, seterusnya memberi undi kepada Khairy.
atau, ia adalah tindakan untuk nak "Cover line" terhadap kisah benar yang terkandung daam buku tersebut??. ini kerana, bimbang jika buku itu berjaya disebarkan, maka masa depan Khairy akan luput.
Nampaknya, khairy tidak menari dengan gendang yang dipukul, tetapi turut sama memukul gendang, agar perwakilan menari dengan pukulan gendang Khairy.
persoalannya, apakah gendang khairy nanti berjaya menyebabkan perwakilan menari ?? Jika "game" khairy ini tidak berjaya, apa akan jadi dengan masa depan Khairy....

Pada UMNO, tindakan ini tidak pelik berlaku dalam pemilihan mereka. Tetapi, tindakan sebegini amat mustahil berlaku dalam PAS yang sering menolak jawatan walau diberi sekalipun.

Pada UMNO, tidak ada istilah halal dan haram dalam kehidupan mereka. Jika wujud pun, halal dan haram dari perspektif parti, bukan dari perspektif dosa dan pahala.

Maklumlah.. UMNO adalah jijik dan kotor....

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 mac 2009 * 9:19 pagi



[1] http://www.malaysiakini.com/news/100737

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 13 : KESUSAHAN DAKWAH NABI NUH

KESUSAHAN DAKWAH NABI NUH A.S

Firman Allah;

إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ * قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ * أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ * يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ * قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا * وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا * ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا* ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا

Maksudnya;
“Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (dengan memerintahkan): "Berilah kaummu peringatan sebelum datang kepadanya azab yang pedih" * Nuh berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu * (yaitu) sembahlah olehmu Allah, bertakwalah kepada-Nya dan taatlah kepadaku * Niscaya Allah akan mengampuni sebagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai kepada waktu yang ditentukan. Sesungguhnya ketetapan Allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui * Nuh berkata: "Ya Tuhanku sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang * maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). * Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (kemukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan sangat * Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru mereka (kepada iman) dengan cara terang-terangan * kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-terangan dan dengan diam-diam”

(surah Nuh : 1-9)

HURAIAN

Nabi Nuh A.S adalah Nabi keempat selepas Nabi Adam, Nabi Syits dan Nabi Idris. Bapa baginda bernama Lamik bin Metusyalih bin Idris. Bermakna, Nabi Nuh A.S adalah cicit kepada nabi Idris A.S.

Baginda dilantik menjadi Nabi, dikala umatnya berada dalam “fatrah” ketiadaan Nabi. Ekoran dari itulah, umatnya banyak melakukan syirik kepada Allah, melakukan dosa maksiat yang tidak sudah-sudah.

Mereka menyembah berhala pun, mengikut suka-suka mereka sahaja. Ekoran itulah, terdapat dikalangan mereka berhala sembahan, walaupun satu berhala sahaja, tetapi mempunyai banyak nama seperti satu patung itu di satu ketika bernama Wadd, diketika lain bernama Suwa, diketika lain bernama Yaghuth, diketika lain bernama Yatuq dan diketika lain bernama Nasr.

Dalam keadaan syirik itulah, Allah melantik Nabi Nuh untuk membimbing umatnya agar dipandu ke arah kebaikan; tidak syirik kepada Allah SWT.

Kisah ini dirakamkan oleh Allah menerusi satu surah khusus yang diturunkan oleh Allah untuk menjadi tatapan umat Nabi Muhammad SAW, agar ianya menjadi pengajaran hidup dalam usaha mencapai syurga Allah SWT.

***

Surah ini, diturunkan oleh Allah SWT sewaktu baginda belum lagi berhijrah ke Madinah, iaitu ketika baginda dan para sahabat masih lagi tinggal di makkah.

Apabila disebut ayat yang diturunkan di Makkah, fahamnya ayat ini adalah ayat yang berbicara tentang perkara aqidah. Bermakna, kisah-kisah yang dinukilkan dari firman Allah ini adalah perbincangan yang mempunyai unsur kepercayaan (baca : Aqidah).

Justeru itulah, mempercayai kisah para nabi dari ayat ini merupakan perkara penting, yang tidak boleh dinafikan lagi. Menafikan kebenaran kisah ini, mengakibatkan terkeluar dari Islam.

***

Allah berfirman;

إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Maksudnya;
”Sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (dengan memerintahkan): "Berilah kaummu peringatan sebelum datang kepadanya azab yang pedih"

Dalam ayat ini, Allah menyatakan tujuan Allah melantik Nuh sebagai nabi. Tugas baginda adalah, menyeru manusia kepada kebenaran; menyeru manusia agar mentauhidkan Allah SWT.

Jika kita teliti balik kepada perjalanan hidup Nabi Nuh dalam dakwah, baginda menyeru manusia kepda Allah terlalu lama, iaitu memakan masa selama 950 tahun. Menunjukkan, usaha dakwah yang dilakukan oleh Nuh adalah terlalu lama.

Dalam kesungguhan dakwah yang dilancarkan oleh Nabi Nuh yang memakan sama sampai 950 tahun itu pun, Nabi Nuh hanya berjaya mendapat pengikut tidak sampai 100 orang. Menunjukkan, Kaum Nabi Nuh ini adalah golongan manusia yang degil; keras kepala dalam menerima hidayah Allah SWT.

Memandangkan umat Nabi Nuh ini keras kepala, malahan degil, maka Allah menggunakan perkataan ”inzar” atau terjemahan melayunya ”memberi khabar ketakutan”.

Kaedah psikology, orang yang tidak pernah diberi tahu tentang Islam, permulaan berdakwah kepadanya hendaklah dengan kaedah ”basyir”, iaitu ”memberikan khabar gembira”.

Apabila khabar gembira sudah tidak berjaya (baca : degil atau keras kepala) barulah dibenarkan menggunakan kaedah ”inzar”.

Menunjukkan, dengan semata-mata Allah menyebut ”Berilah kaummu peringatan sebelum datang kepadanya azab yang pedih” dalam ayat ini, kita sudah faham, sekadar mana degilnya kaum Nabi Nuh A.S.

Kedegilan yang wujud dalam diri kaum Nabi Nuh itu adalah, amat sesuai dengan azab yang maha hebat, iaitu dengan Allah datangkan angin taufan yang bercampur dengan hujan. Apabila air hujan sudah melempah, dicampur pula dengan air dari bumi, maka Allah pun menjadikan penempatan Kaum Nabi Nuh itu banjir yang boleh menenggelamkan seluruh kaum Nabi Nuh yang mengingkari ajaran Allah SWT.

***

Firman Allah;

قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ

Maksudnya;
“Nuh berkata: "Hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu”

Ayat ini pula, Allah menjelaskan bahawa Nabi Nuh tidak pernah mengingkari suruhan Allah agar disampaikan dakwah kepada umatnya. Pun begitu, menyedihkan ianya telah dijadikan satu putar belit oleh kaum baginda semasa di akhirat, kononnya Nabi Nuh sebenarnya tidak menyampaikan dakwah terhadap mereka.

Jika dirujuk dari kitab ”At-Tazkirah” karangan Imam Al-Qurtubi, ada disebut tentang bagaimana penipuan yang dilakukan oleh pengikut Nabi Nuh terhadap baginda.

Apabila perkara itu dipersoalkan oleh Allah terhadap Nabi Nuh, menyebabkan baginda meminta kepada Allah agar bertanya kepada Nabi Muhammad dan umatnya untuk mendapat kepastian di atas dakwaan palsu tersebut.

Tindakan Nabi Nuh itu dipertikai oleh kaumnya di hadapan Allah, dengan mendakwa, bagaimana perlu merujuk kepada Nabi Muhammad dan umatnya, sedangkan mereka ketika itu belum wujud lagi.

Nabi Muhammad SAW menjawab, bahawa baginda dan umat mengetahuinya kerana semua kisah-kisah Nabi Nuh dan kaumnya di dunia dahulu telah termaktub dalam Al-Quran yang merupakan kitab yang diturunkan oleh Allah sendiri.

Keadaan itu menyebabkan Kaum Nabi Nuh malu dan terpaksa akur didepan Allah SWT.

Jelasnya, Kaum Nabi Nuh mahu menipu Allah di akhirat nanti dengan mendakwa bahawa Nabi Nuh A.S tidak menyampaikan kebenaran kepada mereka, sedangkan ayat ini sendiri telah menyatakan bahawa Allah yang maha mengetahui telah menjelaskan secara terang bahawa Nabi Nuh telah menyampaikan dakwah itu, tetapi tidak diterima oleh kaumnya sendiri.

***
Firman Allah;

أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ

Maksudnya;
”(yaitu) sembahlah olehmu Allah, bertakwalah kepada-Nya dan taatlah kepadaku”

Dalam seruan dakwah Nabi Nuh itu, baginda menyeru kaumnya kepada tiga perkara, iaitu (1) menyembah Allah, (2) takutkan Allah, dan (3) memberikan ketaatan kepada Allah.

Maksud dengan ”menyembah Allah” dalam ayat ini adalah, menuntut kaumnya agar melakukan perkara yang wajib dan perkara yang sunat. Sama ada, perkara wajib dan sunat itu dari sudut amalan hati, mahupun amalan anggota badan zahir.

Apa maksud amalan hati dan amalan zahir???

Amalan hati adalah, aqidah yang betul, ikhlas dalam amalan dan sebagianya. Adapun amalan zahir adalah, dengan menunaikan tuntutan Syariat yang dipertanggungjawabkan terhadap mereka.

Yang dimaksudkan dengan ”takutkan Allah” pula adalah, dengan meninggalkan segala perkara larangan, iaitu terdiri dari perkara haram dan perkara makruh (baca : yang dibenci).

Adapun tujuan Allah menyebut ”memberikan ketaatan kepada Allah” adalah untuk menta’kidkan (baca : mengkuatkan) maksud ”menyembah Allah” dan ”takutkan Allah SWT”.

***

Firman Allah;

يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya;
”niscaya Allah akan mengampuni sebagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai kepada waktu yang ditentukan. Sesungguhnya ketetapan Allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui."

Janji dari Allah, apabila kaum Nabi Nuh memberikan ketaatan mereka kepada Allah dan meletakkan ketakutan hati mereka terhadap azab Allah, yang semuanya terkandung dibawah maksud memberikan ketaatan kepada Allah, pasti Allah akan memberikan keuntungan kepada mereka. Keuntungan yang dijanjikan tersebut, sama ada keuntungan akhirat, juga keuntungan di dunia.

Keuntungan akhirat adalah, Allah ampun dosa mereka dikala mereka melakukan ketaatan, dan keuntungan di dunia adalah, Allah melambatkan azab (baca : waktu kematian) terhadap mereka.

Ayat ini menjadi dalil, bahkan mengkuatkan hujjah dari hadis yang menyebut, orang yang melakukan amalan baik, disamping meninggalkan perkara larangan Allah, pasti akan diberikan umur yang panjang.

Sabda Nabi SAW:

صلة الرحم تزيد في العمر

Maksudnya;
“menjalinkan hubungan silaturahim mampu memanjangkan umur”

Pun begitu, menyedihkan Kaum Nabi Nuh tetap dengan kekufuran. Seakan-akan mereka tidak mengetahui disebalik janji Allah SWT ini. hakikatnya, bukan mereka tidak tahu, tetapi sengaja mereka buat-buat tak tahu lantaran kedegilan mereka terhadap ajaran Allah SWT.

***

Firman Allah;

قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا

Maksudnya;
“Nuh berkata: "Ya Tuhanku sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang * maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran)”

Inilah gambaran kesusahan Nabi Nuh A.S dalam dakwah. Baginda menyeru manusia mengambil masa hampir seribu tahun, tetapi menyedihkan pengikut baginda tidak sampai seratus orang pun.

Dalam keadaa sedemikian pun, Baginda tidak pernah berputus asa. Ini kerana, Baginda meletakkan keyakinan bahawa baginda sebagai nabi hanya ditugaskan untuk menyampaikan dakwah. Hakikat hidayah, adalah kepunyaan Allah SWT.

Firman Allah;

فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ

Maksudnya;
“Jika mereka masuk Islam, sesungguhnya mereka telah mendapat petunjuk, dan jika mereka berpaling, maka kewajiban kamu hanyalah menyampaikan (ayat-ayat Allah). Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya”

(Surah Al-Imran : 20)

Bahkan ayat ini pun (Surah Nuh ayat 5 dan 6) Allah menjelaskan bahawa, tugasan Nabi Nuh menyampaikan dakwah Islam, tetapi menyedihkan hanya sebilangan kecil sahaja yang menerima dakwah tersebut.

Jelas dan nyata bahawa hidayah adalah kepunyaan Allah. ekoran itulah, orang yang mendengar seruan Nabi Nuh itu adalah ramai. Walaupun dengan perkataan yang sama dan dalam satu majlis yang sama, bahkan semuanya mendengar ucapan Nabi Nuh itu, tiba-tiba dalam ramai-ramai itu, yang beriman hanya sebilangan kecil sahaja.

***

Firman Allah;

وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آَذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutupkan bajunya (kemukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan menyombongkan diri dengan sangat”

Ayat ini menjadi dalil bahawa, jika kita bertindak melakukan ketaatan, menyebabkan dosa-dosa kecil kita akan diampunkan oleh Allah SWT. Sunnatullah ini, bukan ditetapkan kepada umat Nabi Muhammad SaW sahaja, bahkan diberikan kepada umat-umat terdahulu, khususnya umat nabi Nuh.

Dakwah Nabi Nuh itu bukanlah memberikan kerugian kepada kaumnya, bahkan mendapat keuntungan di akhirat nanti, pun begitu, dengan kedegilan mereka yang melampau-lampau, mereka tidak mendengar dakwah tersebut.

Bukan sekadar mereka tidak mendengar, bahkan mereka bertindak memerli dengan tindakan Nabi Nuh tersebut, dengan meletakkan jar-jari mereka ke dalam lubang telinga mereka ekoran taassub dan tidak mahu mendengar hujjah yang mahu disampaikan oleh nabi Nuh.

Yang lebih melampau, mereka sanggup ambil kain pakaian mereka, di selungkupkan kepala mereka agar mereka tidak mendengar seruan dakwah Nabi Nuh itu.

Mereka pertahankan sentiment mereka. semuanya berpunca dari takabbur mereka terhadap kebenaran. Dengan merasakan, mereka adalah golongan terbaik berbanding mereka yang mengikut ajaran Allah SWT.

***

Firman Allah;

ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا * ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا

Maksudnya;
“Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru mereka (kepada iman) dengan cara terang-terangan * kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-terangan dan dengan diam-diam”

Setelah Nabi Nuh A.S sudah menyeru manusia secara sembunyi-sembunyi, baginda melancarkan dakwah secara terang-terangan. Apabila kedua-dua cara tersebut tidak berjaya, baginda memulakan dakwah dengan kedua-duanya sekali; iaitu ada kalanya dengan secara sir, dan ada kalanya dengan terang-terangan.

Maksud dengan dakwah secara sir adalah, dakwah yang dilakukan secara bersendiri; iaitu berjumpa dengan individu-individu tertentu, atau dalam istilah lain disebut dakwah fardiyyah.

Adapun dakwah secara terang-terangan, baginda melancarkan dakwah secara berkumpulan; bersama-sama dengan pengikut-pengikutnya berjumpa dengan manusia di majlis-majlis terbuka dalam menyampaikan kebenaran tauhid Allah SWT.

Ayat ini sebenarnya mengajar kepada kita, dalam strategi dakwah, tidak boleh digunakan satu cara sahaja. Bahkan, jika satu cara tidak berjaya, maka hendaklah digunakan cara yang lain.

Lihatlah Nabi Nuh A.S dalam dakwah. Beliau tidak menggunakan kaedah dakwah sirriyyah sahaja, bahkan dalam keadaan yang lain, baginda menggunakan kaedah dakwah terang-terangan. Pun begitu, memandangkan kedegilan kaumnya terlalu melampau, menyebabkan baginda bertindak menggunakan kedua-dua kaedah tersebut.


Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 mac 2009 * 3:06 pagi