Jumaat, 28 Ogos 2009

DA’I BERJIWA POLITIK


DA’I BERJIWA POLITIK

Politik Islam. dua kalimah yang digabungkan, melahirkan penafsirannya tersendiri. Politik bermaksud pentadbiran. Islam adalah agama yang diredai oleh Allah.

Berpolitik islam, bermaksud melakukan pentadbiran mengikut kehendak agama yang dikehendaki oleh Allah SWT. Tidak mentadbir mengikut kehendak Allah, maka tindakan itu bukanlah gambaran bagi orang yang berpolitik Islam.

Lawan Islam adalah kufur. Justeru, lawan bagi politik islam adalah politik kufur. Politik kufur adalah politik yang bukan sekadar tidak melaksanakan tanggungjawab ilahi, malah melawannya.

Dalam politik, perbahasan tentang maslahah dan mafsadah - manfaat dan mudaharat adalah perkara penting. Konsep maslahah dan mafsadah - manfaat dan mudharat merupakan maqasid disebalik pensyaritan hukum Islam.

Firman Allah;

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya;
“menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk”

(Surah Al-‘Araf : 157)

Semua perkara yang qatii yang berbentuk suruhan, maka ia adalah maslahah. Adapun perkara yang qatii yang berbentuk larangan, maka ia adalah mafsadah, waimma akal tidak memahaminya sekalipun.

Sebab itu, di saat pengharaman arak di zaman Nabi, walau sahabat ketika itu tidak mengetahuinya mafsadah arak, mereka tetap meninggalkannya. Pun begitu, dengan ketinggian teknologi moden, baru sekarang terbukti kemafsadahan arak.

Ini menandakan, sesuatu pengharaman yang datang dari nas yang qatii ad-dilalah adalah mafsadah. Adapun perkara yang halal pula, maka ia adalah maslahah.

Adapun perkara yang bersifat zanni, sesuatu suruhan dan larangan, akal diberikan ruang untuk menilai disebalik maslahah dan mafsadahnya.

Begitujuga, dalam perkara yang tiada nas, tetapi wujud di zaman kini. Maka hendaklah dilihat maslahah dan mafsadahnya. Jika wujud maslahah, maka ia adalah halal - harus. Sebaliknya, jika wujud mafsadah, maka ia adalah haram.

Mana mungkin Allah halalkan perkara yang memberikan keburukan kepada manusia. Begitujuga, mana mungkin Allah akan haramkan perkara yang memberikan kebaikan kepada manusia.

Jika sesuatu tindakan yang hendak dilakukan, perlu dilihat terlebih dahulu, apakah tindakan tersebut boleh mendatangkan maslahah atau mafsadah; mendatangkan kebaikan, atau mendatangkan keburukan.

Jika sesuatu tindakan itu dilihat ada pertembungan antara mafslahah dan mafsadah, perlu dilihat apakah maslahahnya lebih besar, atau mafsadahnya lebih besar.

Jika melahirkan mudharat yang sedikit, tetapi mendapat maslahahnya yang lebih besar, maka ambil yang maslahah yang besar itu, waimma terpaksa melakukan mudharat yang kecil.

Orang minum arak memang wajib diusahakan agar dia berhenti dari minum arak. Pun begitu, perlu difikirkan cara yang paling berkesan agar dia sememangnya berhenti minum arak.

Jangan berpuas hati semata-mata seseorang itu berhenti minum arak dihadapan kita, tetapi dibelakang kita dia masih lagi kuat minum arak. Sebagai pendakwah, perkara yang wajib difikirkan adalah, bagaimana mahu jadikan peminum arak itu berhenti terus dari meminum arak.

Alangkah baiknya, jika peminum arak itu dijadikan kawan terlebih dahulu. apabila sudah menjadi kawan, sedikit demi sedikit kita dapat menyerap kefahaman kepadanya tentang keburukan arak, dan seterusnya dia dapat kesedaran dan terus berhenti dari minum arak.

Jika ini yang kita lakukan, kita mendapat dua keuntungan, iaitu kita mendapat kawan dan kita dapat berhentikan orang tersebut dari minum arak. jika dia tidak berhenti dari minum arak pun, sekurang-kurangnya kita sudah mendapat kawan.

Pun begitu, kalau kita terus sound, dibimbangi peminum arak itu akan terus lari meninggalkan kita. Justeru, Kawan pun kita tidak dapat, malah dia tetap terus minum arak. Bermakna, kita telah mendapat dua kerugian, waimma kita berpuas hati dapat ”sound” orang itu.

Melakukan bantahan kepada pihak kerajaan kerana mengadakan konsert, memang tindakan yang bijak dalam usaha hendak benteras kemungkaran. Jika dimarah pun, pihak penganjur program sahaja membenci yang sememangnya menjadi ”musuh” kita selama ini.

Begitujuga, dikira sebagai bijak jika pihak kerajaan tidak layan bantahan kita, maka kita lakukan program ”ramah mesra” dengan pengunjung-pengunjung konsert tersebut, disertai dengan nasihat yang kita kemukakan, sama ada dengan menggunakan risalah atau dengan berbual-bual dengan mereka sehingga menjadi kawan.

Tetapi, jika kita bertindak melakukan bantahan dengan berdemonstrasi, bukankah disitu kita telah mendapat banyak kerugian?

Konsert tersebut tetap berjalan macam biasa, disamping anak muda makin meluat dengan kita. Makanya, dalam pilihanraya umum, kita susah hendak mendapat undi dari mereka, seterusnya kita tidak berjaya menguasai kerajaan.

Bukankah, apabila mendapat kerajaan, kita telah mendapat ’lesen besar’ untuk menghapuskan maksiat?

Apabila kita tidak berjaya mendapat kerajaan, masakan konsert, maksiat yang lebih besar daripada ini pun kita tidak mampu nak benteras.

Justeru, sesuatu tindakan yang hendak dilakukan, perlu difikirkan cara yang lebih berkesan untuk dilakukannya. Dibimbangi, kita diumpamakan dengan pepatah, ”yang dikendong keciciran, yang dikejar tak dapat”

Mungkin inilah hikmat hadis Nabi SAW menggunakan perkataan ”mengubah/menukar” dikala melihat mungkar, tidak mengunakan perkataan ”memberhentikan” melalui hadis;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
”barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah/menukar dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lidahnya. Jika tidak mampu, maka dengan hatinya. Itu merupakan selemah-lemah iman
[1]

Sekian


Baca sama;
Mat Skema yang tak cool

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- sri Indah (B), Sg Buloh
28 ogos 2009 * 3:18 petang


[1] Sahih Muslim : 70.

Khamis, 27 Ogos 2009

AL-KISAH DI PASARAYA BILLION KELANTAN


Di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk men yam paikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka...”

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"

Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa a yam .. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?

Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak”

Sekian

* Article ini dikirimkan melalui e-mail. Menarik untuk dikongsi bersama.


Wallahu ‘Alam

Rabu, 26 Ogos 2009

SEBAT PEMINUM ARAK : HUDUD ATAU TA’ZIR?

pada anda, manakah antara dua ini yang adil, dan mana yang zalim??

SEBAT PEMINUM ARAK : HUDUD ATAU TA’ZIR?

Apabila seseorang disabitkan kesalahan bahawa dia memang minum arak, maka hukuman yang dikenakan kepadanya adalah sebat.

Dalam hadis, didapati sebat terhadap pesalah minum arak ada dua keadaan, iaitu 40 kali sebatan dan 80 kali sebatan.

Memandangkan dalam dua keadaan ini, menyebabkan lahirnya tiga pendapat ulama tentang sebat terhadap pesalah arak.

Pertama :

hukuman pesalah arak adalah hudud, dengan 40 kali sebatan. Dibenarkan menaikkan bilangan sebatang sebanyak 80 kali sebagai ta’zir.

Golongan ini didokong oleh As-Syafie,, Imam Ahmad dan Abu Sur.

Kedua:

Hukuman pesalah arak adalah hudud, dengan 80 kali sebatan.

Golongan ini didokong oleh Abu Hanifah dan Imam Malik.

Ketiga:

Hukuman pesalah arak adalah ta’zir. Terpulang kepada kebijaksaan pihak kerajaan Islam menentukan hukuman pesalah arak.

Golongan ini didokong oleh satu riwayat dari Hanabilah dan satu pendapat dari mazhab As-Syafie.

DALIL

PERTAMA;

Dalil-dalil golongan yang mengatakan hukuman pesalah arak adalah hudud dengan 40 kali sebat adalah seperti berikut;

1- hadis;

Abu Said Al-Khudri menyatakan bahawa Rasulullah SAW mengenakan hudud kepada pesalah arak dengan memukul sebanyak 40 kali dengan kasutnya.

2- hadis;

Anas bin malik meriwayatkan bahawa rasulullah SAW didatangkan seorang lelaki yang minum arak. Lalu, baginda SAW memukulnya dengan 40 kali sebat dengan pelepah tamar. Anas bin Malik menyatakan, tindakan ini dilakukan juga oleh Abu Bakar.

ISTIDLAL

Dari kedua-dua hadis yang dikemukakan, terbukti bahawa hukuman yang dikenakan kepada pesalah arak adalah 40 kali sebat. Ia merupakan hukum hudud. Hal ini merujuk kepada tindakan Nabi SAW dan Abu Bakar.

Adapun penambahan sebanyak 40 kali sebat sehingga menjadi 80 kali sebat seperti yang berlaku pada zaman Omar, itu merupakan ta’zir.

Justeru, kepada pemerintah Islam, hukuman yang hendaklah dikenakan kepada pesalah arak adalah 40 kali sebat. Ini adalah bilangan yang minimum. Pun begitu, jika mahu menambah 40 kali sebat lagi sehingga menjadi 80 kali sebat, maka itu dibenarkan kepada pihak kerajaan Islam, kerana ia merupakan ta’zir, sepertimana yang berlaku pada zaman Omar.

KEDUA;

Golongan kedua adalah golongan menyatakan hukuman pesalah arak adalah 80 kali sebat. Ia merupakan hudud.

Dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

1- hadis;

Sur bin Zaid Ad-Daili meriwayatkan bahawa Omar didatangkan seorang lelaki yang minum arak. Ali bin talib menyatakan, “aku berpandangan, orang yang minum arak dikenakan hukuman sebat sebanyak 80 kali. Ini kerana, orang yang minum arak, adalah mabuk. Apabila dia mabuk, maka dia meracau. Apabila dia meracau, maka dia akan mengarut” makanya, Omar pun menjatuhkan hukuman sebat 80 kali kepada peminum arak.

2- Hadis;

Dalam riwayat Abu Daud, dinyatakan bahawa Omar bertanya pandangan Abdur Rahman bin Auf tentang hukuman yang dikenakan kepada pesalah arak. Abdur Rahman bin Auf berkata, ”aku berpandangan bahawa dijadikan kepada pesalah arak seringan-ringannya sebanyak 80 kali sebat”

ISTIDLAL

Keputusan Omar itu dihadiri oleh sebilangan sahabat yang besar. Tindakan itu tidak ditentang oleh sahabat nabi yang lain. Justeru, ia merupakan ijmak.

KETIGA;

Golongan ketiga berpendapat, hukuman terhadap pesalah arak bukanlah hudud; iaitu tidak ditetapkan secara khusus hukuman yang dikenakan kepadanya. Malah, ia merupakan hukuman ta’zir; dibenarkan kepada pihak pemerintah islam untuk menentukan hukumannya.

Dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

1- Hadis;

Abdur Rahman bin Azhar R.A meriwatkan bahawa Rasulullah SAW didatangkan seorang lelaki yang melakukan kesalahan arak. Ketika itu, mereka berada di Hunain. Nabi SAW mengambil tanah dan melemparkan kepada wajah pesalah arak itu. Lalu Nabi SAW menyuruh para sahabat melakukan hukuman terhadapnya.

Ada dari kalangan sahabat yang memukulnya dengan kasut. Dan ada yang memukulnya dengan tongkat dan sebagainya.

ISTIDLAL

Dari hadis yang dikemukan ini, didapati bahawa Nabi SAW tidak menentukan bilangan khusus terhadap pesalah arak. Ada ketika, nabi SAW menyuruh sahabat memukul tanpa menentukan bilangan khusus.

Dalam hadis yang lain pula, didapati Nabi SAW dan Abu Bakar mengenakan hukuman terhadap pesalah arak sebanyak 40 kali. Dalam hadis lain pula, didapati Omar bin Al-Khattab menentukan bilangan sebat kepada pesalah arak sebanyak 80 kali.

Justeru, dapat difahami bahawa hukuman ini tidak ditetapkan bilangan khusus, menandakan ia merupakan ta’zir, bukan hudud. Ini kerana, hudud adalah satu ketetapan dari Allah dan rasul, tanpa ada pertikaian pun.

KESIMPULAN

Dari ketiga-tiga pendapat yang mewakili golongan masing-masing, didapati kekuatan dalil yang wujud adalah pada golongan yang ketiga, iaitu golongan yang mengatakan bahawa hukuman pesalah arak adalah hukuman ta’zir, bukan hudud.

Justeru, sebagai kerajaan Islam, sebarang hukuman yang hendak dikenakan kepada pesalah arak, hendaklah memerhatikan maqasid disebalik perlaksanaan tersebut.

Sesuatu kesalahan yang hendak dikenakan kepada setiap pesalah, hendaklah merujuk kepada dua perkara, iaitu (1) Radi’ah dan (2) zajirah.

Radi’ah bermakna mencegah pelaku kesalahan dari mengulangi kesalahan yang telah dibuat. Adapun makna zajirah adalah mencegah orang lain daripada melakukan jenayah

Sekian

p/s : artikle ini bersumber dari dua buah kitab, iaitu kitab ”’Uqubah Al-’Idam : m.s 640 – 648” dan kitab ”dirasah Fiqh As-Syafie : 4/23”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 ogos 2009 * 3:48 petang

Selasa, 25 Ogos 2009

AL-KISAH (16) : KEADILAN, WALAU TERHADAP BINATANG

KEADILAN, WALAU TERHADAP BINATANG

Saat Omar bin Abdul Aziz menjadi khalifah, rata-rata rakyat beliau menggunakan baghal (keldai kecil) sebagai kenderaan untuk mengangkut barang perniagaan. Ada dari kalangan mereka, tidak memberi belas kasihan kepada baghal itu, malah sekadar mengutip keuntungan sahaja dari hasil perniagaan yang melibatkan kepada baghal tersebut.

Keadaan itu diperhatikan oleh Omar bin Abdul Aziz sehingga suatu hari, beliau ada berbual-bual dengan seorang rakyatnya yang menggunakan baghal sebagai kenderaan untuk mengangkut barang perniagaan.

”berapa banyakkah keuntungan yang kamu terhasil dari pernigaan pada hari ini?” omar bertanya.

Pemuda itu menjawab jujur, ”sebanyak tiga dirham”.

”kebiasaan perniagaan kamu, berapa yang kamu dapat?” omar menyambung soalan kedua.

”sebanyak satu dirham sahaja” jawab pemuda itu, ”pada hari ini, agak lumayan sikit, kerana banyak kerja kami lakukan” sambung pemuda sambil melihat kepada baghal, kenderaaan yang mengangkut barang dagangannya.

Omar melihat kepada baghal itu, seraya berkata, ”apakah segala urusan perniagaan kamu menggunakan baghal ini?”. omar bertanya.

”benar wahai amir al-mukminin” jawab pemuda itu ringkas.

”wahai pemuda, sesungguhnya kemampuan baghal ini bekerja untuk mendapatkan hasil sebanyak satu dirham sahaja. Pada hari ini, kamu telah menggandakan berat kerjanya sehingga kamu mencapai keuntungan sebanyak tiga dirham. Bermakna, kamu telah memeras keringatnya tiga kali ganda dari biasa. Tindakan kamu ini tidak patut” omar memberikan nasihat kepada pemuda tersebut.

Pemuda itu tidak berkata apa-apa, malah sekadar menganggukkan kepalanya sahaja dengan mendengar nasihat dari Omar bin Abdul Aziz.

MEMBERIKAN HAK, WALAU TERHADAP BINATANG

Dari kisah yang dinukilkan ini, kita dapat melihat bagaimana pemerintahan Islam yang dipimpin oleh Omar bin Abdul Aziz membuktikan konsep keadilan dengan memberikan hak kepada semua, waimma terhadap binatang.

Diceritakan juga, bahawa Omar bin Abdul Aziz pernah menulis surat kepada Hayyan bin Soreh, iaitu seorang gabenor Islam yang dilantik Omar supaya menjaga negara mesir.

”aku mendapati bahawa di Mesir, unta digunakan untuk mengangkut barang melebihi 1000 kati. Apabila surat ini sampai kepadamu, maka hendaklah penggunaan unta untuk mengangkut barangan tidak melebihi dari 500 kati berat” pesan omar dalam surat yang diutuskan kepada Hayyan.

Jelas, Omar bin Abdul Aziz tidak sekadar memberikan hak keadilan itu kepada rakyatnya sahaja, bahkan hak keadilan itu diberikan kepada binatang tunggangan.

MELAKSANAKAN KEADILAN ADALAH KEWAJIPAN

Islam menitik beratkan perlaksanaan keadilan. Kezaliman merupakan perkara yang ditentang hebat oleh islam. Allah yang maha berkuasa pun telah mengharamkan terhadap dirinya daripada melakukan sebarang kezaliman, inikan pula manusia yang tidak mempunyai sebarang kuasa berbanding Allah.

Sabda Nabi SAW bahawa Allah SWT berfirman dalam hadis Qudsi;

يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلَا تَظَالَمُوا

Maksudnya;
”Wahai hambaku, Sesungguhnya aku haramkan kezaliman terhadap diriku. Dan aku jadikannya haram dikalangan kamu. Justeru, jangan sekali-kali kamu melakukan kezaliman
[1]

Dalam islam, maksud keadilan adalah memberikan sesuatu hak kepada mereka yang berhak. Apabila sesuatu hak tidak diberikan kepada mereka yang berhak, maka tindakan sebegitu dikenali sebagai zalim.

Keadilan yang diperjuangkan islam, tidak sekadar sesama muslim, malah terhadap non Muslim pun, keadilan terhadap mereka dituntut supaya dilakukan.

Tindakan melakukan kezaliman terhadap non Muslim sehingga sanggup membunuh mereka, ia adalah perkara yang diharamkan dalam Islam, malah azabnya sangat hebat.

Sabda Nabi SAW;

مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا

Maksudnya;
“Barangsiapa yang membunuh ahli zimmah, pasti dia tidak akan mendapat bauan syurga, waimma bau syurga itu boleh di capai sejauh perjalanan 40 tahun
[2]

Masakan membunuh, menzalimi mereka amat dibenci oleh Nabi SAW sehingga sampai satu tahap, nabi SAW bersabda;

أَلَا مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِدًا أَوْ انْتَقَصَهُ أَوْ كَلَّفَهُ فَوْقَ طَاقَتِهِ أَوْ أَخَذَ مِنْهُ شَيْئًا بِغَيْرِ طِيبِ نَفْسٍ فَأَنَا حَجِيجُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
“Ketahuilah, barangsiapa yang menzalimi ahli zimmah, atau mengkurangkan haknya, atau memberatkan bebanan terhadap mereka melebihi dari kemampuan mereka, atau mengambil sesuatu perkara dari mereka tanpa dengan cara yang baik, sesungguhnya aku akan berhujjah dengannya pada hari kiamat nanti
[3]

Keadilan yang dinukilkan ini, merupakan keadilan yang wajib dilaksanakan kepada manusia, waimma terhadap non muslim. Disamping itu, keadilan yang dituntut dalam Islam, tidak sekadar terhadap manusia, malah terhadap binatang pun, hak keadilan perlu ditunaikan.

Perkara ini dapat dilihat menerusi kisah Omar bin Abdul Aziz yang dikemukakan ini.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 ogos 2009 * 5:09 pagi



[1] Sahih Muslim : 4674.
[2] Sahih Al-Bukhari : 2930.
[3] Sunan Abi Daud : 2654.

Isnin, 24 Ogos 2009

AL-KISAH (15) : BIJAKSANA OMAR MEMBERI TEGURAN


BIJAKSANA OMAR MEMBERI TEGURAN

Omar bin Abdul Aziz mempunyai seorang kawan karib bernama Musallamah bin Abdul Malik. Beliau seorang yang suka membazir dan suka kepada makanan yang mewah-mewah.

Perihal Musallamah diketahui oleh Omar. Justeru, Omar mengirim surat jemputan kepadanya untuk makan pagi bersamanya.

Suatu pagi, Musallamah telah hadir ke rumah Omar atas dasar jemputan tersebut. Mengetahui kehadiran Musallamah, Omar telah menyuruh isterinya agar memasak bubur kacang Dal dan daging bakar.

Omar berbual-bual lama dengan Musallamah, tetapi sengaja tidak dihidangkan makanan. keadaan sehingga tengahari, tetapi Omar masih lagi tidak menyediakan hidangan.

Musallamah menjadi gelisah kelaparan.

”Wahai Omar, aku ingin memohon diri untuk pulang” Musallamah memberitahu kepada Omar dengan wajah yang gelisah.

”wahai saudaraku, tunggulah sebentar, dan duduklah kita berbual-bual dahulu” Omar meminta Musallamah agar tidak pulang lagi.

Musallamah akur, tetapi hatinya tidak senang mengenangkan perutnya yang terlalu lapar.

Melihat gelesihan musallamah yang tidak dapat disembunyikan lagi, Omar pun meminta isterinya mengeluarkan hidangan bubur kacang dal. Musallamah makan begitu banyak sekali, sehingga beliau merasa terlalu kenyang.

Melihat keadaan Musallamah yang sudah terlalu kenyang, Omar meminta isterinya menghidangkan daging bakar yang lebih enak dari bubur kacang dal.

”silakan saudaraku, daging bakar ini lebih enak berbanding bubur kacang dal yang kamu makan tadi” omar mempelawa Musallamah.

”maaf wahai saudaraku, Aku sudah terlalu kenyang dengan hidangan bubur kacang dal, sehingga aku tidak mampu lagi makan daging bakar ini, waimma ia enak sekalipun” Musallamah menolak pelawaan Omar.

Omar tersenyum mendengar penolakan Musallamah.

”Wahai Musallamah, sesungguhnya makanan yang tidak enak akan dimakan dengan begitu lahap sekali dikala lapar. Di kala kenyang, makanan yang enak pun tidak termampu untuk dimakan” omar memulakan tegurannya.

”wahai Musallamah, cukuplah kamu dari pembaziran. Sesungguhnya pembaziran itu merupakan amalan syaitan” sambung omar, tetapi menyebabkan Musallamah tersenyum kelat dengan teguran Omar itu.

BERHIKMAH MEMBERI TEGURAN

Kisah yang dinukilkan ini, memperlihatkan kepada kita betapa bijaksananya omar bin Abdul Aziz dalam memberhentikan sahabat karibnya, Musallamah bin Abdul Malik dari sentiasa melakukan pemborosan.

Kebijaksanaan menegur ini, bukan dimiliki oleh semua manusia, tetapi ia merupakan pemberian yang bernilai dari Allah SWT.

Dikisahkan juga, berkenaan dengan dua adik beradik yang merupakan cucunda Nabi SAW; Hasan dan Husain melihat seorang tua yang sedang berwudu’ dengan cara yang salah.

Kedua-dua cucunda Nabi SAW itu memerhatikan kesilapan berwudu’ yang dilakukan orang tua tersebut. Mereka ingin menegur, tetapi dibimbangi teguran yang dilakukan akan melahirkan perasaan malu pada diri orang tua itu, memungkinkan dia tidak akan hadir lagi untuk menunaikan solat berjemaah di Masjid.

Kedua-dua adik beradik itu pun berpakat, bahawa salah seorang berwudu’, dan salah seorang lagi memerhatikan wudu’ tersebut, seraya membetulkan kesilapan berwudu’ yang sengaja dibuat-buat oleh mereka dihadapan orang tua tersebut.

”Wahai Abangku, apakah wudu’ saya ini betul?” berkata husain kepada Hasan ketika dia sedang membasuhkan kedua tangannya.

”salah itu. cara yang betulnya begini” Hasan membalas, sambil mengisyaratkan cara berwudu’ yang betul kepada adiknya, husain.

Tindakan kedua-dua beradik itu diperhatikan oleh orang tua tersebut. Makanya, sedarlah orang tua itu, bahawa wudu’nya salah berdasarkan cara wudu’ yang diajar oleh Hasan kepada adiknya, Husain.

Inilah cara teguran yang berhikmah yang ditunjukkan oleh kedua cucunda Nabi SAW.

”KENAPA DOA DUA KALI?”

Tuan Guru Nik Abdul Aziz pernah bercerita bahawa di awal beliau pulang dari pengajian di Mesir, beliau melihat rata-rata penduduk di kelantan, apabila berdoa selepas solat, pasti mereka akan berdoa sebanyak dua kali yang diselangi dengan membaca surah al-fatihah.

Tindakan itu, agak kurang disenangi oleh Tuan Guru yang tidak pernah melihat amalan ini dilakukan di tanah arab, malah di India dan Pakistan. Bahkan, tindakan ini tidak pernah wujud sama sekali dari amalan Nabi Muhammad SAW, juga para sahabat.

Pun begitu, Tuan Guru tidak terus menegur tindakan penduduk kelantan yang sering berdoa sebanyak dua kali itu. Tetapi, di kala Tuan Guru menjadi imam, selepas menunaikan solat, Tuan Guru hanya berdoa sekali sahaja, tidak sepertimana yang dilakukan oleh rata-rata penduduk di Kelantan.

Tindakan itu menyebabkan ada sebilangan yang menunaikan solat berjemaah bersama Tuan Guru tertanya-tanya, mengapa tindakan Tuan Guru itu tidak sama dengan kebiasaan penduduk di kelantan.

”mengapa Tuan Guru berdoa sekali, sedangkan semua orang berdoa dua kali selepas solat?” tanya seorang yang agak berumur kepada Tuan Guru.

Tuan Guru bertanya balik, ”dah tu, kenapa awak berdoa dua kali?”

Orang yang mendengar itu diam, tidak mampu berkata apa-apa lagi.

Inilah kebijaksanaan menegur yang dilakukan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat. Kebijaksanaan ini pernah ditunjukkan oleh Imam Abu Hanifah yang suatu hari didatangi oleh dua orang yang bermazhab Khawarij yang sesat menyesatkan.

“wahai Abu Hanifah, kami ingin bertanya kepada kamu dua persoalan. Kalau kamu memberi jawapan yang memuaskan hati kami, kami akan lepaskan kamu. Tetapi, jika kamu memberi jawapan yang tidak memuaskan hati kami, kami akan memancung kepala kamu” mereka memulakan perbicaraan dengan nada yang agak kurang ajar dan keras sambil meletakkan sebilangan pedang yang terhunud di tengkok Imam Abu Hanifah.

Khawarij adalah golongan yang mendakwa bahawa tidak ada istilah syurga bagi orang yang berdosa besar. Pada mereka, orang yang berdosa besar adalah kafir, sepertimana kafirnya orang-orang yang menyembah berhala, lantaran itu, mereka meletakkan satu keyakinan, orang yang berdosa besar adalah ahli neraka.

Melihat kepada pedang yang terhunus, disamping suara keras yang mereka ungkapkan itu, menyebabkan sedikit gementar wujud dalam diri Imam Abu Hanifah.

Makanya, beliau berkata, ”tolong sarungkan pedang kamu itu, kerana ia menyebabkan hatiku terganggu dari menjawab soalan-soalan yang kamu mahu kemukakan nanti”

”Mana mungkin kami mahu menyarungkan pedang ini, sedangkan kami berkeyakinan bahawa kami akan mendapat pahala yang cukup besar jika kami ”menyarungkan” pedang ini ke tengkok kamu” jawab mereka degil dengan nada yang sombong.

Kebiadapan yang ditunjukkan itu, menyebabkan lahir perasaan berani dalam diri Imam Abu Hanifah. Dengan seberani pendekar, Imam Abu Hanifah bersuara, ”kalau macam tulah kehendak kamu, hunuskan pedang itu ketengkokku dan kemukakan dua soalan yang kamu mahukan itu”

Mendengar sahutan bernada berani Imam Abu Hanifah itu, mereka mula bertanya, ”dua orang jenazah; satunya, seorang lelaki yang minum arak lalu dia mati dalam keadaan dia mabuk. Dan satu lagi, seorang perempuan yang mengandung anak zina, lalu mati sebelum dia bertaubat. Apakah kedua-dua orang ini kafir atau muslim?”

Tujuan mereka bertanya dengan soalan ini adalah untuk mendengar jawapan Imam Abu Hanifah yang bermazhab Ahli Sunnah wa Al-Jamaah tentang status kedua-dua jenazah itu sebagai muslim, sedang perkara ini berbeda sama sekali dengan fahaman mazhab Khawarij yang beranggapan orang yang berdosa besar itu adalah kafir. Justeru, dua soalan yang ditimbulkan itu, sememangnya dengan tujuan, mereka mahu memenggal kepala Imam Abu Hanifah.

Pun begitu, mendengar soalan dari golongan khawarij itu, menyebabkan Imam Abu Hanifah bersuara.

”daripada puak manakah dua manusia itu?” soal Imam Abu Hanifah. ”apakah mereka itu dari kalangan yahudi, atau nasrani?” sambung beliau lagi.

”tidak” jawab dua lelaki khawarij itu serentak.

”kalau begitu, sudah pasti mereka berdua dari kalangan majusi?” soal Abu Hanifah lagi.

”pun tidak” jawab mereka serentak.

”kalau mereka bukan yahudi, bukan nasrani dan bukan majusi. Agama apa dua-dua manusia itu?” tanya Imam Abu Hanifah memprovokasi.

Serentak mereka menjawab, ”mereka beragama Islamlah !!”

Sambil tersenyum, Imam Abu Hanifah menjawab, ”nampaknya kamu sendiri memberikan jawapannya”.

Mereka berpandangan sesama mereka. Pun begitu, masih tidak berpuas hati, menyebabkan salah seorang dari kalangan mereka bersuara.

”apakah kedua-dua itu ahli syurga, ataupun ahli neraka?”

Sekali lagi sambil tersenyum Imam Abu Hanifah menjawab.

”aku tidak boleh menentukan status seseseorang, sama ada dia ahli syurga atau ahli negara. Pun begitu, aku mahu berkata sepertimana berkatanya Nabi Ibrahim A.S seperti yang Allah firmankan dalam Al-Quran;

فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Maksudnya;
” barangsiapa yang mengikutiku, maka sesungguhnya orang itu termasuk golonganku, dan barangsiapa yang mendurhakai aku, maka sesungguhnya Engkau, Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”

(Surah Ibrahim : 36)

Juga aku berkata seperti berkatanya Isa A.S menerusi firman Allah dalam Al-Quran;

إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Maksudnya;
”Jika Engkau menyiksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Engkau, dan jika Engkau mengampuni mereka, maka sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”

(Surah Al-Maidah : 118)

Sekali lagi dua lelaki khawarij itu berpandangan sesama mereka. Lalu mereka terus mengakui kebenaran hujjah dari Imam Abu Hanifah dan seterusnya bertaubat dan menjadi murid kepada Abu Hanifah.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 ogos 2009 * 5:57 pagi

KERAGUAN ATAU KESAMARAN??

KERAGUAN ATAU KESAMARAN??

Keraguan lahir dari diri orang yang melihat. Adapun kesamaran lahir dari diri orang yang dilihat.

Seorang ustaz masuk gereja, tindakannya itu melahirkan kesamaran kepada sesiapa sahaja yang melihatnya. Kesamaran dalam diri orang melihat itu lahir bersebabkan keraguan.

Apabila seseorang itu ragu, hendaklah dia tinggalkan keraguannya, dan ambil perkara yang tidak ragu. Bermaksud, apabila dia melihat seseorang ustaz masuk gereja, jangan terus dituduh bahawa ustaz itu beragama kristian, kerana mungkin ustaz itu masuk dengan tujuan dakwah.

Jika dia terus berhukum dengan keraguannya tadi, bermakna dia telah melakukan kesalahan pada hakikat tindakan ustaz yang masuk dalam gereja. Justeru, bagi menghilangkan keraguan, hendaklah dia bertanya kepada ustaz tersebut tentang tujuan dia masuk ke dalam gereja.

Adapun dari pihak ustaz pula, tindakannya masuk ke dalam gereja itu telah melahirkan kesamaran kepada sesiapa sahaja yang melihatnya. Lantaran itulah, melahirkan berbagai-bagai andaian dan tohmah yang boleh mencacatkan pada agama dan maruah sang ustaz.

Pun begitu, ia tidak bermakna tindakan ustaz yang masuk gereja itu adalah haram. Jika dikatakan haram masuk gereja secara umum, maka tindakan itu adalah zalim, kerana mungkin ustaz yang masuk ke dalam gereja kerana nak berdakwah seperti berdialog dan sebagainya.

Justeru, apabila sang ustaz hendak masuk ke gereja, maka hendaklah dia maklumlah terlebih dahulu kepada sesiapa sahaja yang melihat, agar tidak melahirkan kesamaran.

Jika tidak dimaklumkan, akan lahirlah kesamaran. Apabila lahir kesamaran, maka lahirlah kecacatan pada agama dan maruahnya di mata-mata manusia ramai. haram itu, bukan keranan haramnya masuk gereja, tetapi haramnya kerana melahirkan kecacatan pada agama dan maruahnya.

Bermakna, haram disini adalah ”haram lighairih”, bukan ”haram lizatih”.

Mungkin inilah yang boleh kita fahami dari dua hadis Nabi SAW seperti berikut;

دَعْ مَا يَرِيبُكَ إِلَى مَا لَا يَرِيبُكَ

Maksudnya;
”Tinggalkan perkara yang meragukan kamu, (dengan mengambil) perkara yang tidak meragukan kamu
[1]

Dan juga hadis;

الْحَلَالُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لَا يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ فَمَنْ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ

Maksudnya;
“halal itu nyata, dan haram itu nyata. Antara kedua-duanya adalah perkara yang kesamaran, yang tidak diketahui ramai manusia. barangsiapa yang berhati-hati daripada melakukan perkara kesamaran, maka dia telah menyelamatkan agama dan maruahnya
[2]


Sekian

Baca sama:
Hasilan kajian berkenaan hukum vigil


Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 ogos 2009 * 7:49 malam


[1] SUnan At-Tarmizi : 24442.
[2] Sahih Al-Bukhari : 50.

RUPA-RUPANYA MEDIA UMNO PEKAK BADAK


KUALA LUMPUR, 23 Ogos: Laporan media kononnya Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan Umno mengamalkan 'Islam Palestin' jauh sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Mursyidul Am PAS itu.

“Yang dimaksudkan oleh Tok Guru adalah 'Islam plastik' bukan Islam Palastin," kata Exco kanan kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa

Berita penuh, sila
klik


sila tengok video ini;



dan ;

Ahad, 23 Ogos 2009

AL-KISAH (14) : “KAMU TIDAK MAMPU MEMBELI ANGGUR”


“KAMU TIDAK MAMPU MEMBELI ANGGUR”

Suatu hari Omar bin Abdul Aziz dalam perjalanan pulang, terlihat orang menjual anggur. Melihat anggur itu, hatinya terdetik kepingin untuk memakan anggur yang dijual itu.

Beliau tidak membeli anggur itu, kerana beliau tidak mempunyai sebarang wang pun dalam poketnya. Dia pun kembali kerumah, dengan harapan isterinya mempunyai wang untuk membeli anggur tersebut.

“Wahai Fatimahku, apakah kamu mempunyai Wang? Jika ada, tolong belikan kepadaku anggur, kerana aku terlalu kepingin untuk memakan anggur” Omar memberitahu kepada isterinya sambil membuka kasutnya untuk masuk ke dalam rumah.

Sengaja Omar tidak membelinya sendiri. Ini kerana, jika dia membelinya sendiri, berkemungkinan penjual anggur itu akan memberinya secara percuma, sedangkan itu tidak disukai oleh Omar kerana beliau mengetahui kesusahan peniaga itu mencari rezeki.

Fatimah tersenyum mendengar soalan Omar itu.

”Wahai Suamiku, tahukah kamu bahawa kamu seorang pemimpin negara yang tidak mempunyai wang?” ujar Fatimah lembut.

Mendengar ujar isterinya yang lembut itu, Omar tersenyum seraya berkata, ”tidak mengapa. Keadaan kita ini lebih mudah untuk kita berhadapan dengan Allah di akhirat nanti”

WANG DAN AKHIRAT

Orang yang bertaqwa, mereka tidak mudah terpedaya dengan wang. Pada mereka, wang sebagai alat sahaja untuk mencapai keredaan Allah SWT. Apabila mereka mempunya wang, mereka tidak akan kedekut, malah mereka bersifat dermawan kepada sesiapa sahaja, terutama dalam perkara yang boleh menghampirkan diri mereka kepada Allah SWT.

Pun begitu, wujud dari kalangan manusia itu yang menjadikan wang sebagai matlamat utama kehidupan mereka. Demi wang, mereka sanggup melakukan berbagai-bagai kemungkaran di atas muka bumi Allah SWT.

Demi wang, mereka sanggup menipu dan mengkhianati amanah rakyat. Jawatan bagi mereka, tidak dijadikan sebagai cara untuk mereka menyelesaikan amanah rakyat, tetapi mereka jadikannya sebagai cara untuk mereka menambah kekayaan.

Jika kita hayati, manusia yang bernama Abdur Rahman bin Auf yang merupakan seorang sahabat Nabi SAW pun, disebabkan kekayaan, beliau masuk ke syurga dalam keadaan merangkak, waimma beliau adalah manusia yang sangat pemurah. Inikan pula, mereka yang mempunyai kekayaan disamping mengkhianati amanah rakyat.

Aisyah R.ha ada berkata bahawa dia dengar Rasulullah SAW bersabda;

قَدْ رَأَيْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ حَبْوًا

Maksudnya;
”Sesungguhnya aku melihat Abdur Rahman bin Auf masuk syurga dalam keadaan merangkak
[1]

Ungkapan Nabi SAW ini sampai kepada pengetahuan Abdur Rahman bin Auf. Beliau amat terkesan dengan sabdaan Nabi SAW itu, menyebabkan beliau telah menghadiahkan sebanyak 70 ekor unta tunggangan ke jalan Allah SWT.

LUPA DARATAN KERANA WANG

Kebanyakkan ahli politik mampu hidup dalam keadaan susah dikala mereka tidak berkuasa. Pun begitu, setelah mereka berkuasa, cara hidup mereka boleh berubah, malah kadang-kala melahirkan perasaan sombong dan bongkak terhadap sesiapa sahaja, terutama terhadap rakyat mereka.

Dalam sistem demokrasi, sokongan dan undian rakyat merupakan penentu terhadap kemenangan. Di saat pilihanraya sedang berlaku, rakyat diperlakukan seperti raja, tetapi setelah pengisytiharan kemenangan mereka sebagai ’orang berkuasa’, rakyat yang diperlakukan seperti raja telah bertukar menjadi seperti hamba.

Inilah fitnah yang menimpa kepada sesetengah pimpinan-pimpinan politik dalam negara kita, malah di mana-mana sahaja.

Sesungguhnya ramai manusia itu binasa dengan ujian kesenangan hidup berbanding ujian kesusahan. Di saat kesusahan sedang menimpa, manusia mampu menghadapi segala ujian ini, tetapi disaat kesenangan sedang menimpa, mereka agak susah untuk berhadapan dengan ujian tersebut.

Lihatlah bagaimana Allah membinasakan umat Nabi Soleh yang ingkar ajaran Allah SWT disebabkan kesenangan dan kemewahan. Mereka mempunyai kehebatan dari sudut pembangunan, tetapi ternyata mereka binasa dengan kesombongan dengan ujian kemewahan itu.

Kemewahan mereka disebut oleh Allah SWT

وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا فَاذْكُرُوا آَلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ

Maksudnya;
”Dan ingatlah olehmu di waktu Tuhan menjadikam kamu pengganti-pengganti (yang berkuasa) sesudah kaum 'Aad dan memberikan tempat bagimu di bumi. Kamu dirikan istana-istana di tanah-tanahnya yang datar dan kamu pahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah; maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan janganlah kamu merajalela di muka bumi membuat kerusakan”

(Surah Al-’Araf : 74)

Memandangkan mereka mempunyai kemewahan dan kemegahan ini, mereka angkuh dengan ajaran Allah SWT. Lalu, pemuka-pemuka mereka berkata;

قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آَمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُون * قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِي آَمَنْتُمْ بِهِ كَافِرُونََ

Maksudnya;
”Pemuka-pemuka yang menyombongkan diri di antara kaumnya berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah yang telah beriman di antara mereka: "Tahukah kamu bahwa Shaleh di utus (menjadi rasul) oleh Tuhannya?." Mereka menjawab: "Sesungguhnya kami beriman kepada wahyu, yang Shaleh diutus untuk menyampaikannya * Orang-orang yang menyombongkan diri berkata: "Sesungguhnya kami adalah orang yang tidak percaya kepada apa yang kamu imani itu.”

(Surah Al-’Araf : 75-76)

Keangkuhan mereka, bukan sekadar dizahirkan dengan ucapan lisan, malah mereka membuktikan dengan tindakan, sehingga sampai satu tahap, mereka sangguh membunuh unta Nabi Soleh yang merupakan tanda mukjizat baginda.

Firman Allah;

فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَعَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ

Maksudnya;
”Kemudian mereka sembelih unta betina itu, dan mereka berlaku angkuh terhadap perintah Tuhan. Dan mereka berkata: "Hai Shaleh, datangkanlah apa yang kamu ancamkan itu kepada kami, jika (betul) kamu termasuk orang-orang yang diutus (Allah)”

(Surah Al-’Araf : 77)

Keangkuhan mereka itu sampai ketahap yang semaksima yang mungkin, menyebabkan Allah membinasakan mereka sehingga mereka semuanya mati, malah keturunan mereka tidak wujud lagi atas muka bumi Allah SWT.

Firman Allah;

فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ

Maksudnya;
“Karena itu mereka ditimpa gempa, maka jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat tinggal mereka”

(surah Al’Araf : 78)

Kisah ini menjadi bukti, betapa manusia agak susah untuk kembali kepada Allah apabila mereka berada dalam kesenangan dan kemewahan. Keadaan inilah yang dikenang oleh Omar bin Abdul Aziz, menyebabkan beliau lebih rela hidup dalam kesusahan berbanding kesenangan, waimma beliau menjadi orang yang berkuasa sekalipun.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 ogos 2009 * 2:24 petang


[1] Musnad Ahmad : 23698.

PAS DAN PKR PERLU ADA “IMUNITI” !!


Tamar, Buah tin dan zaitun adalah antara pemakanan dilazimi oleh Nabi SAW yang boleh menambah imuniti badan


PAS DAN PKR PERLU ADA “IMUNITI” !!

DUN Permatang Pasir sedang mengadapi pilihanraya kecil disebabkan kematian ADUN PAS. Keadaan yang sama juga berlaku di parlimen bukit gantang dan DUN Manik urai.

Adapun PKR, banyak DUN atau parlimen yang tumbang dan dipilihanrayakan bersebab ”lompat”, dan juga tuduhan skandal rasuah.

Dikhabarkan, salah satu ADUN PKR di selangor pun sedang menunggu masa untuk menjadi ”katak”. Tan Sri Khalid pun sudah pesan kepada ADUN berkenaan, sama ada meletakkan jawatan atau kekal sebagai ADUN dengan bertanggungjawab menunaikan segala hak rakyat.

Dilihat perbedaan antara PAS dan PKR, kedua-dua parti ini ada mempunyai masalah ’imuniti”.

Dalam ilmu perubatan, ”Imuniti” diterjemah sebagai ”sistem pertahanan badan”. Sesuatu penyakit susah untuk kena pada badan manusia yang mempunyai imuniti yang tinggi.

Dilihat PAS dan PKR mengadapi « imuniti » ini. Kelemahan imuniti PAS, ramai YB-YBnya mempunyai penyakit. Ekoran itu, banyak yang kembali ke rahmatullah di kala sedang menjadi YB. Akibatnya, berlakulah pilihanraya kecil.

Adapun di pihak PKR pula, mereka mempunyai imuniti pada YB-YB yang agak kurang istiqamah dalam melakukan perubahan politik di Malaysia. Mereka sanggup lompat ke parti UMNO/BN yang sesat menyesatkan itu, kononnya tidak berpuas hati dengan Anwar Ibrahim yang merupakan ketua umum PKR.

Apabila kelemahan ”imuniti” ini wujud dalam YB-YB PAS dan PKR, menyebabkan pilihanraya kecil selalu sangat berlaku.

Dicadangkan di masa akan datang, agar pemilihan seseorang untuk menjadi calon pilihanraya daripada parti PAS dan PKR terdiri dari mereka yang mempunyai ”imuniti” yang tinggi, sama ada dari sudut keistiqamahan untuk mengadakan perubahan, juga dari sudut kesihatan.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 ogos 2009 * 3:15 petang