Jumaat, 25 Mac 2011

TASAWWUF ALIRAN HASAN AL-BASRI

Dalam pengajian tasawwuf, kita berjumpa dengan beberapa aliran asasi. Aliran-alirannya terbahagi kepada tiga; aliran suluki [akhlak], aliran ilahi [ketuhanan] dan aliran protes kezaliman pemerintah.

Asas bagi tasawwuf adalah spritual. Betapa sensitifnya hati terhadap hubungan diri dengan tuhan dari pelbagai segi. Ekoran dari itu, menurut Jalaluddin Rumi, bidang tasawwuf mungkin kurang tepat jika diketagorikan sebagai suatu teori atau dogma, melainkan lebih tepat jika digolongkan sebagai jalan hidup, sikap dan perilaku.

al-Imam al-Ghazali, Ibnu 'Abidin dan banyak lagi, adalah antara tokoh tasawwuf beraliran suluki atau akhlak. Ekoran itu, tulisan-tulisan mereka banyak membina pembentukan akhlak.

Di sana, ada tasawwuf beraliran ilahi [ketuhanan], seperti yang dibawa oleh Hallaj, rabiah al-adawiyyah, abu yazid al-bustami dan banyak lagi. Aliran mereka sering mengundang kontroversi di kalangan orang awam.

Tasawwuf aliran Ibnu arabi, merangkumi dua-dua unsur sekali [akhlaki dan ilahi]. Namun, aliran ilahi yang banyak dilihat oleh manusia, tanpa dilihat dari aliran akhlaki. Mungkin faktor teori wahdatul wujud yang dipertikaikan, menyebabkan dari unsur ilahi menjadi kritikan keras terhadap Ibnu arabi dan beliau dikenali.

Namun begitu, disana ada satu tokoh tasawwuf yang dikenali dengan nama Hasan al-Basri [wafat 110 H]. Beliau dianggap sebagai pemicu dan dalang gerakan tasawwuf yang melakukan protes keras terhadap perilaku dinasti umayyah [Muawiyyah].

Mengikut aliran hasan al-basri ini, dari sudut spritual islam, bahawa dinasti umayyah telah menyimpang, kerana ia telah bertukar dari apa yang telah dilakukan oleh khulafa al-Rashidin. mereka menganggap, dinasti umayyah adalah permulaan bagi nilai metarial dalam pemerintahan.

Aliran Hasan Al-Basri ini, melahirkan ramai pejuang-pejuang yang sentiasa merenung dan menangis dalam ritual. Semua ekoran dari ekspresi dari rasa ketakutan menjadi penghuni neraka dan kekhawatiran dirinya tidak tergolong sebagai penghuni syurga. Kelompok ini, amat berusaha melepaskan diri dari godaan dunia materi yang memang sedang melanda masyarakat pada masa kekuasaan dinasti Bani Umayyah ketika itu.

Sekian.

Wallahu 'Alam

Bandar sri Damansara
26 mac 2011 * 2:12 pagi.

NEGO PROJEK ATAU TENDER TERBUKA ?

Salah seorang "YB" dari parti Islam telah menghantar sms. Kandungan smsnya adalah seperti berikut;

"semalam hassan ali keluar mesyuarat selepas satu paper masuk berkaitan arahan hassan ali untuk direct nego projek di bawah portfolio dia"

Berita ini dari seorang yang aku cukup kenal. Seorang yang jika dinilai dari sudut periwayatan hadis, dikira sebagai saheh, kerana ingatan dan kesiqahannya tidak dipertikai lagi.

Mengenangkan keadaan itu, aku mempercayai berita yang dismskan itu. Lagipun, secara peribadi aku tidak merasa hairan dengan berita sebegini berlaku pada Dato Hasan Ali, kerana sebelum-sebelum ini pun, sudah ramai teman-teman yang bekerja di Alam Flora yang memaklumkan perkara yang hampir berlaku seperti ini.

SISTEM

Aku memahami Islam sebagai agama yang membentuk manusia. Pembentukan itu, dengan didatangkan sistem. Dengan erti kata lain, Manusia perlu mengikut sistem, bukan sistem yang mengikut manusia. Manusia yang mengikut sistem yang ditetapkan oleh Islam, pasti akan berjaya terelak dari banyak kerosakan.

Isu tender terbuka atau direct nego ini, merupakan perkara yang berkaitan dengan sistem. Dengan tender terbuka, ia melahirkan banyak kemaslahatan, berbanding direct nego yang melahirkan banyak kemudharatan.

Dengan tender terbuka, antara kemaslahatan yang didapati adalah, mendapat harga yang murah disamping kualiti yang tercapai.

Apabila dibuka tender terbuka, ia akan melahirkan inovasi dari mereka yang mahu mendapat sesuatu projek. Mereka akan mempamerkan kepada pihak kerajaan dengan bayaran yang murah. Juga, dapat memberikan kepada kerajaan kualiti projek yang bakal dikecapi oleh rakyat secara melata.

Firman Allah SWT, "berlumba-lumbalah kamu dalam melakukan kebaikan".

Adapun dengan direct nego, ia bakal melahirkan banyak kemudharatan. Antaranya, memungkinkan berlaku penyelewengan seperti rasuah, kronisma, kos berlipat ganda, akan menzalimi terhadap kontraktor-kontraktor yang layak dan banyak lagi.

Firman Allah, "supaya perbendaharaan negara tidak berlegar di antara orang-orang kaya di kalangan kamu".

Juga Sabda Nabi SAW, "apabila diberikan sesuatu urusan itu bukan kepada ahlinya [orang yang berkelayakkan], maka tunggulah saat kehancuran".

Amalan ini sudah lama diamalkan oleh UMNO, dan selayaknya ia ditinggalkan. Sebagai orang dari parti Islam dan Pakatan Rakyat, pengamalan yang berasaskan Islam perlu dikembangkan, bukan ditinggalkan.

Sekian

Wallahu 'Alam.


Bandar Sri Damansara
25 mac 2011 * 11:55 malam

Rabu, 23 Mac 2011

VIDEO DEBAT WAN JI vs FATHUL BARI

....

QAZAF DAN KEBEBASAN

Hak kebebasan merupakan fitrah insani. Ekoran itu, hak kebebasan ini diberikan oleh Islam. Dalam kitab maqasid as-syariah al-islamiyyah karangan Ibnu Asyur, dinyatakan bahawa, kebebasan [al-hurriyyah] mempunyai dua maksud, iaitu; Pertama, tunduk kepada makhluk. dan kedua, manusia itu boleh melakukan apa sahaja yang dia mahu.

Menurut Ibnu Asyur, kedua-dua maksud ini merupakan kandungan syariah itu sendiri, kerana kedua-duanya terbit dari kehendak fitrah. bagi mengukuhkan pendapat ini, Ibnu asyur mengungkap perkataan Umar bin Al-Khattab yang pernah berkata, "kenapa kamu mengabdikan diri kepada manusia, walhal ibu kamu melahirkan kamu dalam keadaan merdeka [bebas]" [Maqasid As-Syariah Al-islamiyyah : 390 - 391].

Lebih menarik, apabila Ibnu Asyur menyatakan bahawa kandungan syarak itu sendiri membatalkan pengabdian [sesama makhluk] kepada menyebarkan kebebasan. Pun begitu, kebebasan yang ditawarkan oleh Islam itu tertakluk kepada penyusunan sistem. [Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 392]

Perkataan Ibnu asyur ini, selari dengan perkataan friedrich August Von Hayek yang menyatakan kebebasan itu perlu diikat dengan tanggungjawab [liberalisme : esei-esei terpilih F.A Hayek : 69 - 90]

KEBEBASAN BUKAN LESEN BUAT ZALIM

Kita mengetahui bahawa Nabi Musa dibesarkan dalam rumah Firaun. Juga diketahui bahawa ketika itu Firaun sudah kufur. Namun, ketika itu tidak kita ketahui bahawa ada usaha melawan firaun yang dilancarkan oleh Musa, sebaliknya ia dilakukan setelah Nabi Musa berada bersama-sama dengan bapa mertuanya, Nabi Syuib.

Dalam mengulas perkara ini, Ibnu Asyur ada menyatakan, "sesungguhnya perlantikan Musa adalah untuk menyelamatkan Bani Israel dari kefasadan yang dilakukan oleh Firaun. difahami disini bahawa maksud kefasadan itu, bukan kekufuran, tetapi kefasadan berbentuk perbuatan yang dilakukan dibumi, kerana Bani Israel tidak mengikut firaun dari sudut kekufurannya" [Maqasid As-Syariah Al-islamiyyah : 273].

Jelas, bahawa kebebasan dalam Islam bukan bermakna kebebasan itu dengan maksud boleh melakukan pengkhianatan kepada manusia lain, tetapi kebebasan dalam Islam adalah memberikan hak kebebasan disamping menyediakan sistem hidup yang mampu mengawal manusia dari terjebak kepada kezaliman dan kerosakan pada diri sendiri dan pada orang lain.

JAGA MARUAH

Memahami bahawa islam tidak mengizinkan berlaku kerosakan atau kefasadan, menyebabkan Islam telah mengharamkan tindakan yang boleh mencacatkan lima perkara tonggak, iaitu agama, nyawa, keturunan, akal dan harta.

Namun begitu, ada sebilangan ulama telah menambah lagi satu, iaitu menjaga maruah. Menurut Ibnu asyur, ulama yang menambah itu adalah Al-Qurafi [Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 301]

Perkara ini dikukuhkan lagi dengan beberapa kenyataan dari ulama-ulama maqasid yang lain. Antaranya adalah az-zarkashi yang berkata, "setengah ulama mutaakhirin telah menambah yang keenam, iaitu menjaga maruah" [Maqasid as-syariah al-Islamiyyah, tesis Phd Dr Ziyad Muhammad Ihmidan : 199]. Juga imam maqasid, iaitu Al-Imam As-syatibi berkata, "hendaklah dihubungkan dengan perkara dharuriyyat [kepentingan utama] adalah menjaga maruah. Ia termaktub dalam al-quran, dan sunnah mensyarahkannya dalam perkara li'an dan Qazaf" [al-Muwafaqat : 4/29]

Dan lagi, Dr Said Ramadhan al-Buti berkata, "menjaga maruah termasuk dibawah hakikat bagi kandungan kulliyyat al-Khams dalam pengadaptasiannya" [dhowabit al-Maslahah : 111].

Keadaan ini amat bertepatan dengan sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ بَيْنَكُمْ حَرَامٌ

Maksudnya;
"sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu haram dikalangan kamu" [al-Bukhari : 67].

Juga sabda Nabi SAW;

الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ

Maksudnya;
"orang Islam adalah orang Islam lain merasa selamat, sama ada lidahnya dan tangannya" [Al-Bukhari : 9]

Dari kedua-dua hadis ini, kita dapat lihat betapa Islam menjaga soal maruah manusia ini. Ekoran itu, lahirlah perbincangan yang berkaitan dengannya seperti pengharaman dan hukuman berkenaan dengan zina, dan hukuman qazaf.

QAZAF

Memandangkan Islam memelihara manusia dari melakukan pencerobohan pada maruah manusia, maka telah disyariatkan beberapa hukum yang berkaitan dengannya. Antara lainnya adalah hukum qazaf.

Dalam surah an-Nur, Allah ada berfirman;

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا

Maksudnya;
"mereka yang melontarkan tuduhan zina kepada perempuan yang baik, kemudian tidak mampu mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka sebanyak 80 kali sebatan, dan jangan kamu menerima penyaksian mereka sampai bila-bila"

[an-Nur : 4].

Juga sabda Nabi SAW;

اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا هُنَّ قَالَ الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَالسِّحْرُ وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَكْلُ الرِّبَا وَأَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلَاتِ

Maksudnya;
“"jauhilah tujuh perkara dosa"

Sahabat bertanya, "wahai rasulullah, apakah tujuh dosa itu?".

Jawab Nabi SAW, "syirik kepada Allah, sihir, bunuh nyawa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan kebenaran, makan riba, makan harta anak yatim, lari dari medan perang dan tuduhan zina kepada perempuan yang baik yang mukmin" [al-Bukhari : 6465].

Dari perbahasan fiqh, dari nas-nas yang dikemukakan bahawa ulama sepakat [Ijmak] bahawa hukuman sebat sebanyak 80 rotan dikenakan kepada yang melakukan amalan qazaf. Ia dibawah hukuman hudud.

Namun begitu, ulama ada berselisih pendapat dalam menentukan hukuman qazaf liwat, apakah ia dibawah hudud atau dibawah ta'zir.

Dalam kitab at-Tasyrik al-jinaie, dinyatakan bahawa tuduhan zina dibawah ketagori hukum hudud [qazaf]. Adapun dalam tuduhan liwat, ada ulama menyatakan ia dibawah hudud, dan ada menyatakan ia dibawah ta'zir. [2/464].

Menurut Bekas Mufti Sabah, Haji Said bin Ibrahim dalam kitab Qanun Jinayah syariah, beliau menyatakan ulama syafie meletakkan tuduhan liwat sama seperti tuduhan zina. Dengan maksud, ia dibawah hukum hudud. atau dalam perkataan lain, qazaf liwat akan dikenakan sebatan sebanyak 80 kali rotan. [59]

pun begitu, disana ada beberapa pendapat ulama mazhab yang mengatakan qazaf liwat tidak dibawah hudud, sebaliknya dibawah ta'zir. Makanya, mereka berselisih pendapat dalam menentukan bilangan yang dikenakan kepada pengqazaf liwat.

Dalam kitab qawanin fiqhiyyah, dinyatakan satu pendapat dalam mazhab syafie menetapkan bilangan sebatan kepada pengqazaf liwat sebanyak 20 sebatan. Ini kerana mereka bersandarkan kepada hadis, dari abu Burdah al-ansari berkata, aku dengar Nabi SAW bersabda, "jangan kamu sebat lebih dari 20 sebatan kecuali ia salah satu hudud dari hudud-hudud Allah" [al-Bukhari : 6458].

Pun begitu, imam hanafi menetapkan sebatan itu sebanyak 40 kali sebatan. [qawanin fiqhiyyah : 363].

BENTUK TUDUHAN

dalam kitab qanun jinayah syariyyah menyatakan bahawa, bentuk tuduhan yang boleh dikenakan hudud qazaf terbahagi kepada tiga cara, iaitu;

[1] tuduhan itu dibuat secara nyata dan terang. Ia sama ada dengan lontaran tuduhan secara terus seperti berkata, "Wahai penzina", atau menerusi penafian keturunan, seperti berkata, "wahai anak zina".

[2] tuduhan dibuat berbentuk kinayah [qiasan]. Iaitu menggunakaan perkataan yang tidak jelas, tetapi boleh membawa erti zina. keadaan ini, tertakluk kepada tafsiran kalimah berdasarkan uruf setempat dan masa. Seperti berkata, "wahai orang yang melakukan perbuatan terkeji"

[3] Tuduhan itu berbentuk "Ta'ridh" [sindiran]. Iaitu menggunakan perkataan yang tidak jelas, yang ia boleh diertikan selain zina. Seperti seseorang itu berkata, "isterimu sudah dikacau orang".

Menurut Said ibrahim, tuduhan qazaf yang menggunakan perkataan yang jelas, akan dikenakan hukuman qazaf. Adapun dengan lafaz kinayah dan ta'ridh, ia tertakluk kepada niat. jika diniatkan qazaf, maka ia dikenakan hukuman qazaf. Jika ia tidak diniatkan qazaf, mereka tidak dikenakan hudud, tetapi tetap dihukum atas hukuman ta'zir. [Qanun Jinayah Syariyyah : 60 - 61]

QARINAH

Dalam kitab al-fiqh al-Islami wa adillatuh, karangan Dr Wahbah az-Zuhaili, qarinah didefinisikan sebagai, "setiap tanda-tanda yang zahir. Ia menyertai sesuatu yangkabur, maka ia menjadi sebagai sandaran. Juga ia bersifat bertembung antara kuat atau lemah" [Al-Fiqh Al-Islami Wa Adillatuh : 6/782].

Qarinah ini digunakan dalam beberapa keadaan. Antaranya adalah, mengukuhkan bukti sedia ada. Jadi, dalam kes tuduhan liwat atau zina, ia hendaklah dilihat dengan mata kepala. Ia dilihat seperti kayu celak masuk ke dalam botol celak. Saksian dari 4 orang yang adil itu, hendaklah dalam keadaan mereka melihat dalam keadaan tersebut.

Adapun dengan menggunakan video atau DNA. kedua-dua perkara ini, ia tidak boleh dikira sebagai bukti tuduhan bagi orang yang melakukan qazaf, tetapi sekadar qarinah sahaja. Sekiranya ia menggunakan dua cara ini untuk membuktikan tuduhannya, maka itu tidak diambil kira, sebaliknya penuduh akan dikenakan hukuman.

Dengan perkataan lain, Ia tidak boleh dijadikan bukti kerana, kedua-dua perkara ini memungkinkan berlaku penyelewengan. Ia sudah pasti akan melahirkan kesamaran, yang seterusnya memungkinkan berlaku hukuman kepada mereka yang tidak bersalah.

Umar bin Al-Khattab juga pernah berkata;

لئن أعطل الحدود بالشبهات أحب إلي من أن أقيمها بالشبهات.

Maksudnya;
“tidak melaksanakan hudud dengan adanya syubhat lebih aku suka berbanding melaksanakan hudud dengan adanya syubhat” [Ibnu Abi Syaibah : 71]

Ekoran itu, Dr Wahbah az-Zuhaili ada berkata, "di sisi jumhur fuqaha, tidak boleh dijatuhkan hukuman dengan qarinah-qarinah pada hudud, kerana ia ditolak kerana wujudnya syubhat [kesamaran]". [al-Fiqh al-Islami wa adillatuh : 6/645]

Jadi, kedua-dua ini tidak boleh dijadikan sebagai alasan untuk dilakukan tuduhan kepada seseorang, malahan ia tersasar dari kehendak syariah yang indah ini.

Sekian

Wallahu 'Alam.


Sg Buloh
24 mac 2011 * 1:30 pagi

Isnin, 21 Mac 2011

SELAMATKAN TOKOH ULAMA DALAM MUKTAMAR KALI INI!!!

Muktamar tidak lama akan bersua. kali ini, ada pemilihan. Dalam dua pemilihan lalu, aku menyokong kepimpinan Ulama. Timbalan Presiden menjadi jawatan taruhan. Dua tokoh ulama yang dipaparkan, iaitu Dato Harun Taib dan Nasaruddin Mat Isa. Aku ketika itu, berbelah pihak kepada Dato Harun Taib.

Begitujuga pada kali ini. Aku mengambil sikap untuk menyokong kepimpinan ulama. Terutama sekali, ternyata dalam muktamar kali ini, banyak tokoh ulama dalam PAS yang berada dalam posisi difensif.

Ditambahi lagi, ramai yang penganalisa mengatakan bahawa PR akan kalah teruk dalam PRU yang bakal menjelang tiba. ia sudah pasti, akan mengundang perubahan ketara dalam pemilihan muktamar selepas dari itu.

Keadaan ini tidak boleh dibiar. Malahan, tokoh-tokoh ulama itu wajar dipertahankan pada muktamar kali ini.

Tidak dinafikan, banyak tindakan beberapa orang tokoh ulama sejurus tsunami politik 8 mac, yang memberi impak buruk kepada kepimpinan mereka, malahan memberi imej hodoh pada PAS itu sendiri. Namun, ia tidak wajar dijadikan alasan untuk mereka dijatuhkan dalam pemilihan PAS buat kali ini.

Jika mereka pernah mengadakan pertemuan sulit dengan UMNO dalam keadaan majoriti ahli PAS membenci UMNO. Malahan, ada penafian diperingkat awal, kemudian terbukti selepas itu. Tapi ia bukan alasan yang patut untuk menjatuhkan mereka dari takhta kepimpinan.

Tidak dinafikan juga bahawa ada kalangan mereka yang menipu PKR dan DAP yang merupakan rakan dalam pakatan rakyat. Keadaan itu, sehingga Lim Guan Eng pernah menyindir dengan menyatakan, "dia kena ingat, dia bukan mahu jawab dengan DAP, tapi dia mahu jawab dengan dia punya Tuhan". Perkataan Lim Guan Eng itu, tidak wajar diambil kira, memandangkan dia tidak beragama Islam. Masakan kita ingin menerima perkataan orang bukan Islam, berbanding mereka yang bergelar ulama.

Jadi, sewajarnya mereka dipertahankan.

Sekian.

Wallahu 'Alam.

Bangi
21 mac 2011 * 11:25 malam

Ahad, 20 Mac 2011

"KEPIMPINAN ULAMA" DALAM BAHAYA

Kita tidak perlu takut dengan sejarah. Di Malaysia, UMNO cukup takut dengan sejarah. Lagipun,Sejarah tidak pernah menipu.

Dalam buku sejarah telah menyatakan bahawa Dato Asri ditolak dalam muktamar oleh ahli-ahlinya sendiri gara-gara PAS kalah teruk PAS dalam PRU 1982.

Kekalahan ketika itu antara lain selepas PAS bersedia untuk bergabungan dengan Umno. Terbukti, bergabung dengan paksi zalim bukan sahaja tidak menguntungkan Islam, bahkan PAS kian lemah dan berpecah.

PAS ketika itu begitu bernasib baik kerana kelemahan dalamannya pada kala berlakunya revolusi Iran dengan Ayatullah Al-Khomaini sebagai simbol pemimpin spiritual dunia umat Islam.

Implisitnya, PAS mula mempamerkan satu slogan baru, iaitu Kepimpinan Ulama, yang ramai beranggapan terkesan dengan revolusi iran itu.

Kesan dari revolusi iran, ditambah dengan semangat baru di dalam PAS - "Bersama Kepimpinan Ulama" telah merentap turun Dato Asri dari gigi kekuasaan parti. Maka bermula era kepimpinan PAS dalam bentuk yang baru.

ERA KERAJAAN PERPADUAN

Idea "Kerajaan Perpaduan" yang dilontarkan oleh Presiden PAS, Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang walaupun atas niat yang baik, namun terus dipertikai oleh banyak pihak sehingga kini.

Bagaimanapun idea tersebut kuat didokong ahli-ahli PAS dalam jalur pro-Dewan Ulama.

Namun, ulama utama PAS, iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz dilihat menentang keras terhadap idea dokongan Dewan Ulama PAS tersebut.

Idea itu seakan memberi kekecamukan dalam gerakan PAS. Ia adalah kegoncangan yang bukan sekadar berlaku dalam gelas, bahkan ia sudah menjadi ombak ganas yang melahirkan satu tsunami sepertimana berlaku di jepun baru-baru ini.

Dengan idea itu, secara terang-terangan kedudukan PAS bergelombang ombak. Bermula dari kepimpinan tertinggi sehingga ahli bawahan, PAS sudah dilihat tidak bersatu. Ahli-ahli PAS sudah mula ragu meragui antara satu dengan yang lain, waima sebelum Idea ini dicadangkan, keadaan seperti ini tidak pernah terjadi.

Dalam ribut pemikiran yang bermusim-musim ini, Timbalan Presiden PAS Nasaruddin Mat Isa yang dalam nada yang tenang terang-terangan menganggap idea kerajaan perpaduan akan berjaya, waima pada tahap awalan ini mungkin berhadapan dengan kesusahan.

Dengan bertali leher berwarna kuning, juga diapit oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris ahmad dan "penasihat peribadi Nasa" saudara Suwardi, ungkapan sebegini diluahkan oleh Timbalan Presiden PAS itu dalam satu majlis pelancaran buku natrah, yang menampilkan kehadiran Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin Yasin.

Ungkapan dari kenyataan itu, ternyata menjadikan air tasik PAS yang sedang tenang, sekali lagi bergolak seperti ada buaya darat yang terjun mengejut, mahu mengegarkan ikan-ikan yang sedang tenang mencari makan seperti biasa.

MUKTAMAR PAS

Pada awal kemenangan PAS, PKR dan DAP dalam PRU 8 mac 2008 lalu, berlaku pertemuan sulit atas nama muzakarah. Walau dinafikan diperingkat awal, ternyata ia terbukti wujud, iaitu setelah pengakuan dari Presiden PAS sendiri ekoran kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika itu yang mengakui wujud pertemuan sulit terbabit sebanyak tiga kali.

Lebih menarik sebelum itu, Mahfuz Omar yang ketika itu berjawatan Ketua Penerangan PAS diarahkan pula mengeluarkan kenyataan bahawa tidak ada pertemuan sulit dgn UMNO; walhal terbukti selepas itu wujudnya pertemuan terbabit. [sila rujuk blog Dato Mahfuz Omar]

Bagaimanapun selepas itu, idea UG dilontarkan kepada khalayak awam lalu disambut hanya parti UMNO sahaja, sedang PKR dan DAP tidak tahu menahu tentang hal itu [?]

Keadaan itu, sudah pasti dengan idea kerajaan perpaduan itu melahirkan keraguan. Walau didakwa ia adalah kerajaan tanpa pembangkang, tetapi ia tetap dianggap sebagai agenda gabung PAS - UMNO.

Kondisi ini sekali lagi mengheret PAS ke lembah keributan yang dasyat, lebih dasyat dari pusingan air dalam cangkir politik PAS era 1970an dan 1980an.

Kekecohan tersebut berlanjutan sehingga berlaku muktamar PAS.

Pada tahun pemilihan itu, disaat-saat hampir dengan pemilihan, Presiden PAS telah menarik balik idea terbabit dengan alasan bahawa ahli PAS tidak faham. Namun, setelah keputusan diisytiharkan bahawa Nasaruddin Mat Isa yang merupakan pendokong tegar idea ini menang, menyedihkan ungkapan kerajaan perpaduan bergema dalam majlis ceramah di stadium Shah alam.

Ternyata, ungkapan kerajaan perpaduan itu mengundang murka Mursyidul Am PAS, menyebabkan Tuan Guru Nik abdul aziz telah melebelkan idea kerajaan perpaduan sebagai "mengarut" dan "boneka UMNO" pada malam itu juga, iaitu dalam ucapan terakhir dalam malam ceramah tersebut.

Makanya, pergolakan terus menerus berlaku. Berlaku tutup dan buka, tutup dan buka sehingga ia menjadi luka yang pulih, tapi berdarah kembali. Walaubagaimana pun, syukur pada ilahi, kerana ternyata ia sudah ditutup sehingga dimarahi bagi sesiapa sahaja yang membukanya kembali.

PRK SERING KALAH

Semenjak dua ini, banyak berlaku PRK di DUN-DUN yang melibatkan PAS bertanding. Sedihnya, setiap kali PRK, PAS sukar mengekalkan jumlah undi dalam PRU lepas, disamping UMNO berjaya merampas beberapa kerusi yang PAS menangi dalam PRU lepas.

Keadaan ini, mengundang pelbagai persepsi. Ada pihak mengatakan, ia hanya terkesan pada PAS sahaja. Ada pihak lain pula mengatakan, ia merupakan kesan buruk kepada PR itu sendiri.

Ada pihak lain pula menyatakan, perkembangan politik hari ini, memperlihatkan kelemahan amat berlaku pada PAS dan PKR. PAS dengan kekalahan yang menimpa, dan PKR dengan isu lompat parti, memberikan satu situasi politik yang memustahilkan pada tanggapan umum bahawa UMNO/BN akan gugur dari tampuk takhta putrajaya.

Jika keadaan ini terus berlaku, sudah pasti memberi kesan kepada keputusan PRU akan datang. Dengan itu, ia memberi kesan buruk pada keputusan pemilihan dalam muktamar PAS selepas dari PRU tersebut.

Jadi, nyata bahawa kemenangan beberapa tokoh bergelar ulama dalam muktamar kali ini memberi impak bahaya. Ia adalah kerana, keputusan PRU yang bakal tidak lama lagi akan berkunjung tiba ini, akan menjadi point terbaik dalam menentukan keputusan muktamar selepas dari itu. Iaitu, tidak hairan sejarah seperti kejatuhan Dato Asri akan berulang kembali.

Sekian

Wallahu 'Alam.