Sabtu, 14 Ogos 2010

DINAR DAN DIRHAM : KENAPA JADI ISU?


Saya teringat Gemulah ayah mertua saya, dia pernah menceritakan kepada saya yang ketika Jepun mendarat di Sabak, dia berumur 14 tahun. Dia sudah tidak bersekolah, kerana dia tak naik-naik kelas, terpaksa mengulangi kelas satu untuk 3 tahun berturut-turut. Dia meminta modal dari emaknya untuk memulakan perniagaan, emaknya telah memberi dia sekeping emas pound duit Amerika yang sudah diikat menjadi kancing baju. Dia jual kancing baju itu dan memulakan perniagaan menggunakan perahu di sungai Kelantan. Dia mula-mulanya berniaga budu. Perniagaannya berkembang, di akhir pemerentahan Jepun dia sudah berniaga macam-macam termasuklah atap dan balak di sepanjang Sungai Kelantan. Di waktu pemerentahan Jepun ini, antara teman yang ditemui di Kota Bharu ialah Almarhum Raja Perlis, baginda ketika itu berniaga manisan (gula melaka) menggunakan basikal.

Apabila Jepun menyerah kalah, dia memiliki berguni-guni duit gambar pohon pisang yang dikeluarkan oleh pihak Jepun di sini. Duit itu sudah tidak berlaku lagi. Hanya layak dibuang di umbi pisang. Dia jatuh miskin sekali lagi.

Ayah mertua saya sempat mengalami dua kali kejatuhan pemerentahan, pemerentah British dan Jepun. Walaupun kuasa barat kalah di Semenajung, tetapi duit pound Amerika tetap berlaku, kerana ianya emas. Kali kedua duit Jepun tidak laku langsung selepas kejatuhan Jepun; kerana ianya kertas.

Itulah pengalaman bapa mertua saya tentang nilai duit emas pound Amerika dan wang pokok pisang Jepun. Bagaimanapun beliau terus menerus berniaga, bangun, jatuh dan bangun kerana perniagaan telah menjadi sebahagian kehidupan beliau. Semoga Allah merahmati ruhnya serta mengampuni kekurangannya.

Apabila pihak di Kelantan melancarkan syiling Dinar emas dan dirham perak, Dato Awang Adek (yang sebelum ini hebuh dikaitkan dengan melesenkan judi bolasepak) dan MCA mempersoalkan kewajarannya dari segi peraturan kewangan dan barangkaliya implikasi dari segi islamisasi ekonomi .

Penggunaan dinar dan dirham bukan lah sesuatu yang dipelopori oleh ajaran Islam. Kedua jenis mata wang ini wujud jauh lebih lama sebelum kemunculan Islam di Semenanjung Arab. Bahkan perkataan dinar itu sendiri pun berasal daripada perkataan latin 'Denarius'. Islam hanya memberi keabsahan kepada kedua jenis matawang ini.

Kalau kita melihat sejarah kita akan dapati syiling emas dan perak (termasuk suasa:bronze) telah digunakan dalam belbagai tamaddun, antaranya China, Eropah, Fir'aun bahkan Aztec dan Inca di Amerika Selatan. Jadi pelawaan untuk kembali menggunakan emas dan perak sebagai medium perniagaan bukanlah suatu ajakan untuk kembali kepada sistem Islam secara khusus, tetapi merupakan ajakan untuk kembali kepada penggunaan medium perniagaan yang dulunya bersifat universal , merentasi tamaddun , bangsa dan kepercayaan agama. Hanya selepas kita semua ditelan oleh sistem ekonomi conventional modern ini, kita merasakan penggunaan emas dan perak adalah suatu yang ganjil (seakan-akan matawang UFO).

Raja-raja dari dinasti purba Carolingian di Eropah adalah yang agaknya terawal menentukan piawaian matawang perak dan emas ini. Ditentukan yang 1 lb perak hendaklah ditempa 240 keping shiling perak (yang kemudiannya dipanggil pennies ); 12 pennies bersama beratnya dengan 1 Byzantine solidus (kemudiannya menjadi shilling), iaitu wang keping emas.

Tidak semestinya sesuatu yang lama dan telah ditinggalkan oleh orang ramai itu tidak baik, atau kita perlu memahami kenapa terdapat suatu trend di kalangan penganut kriatian di barat yang mengeritik keras penggunaan wang kertas. Layarilah webs yang membincangkan isu 'usury - paper money'. Tidak semestinya sesuatu yang baru itu eluk dan selamat.

Kenapa Awang Adek (juga terutamanya Tun Mahathir) yang sebelumnya pernah memuji pengenalan semula dinar emas tiba-tiba telah menayangkan urat-sarafnya (muscles) sebagai Timbalan Menteri Kewangan apabila pihak di Kelantan memasyhurkan apa yang pernah Awang Adek sendiri puji?. Hingga kini belum ada pihak yang mendakwa yang kepingan syiling emas dan perak yang diperkenalkan oleh pihak di Kelantan itu sebagai mata-wang secara mutlak atau matawang alternatif. Ianya diisytiharkan sebagai medium perniagaan yang diterima di beberapa kedai yang berdaftar dengan pihak yang berkaitan.

Kalau kepingan emas dan perak ini sah diperlakukan dalam jual-beli di kedai-kedai tersebut itu salah dan melanggar peraturan kewangan negara, bagaimana pula dengan kupon pasaria yang dianjurkan oleh pihak sekolah dan pertubuhan di semerata negara?. Kupon itu telah dijual oleh pihak penganjur dan kemudiannya dengan kupon itu boleh dibeli barangan-barangan di gerai-gerai yang terlibat dengan pasaria tersebut. Sejak sebelum merderka lagi amalan ini telah dijalankan, kenapa Awang Adek membiarkannya?

Atau umpama saya saya membeli di TESCO, akhir bulan saya menerima kupon yang mempunyai nilai ringgit untuk sebarang pembelian atau potongan harga untuk pembelian barangan tertentu. Apakah amalan ini juga mengikut Awang Adek hendaklah mendapat kelulusan Bank Negara?

Kalaupun Dinar dan Dirham sudah menjadi sesuatu yang sangat terikat dengan Islam, disebut dalam banyak bab di dalam kitab Feqah, kita tidak perlu semata-mata ke situ tanpa melihat kehadirannya di dalam tamaddun lain dan di dalam sejarah bangsa dan rantau kita. Contohnya, kita berbangga dengan penemuan Batu Bersurat Terangganu dan Dinar Julus al-Kelantani sebagai warisan negara dan bangsa kita yang sangat bernilai. Kita juga sedar betapa goyahnya kedudukan matawang USD, RM, Euro , Yen dan lainnya, kenapa kita tidak menyarankan supaya rakyat melabur dalam emas dan perak?.

Sewajarnya Awang Adek dan Bank Negara berusaha untuk menandingi pihak di Kelantan dengan mengeluarkan syiling emas dan perak yang lebih standard daripada yang di Kelantan, paling kurangnya dengan design yang lebih menarik dan mempunyai ukuran berat yang lebih belbagai. Dengan demikian, barulah terserlah kerajaan pusat sebagai kerajaan yang lebih berwawasan daripada kerajaan Kelantan. Marilah kita berkerjasama di dalam perkara kebaikan dan kita kita hindari perkara dosa dan permusuhan. Insyaallah Awang Adek akan bersetuju dengan saranan saya ini.....

sumber : muqabalah blog

BLOG PERISIK-RAKYAT YANG BARU

Kesebukan dengan kehadiran para wartawan dari negara China ke Kelantan dalam usaha mengadakan program pameran Cheng Ho tidak lama lagi, Topeng Perang tidak sempat hendak Up-date blognya sehingga blognya 'luput tarikh'.

Setelah dirisik, didapati blognya yang sudah keluputan tarikh itu sudah dibeli seorang usahawan dari Negara Indonesia. Jadi, Topeng perak kini telah bertukar blog kepada blog baru, iaitu;

http://perisik-rakyat.blogspot.com/

sekian

Khamis, 12 Ogos 2010

PERLANTIKAN PEMIMPIN

Tugas pemimpin adalah 'khalifah fi al-ard', iaitu melaksanakan agama dan mentadbir bumi dengan agama. Mereka adalah pengganti para nabi yang merupakan 'duta' Allah di atas muka bumi ini.

Para nabi itu pula hadir, atas perlantikan dari Allah SWT. Dan lantikan Allah, sudah pasti adalah yang paling baik untuk manusia.

Adapun pemimpin yang merupakan pengganti Nabi, ia tidak boleh terus menabalkan dirinya sebagai pemimpin tanpa persetujuan rakyat. Jika tidak, ia akan melahirkan kekacauan dan kecelaruan.

Tindakan ini, dilakukan sendiri oleh para sahabat terdahulu. Abu Bakar As-Siddiq tidak menabalkan dirinya sebagai Khalifah Rasulillah SAW, sebaliknya setelah dibaiah baru Abu Bakar bertugas sebagai Khalifah. Begitujuga berlaku kepada khalifah yang lain, seperti Umar bin Al-Khattab, Usman bin Affan dan Ali bin Abi Talib.

Ada pihak menolak konsep ini, seakan-akan mereka mahu mengatakan bahawa pemimpin mereka itu seperti wakil tuhan. Jika inilah keadaan dan system mereka, ia tidak ada beda dengan konsep teokrasi dan dictator atas nama tuhan, seperti yang dilakukan oleh paderi-paderi di zaman kegelapan eropah terdahulu, waima mereka menggunakan istilah-istilah Islam untuk menegakkan konsep mereka.

Dalam Islam, perlantikan itu terletak kepada orang bertaqwa. Ekoran itu, Allah SWT ada berfirman;

وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

Maksudnya;
"[mereka berdoa] jadikan kami menjadi pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa"

(Al-Furqan : 74)

Dalam ayat ini, amat nyata bahawa Allah SWT mencadangkan kepada satu doa yang kandungannya meminta agar kita memohon kepada Allah SWT menjadi ketua atau pemimpin dari kalangan orang yang bertaqwa kepada Allah SWT.

persoalannya, apakah orang melantik kita atau tidak? Maka itu bukan perkara penting. Kita tidak dituntut supaya melobi, dan kempen agar orang lain lantik kita sebagai pemimpin. Tetapi, apabila Allah SWT hendak kita menjadi pemimpin, tanpa kita kempen pun, automatik orang akan memilih kita sebagai pemimpin.

Soalnya, bagaimana hendak dipilih oleh Allah SWT? Tidak lain dan tidak bukan, kita perlu menjadi manusia yang terbaik dan paling taqwa dari kalangan orang-orang yang bertaqwa.

Menjadi kebiasaan dalam kehidupan ini, bahawa seseorang ketua itu dilantik dari kalangan orang yang terbaik dari kalangan mereka. Contohnya dalam sesebuah syarikat. Semua ahli lembaga pengarah akan melantik kita sebagai pengarah, jika mereka sendiri nampak dan percaya kita adalah yang terbaik dalam menjadi ketua syarikat.

Maka begitujuga jika kita dilantik menjadi ketua dari kalangan orang yang bertaqwa. Apabila rata-rata rakyat bertaqwa kepada Allah, secara automatik, mereka akan melantik orang yang paling bertaqwa dari kalangan mereka sebagai pemimpin.

Kesimpulannya, kebanjiran manusia bertaqwa menyebabkan lahirnya masyarakat bertaqwa. Apabila masyarakat bertaqwa, ketika itu secara majoriti rakyat akan memilih orang yang paling bertaqwa sebagai pemimpin.

Mungkin ada benarnya ungkapan menyebut, "Pemimpin yang bodoh, akan dilantik oleh majoriti rakyat yang mudah diperbodohkan"

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
13 Ogos 2010 * 5:28 pagi

KENAPA NABI SAW TIDAK BUAT?

Nabi SAW, jika tidak melakukan sesuatu amalam, maka ia memberi sebab seperti berikut;

Pertama: perbuatan itu makruh.

contoh, nabi SAW lihat para sahabat makan dhob tanpa Nabi SAW makan. Baginda SAW pula tidak marah melihat para sahabat yang makan dhob itu.

Kedua : menghormati orang lain.

Contoh, nabi SAW tidak makan bawang putih dan bawang besar yang mentah kerana memberi penghormatan kepada malaikat.

Ketiga: bimbang diwajibkan.

Contoh, nabi SAW amat suka solat tarawih, tetapi tidak turun ke masjid untuk menunaikannya pada hari keempat bulan ramadhan secara berjemaah, kerana bimbang ia diwajibkan kepada umat.

Keempat : tanda ia tidak salah kalau buat.

Seperti, nabi SAW tidak marah dan tidak menegur ketika Nabi SAW melihat Aisyah dan kawan-kawannya sedang menyanyi ketika hadir hari raya.

kelima: tidak buat itu lagi afdhal.

contohnya, khususiyyat Rasulullah SAW bahawa tidak wajib atas Nabi SAW melakukan pembahagian bermalam untuk para isteri [lihat surah al ahzab : 51]. Tetapi Nabi SAW tetap jaga pembahagian malam, kerana ambil jalan afdhal.

Keenam : bimbang kedatangan mudharat yang lagi besar.

Contoh, Nabi SAW ada berkata kepada Aisyah, "apakah kamu perhatikan kepada kaum kamu ketika mereka bina kaabah, mereka mengurangkan daripada qawaid ibrahim.

Aisyah bertanya, "wahai rasulullah. Kenapa kamu tidak kembalikan kaabah itu pada qawaid ibrahim?".

Jawab nabi, "jika tidak kaum kamu baru [meninggalkan kekufuran], pasti aku akan melakukannya".

[al-muwafaqat : 4/60]

sekian

wallahu 'Alam

Al-Bakistani

- Bukit Rahman Putra
12 Ogos 2010 * 4:15 petang

Rabu, 11 Ogos 2010

HAPUSKAN RASUAH DALAM LINGKUNGAN DEMOKRASI?


Ada menyatakan, kita perlu usahakan untuk mencapai khalifah dahulu, jika mahu hapuskan rasuah. Kita tidak boleh terlibat dengan demokrasi yang haram itu, dalam usaha menghapuskan rasuah.

Jawapan;

Sabda Nabi SAW;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
"barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia tukarnya tangan. Jika tidak mampu, hendaklah dia tukar dengan lidah. Jika tidak mampu juga, maka hendaklah dengan hati [benci]. Maka itu adalah selemah-lemah iman" [muslim : 70]

Dalam mensyarahkan hadis ini, qadhi iyyad berkata;

هَذَا الْحَدِيث أَصْل فِي صِفَة التَّغْيِير فَحَقُّ الْمُغَيِّر أَنْ يُغَيِّرهُ بِكُلِّ وَجْه أَمْكَنَهُ زَوَاله بِهِ قَوْلًا كَانَ أَوْ فِعْلًا

maksudnya;
"hadis ini adalah asal sifat mengubah [kemungkaran]. menjadi hak pihak yang mengubah [orang yang melihat kemungkaran] bahawa dia mengubah dengan semua bentuk yang termampu menghilangkannya [kemungkaran], sama ada dengan perkataan atau dengan perbuatan"[Syarh An-Nawawi : 1/131].

Rasuah adalah kemungkaran. Kalau seseorang itu tidak solat, kemungkaran itu antara seseorang dengan Allah, tetapi apabila seseorang itu bermain dengan rasuah, sudah pasti dosanya itu bukan antaranya dengan Allah sahaja, tetapi sudah merebak kepada orang lain. Terutama, rasuah itu melibatkan dengan harta kerajaan, sudah ia melibatkan dosa dengan rakyat negara seluruhnya.

Justeru, rasuah ini wajib dihapuskan. Usaha menghapuskan ini, hendaklah dilakukan mengikut kadar termampu.

Di Malaysia, ia sukar dilakukan dengan sekadar mengadakan seminar, edar risalah, berceramah, berkuliah dan sebagainya. Lebih-lebih lagi, apabila rasuah itu berlaku dikalangan pemimpin negara yang naik menjadi pemerintah dengan cara demokrasi.

Justeru, tidak dapat tidak, usaha menghapuskannya mengikut kadar yang mampu adalah wajib, berdasarkan dalalah yang diisyaratkan menerusi hadis ini. Makanya, keterlibatan dalam demokrasi dalam menghapuskan rasuah adalah satu perkara yang wajib.

Kaedah fiqh ada menyebut;

"tidak sempurna perkara wajib, melainkan dengan melakukan perkara itu, maka melakukan perkara itu adalah wajib".

keadaan ini, bukan sekadar pada rasuah, malahan pada yang lain, seperti ISA, penyelewengan harta rakyat dan sebagainya.

Sekian

Wallahu 'alam.

Al-Bakistani.

- sri Indah [b] sg buloh
11 ogos 2010 * 5:28 petang

PAS WAJAR TUKAR PARADIGMA - MAHFUZ OMAR

PETALING JAYA, 11 Ogos: PAS wajar mempopularkan pemikiran-pemikiran yang lebih baru sekiranya parti itu mahu merealisasikan satu komuniti Islam yang kuat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kelak, kata Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar.

Beliau ketika menyampaikan perutusan sempena menyambut bulan Ramadhan berkata, Rasulullah s.a.w sendiri sebenarnya melakukan 'rancangan jangkauan panjang' atau long range planning kalau dilihat pada ekspedisi Hijrah ar-Rasul ke Yathrib (Madinah).

"Inilah ilmu pemikiran strategik yang Rasulullah s.a.w. tinggal pada kita di mana ekspedisi hijrah ke Madinah itu adalah long range planning, satu persiapan untuk melengkapkan persiapan yang lain, iaitu pembukaan Kota Makkah," ujarnya semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, kerangka dinamik itu sudah tentu menuntut PAS mempunyai 'pendekatan bertahap' (step by step approach) yang tersendiri.

"Persiapan masyarakat sivil Madinah sendiri menunjukkan Rasulullah s.a.w. mengiktiraf kerakyatan orang-orang Aus dan Khazraj sebelum wujud masyarakat Ansar di samping Muhajirin yang datang dari Makkah.

"PAS perlu berani dekati masyarakat bukan Islam serta perkasakan sokongan yang sedia ada di kalangan orang-orang bukan Melayu sejak tsunami politik dua tahun lalu," ujarnya sambil menganggap dokongan orang-orang Islam dan Melayu tetap penting untuk perjuangan PAS.

Baginya, PAS sepatutnya tidak perlu takut dengan tohmahan Umno yang kononnya PAS bakal menjadi kuda tunggangan DAP dan PKR sekiranya terus bersama Pakatan Rakyat pada PRU13 kelak.

"Buat apa kita takut dengan tohmahan pemimpin tertentu dalam Umno, mereka tidak sedar bahawa Rasulullah s.a.w. sendiri bersedia memeterai perjanjian politik dengan tiga kaum Yahudi serta Majusi untuk menghadapi kezaliman pemimpin-pemimpin Arab di Makkah yang akhirnya membawa pada penubuhan negara Madinah yang cukup moden dan kuat," beliau menambah.

Tidak cukup dengan itu, beliau berkata, PAS wajar meluaskan hubungan tidak langsung dengan kaum profesional supaya cara berfikir kepemimpinan PAS senantiasa ajaib dan di luar kotak.

"Untuk memenangi Peperangan Khandaq, cadangan golongan profesional seperti Salman al-Farisi gali parit sebagai benteng pertahanan yang cukup ajaib sendiri akhirnya diterima Rasulullah s.a.w.

"Untuk pilihan raya umum depan, PAS tidak boleh lagi menggunakan strategi-strategi lalu, kena ada sesuatu yang saya anggap thinking outside the box," ujarnya.

Dengan konsep berfikir di luar kotak, tambahnya, mampu membuntukan serta melemahkan serangan Umno ke atas PAS dan Pakatan Rakyat di samping memecahkan muafakat politik dalaman BN pada pilihan raya umum depan.

Dari segi yang lain, PAS mesti dilihat menguasai ilmu pemikiran literal supaya rakyat lebih yakin dengan kepemimpinan PAS berbanding Umno.

"Kalau dahulu, Khalifah Umar al-Khattab mengambil langkah inovatif berijtihad solat tarawih dari 8 rakaat pada 20 rakaat berjamaah, masyarakat kita sekarang popularkan pula budaya tazkirah, takkan PAS mahu dilihat tidak mahu dilihat berfikir lebih literal dalam urusan agama, dalam pentadbiran negara lebih dari itu.

"Apa yang penting yang nak saya ketengahkan bukannya jumlah rakaat solat tarawih tetapi ialah lateral thinking yang dibawa oleh seorang khalifah," ujarnya sambil mengajak seluruh pemimpin dan ahli PAS mengambil kesempatan mendekati rakyat sempena 'bulan tarbiah' Ramadhan.

DEMOKRASI - ALAT LAWAN MUSUH ISLAM

Demokrasi bukan dari sistem islam, malahan ia adalah sistem barat. Justeru, ia wajib ditolak.

jawapan;

jawapan kepada soalan ini, dijawab dengan dua jawapan. Iaitu;

Pertama;

Islam amat mengharamkan pembunuhan. pengharaman pembunuhan itu, sama ada terhadap orang mukmin, mahupun terhadap orang kafir.

firman Allah;

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

maksudnya;
"Barangsiapa membunuh orang mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah neraka dan kekal ia di dalamnya. Allah telah murka terhadapnya [pembunuh], dan Allah melaknatinya. Disediakan baginya azab yang hebat"

(An-Nisa' : 93)

Ayat ini, Allah SWT menyatakan pengharaman membunuh orang mukmin. Adapun terhadap orang kafir, ia juga diharamkan oleh Allah.

sabda Nabi SAW;

مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا

maksudnya;
"barangsiapa yang membunuh orang kafir yang ada perjanjian [dengan kerajaan islam], maka ia tidak akan mendapat bauan syurga, waima baunya boleh didapati dengan perjalanan 40 tahun sekalipun" [Al-Bukhari : 2930]

Namun begitu, apabila musuh islam mendatangkan serangan dalam bentuk pembunuhan, iaitu peperangan, maka hendaklah dibalas balik dengan pembunuhan juga.

Firman Allah;

فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ

Maksudnya;
"seranglah mereka, sepertimana mereka menyerang kamu"

[Al-baqarah : 194]

Maka begitujuga, serangan melalui demokrasi. Disebabkan musuh-musuh Islam menggunakan demokrasi untuk menyerang Islam, maka secara fitrahnya, tidak boleh dibalas dengan peperangan [pembunuhan]. Tindakan sebegini boleh disifatkan sebagai melampaui batas, sedangkan perbuatan itu dilarang oleh Allah.

Firman Allah;

وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ

Maksudnya;
"Jangan kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas"

Dengan perkataan lain, walau perang termaktub dalam quran, maka tidak boleh serangan perang dilakukan terhadap musuh yang menyerang menggunakan demokrasi, tetapi hendaklah menyerang musuh sepertimana mereka menyerang islam.

Kedua;

Tidak semua kaedah kafir itu ditolak secara mutlak. Bahkan, selama mana tidak wujud perkara yang menyalahi nas yang qatii, sahih lagi sareh, maka menggunakan kaedah kafir itu dibenarkan.

Nabi SAW sendiri pernah menerima teori majusi dalam peperangan, iaitu dengan gali parit [khandaq] ketika tercetus peperangan ahzab. Juga Nabi SAW pernah menerima cadangan Abu Bakar untuk menjadikan tawanan perang badar yang tidak beragama Islam bahawa mengajar membaca dan menulis kepada orang Islam.

Tindakan Nabi SAW itu, membuktikan bahawa tidak haram kita mengambil manfaat dari ilmu dan teori orang bukan Islam, selagimana tidak menyalahi nas secara qatii, saheh dan sareh.

Sekian

Wallahu 'Alam.

Al-Bakistani

- Jejantas Sg Buloh
11 Ogos 2010 * 2:51 petang

Selasa, 10 Ogos 2010

UMNO RACIST.. UMNO PERKAUMAN...



UMNO racist... UMNO Perkauman...

PENGGUNAAN FI'IL MUDHARI' DALAM AL-QURAN

Secara asal penggunaannya, fiil mudhari' digunakan untuk perbuatan yang sedang dan akan berlaku. Antara misalnya adalah, firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

maksudnya;
"Wahai orang-orang yang beriman, adakah kamu aku tunjukkan kepada kamu atas perniagaan yang akan menjadikan kamu selamat daripada azab yang pedih? * kamu beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan kamu berjihad di jalan Allah dengan harta kamu dan nyawa kamu. Itu adalah terbaik bagi kamu, jika kamu mengetahuinya"

(Surah As-Sof : 10-11)

kalimah أدلكم, تنجيكم, تؤمنون, تجاهدون, تعلمون adalah fiil mudhari yang bermakna sedang berlaku dan akan berlaku.

namun begitu, ada beberapa kalimah fiil mudhari bermakna fiil madi [perbuatan yang telah berlaku]. Ia terjadi begitu, berdasarkan kewujudan qarinah. antara misal-misalnya adalah seperti berikut;

pertama: apabila wujud لو

contohnya;

وَلَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَا مِنكُم مَّلَائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ

maksudnya;
"Dan kalau Kami kehendaki benar-benar Kami jadikan sebagai gantimu di muka bumi malaikat-malaikat yang turun temurun"

(Surah Az-zukhruf : 60)

kedua: disertai dengan إذ

contohnya;

وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

maksudnya;
"ketika Ibrahim mengangkat qawa'id [tapak] daripada al-bait [kaabah] bersama ismail. [kedua-dua itu berkata], wahai tuhan kamu, terimalah daripada kami. Sesungguhnya kamu adalah tuhan yang maha mendengar lagi maka mengetahui"

(surah Al-baqarah : 127)

ketiga: diawal sesuatu fiil mudhari itu ada kalimah ربما

contohnya;

رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَو كَانُوا مُسلِمِينَ

maksudnya;
"Orang-orang yang kafir itu seringkali (nanti di akhirat) menginginkan, kiranya mereka dahulu (di dunia) menjadi orang-orang muslim"

(Surah Al-hijr : 2)

keempat : apabila wujud لم dan لما

contohnya;

أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى

maksudnya;
"Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu?"

(Surah Ad-Duha : 6)

dan;

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ ٱلصَّابِرِينَ

maksudnya;
"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar"

(Surah Al-Imran : 142)

kelima : ketika fiil mudhari' itu berada dalam i'rab 'hal'

contohnya;

وَجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُون

maksudnya;
"Kemudian mereka datang kepada ayah mereka di petang hari sambil menangis"

(Surah Yusuf : 16)

keenam : fiil mudhari' itu berada dalam kisah terdahulu.

contohnya;

وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوَءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ

maksudnya;
"Dan (ingatlah) ketika Kami selamatkan kamu dari (Fir'aun) dan pengikut-pengikutnya; mereka menimpakan kepadamu siksaan yang seberat-beratnya, mereka menyembelih anak-anakmu yang laki-laki dan membiarkan hidup anak-anakmu yang perempuan. Dan pada yang demikian itu terdapat cobaan-cobaan yang besar dari Tuhanmu"

(Surah Al-Baqarah : 49)

sekian

Wallahu 'Alam

Isnin, 9 Ogos 2010

SIAPA MINUM ARAK?



Siapa minum arak????

TIADA UNSUR SABOTAJ DALAM URUSAN KONVOKESYEN KUIS - WAKIL KUIS

Sebelum ini, aku ada menulis satu artikle yang bertajuk "KUIS DISABOTAJ?". Kandungan artikle itu, hasil dari makluman yang disampaikan oleh salah seorang ibu bapa pelajar yang dijemput hadir ke konvokesyen KUIS, tetapi tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan Konvo.

Dimaklumkan bahawa semua ibu bapa yang hadir adalah dijemput dengan surat jemputan yang diterima mereka. Namun, setelah hadir, ada sebilangan mereka tidak dapat masuk kerana dihalang dengan alasan kerusi tidak cukup.

Bapa yang berasal dari negeri disebelah utara itu ada menyatakan, "buat malu islam la macam ni. sepatutnya, kalau dah jemput 2 orang, pihak KUIS kena sediakan jumlah kerusi bagi cukup la. Kalau tak cukup, buat apa buat jemputan sebanyak itu? nama je kolej islam, tapi kenapa pengurusan macam ni. memalukan islam je macam ni".

Diakhir perbualan menerusi telefon itu, bapa kepada pelajar yang tidak dapat masuk ke dalam dewan itu berkata, "apakah wujud sabotaj terhadap kerajaan Pakatan Selangor oleh dalaman KUIS yang masih "berotak UMNO?" (sila Klik)

Namun begitu, artikle itu sampai kepada pengetahuan pihak KUIS, menyebabkan ada seorang mendakwa bahawa dia wakil dari pihak Jawatankuasa Protokol KUIS bernama Mohd Husni bin Mohd Said menghantar e mail, bagi menafikan dakwaan bapa terbabit. Kandungan Emailnya adalah seperti berikut;

Salam...

Saya mewakili Jawatankuasa Protokol KUIS. Saya tidak memerlukan rekayasa gurindam politik seperti tuduhan ini dan kami kakitangan KUIS yang terlibat dengan Majlis Istiadat Konvokesyen KUIS, tidak mahu memasukkan otak politik seperti yang dituduh oleh penulis.

Keadaan yang berlaku adalah akibat kelambatan pihak ibu bapa terlibat untuk hadir dan masuk ke dalam Dewan ketika berlangsungnya upacara konvokesyen.Perlu difahami semua ini adaalah Majlis Istiadat Konvokesyen dan bukan majlis kenduri kahwin, dan perlu mengikut panduan dan protokol tertentu. Jadi, selepas perarakan masuk Pengerusi dan Rektor KUIS, tiada lagi tetamu yang akan dibenarkan masuk ke dalam dewan.

Kami lebih berminat untuk memastikan majlis berlangsung dalam keadaan yang baik daripada men 'SABOTAJ' pihak tertentu, kerana,'kami tidak cukup masa' untuk memikirkan skrip sabotaj yang sesuai...

Kehadiran Dato' Khusrin adalah kerana beliau merupakan Ahli Lembaga Pengarah KUIS dan menggantikan Dato Setia Pengerusi MAIS.Mengikut perlembagaan KUIS, beliau adalah orang yang sepatutnya dan perlu hadir atas kapasiti beliau. Majlis yang sama juga dihadiri oleh YB. Ronnie Liu dan YB Dr.Halimah Ali.

MOHD HUSNI BIN MOHD SAID
Center of Life-Long Learning (KUISCELL)
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)
Bandar Sri Putra, Bangi.

Mobile No. :019-6959600
Tel No. : 03-89254251
Fax No. : 03-89266654
Web : www.kuis.edu.my

sekian

p/s : menunggu respon dari pihak ibu bapa yang tidakd berpuas hati pula.

wallahu Alam