Jumaat, 3 April 2009

PM KE 6 BUAT KEJUTAN???

Masa aku belajar di Pakistan, aku sempat di zaman pertukaran kerajaan dari Nawaz Syarif kepada Pervez Musyarraf. Nawaf Syarif diguling kerana rasuah. Pervez musyaraf yang menggulingkan pula, menggunakan kekuatan askar untuk menjatuhkan Nawaf Syarif.

Di awal pemerintahan Pervez Musyarraf, ramai ulama-ulama Pakistan diberikan sokongan. Mereka “dibelai” dan “dimanja” bagaikan menatang minyak yang penuh. Ketika itu,rata-rata mendakwa Pervez penyambung kepada perjuangan Diya Al-Haq, seorang pemimpin Pakistan yang mati di Bom ekoran memberikan ruang laluan kepada para mujahidin Arab masuk ke Afghanistan melalui Pakistan. Ketika itu, Diya Al-Haq berkawan rapat dengan As-Syahid Imam Mujahidin arab di Afghanistan, Dr Abdullah Yusuf Al-Azzam.

Rupa-rupanya, belaian manja yang diberikan kepada para ulama di Pakistan hanya sebentar sahaja. Selepas “aura” nawaz Syarif dah habis; malahan mula dilupakan, maka bukan lagi menatang minyak yang penuh lagi, tetapi “membinatangkan ulama secara penuh” dilakukan.

Maka kedengaranlah, di sana sini bahawa ulama begian-begian ditangkap dan dipenjarakan. Dari situ, mula kedengaran kutukan benci dilemparkan kepada Pervez Musyarraf.

Nampaknya, keadaan yang sama juga berlaku pada hari pertabalan Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri ke 6. Mainan politik tidak pernah selesai, selagi politik sebagai ”bahan mainan”. Lebih-lebih lagi hampir dengan hari pengundian di tiga tempat; bukit gantang, bukit selembau dan Batang Ai.

Oleh itu, apakah berita pemberian balik permit harakah dan suara keadilan, juga terlepasnya mangsa ISA ini boleh memberikan kepercayaan anda terhadap Najib??? Sebelum mengatakan ”ya”, lebih baik kita berkata ”berhati-hatilah dengan suara tikus, kerana dibimbangi ia suara ular yang sedang memburu tikus”.

Sekian

p/s : Seorang tokoh perang China, Sam Kok ada berkata; ”Tempat yang paling aman adalah tempat yang paling berbahaya. Justeru, mengikut kebiasaannya rasuah yang paling kuat adalah ditempat yang selalu dilaungkan slogan anti rasuah”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 mac 2009 * 4:54 pagi




DIA MEMANG MUFTI "CAP AYAM"

Harussani dan Syaikh Ismail sound Anwar kerana mendakwa isu penggunaan kalimah Allah boleh digunakan oleh non Muslim. Mereka sound Anwar, tapi lupa nak sound Tok Guru Nik Abdul Aziz yang mempunyai bidang pengajian yang sama dengan mereka.

Pelik juga, bila dua orang agamawan ini menyatakan isu penggunaan kalimah Allah dikalangan non Muslim ini adalah isu aqidah. Aqidah siapa yang nak rosak??? Bukankah Aqidah non muslim itu sudah semulajadi lagi tidak betul???

Jika aqidah orang Islam yang dibimbangi rosak?? Bermakna, orang islam itu sendiri mempunyai aqidah yang terkeliru. Apabila aqidah mereka terkeliru, bermakna aqidah mereka “tidak jazam”. Apabila Aqidah mereka tidak jazam, menunjukkan mereka bukan orang islam lagi, tapi “kafir”. Kalau tak jelas, belajarlah kitab “matan Ummu Al-barahin” atau kitab “bakurah Al-amani” karangan Pak Da Ii. Kalau mufti tak tahu kitab-kitab tu, aku boleh tolong ajar. Sebab aku habis belajar kitab tu dengan tok guru Haji Abdullah Lubuk Tapah masa umur aku 15 tahun dulu.

Justeru, bukan penggunaan “kalimah Allah” yang dilarang, tetapi mantapkan aqidah umat Islam agar tidak terkeliru lagi; agar aqidah umat Islam jadi “jazam”.

Jika melarang juga penggunaan “kalimah Allah”, tindakan itu samalah seperti orang yang sakit jantung, tapi diberi ubat sakit kepala. Bukankah itu tindakan orang yang bodoh tahap gaban???

Apakah dua tokoh agamawan ”standart sardin cap ayam brand” ini tidak membaca Al-Quran yang menyebut;

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?" Tentu MEREKA AKAN MENJAWAB “ALLAH,, maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar)”

(Surah Al-Ankabut : 61)

Juga firman Allah;

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu menanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menurunkan air dari langit lalu menghidupkan dengan air itu bumi sesudah matinya?" Tentu MEREKA AKAN MENJAWAB “ALLAH”, Katakanlah: "Segala puji bagi Allah", tetapi kebanyakan mereka tidak memahami(nya)”

(Surah Al-Ankabut : 63)

Juga firman Allah;

وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" Tentu MEREKA AKAN MENJAWAB “ALLAH." Katakanlah : "Segala puji bagi Allah"; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui”

(Surah Luqman : 25)

Nyata dari firman Allah ini menunjukkan, secara nas, Tidak ada larangan non Muslim menyebut kalimah “Allah”. Jika ada larangan, kemukakanlah dalil wahai mufti. Bukannya naikkan sentiment melayu yang berasaskan kepada assobiyyah.

Yang peliknya, mufti perak yang “cap ayam” ini menyebut;

"Kalimah Allah bukan untuk buat 'suka-suka,' inilah mereka tak faham sensitiviti Islam. Nama Allah untuk orang Islam saja”

Ini satu kesilapan besar. Bukankah Allah itu adalah tuhan seluruh manusia. tidak kira untuk muslim, mahupun non Muslim. Apabila Allah adalah tuhan kepada semua manusia, apa salahnya mereka menyebut nama tuhan mereka.

Jika menyebut kalimah Allah disebut sebagai ”sensitiviti Islam”. persoalannya, mengapa perlu dijadikan ”sensitive” dengan keizinan yang telah Allah nyatakan dalam Al-Quran????

”sensitive islam” ini hanya berlaku jika bercanggah dengan Islam secara qatii. Seperti pemerintahan tidak berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Para Isteri pemerintah yang tidak bertudung. Rasuah berlaku dikalangan ahli politik, malah berlaku juga kepada bukan ahli politik. Perjuangan assobiyyah melayu yang melampau. Dan banyak lagi perkara haram yang telah ”dibutakan” oleh mufti. Peliknya, itu tidak sensitive disisi mufti, walaupun ianya adalah sensitivie secara qatii disisi Allah SWT.

Lebih memelikkan lagi, apabila Harussani menyebut;

”Islam adalah benteng terakhir orang-orang Melayu”

Juga Syaikh ismail berkata;

”sepatutnya isu sensitiviti agama tidak dibangkitkan sebaliknya agenda membangunkan kedudukan orang Melayu terutama dari sudut ekonomi mesti diberi keutamaan”

Nampaknya, kedua-dua tokoh agamawan ini amat terkeliru antara Islam dan melayu. Kalau Harussani menyebut, Islam adalah benteng terakhir orang melayu, seakan-akan beliau meletakkan kepentingan bangsa itu lebih utama berbanding agama. Bahkan, seakan-akan agama dicandukan demi pertahankan bangsa.

Adapun kenyataan Syaikh ismail yang menyebut agenda kedudukan orang melayu mesti dibangunkan, menampakkan kedangkalan tokoh agama ini terhadap hakikat Islam itu sendiri.

Mana mungkin orang melayu sahaja mesti dibangunkan, sedangkan tindakan sedemikian melambangkan assobiyyah yang diharamkan oleh Allah menerusi hadis Nabi SAW.

Sabda Nabi SAW;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya;
”Bukan dari kalangan kami mereka yang menyeru kepada Assobiyyah. Bukan dikalangan kami mereka yang berperang atas dasar assobiyyah. Bukan dari kalangan kami mereka yang mati atas dasar assobiyyah[1]

Dalam hadis yang lain, seorang perempuan bernama Fusailah berkata bahawa bapanya berkata;

سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمِنَ الْعَصَبِيَّةِ أَنْ يُحِبَّ الرَّجُلُ قَوْمَهُ قَالَ لَا وَلَكِنْ مِنْ الْعَصَبِيَّةِ أَنْ يُعِينَ الرَّجُلُ قَوْمَهُ عَلَى الظُّلْمِ

Maksudnya;
”Aku bertanya kepada Nabi SAW. Aku berkata; Wahai Rasulullah SAW. Apakah dari Assobiyyah bagi seseorang menyayangi kaumnya? Menjawab Nabi : tidak, tetapi dari kalangan Assobiyyah adalah seseorang itu membantu kaumnya atas kezaliman[2]

Tindakan mempertahankan bangsa melayu, mengambarkan mengabaikan bangsa yang lain. Tindakan ini merupakan tindakan zalim. Inilah yang dimaksudkan Nabi SAW sebagai Assobiyyah. Sedangkan Islam bersifat sejagat. Ia adalah kepunyaan semua bangsa. Justeru, bukan kemajuan melayu yang perlu dibangunkan, tetapi kemajuan keadilan sejagat, tidak kira melayu atau tidak melayu perlu diperjuangkan.

Perhatikan perjuangan Nabi SAW, yang tidak diasaskan kepada bangsa. Islam dijadikan asas perjuangan, sehinggakan berjaya mempersaudarakan antara bangsa-bangsa; seperti Aus dan Khazraj. Persaudarakan antara arab dengan ’Ajam. Ekoran dari itulah, kedengaranlah sahabat-sahabat nabi yang bernama Salman Al-Farisi, Suhaib Ar-Rumi, Bilal Al-Habsyi dan banyak lagi.

Justeru, islam mengikut pandangan dua orang agamawan ini amatlah dangkal. Kenyataan mereka ini menampakkan kebodohan agamawan tersebut terhadap bidang mereka sendiri.

Oleh itu, lebih baik dua orang agamawan ini letak jawatan, dan berikan kepada mereka yang lebih layak untuk memperkatakan islam. Kerana, kehadiran mereka dalam memperkatakan Islam sebenarnya telah mengelirukan umat Islam terhadap agama islam itu sendiri.

Sekian

p/s : Semua perkara dalam agama mesti ada dalil dan hujjahnya. Kalau tak boleh, apa dalil dan hujjahnya. Kalau boleh, apa dalil dan hujjahnya. Kalau tidak ada dalil dan hujjah, itu cakap orang jahil, walaupun namanya mufti sekalipun.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
4 april 2009 * 3:29 pagi






[1] Sunan Abi Daud : 4456.
[2] Sunan Ibni majah : 3939.

Khamis, 2 April 2009

NAJIB SUDAH JADI PM

NAJIB SUDAH JADI PM

Pak Lah sekarang sekadar Ahli Parlimen biasa. Najib sudah jadi PM ke 6. cita-cita najib dan isteri untuk menjadi orang utama Negara sudah berjaya. Tidak diketahui, apa akan jadi pada Negara selepas ini.

Ramai mendakwa, naiknya najib, bermakna naiknya Mahathir. Mahathir dikenali tokoh dictator Malaysia. dan najib pula kelihatan agak sama.

Isu altantuya yang tidak dibenarkan jadi bahan isu dalam pilihanraya kecil menampakkan kebimbangan politik ala mahathir. Perampasan kuasa yang di ketuai oleh Najib secara tidak bermoral terhadap kerajaan negeri perak dari tangan Pakatan rakyat juga menampakkan keadaan yang sama.

Nisbah dalam Negara, naiknya najib sebagai PM agak memberikan kesan kepada Negara dan rakyat. Media perdana, media pembangkang mahupun blog dilihat mendapat nasib seperti zaman Mahathir. Tidak mustahil, ISA akan dipenuhi balik dengan tahanan politik, juga orang-orang yang dikambinghitamkan demi menutup kesalahan ahli-ahli politik tertentu.

Nisbah luar Negara pula, kemungkinan kes altantuya tidak akan selesai, bahkan mungkin ditutup terus. Bapa Altantuya, Sharibu mesti tidak berpuas hati. Justeru, bertindak akan meminta mahkamah antarabangsa mengadili kes ini.

Apabila kes ini dibacarakan di mahkamah antarabangsa, perdana Menteri Malaysia akan menjadi sasaran. Apabila orang no 1 Malaysia sendiri dijadikan sasaran dalam kes ini, pasti dunia akan mendakwa, Malaysia adalah Negara cowboy, kerana tidak mempunyai kedaulatan undang-undang. Apabila dunia melihat Malaysia sebagai Negara yang tidak ada kedaulatan undang-undang, pasti dunia tidak akan respek lagi dengan Malaysia.

Apa akan jadi pada Malaysia ketika itu?? Memang amat membimbangkan.

Yang penting kini adalah rakyat. Apakah rakyat bersama dengan PR atau dengan BN. Rakyat merupakan senjata utama dalam sistem demokrasi.

Jika suara rakyat berjaya menjadi suara pakatan rakyat, pilihanraya akan datang akan menbuktikan Najib adalah perdana Menteri yang terakhir dari BN.

Persoalannya, apa strategi kita pula???

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 april 2009 * 11:26 pagi



MEMANG UNDI PAS DAPAT PAHALA PUN !!

Dalam satu sesi kuliah maghrib, ada sedikit aku ulas tentang isu politik. Terang-terangan aku menyebut undi PAS masuk syurga. Rupa-rupanya, ada seorang pendengar tidak berpuas hati. Selepas kuliah, dia berjumpa denganku, menyerangku dengan beberapa persoalan.

Isi dialog kami seperti berikut;

A : ustaz.. mana boleh bercakap politik dalam masjid...

B : yer ke salah !! kalau salah kenapa???

A : ye la ustaz.. kalau tengok zaman Nabi, mereka berpolitik dalam masjid tak pe. Sebab dorang bukan guna demokrasi..

B : salah ke guna demokrasi???

A : salah lah ustaz.. sebab, mana ada nabi guna demokrasi...

B : emmmm... menarik idea abang tu... tapi saya nak tanya sikit.. abang rasa, demokrasi tu salah ker???

A : salahlah ustaz.. sebab mana ada nabi guna demokrasi.. kan demokrasi tu amalan kafirrr....

B : emmm. Apakah semua perkara yang datang dari kafir adalah haram???

A : haramla ustaz...

B : macam mana pula, masa nabi SAW guna kaedah gali parit dalam peperangan Ahzab, sedangkan kaedah tu kan bukan dari Islam, tapi kaedah orang farsi yang masa tu majusi yang sembah api.????

A : emmmm.. (senyapppp).... ok ustaz... saya tak setuju Ustaz Kata dalam kuliah tadi, undi PAS masuk syurga.....

B : emmmm.... ana nak tanya sikit.. apa hukum mendaulatkan Islam??

A : wajibla...

B : di Malaysia, banyak-banyak parti, parti mana yang usaha hendak mendaulatkan islam...

A : emmm... parti PAS....

B : ok... kalau tak undi PAS maka usaha mendaulatkan islam tidak berjaya.. maka hukum undi PAS macam mana??

A : (berfikir)..... wajiblah ustaz.......

B : emmm.. kalau abang kata undi PAS wajib.. macam mana pula hukum undi UMNO????

A : emmmmm...... (berfikir panjang)..

B : ana rasa abang dah faham kot???

A : ana agak bersetuju dengan ustaz...

Selepas itu, Abang tersebut senyap seribu bahasa... dan akhirnya mengucapkan terima kasih kepadaku dan berlalu pergi...

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
2 april 2009 * 3:31 petang







Selasa, 31 Mac 2009

GAMBAR "THE KOREA TIMES"


sumber;

CERDIK BANYAK MAKSUD….

CERDIK BANYAK MAKSUD….

Mstar melaporkan
[1];

”Ezam dalam kempennya di Bukit Gantang kelmarin dan di Bukit Selambau malam tadi berkata, Anwar yang merupakan bekas Timbalan Presiden Umno pernah menganggap Presiden semasa, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak sebagai "antara orang paling cerdik."

ULASAN:

Nampaknya Mat Ezam bersuara kembali. Bila ada pilihanraya, maka wujudlah mat ezam.

Dia kata, Pak Syaikh Anwar Ibrahim pernah sebut bahawa ”Najib sebagai orang yang paling cerdik”.

Setahu aku, Pak Syaikh ni belajar sastera melayu masa belajar di UM dulu, sama seperti tok guru Nik Abdul Aziz belajar sastera arab di tanah Arab dahulu.

Kebiasaan orang sastera bercakap, tidak terbatas kepada satu tafsiran. Lebih-lebih lagi, percakapan itu bersifat tergantung.

Cerdik ini banyak maksud. Apakah cerdik itu untuk membina negara, atau cerdik dalam menjahanamkan negara. Sebab, ”cerdik” ini satu sifat yang menumpang. Jika ”cerdik” itu menumpang pada orang yang baik, maka ”cerdik” itu dapat memberi manfaat. Tapi, kalau cerdik itu menumpang pada orang jahat, cerdik itu akan membawa mudharat.

Justeru, cerdik yang dimaksudkan itu, apakah cerdik yang menumpang pada orang baik atau orang jahat????

Cakap biar terang wahai mat ezam !!!

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- sri Indah (B), Sg Buloh
31 mac 2009 * 7:15 malam


[1] http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/3/31/mstar_berita/20090331094310&sec=mstar_berita

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 14 : IMAN DAN AMALAN SOLEH MENGHINDARKAN RIBA



IMAN DAN AMALAN SOLEH MENGHINDARKAN RIBA

Firman Allah;

يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ * إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
“Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa * Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

(Surah Al-Baqarah : 276-277)

HURAIAN

Dalam ayat-ayat lepas, Allah ada memuji tindakan melakukan infaq dan sedekah. Kemudiaannya, Allah mencela amalan riba. Dalam ayat ini pula, Allah menjelaskan kepada kita tentang keburukan yang wujud pada riba dan kebaikkan yang wujud dalam sedekah.

***

Firman Allah;

يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا

Maksudnya;
“Allah memusnahkan riba”

Ayat ini, terang-terangan Allah mengutuk amalan riba. Disamping itu, Allah menanam satu doktrin kepada manusia tentang keburukkan yang wujud dalam riba.

Dalam kutukan Allah terhadap riba itu, Allah menggunakan kalimah ”yamhaq” yang diterjemah sebagai binasa. Jika dirujuk dalam bahasa arab, kalimah arab yang diterjemah dengan binasa ini bukanlah ”yamhaq” sahaja, bahkan disana wujud kalimah ”yafsad”, ”yangqud” dan sebagainya.

Menurut ahli bahasa, kalimah ”yamhaq” bermaksud ”binasa sedikit demi sedikit” atau ”binasa dari satu ketika kepada satu ketika”. Bermaksud, kebinasaan yang wujud pada riba tidak dapat dilihat semasa amalan riba itu berlaku, bahkan kebinasaannya boleh berlaku dalam jangka masa yang lama.

Keadaan ini dapat dilihat dengan sistem ekonomi kapitalis yang sudah pasti menjadikan riba sebagai asas. Apabila disebut riba, ianya seakan-akan wujud unsur tindas menindas seperti monopoli. Jika ada peniaga memonopoli sesuatu barang demi keuntungannya, pasti akan wujud unsur tindas menindas terhadap rakyat. Keadaan yang sama juga wujud dalam riba yang bersifat ”memonopoli” keuntungan ”atas darat” tanpa memerlukan kerja buat yang banyak dalam mengaut keuntungan.

Ekoran itulah, kita dapat melihat. Apabila ekonomi yang meletakkan kepentingan riba sebagai asas ekonomi mereka, memang dalam satu ketika mereka dilihat seperti gagah. Tetapi, apabila masa demi masa berlalu, kita akan dapat lihat bagaimana sistem itu akan binasa; mula dibenci masyarakat.

***

Jika direnung pada ayat ini, pasti kita akan terfikir, mengapa Allah mahu membinasakan riba??

Jawapannya adalah, (1) riba ada unsur tindas menindas, (2) riba tidak ada unsur manfaat kepada masyakarat, walaupun ada manfaat peribadi, (3) Menandakan, Islam meletakkan asas manfaat orang ramai lebih didahulukan berbanding manfaat peribadi (4) harta riba terhindar dari keberkatan kerana wujud tindas menindas terhadap orang fakir. (5) sekuranga-kuragnya, orang yang main riba akan mendapat celaan dari orang yang tertindas dengan riba.


***

Firman Allah;

وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ

Maksudnya;
“dan menyuburkan sedekah”

Allah menggalakkan sedekah. Allah memperlihatkan, bahawa keuntungan hakiki bukannya wujud pada riba, tetapi keuntungan hakiki wujud dalam sedekah.

Maksud dengan menyuburkan sedekah adalah, kesuburan harta disebalik sedekah, atau dalam istilah agama disebut sebagai berkat yang wujud disebalik sedekah.

Jika manusia bermain dengan riba, mereka memang mendapat keuntungan, tetapi keuntungan mereka itu tidak mempunyai keberkatan. Keadaan ini berbeza dengan mereka yang pemurah hati untuk melakukan sedekah. Ini kerana, mereka mendapat keuntungan harta dari sudut keberkatannya.

Keberkatan merupakan perkara penting yang wujud dalam Islam. ada manusia yang mempunyai harta yang banyak, tetapi kehidupan mereka tidak pernah tenang. Mereka ini disebut, kaya yang tidak mempunyai keberkatan.

Pun begitu, disana wujud manusia yang bukan kaya, tetapi hidup mereka sentiasa senang dan tenang. Kehidupan manusia sebegini disebut kehidupan yang ada keberkatan.

Islam meletakkan asas keuntungan dari sudut keberkatan lebih utama berbanding mendapat keuntungan yang tidak mendapat keberkatan. Ini kerana, hidup ini tidak selesai dengan banyak harta benda tanpa mendapat kehidupan yang bahagia. Apa guna harta yang banyak, isteri yang cantik, rumah yang besar, kereta yang banyak, tetapi kehidupan sentiasa tertekan dan tidak tenang.

Orang yang banyak bersedekah, diberikan Allah kepada mereka pembalasan dari Allah secara berganda-ganda. Keadaan ini seperti firman Allah;

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
”perumpamaan mereka yang menginfaqkan harta mereka di jalan Allah, seperti satu bijiran yang menumbuhkan tujuh tangkai. Pada setiap tangkai, melahirkan pula seratus bijirin. Dan Allah mampu menggandakan kepada siapa yang dia mahu. Dan Allah maha luas lagi maha mengetahui”

(Surah Al-Baqarah : 261)

Bahkan, jika dilihat pada hadis. Para malaikat sering berdoa kepada orang yang rajin bersedekah dengan doa;

: اللّهم يسر لكل منفق خلفاً ولممسك تلفاً

Maksudnya;
“Ya Allah !! mudahkan bagi setiap mereka yang infaqkan harta mereka dengan balasan yang setimpal. Dan berikan kebinasaan harta bagi mereka yang mencegah harta mereka”

***

Firman Allah;

وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ

Maksudnya;
“Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran, dan selalu berbuat dosa”

Kalimah “Kaffar” adalah isim mubalaghah yang bermaksud “bersangatan kufur”. Ada ulama tafsir menyatakan, maksud “kaffar” adalah kekufuran yang berlaku pada hati.

Adapun kalimah “asim” juga adalah isim mubalaghah yang memberi maksud “orang yang sentiasa melakukan dosa”. Ada ulama menafsirkan, maksud “asim” adalah dosa yang dilakukan dari sudut perkataan dan perbuatan.

Orang yang makan riba sentiasa berada dalam dosa. Kerana, apabila mereka mengenakan riba kepada manusia. bermakna mereka telah melakukan kezaliman terhadap harta orang tersebut. Apabila harta riba mereka beranak pinak, maka di situlah harta mereka penyebab mereka berdosa yang tidak berhenti-henti.

***

Firman Allah;

إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat”

Setelah Allah menjelaskan tentang kelebihan sedekah dan keburukan riba, maka dalam ayat ini pula, Allah menjelaskan tentang balasan pahala yang wujud dalam islam.

Dalam ayat ini, Allah menjelaskan kepada kita tentang aturan Islam secara umum. Iaitu, Allah menyatakan bahawa, Islam menekankan dua asas, iaitu; (1) beriman dengan Allah, (2) amalan soleh. Dari amalan soleh itu, terbahagi kepada dua asas pula, iaitu (1) hablullah (baca : hubungan manusia dengan Allah), dan (2) hablunnas (baca : hubungan manusia sesame manusia).

Bermakna, solat difahami sebagai hubungan manusia dengan Allah. Dan zakat itu, sebagai hubungan manusia sesama manusia. sedangkan, kedua-dua unsur ini terkandung dibawah maksud ”amalan soleh”.

Jelasnya disini, amalan soleh itu, bukanlah sekadar kita melakukan amalan taat untuk menghasilkan pahala untuk diri kita sendiri, bahkan amalan soleh itu, mesti mempunyai unsur antara manusia dengan manusia juga.

Manusia yang tidak mengambil tahu hal manusia lain, maka manusia itu tidak boleh disebut sebagai “beramal soleh” yang dikehendaki oleh Allah SWT.

***

Iman adalah amalan hati. Amalan soleh adalah amalan jawarih (baca : anggota badan). Justeru, Islam meletakkan dua asas penting dalam kehidupan manusia. Jika manusia itu hanya beriman, tanpa amalan soleh, orang itu digelar Mukmin ‘Asi (baca : mukmin yang berdosa).

Adapun jika amalan mereka adalah soleh, tetapi hati mereka tidak beriman atau kufur, mereka digelar sebagai Munafiq (baca : orang yang bermuka-muka).

Timbul persoalan, Apabila kanak-kanak baru sahaja baligh yang tidak sempat buat amalan, lalu mati. Kanak-kanak itu dikira sebagai ahli syurga. Justeru, bagaimana pula dengan ayat ini yang menegaskan tentang iman dan amalan soleh. Padahal kanak-kanak itu belum sempat lagi buat amalan??

Jawapannya adalah, amalan yang dimaksudkan amalan soleh dalam ayat ini adalah, kesan disebalik melakukan amalan yang menghasilkan pahala. Bukan bermaksud, amalan itu penentu orang itu mendapat pahala.

Ini kerana, jika difikirkan kepada perkara dosa pula. Manusia boleh diletakkan kedalam neraka selama-lamanya disebabkan dia kufur, walaupun dia tidak melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, mencuri dan sebagainya.

Jika orang yang kufur boleh menjadi ahli neraka walaupun tidak melakukan dosa besar, maka orang yang beriman pula, boleh masuk syurga walaupun mereka tidak melakukan amalan soleh.

Ini kerana, asas bagi penentuan seseorang itu masuk syurga atau tidak terletak kepada keimanannya kepada Allah. Adapun amalan soleh, adalah penyelamat seseorang dari azab secara mutlak. Ini kerana, apabila seseorang itu meninggalkan sesuatu amalan taat, mereka akan dimaksukkan kedalam neraka; di azab kadar dosanya, tetapi akhirnya akan dimasukkan juga kedalam syurga Allah SWT.

Dalam ayat ini, Allah menyebut beriman dengan Allah, mendirikan solat dan membayar zakat. Menunjukkan, asas Islam adalah, perlu bermula dengan amalan hati, iaitu beriman dengan Allah. Kemudian perlu menjaga maslahat diri, iaitu terkandung dalam maksud mendirikan solat. Dan kemudiannya lagi, perlu ada menjaga maslahat orang lain, iaitu terkandung dalam maksud menunaikan zakat.

***

Firman Allah;

لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
” mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

Orang yang benar-benar beriman. Kemudian mereka menjaga hubungan mereka dengan Allah, juga sesama mereka. Bagi mereka pahala yang diberikan oleh Allah kepada mereka.

Bukan sekadar itu sahaja, mereka tidak akan takut di akhirat nanti. Juga mereka tidak akan bersedih ekoran keimanan dan amalan soleh yang mereka lakukan.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 mac 2009 * 6:10 petang



Isnin, 30 Mac 2009

“CEKIK DARAH” DAN “RIBA”, APA BEZA???

“CEKIK DARAH” DAN “RIBA”, APA BEZA???

Malaysiakini melaporkan
[1];

“Datuk Noh Omar membidas pembangkang kerana menyifatkan skim pembiayaan Tekun Nasional bagi membantu usahawan kecil menyerupai peminjam wang haram yang "mencekik darah".

“Noh berkata jika seseorang itu mendapat pinjaman Tekun sebanyakRM15,000, peminjam perlu membayar semula sebanyak RM18,000, dan bukannya RM30,000 seperti yang didakwa oleh pembangkang”

ULASAN

kalau beri pinjaman sebanyak RM 15,000, kemudian peminjam perlu membayar balik sebanyak RM 18,000. Bermakna, tambahan RM 3,000 itu adalah riba. Dalam pengajian syariah, riba bentuk ini disebut “Riba Al-Qardh”.

Apabila berlaku riba, maka itu adalah cekik darah. Kerana, riba itu ada unsur cekik darah. Walaupun sekadar RM 3,000, iaitu tak bayar sampai RM 30,000, riba tetap haram. Allah tetap sifatkannya sebagai “cekik darah”.

Firman Allah;

يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ

Maksudnya;
“Allah membinasakan riba, dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak suka kepada semua orang yang kufur dan berdosa”

(Surah Al-Baqarah : 276)

Apa yang barua ni nak putar belit hukum Allah ini?? Tu la.. dulu suruh belajar tak nak belajar. Lepas tu, mula nak menyusahkan orang.

Memang UMNO parti laknat !!! ia jijik dan kotor...

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 mac 2009 * 2:19 petang




[1] http://www.malaysiakini.com/news/101332

Ahad, 29 Mac 2009

KISAH CINTA NABI SAW : SIRI 23

GEMBIRAKAN ISTERI YANG SEDIH

Perasaan sedih dikala tidak dapat melakukan sesuatu, atau tidak mendapat apa yang diinginkan adalah perkara lumrah yang wujud dalam diri setiap makhluk yang bernama manusia. cumanya, cara manusia menghadapi sedih itu tidak sama. Menangis, masam muka, memberontak dan berbagai-bagai lagi cara manusia menghadapi kesedihan.

Kebiasaan bagi perempuan, apabila mereka ditimpa sesuatu kesedihan, antara cara yang digunakan oleh mereka adalah dengan menitiskan air mata. Bermakna, air mata merupakan antara cara bagi perempuan menterjemah bagi kesedihan yang sedang dialami mereka.

Ini bukan bermakna, kaum lelaki tidak menangis di kala sedang bersedih. Tetapi, Keadaan ini berlaku kepada perempuan, disebabkan mereka dihadiahkan oleh Allah jiwa dan hati yang tidak sama dengan kaum lelaki. Hati dan jiwa yang dipenuhi kelembutan, disamping fitrah ketetapan dari Allah bahawa orang perempuan mempunyai sifat sedemikian.

Selalunya, apabila perempuan bersedih, mereka sebenarnya tidak menemui jalan penyelesaian terhadap masalah yang sedang menimpa. Ekoran itu, mereka meluahkan perasaan sedih itu melalui menangis.

Justeru, bagi menyelesaikan masalah tersebut, hendaklah diberikan jalan penyelesaian bagi meringankan atau menghilangkan terus perasaan kesedihan tersebut.

Jika diperhatikan kepada Hadis, didapati Rasulullah SAW menggunakan kaedah ini dalam mengembirakan hati isteri dikala mereka sedang bersedih.

Ini dapat dibuktikan dengan satu hadis riwayat Jabir bin Abdillah R.A yang berkata;

خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حُجَّاجًا لَا نُرِيدُ إِلَّا الْحَجَّ وَلَا نَنْوِي غَيْرَهُ حَتَّى إِذَا بَلَغْنَا سَرِفَ حَاضَتْ عَائِشَةُ فَدَخَلَ عَلَيْهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهِيَ تَبْكِي فَقَالَ مَا لَكِ تَبْكِينَ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَصَابَنِي الْأَذَى قَالَ إِنَّمَا أَنْتِ مِنْ بَنَاتِ آدَمَ يُصِيبُكِ مَا يُصِيبُهُنَّ

Maksudnya;
“Kami keluar bersama Rasulullah untuk menunaikan haji. Kami tidak mempunyai tujuan lain, melainkan ketika kami sampai di ”Sarif”. Di sana, Aisyah telah kedatangan Haid. Rasulullah SAW masuk berjumpa dengan Aisyah, didapati beliau sedang menangis. Bagi bertanya; ”mengapa kamu menangis?” Aisyah menjawab; ”Aku didatangi Haid”. Berkata Nabi : ”kamu adalah anak-anak perempuan Adam. Kamu akan ditimpa perkara yang sama ditimpa kepada anak-anak perempuan Adam
[1]”.

Hadis yang dinukilkan ini, kita akan dapati bahawa Rasulullah SAW amat bijak dalam menggembirakan hati Aisyah yang sedang menangis ekoran kedatangan Haid yang sudah pasti membantutkan peluang beliau untuk menunaikan haji bersama Rasulullah SAW.

Rasulullah SAW sedar disebalik kesedihan yang dihadapi oleh Aisyah. Kesedihan itu berpunca, Aisyah tidak sedar bahawa kedatangan Haid merupakan perkara lumrah bagi semua manusia yang bernama Perempuan.

Justeru, bagi menghilangkan kesedihan tersebut, Rasulullah SAW bertindak menyebut tentang asal kejadian perempuan yang tidak boleh lepas dari kedatangan Haid. Asal kejadian ini, bukanlah perkara yang hanya menimpa kepada Aisyah sahaja, bahkan menimpa seluruh perempuan di atas muka bumi Allah SWT, sejak dari zaman nabi Adam, hinggalah ke akhir dunia.

Nah !! kita renungi hadis ini. kita akan dapati, kesedihan yang dihadapi oleh Isteri tidak selayaknya dibiarkan mereka terus menerus dengan kesedihan. Sebagai suami yang baik, sebarang kesedihan yang diketahui, hendaklah difikirkan cara dan kaedah bagi memberhentikan kesedihan tersebut.

Kesedihan yang menimpa isteri, jika dibiarkan, dibimbangi menghasilkan masalah di masa akan datang. Apabila sesuatu masalah tidak diselesaikan dengan segera, menyebabkan di masa akan datang, apabila masalah lain akan menimpa, pasti isteri tersebut akan menghadapi masalah yang bertimbun-timbun.

Apabila sudah banyak masalah yang sudah dihadapinya, memungkinkan mereka akan ditimpai masalah psikology jiwa yang juga memungkinkan berlaku berbagai-bagai kemungkinan yang tidak diingini. Seperti mereka akan susah hendak senyum. Susah hendak gembira. Tidak agrasif dalam bertindak dan sebagainya. semuanya berpunca dari permasalahan Psikology jiwa yang bermula dari kesedihan yang tidak diselesaikan.

Justeru, sebagai suami yang baik. Jadikan hadis ini sebagai panduan bagi mendapatkan kasih sayang antara suami Isteri yang berpanjangan. Lebih-lebih lagi, jika kaedah menyelesaikan masalah tersebut digunakan cara yang romantik, kata-kata manis, ucapan-ucapan memuji yang sudah pasti dapat menghasilkan natijah kebahagiaan dalam mengharungi lautan rumahtangga yang kadangkala tenang dan kadangkala bergelora.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
30 mac 2009 * 1:16 petang

[1] Musnad Ahmad 14414.

UNDI CALON PR NON MUSLIM ATAU CALON BN YANG MUSLIM??

UNDI CALON PR NON MUSLIM ATAU CALON BN YANG MUSLIM??

Ada soalan-soalan yang ditimbulkan oleh sebilangan sahabat tentang hukum mengundi calon bukan islam, sedangkan di sebelah pihak Barisan Nasional diwakili seorang calon yang muslim.

Apa yang ingin diutarakan, reality di Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi, non muslim juga diberikan hak untuk menjadi calon dalam pilihanraya.

Dari situ, akan lahir titik kesamaan antara muslim dan non Muslim dalam mewakili parti masing-masing. Lebih-lebih lagi, antara parti PAS, PKR dan DAP yang kesemuanya mahukan kebebasan media, keadilan sejagat, SPR yang telus dan sebagainya. Apabila sudah ada asas titik kesamaan, maka Al-Quran menganjurkan agar diadakan “perpaduan”.

Firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
”Katakanlah !! Wahai Ahli Kitab, marilah kepada titik kesamaan antara kami dan antara kamu”

(Surah Al-Imran : 64)

Justeru, apabila wujud titik kesamaan ini, maka dibenarkan kepada orang Islam memberikan undi kepada non muslim berbanding memberikan undi kepada calon Barisan Nasional, walaupun mereka beragama Islam sekalipun.

Lebih-lebih lagi, dengan mengundi calon non Muslim akan memberikan keuntungan dakwah kepada Islam itu sendiri, juga dapat membantu kemenangan PAS di Malaysia.

Membantu tersebut, samada mereka sedar bahawa mereka sedang membantu kemenangan Islam atau tidak, bukanlah isu yang perlu diutarakan. Tetapi, yang penting mereka memberi bantuan itu merupakan satu keuntungan PAS dalam berusaha hendak mendaulatkan islam.

Melihat kepada sirah, didapati Baginda SAW sendiri pernah menerima bantuan penjagaan dari non muslim, iaitu Abu Talib yang sehingga saat kematiannya, tetap tidak beriman dengan Allah SWT.

Begitujuga, ketika Baginda SAW hendak masuk balik ke Makkah, iaitu selepas golongan Taif menghambat Nabi SAW keluar dari Taif. Baginda SAW telah meminta bantuan dari tiga tokoh Kuffar, iaitu Al-Akhnas bin As-Syariq As-Saqafi, Suhail bin Amr dan Mat’am bin ‘Adi. Dengan permohonan bantuan Nabi dari tokoh-tokoh kuffar itu, menyebabkan Baginda SAW berjaya masuk balik Ke Makkah semula.

Jika diperhatikan, hakikat tindakan Nabi SAW ini adalah, berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi;

ارتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang paling ringan antara dua mudharat”

Jika tidak meminta bantuan dari non Muslim, akan melahirkan mudharat, iaitu Nabi SAW sudah pasti tidak berjaya mengembangkan Islam. jika meminta bantuan dari Non Muslim juga ada mudharat, iaitu Nabi SAW mungkin akan dikhinati oleh non Muslim.

Pun begitu, dengan kebijaksanaan strategi nabi SAW dalam menilai dua keadaan itu, menyebabkan Nabi SAW bertindak meminta bantuan non Muslim demi menghilangkan mudharat yang lebih besar dengan melakukan mudharat yang kecil.

Dari perbahasan ini membuktikan, Islam tidak pernah melarang menerima bantuan dari golongan non muslim dalam usaha mengembangkan Islam.

Maka dari itu, sekiranya ada sebilangan non muslim yang mewakili parti mereka bertembung dengan parti BN, ketika itu, yang layak bagi pengundi adalah memilih parti yang dapat membantu PAS berbanding memenangkan BN yang taghut walaupun calonnya itu adalah seorang muslim sekalipun.

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg BUloh
30 mac 2009 * 7:50 pagi