Sabtu, 21 Februari 2009

ISA ADALAH PEMULIHAN, BUKAN HUKUMAN ??

UMNO adalah sampah, bukan lori sampah !!!!
ISA ADALAH PEMULIHAN, BUKAN HUKUMAN ??

Utusan malaysia melaporkan;

KUANTAN 22 Feb. — Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah satu pendekatan pemulihan akhlak dan bukan berbentuk hukuman seperti yang didakwa sesetengah pihak di negara ini, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar
[1]

KOMEN:

Pemulihan dan hukuman. ISA bertujuan untuk pemulihan, bukan hukuman. Eh,, Bukankah, apabila seseorang itu dihukum menunjukkan orang tersebut berada dalam proses pemulihan???

Apabila Timbalan Ketua Polis ni bercakap begini, seakan-akan hukuman di Malaysia yang wujud kini bukan bertujuan pemulihan, tetapi mempunyai tujuan lain. Tujuan apa????

Apakah masih bukan hukuman, jika seseorang itu tidak dikenalkan dengan dunia luar sehingga menjangkau 7 tahun lamanya???

Apakah masih bukan hukuman, jika seseorang itu dibiarkan terpisah dari anak dan isterinya sebegitu lama????

Opss.. itu bukan hukuman, tapi pemulihan kata Timbalan Ketua Polis...

Nak pulihkan apa? Seseorang mangsa ISA ditangkap tanpa dibuktikan dengan bukti yang kukuh, lalu di sumbat dalam ISA.

Oleh itu, apa yang mahu pulihkan, sedangkan tidak ada bukti kukuh bahawa mangsa ISA itu ada kesalahan yang mahu dipulihkan.

Jawab je la... ISA dipertahankan demi menjaga UMNO dan Barisan nasional. ISA dipertahankan demi kepentingan orang-orang politik tertentu.

Itulah hakikatnya...

Islam punya ajaran pula menyebut Kaedah fiqh;

الْأَصْلُ بَرَاءَةُ الذِّمَّةِ

Maksudnya;
“Asal sesuatu itu bebas dari sebarang tanggungjawab
[2]

Bermaksud, kalau seseorang itu belum dibuktikan bersalah, maka haram dikenakan apa-apa tindakan terhadap orang tersebut. Sama ada tindakan itu bernama hukuman, mahupun proses pemulihan.

Ini kerana, bertindak terhadap orang yang tidak dipastikan bersalah merupakan tindakan yang bercanggah dengan Islam, bahkan bercanggah dengan fitrah manusia. Ianya melahirkan kemungkinan, seseorang itu tidak melakukan kesalahan. Jika bertindak kepada orang yang tidak bersalah, bukankah itu sudah wujud kezaliman???

Nampaknya, UMNO sekali lagi berjaya menyesatkan orang malaysia. Polis pula terjerumus kesesatan UMNO laknatullah Alaih.

UMNO adalah jijik dan kotor !!!

Sekian
wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 Febuari 2009 * 2:53 petang.



[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_07.htm
[2] Al-Asybah Wa An-Nazair : 1/95.

UMNO LEBIH JAHAT DARI BRITISH

UMNO LEBIH JAHAT DARI BRITISH

Utusan malaysia hari ini melaporkan;

”KANGAR 21 Feb. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Syed Sirajuddin Jamalullail mengingatkan semua pihak jangan sesekali mempolitikkan isu perkauman kerana ia akan membawa musibah besar kepada negara
[1]

KOMEN:

Di Malaysia ini, yang suka mempolitikkan isu perkauman ini adalah Bristih dan anak buah British, iaitu UMNO laknatullah.

Kalau kita baca balik sejarah, diceritakan dahulu Bristish lah yang bertanggungjawab memasukkan bangsa India dan Cina ke Tanah melayu. ini kerana, dasar British ketika itu adalah, menggalakkan sesiapa sahaja datang ke tanah melayu untuk melabur, berniaga, berdagang, bekerja dan menetap di tanah melayu telah menyebabkan ramai orang asing tinggal dan menetap di Tanah Melayu
[2]. Berbagai-bagai alasan yang kedengaran ketika itu.

Tahu-tahu, masa British membuat cadangan terhadap perlembagaan persekutuan yang menggantikan rancangan Malayan Union pada disember 1946, mereka menanam doktrin dalam jiwa orang-orang melayu ketika itu bahawa orang Cina dan Orang india adalah ancaman kepada bangsa melayu dan tidak harus diberikan kerakyatan persekutuan kepada mereka.

Tujuan British melakukan sedemikian adalah mahu melihat pertembungan perkauman rakyat tanah melayu yang berbilang kaum ketika itu agar mereka bergaduh sesama mereka, lalu dengan itu, British akan terus menjajah tanah melayu
[3].

Keadaan yang sama berlaku pada UMNO kini. Merekalah yang menghapuskan kekebalan raja-raja melayu pada tahun 1983 dan 1990, dengan menyempitkan ruang kuasa raja-raja melayu dalam undang-undang, tahu-tahu kini, apabila kita mengikut peruntukan undang-undang yang telah dilakukan oleh UMNO hasil dari hilangnya kekebalan raja-raja melayu, mereka pula menuduh kita sebagai derhaka.

Persoalannya, siapa yang derhaka????

Maka kedengaranlah kalimah ”daulat tuanku” yang dilaungkan oleh orang-orang UMNO berjiwa binatang itu. semuanya adalah lakonan, retorik dan hipokrit, demi mahu mempertahankan kuasa mereka yang semakin hari dibenci oleh rakyat.

Kini, demi menjaga kekuasaan mereka, mereka menimbulkan semangat perkauman melayu. Mereka menimbulkan Assobiyyah perkauman melayu dengan menggambarkan jijik terhadap bangsa-bangsa lain, yang telah menjadi rakyat Malaysia.

Memang UMNO ini jahat. Mereka lebih jahat dari British. Kalau British jajah kita yang bukan orang british, tetapi UMNO lebih jahat kerana UMNO menjajah orang melayu sendiri; orang seagama dan sebangsa dengan mereka.

UMNO wajib di lupuskan dari atas muka bumi Allah ini....

Memang UMNO jijik dan kotor !!!!!

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 Febuari 2009 * 2:09 petang.


[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm
[2] Target PKSR Kajian Tempatan : m/s 102. Sejarah SPM tingkatan 4&5 : m.s 541.
[3] Gerakan kiri Melayu dalam perjuangan kemerdekaan : m.s 68.

SIAPA SULTAN ALLAH ????

SIAPA SULTAN ALLAH ????

Semakin hangat perbicaraan tentang ketaatan terhadap sultan. Lebih-lebih lagi, apabila dibicarakan oleh pihak mufti dengan mendatangkan hujjah-hujjah dari perspektif mereka.

Mufti wilayah sebagai contoh mendatangkan sebuah hadis yang berbunyi;

عن حذيفة رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : « ما من قوم مشوا إلى سلطان الله ليذلوه إلا أذلهم الله قبل يوم القيامة

Maksudnya;
“Daripada Huzaifah R.A, daripada Nabi SAW bersabda : mana-mana kaum yang berarak kearah sultan Allah dengan tujuan untuk menghinanya melainkan Allah akan merendah-rendahkan mereka sebelum hari kiamat
[1]

Hadis ini telah meriwayatkannya oleh Imam Al-Bazzar, daripada seorang sahabat nabi SAW yang bernama huzaifah bin Al-Yaman.

Selepas menyebut hadis ini, Imam Al-Bazzar menyatakan;

وهذا الكلام لا نعلمه يروى عن النبي صلى الله عليه وسلم بهذا اللفظ إلا من حديث حذيفة عنه بهذا الإسناد

Maksudnya;
“Kalam ini tidak kamu ketahuinya diriwayatkan daripada Nabi SAW dengan ini lafaz melainkan daripada Hadis Huzifah dengan isnad ini”

Dengan demikian, apabila melihat kepada kenyataan dari Imam Al-Bazzar, menunjukkan hadis ini adalah hadis Gharib. Yang mana, definisi bagi hadis Gharib adalah;

ما يتفرد بروايته شخص واحد في أي موضع وقع التفرد من المسند . و التفرد قد يكون في بعض حلقات السند و قد يكون في جميعها . و إنما سمي ب"الغريب" لتفرد في سنده

Maksudnya;
“Gharib adalah riwayatnya menyendiri dengan seseorang pada mana-mana tempat yang berlaku tunggal daripada musnad. Dan menyendiri itu kadangkala berlaku pada sesetengah halaqat sanad, dan kadangkala berlaku pada semua halaqat sanad. Dinamakannya sebagai Al-Gharib” kerana menyedirinya pada sanadnya
[2]

Sesuatu hadis Gharib, tidak semestinya diterima. Bahkan, sekiranya kewujudan hadis ini bercanggah dengan hadis-hadis yang kuat lain dari sudut lafaznya atau maksudnya, maka hadis tersebut adalah hadis yang tertolak. adapun jika tidak berlaku bercanggahan, maka hadis ini boleh diterima pakai.

Pun begitu, jika diteliti pada hadis ini, pasti kita akan terbaca kalimah “Sultanullah” atau “sultan Allah”. Apabila menyebut kalimah ”Sultan Allah”, pasti disana wujud ”sultan selain Allah”.

Persoalannya, siapakah sultan Allah itu??

Bagi menjawab persoalan itu, sewajarnya kita merujuk kepada asas dan tujuan penciptaan Adam A.S.

Firman Allah;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

Maksudnya;
”Dan ketika berkata Tuhan kamu kepada malaikat, sesungguhnya aku jadikan di bumi Khalifah”

(Surah Al-Baqarah : 30)

Khalifah didefinisikan oleh ulama Ahl As-Sunnah Wa Al-Jamaah sebagai;

إقامة الدين و سياسة الدنيا به

Maksudnya;
“Melaksanakan agama dan mentadbir bumi berdasarkan agama
[3]

­Dengan ini difahami, tujuan disebalik penciptaan Adam adalah perlaksanaan Islam di atas muka bumi, yang pastinya tidak akan tercapat melainkan dengan kepimpinan Islam dengan melaksanakan agama Islam berdasarkan kehendak Allah.

As-Syaikh Abdullah bin Omar bin Sulaiman Ad-Damiji menyatakan, tujuan kepimpinan Islam adalah seperti berikut;

1) melaksanakan suruhan Allah di bumi atas wajah yang telah disyariatkan;
2) melaksanakan tugasan amar makruf dan nahi Mungkar;
3) menyebarkan kebaikan dan mengangkat kebaikan itu setinggi-tingginya;
4) melarang dari berlakunya kefasadan dalam hukuman;
5) Menjaga keselamatan dan keamanan rakyat pada semua sudut; dari sudut agama mereka, nyawa mereka, akal mereka, maruah mereka dan harta benda mereka.;
[4]
6) Menghapuskan segala unsur-unsur kesesatan, kebatilan, bidaah dan sebagainya;

Memahami dari huraian inilah, jelas kepada kita bahawa yang dimaksudkan dengan “Sultan Allah” adalah kepimpinan yang berasaskan kepada Islam, disamping mencukupi syarat-syarat yang dinyatakan ini.

Apabila semua ciri-ciri Sultan Allah ini wujud, maka barulah Islam melarang diadakan tindakan yang boleh merendah-rendahkan sultan tersebut. Pun begitu, bukan bermaksud, mereka kebal dari dikritik, ini kerana, sirah telah membuktikan bagaimana Omar bin Al-Khattab yang merupakan seorang Khalifah islam yang adil pun dikritik oleh rakyatnya.

Adapun kepimpinan yang tidak berasaskan kepada Islam, maka kepimpinan itu tidak boleh disebut sebagai “Sultan Allah”. apabila kepimpinan itu bukan “Sultan Allah”, maka memberi ketaatan kepada kepimpinan tersebut adalah terbatas kepada perkara-perkara yang tidak menimbulkan maksiat, disamping tidak melahirkan mudharat di masa hadapan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 Febuari 2009 * 12:49 pagi.


[1] musnad Al-Bazzar : 2475
[2] ‘Ulum Al-Hadis : Asiluha wa Muasiruha : 126.
[3] Al-Imamah Al-Uzma : m/s 80
[4] Al-Imamah Al-Uzma : m/s 79.

BERTEMANKAN SAHABAT NABI : SIRI 4


HUZAIFAH BIN AL-YAMAN

Huzaifah bin Al-Yaman antara sahabat nabi yang sangat masyhur. Bapanya bernama “Husail bin Jabir Al-‘Absi Al-yamani”. Beliau merupakan “sohib As-Sir” atau penjaga rahsia nabi SAW.

Memandangkan beliau adalah manusia yang disebut sebagai “penjaga rahsia nabi SAW”, menyebabkan banyak nama-nama para munafiq berada ditangan beliau. Semuanya ini disebabkan kepercayaan yang diberikan oleh Nabi kepada beliau.

Pernah suatu hari, Omar bin Al-Khattab bertanya kepada Huzaifah, apakah nama beliau antara yang tersenarai sebagai orang munafiq. Lalu dijawab oleh Huzaifah, bahawa Omar bukan dari kalangan mereka[1].

Disebabkan beliau menyimpan rahsia-rahsia nabi, menyebabkan beliau pernah menyebut;

والله إني لاعلم الناس بكل فتنة هي كائنة فيما بيني وبين الساعة

Maksudnya;
“Demi Allah, sesungguhnya aku adalah manusia yang paling banyak mengetahui dengan setiap fitnah yang akan berlaku diantaraku dan hari kiamat”

Beliau diberikan kelebihan oleh Allah, bahawa mempunyai firasat yang sangat tinggi, sehinggakan beliau mempu menafsirkan wajah manusia tentang apa yang terkandung dalam hati mereka.

Antara kehebatan firasat Huzaifah adalah, boleh dikatakan, permukiman Kufah adalah dibuka oleh Huzaifah. Ini kerana, ramai dari pemukiman Kufah berasal dari Madyan yang ketika itu ditimpa penyakit yang tidak diketahui punca.

Bagi memastikan pemindahan itu tidak membawa penyakit, terlebih dahulu Omar bin Al-Khattab menghantar Huzaifah bin Al-Yaman untuk menyelidiki keadaan di situ. Huzaifah pergi ke tempat tersebut bersama seorang kawannya, iaitu salman bin Ziyad.

Sesampai di kufah yang ketika itu adalah padang pasir yang kosong. Menghirup udara disitu, terus difirasatkan oleh Huzaifah sebagai tempat yang tidak ada penyakit, menyebabkan disitulah bermulanya permukiman orang arab Madyan tinggal di Kufah.

Bapa beliau yang bernama Husail bin Jabir Al-‘Absi Al-Yamani juga beragama islam, beliau syahid dalam peperangan uhud ekoran tersilap bunuh oleh salah seorang sahabat nabi kerana menyangka ianya adalah musyrik. Huzaifah merasa sedih dengan kejadian tersebut.

Berita pembunuhan tersilap itu dikhabarkan kepada Nabi Muhammad SAW, menyebabkan Nabi SAW dibayar diyat kepada Huzaifah. Bayaran Diyat itu diterima oleh Huzaifah, tetapi tidak digunakan untuk kegunaan peribadinya, bahkan dibahagikan kepada kaum muslimin. Keadaan inilah, menyebabakn baginda SAW bertambah sayang kepada huzaifah.

Mempunyai ketaatan kepada rasulullah terlalu tinggi, hatta sanggup menggadaikan nyawa. Pernah berlaku dalam kejadian peperangan Ahzab (nama lain : Khandak), Nabi SAW melantik beliau menjadi pencari rahsia kuffar dengan menyelinap masuk bagi menyelidiki dan mengetahuai rahsia yang wujud dikalangan tentera kuffar. Kerja itu adalah berat, tetapi diterimanya dengan hati terbuka.

Semasa sedang menuju secara sembunyi-sembunyi ke tempat kumpulan Kuffar itu, dengan pertolongan Allah, angin kencang datang menyebabkan api pelita terpadam.

Dengan terpadamnya api pelita yang mengakibatkan kegelapan, diambil kesempatan oleh Huzaifah untuk masuk dalam perkumpulan tentera kuffar.

Abu Sufyan sebagai panglima perang kuffar bimbang perkumpulan mereka dimasuki musuh, menyebabkan mengarahkan agar tentera itu memegang tangan kawannya masing-masing, lalu bertanya nama.

Mendengar arahan itu, huzaifah dengan cepat memegang tangan orang kelilingnya lalu bertanya tentang nama mereka.

Dalam keadaan gelap itu, kedengaran suara Abu Sufyan menyebut bahawa puak Yahudi Quraizah telah mengkhianati mereka menyebabkan mereka terpaksa berundur, lebih-lebih lagi dengan kedatangan angin tiupan yang terlalu kuat sehingga memporak perandakan kekuatan pertahanan mereka.

Huzaifah meninggal dunia di Madyan (sekarang : Lubnan) pada tahun 36 hijriyyah dalam umur yang terlalu tua. Beliau meninggal dunia selepas mendapat berita pembunuhan terhadap Saidina Osman bin Affan.

Semasa hampir dengan saat meninggal dunia itu, dia meminta agar sahabat-sahabat menunjukkan kepadanya kain kafan yang digunakan untuk mengkafankannya. Apabila dibawa kepadanya, dilihat kain itu jenis yang elok, lalu diminta agar kain yang untuk dikafankannya itu bukan kain yang jenis mahal.

Semasa saat dia mahu menghembuskan nafasnya yang terakhir, para sahabat terdengar ucapannya seperti berikut;

“selamat datang wahai Maut; kekasih tiba di waktu rindu; hati bahagia tak ada keluh dan sesalku”

Sekian
Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
21 febuari 2009 * 11:30 malam.


[1] Siyar Al-‘Alam wa An-Nubala’ : 2/364.

Jumaat, 20 Februari 2009

JAWAPAN MUFTI WILAYAH ADALAH ILMIYYAH, TAPI……

JAWAPAN MUFTI WILAYAH ADALAH ILMIYYAH, TAPI……

Alhamdulillah, segala persoalan yang aku kemukakan dalam article yang lepas telah dijawab oleh Mufti Wilayah dalam satu tulisan beliau dalam Berita Harian. Beliau juga menukilkan hadis yang aku persoalkan kewujudannya. Padaku, jawapan yang diberikan oleh beliau adalah ilmiyyah, tapi mungkin perlu ada sedikit komentar.

Sebelum itu, kita baca dahulu nas tulisan beliau adalah seperti berikut;

Ummah wajib mentaati pemerintah

Bersama Wan Zahidi Wan Teh

IMAM Ibnu Hajar Al-Makky A-Haitamy, seorang ulama syafi'e terkemuka menyebut dalam kitabnya Al-Zawajir 'An Iqtiraf Al-Kabaair bahawa menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar.

Beliau menyebut beberapa dalil, antaranya hadis riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Tiga golongan Allah tidak berkata-kata dengan mereka pada hari kiamat, tidak melihat kepada mereka, tidak membersihkan dosa mereka dan mereka akan menerima azab yang pedih."

Diriwayatkan lagi yang bermaksud:

"Seorang yang mengaku setia kepada seorang pemerintah, ia berbuat demikian kerana keduniaan; jika diberi, ia tunaikan kesetiaannya, tetapi jika tidak diberi, ia menderhaka."

Imam Ibnu Hajar juga memetik perkataan Saidina Ali yang bermaksud:

"Dosa besar itu ialah mensyirikkan Allah, membunuh manusia, makan harta anak yatim, menuduh seseorang berzina, menderhaka kepada dua ibu bapa dan membatalkan kesetiaan kepada pemerintah.".

Perhatikan bagaimana menderhaka kepada pemerintah diletakkan sama dengan dosa besar yang utama seperti syirik, membunuh, derhaka kepada ibu bapa, makan riba dan seterusnya. Apa yang disebut Ibnu Hajar ini adalah pendapat yang ijmak di kalangan ulama, seperti dinyatakan Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam kitabnya Fathul Baari:

"Sesungguhnya fuqaha sudah sependapat mengatakan wajib taat kepada sultan yang memerintah dan berjihad bersamany”

Ijmak ulama itu bersandarkan dalil al-Quran dan sunnah seperti berikut:

Firman Allah yang bermaksud:

"Wahai orang beriman, taatilah Allah, taatilah Rasul-Nya dan ulil amri daripada kalangan kamu." - (Surah an-Nisaa, ayat 59)

Imam al-Mawardi sewaktu mengulas ayat ini menyatakan, melalui ayat ini Allah mewajibkan kita taat kepada ulil amri, iaitu pemimpin negara yang memerintah kita. (Al-Ahkam al-Sultaniyah).

Selain daripada itu ada hadis yang banyak menjelaskan kewajipan ini. Antaranya, hadis sahih riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Hibban dan Thabarani yang meletakkan ketaatan kepada pemerintah setara dengan rukun Islam. Ketika berkhutbah pada Haji Wida',

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Demi sesungguhnya hendaklah kamu beribadat kepada Tuhanmu, tunaikan solat lima waktu, berpuasalah pada Ramadan, keluarkan zakat harta dengan suci hatimu, dan taatilah pemerintah kamu; maka dengan itu kamu akan memasuki syurga Tuhanmu.".

Perhatikan bagaimana kemasukan ke syurga diikat juga dengan mentaati pemerintah di samping menunaikan rukun Islam. Berpandukan nas yang ada dalam al-Quran dan sunnah, Imam Abu Bakar Al-Turtusyi dalam kitabnya Siraj Al-Muluk merumuskan:

"Orang yang keluar daripada garis ketaatan akan terputus perlindungan Allah, terlepas daripada jaminan-Nya, serta menukar nikmat dengan kufur (nikmat). Taat kepada pemerintah adalah tali Allah yang kukuh, agama-Nya yang lurus, perisai-Nya yang melindungi dan pemeliharaan-Nya yang tinggi."

Bertolak daripada keterangan di atas juga, maka sebarang bentuk tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis sahih riwayat al-Bazzar yang bermaksud:

"Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari kiamat.".

Dengan demikian, adalah jelas bahawa kenyataan dibuat oleh Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria baru-baru ini mengenai kewajipan mentaati titah Sultan Perak adalah benar dan mengikut hukum syarak seperti yang disepakati ulama berasaskan dalil daripada al-Quran dan sunnah.

KOMEN:

Untuk memberi komentar terhadap ulasan Datuk Mufti Wilayah ini, di nyatakan beberapa perkara, iaitu;

PERTAMA:

Ulasan Datuk mufti lebih bersifat berat sebelah, iaitu dengan hanya menukilkan kewajipan memberi taat kepada pemerintah, tetapi dalam masa yang sama tidak menukilkan kewajipan yang wajib ditunaikan oleh pemerintah terhadap rakyat.

Ini dimisalkan seperti perbicaraaan hukum kewajipan isteri mentaati suami. Apakah dengan sebab isteri wajib memberikan ketaatan kepada suami, menyebabkan suami boleh melakukan sesuka hatinya sahaja terhadap isterinya???

Sudah pasti jawapannya adalah tidak. Mana mungkin suami sesuka hati melakukan apa sahaja terhadap isterinya, sedangkan dalam islam, walaupun isteri wajib memberikan ketaatan kepada suaminya, bukan bermakna suami itu sesuka hatinya dapat melakukan apa sahaja terhadap isterinya, bahkan wajib bagi suami memberikan hak terhadap isterinya.

Apabila suami tidak memberikan hak terhadap isterinya, maka jika isteri mahu ”demonstrasi” dengan melaporkan hal itu terhadap pihak mahkamah, maka islam memberikan hak tersebut.

Hal ini disandarkan kepada hadis daripada Abu Hurairah R.A, Sabda nabi SAW;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
“Maka sesungguhnya bagi orang yang ada hak itu bersuara
[1]

Begitujuga halnya memberi ketaatan kepada pemerintah, iaitu bukan sekadar perlu di ulas dari sudut kewajipan rakyat mentaati terhadap pemerintah, tetapi dalam masa yang sama, pemerintah pun wajib menunaikan kewajipan yang wajib mereka lakukan terhadap rakyat.

Perlu diingat, bahawa rakyat juga mempunyai hak. Dan Islam memberikan hak kepada rakyat untuk menyatakan hak mereka sendiri.

Bahkan, sebagai pemerintah yang baik, sepatutnya perlu mencontohi apa yang telah dilakukan oleh Omar bin Al-Khattab ketika berlaku pertemuan dengan kaum muslimat ekoran cadangan Omar kepada muslimat supaya memurahkan mas kahwin. Cadangan omar itu telah dibangkang oleh seorang perempuan dengan dibacakan firman Allah;

وآتيتم إحداهن قنطارا

Maksudnya;
“kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak”

(Surah An-Nisa’ : 20)

Mendengar kritikan dari perempuan tersebut, Omar menyatakan;

امرأة أصابت ورجل أخطأ

Maksudnya;
“Perempuan telah betul, dan lelaki telah silap
[2]

KEDUA:

Dalam hal ini, adalah satu tindakan yang salah apabila kita menganggap semua tindakan pemerintah adalah betul. Bahkan, sebagai pemerintah yang merupakan manusia biasa, pasti mereka juga akan melakukan kesalahan.

Apabila pemerintah melakukan sesuatu kesalahan, wajib dari pihak rakyat menegur pemerintah. Teguran yang hendak dilakukan tersebut, hendaklah dalam keadaan berhikmat. Sekiranya dengan nasihat secara sir boleh dilakukan, maka wajib dilakukan teguran itu secara sir.

Adapun jika teguran itu tidak berjaya dilakukan dengan secara sir, maka teguran secara ”jahar” juga wajar digunakan.

Sabda Nabi SAW;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
”Barangsiapa dari kalangan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ditukar dengan tangannya. Jika dia tidak mampu, maka hendaklah dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu, maka dengan hatinya. Itu adalah selemah-lemah iman
[3]

Dalam mensyarah hadis ini, Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Qadi Iyadh dengan katanya;

هَذَا الْحَدِيث أَصْل فِي صِفَة التَّغْيِير فَحَقُّ الْمُغَيِّر أَنْ يُغَيِّرهُ بِكُلِّ وَجْه أَمْكَنَهُ زَوَاله بِهِ قَوْلًا كَانَ أَوْ فِعْلًا

Maksudnya;
“Hadis ini adalah asal (dalil) pada sifat mengubah (dari mungkar kepada ma’ruf). Hak (wajib) kepada pengubah bahawa mengubahnya (maksiat) itu berdasarkan kepada kemampuannya yang dia mampu sehinggakan maksiat tersebut terhapus, samada dengan perkataan atau dengan perbuatan
[4]

Dalam syarah hadis muslim yang dinukilkan dari kata-kata Qadhi Iyyad ini, menunjukkan bahawa, tindakan yang perlu dilakukan dalam mengubah kesalahan manusia itu hendaklah sehabis-habis cara yang wujud. Bermakna, jika demonstrasi merupakan caranya, maka tidak ada salahnya dengan cara demonstrasi.

KETIGA:

Tindakan membiarkan kesalahan yang dilakukan oleh Sultan adalah perkara yang salah, lebih-lebih lagi melibatkan dengan melalaikan undang-undang yang diluluskan oleh pihak sultan sendiri.

Apabila undang-undang yang diluluskan oleh sultan, lalu diabaikan oleh sultan sendiri, maka tindakan sedemikian adalah memberi kesan bahaya kepada sesebuah Negara.

Ini kerana, apabila undang-undang diabaikan oleh sultan, seakan-akan sultan mengajar rakyat bawahan mengabaikan undang-undang. Apabila keadaan ini berlaku, pasti kedaulatan undang-undang akan terhapus. Ekoran dari itulah, tidak mustahil dimasa akan datang, negara kita akan diperintah secara mafia, dan tidak mustahil negara kita akan menjadi seperti negara cowboy.

Memang tidak dinafikan, demonstrasi rakyat terhadap sultan dilihat seperti mafsadah (baca : mudharat), tetapi bagi mengelak berlakunya mafsadah yang lebih umum, yang akan menimpa kerajaan di masa akan datang, maka dibenarkan berdemonstrasi, iaitu melakukan mafsadah yang khusus demi membendung mafsadah yang umum.

Hal ini diasaskan kepada keadah Fiqh;

ارْتِكَابِ أَخَفِّ الْمَفْسَدَتَيْنِ

Maksudnya;
”melakukan seringan-ringan dari dua mafsadah”

IGAUAN DAN JAWAPAN:

Mufti mendatangkan hadis riwayat Al-Bazzar yang menyatakan bahawa, daripada Khuzaifah bin Al-Yaman, bahawa Nabi SAW bersabda :

ما من قوم مشوا إلى سلطان الله ليذلوه إلا أذلهم الله قبل يوم القيامة

Maksudnya;
“Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari kiamat
[5]

Dari hadis ini, secara nyata nabi SAW menyebut larangan berarak kepada sultan dengan tujuan untuk merendahkannya. Oleh itu, nabi secara nyata melarang melakukan demonstrasi terhadap sultan.

JAWAPAN:

Jawapan yang diberikan adalah seperti berikut;

a) jika kita teliti balik, selepas Al-Bazzar mendatangkan hadis ini, beliau ada menyebut pula;

وهذا الكلام لا نعلمه يروى عن النبي صلى الله عليه وسلم بهذا اللفظ إلا من حديث حذيفة عنه بهذا الإسناد

Maksudnya;
“Kalam ini kami tidak ketahuinya diriwayatkan daripada Nabi SAW dengan ini lafaz melainkan daripada hadis huzaifah dengan isnad ini”

Apabila hadis ini adalah satu sanad sahaja, menunjukkan ianya adalah hadis yang gharib. Sesuatu hadis gharib tidak semestinya diterima, melainkan sekiranya ianya tidak menyanggahi dengan hadis-hadis yang kuat yang lain. Adapun jika menyaggahi, maka hendaklah hadis tersebut ditolak.

b) Jika diterima juga hadis ini, difahami dari sudut matannya, ia menyebut;

ما من قوم مشوا إلى سلطان الله ليذلوه

Maksudnya;
“mana-mana kaum yang berarak kepada sultan Allah dengan TUJUAN MERENDAH-RENDAHkannya”

Jika kita perhatikan kepada matan hadis ini, difahami bahawa ianya mengandungi “illat” atau sebab dan tujuan. Bermakna, larangan dari berarak itu tertakluk kepada tujuan mahu merendah-rendahkan sultan.

Bermakna, bukan kerana berarak itu yang menjadi larangan, tetapi larangan itu datang bersebabkan “merendah-rendah”. Atau dalam erti kata lain, jika berarak bukan tujuan mahu merendah-rendahkan sultan, maka itu adalah dibenarkan.

Hal ini dikuatkan lagi dengan hadis berikut;

السلطان ظل الله في الأرض فمن أكرمه أكرمه الله و من أهانه أهانه الله

Maksudnya;
”Sultan adalah bayang-bayang Allah di bumi, barangsiapa yang memuliakannya, nescaya Allah muliakannya. Barangsiapa yang menghinanya, nescaya Allah menghinanya
[6]

Hadis ini jelas menyatakan bahawa, larangan tersebut apabila wujud unsur mahu merendah-rendahkan sultan. Adapun tidak dengan tujuan merendah-rendahkan sultan, maka itu dibenarkan, seperti menegur tindakan sultan dan sebagainya.

Dalam hal perak, beraraknya (baca : demonstrasi) yang dilakukan oleh rakyat, bukanlah dengan tujuan mahu merendah-rendahkan sultan, tetapi dengan tujuan mahu membaiki kesilapan sultan yang bertindak luar dari peruntukan undang-undang yang diluluskan sendiri oleh Sultan.

Justeru itu, dengan berhujjah dengan hadis ini untuk menyatakan larangan rakyat yang berdemonstrasi di Masjid Ubudiyyah baru-baru ini adalah tersasar dari maksud hadis yang sebenar.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
21 Febuari 2009 * 3:07 petang.



[1] Sahih Al-Bukhari : 2226.
[2] Ibnu Kathir : 2/244 : hadis ini, Albani menyatakan bahwa sanadnya lemah. Pun begitu, Abu Ya’la mengatakan sanad hadis ini baik dan kuat
[3] Sahih Muslim : 70.
[4] syarh An-Nawawi ‘Ala Sahih Muslim: 1/131
[5] Al-Bahr Al-Zakhar (musnad Al-Bazzar) : 2475
[6] Sahih Wa Doif Al-Jami’ As-Soghir : 7093.

Khamis, 19 Februari 2009

MUFTI PERLU ADAKAH PERTEMUAN ILMUAN

Pertemuan Pak Syaikh Anwar Ibrahim dengan Dr Yusuf Al-Qaradhawi di Doha baru-baru ini
MUFTI PERLU ADAKAH PERTEMUAN ILMUAN

Institusi mufti merupakan satu institusi keagaaman yang boleh dianggap penting dalam Negara kita. Dilihat, apabila wujud kenyataan dari sebilangan mufti yang tidak berasaskan kepada ilmu dan kajian yang tepat, memungkinkan institusi ini akan dapat penghinaan dari semua pihak, sama ada dari muslim sendiri, lebih-lebih lagi dari non Muslim.

Jika penghinaan ini berlaku, ianya tidak boleh disalahkan kepada rakyat, tetapi wajar disalahkan kepada pihak individu-individu mufti yang mengeluarkan fatwa yang tidak berasaskan kepada ilmu dan kajian.

Dengan itu, dilihat para mufti dalan Negara kini bukanlah bertindak sebagai mempertahankan hukum mengikut jalannya yang sebenar. Mengemukakan ilmu tidak dengan amanah, bahkan seakan-akan ada unsur untuk mengampu golongan tertentu, mahupun menjaga hati-hati orang-orang tertentu.

Bahkan, wujud juga keadaan sebilangan mufti berhadapan dengan pihak yang tidak sehaluan dengan mereka, maka dicadangkan agar pihak mufti mengadakan pertemuan secara terbuka untuk diadakan perbincangan secara ilmiyyah dalam menghadapi isu-isu yang yang dilihat agak merumitkan itu.

Jika ini tidak dilakukan, dibimbangi institusi mufti akan “diludah” oleh rakyat di Negara ini; yang “meludahnya” itu, sama ada dari umat Islam sendiri, lebih-lebih lagi dari non Muslim.


Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 Febuari 2009 * 3:30 petang.

MUFTI WILAYAH BUAT HADIS PALSU ???

MUFTI WILAYAH BUAT HADIS PALSU ???

Menurut akhbar mStar
[1];

KUALA LUMPUR: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata sebarang perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud : "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

KOMEN:

Wahai Datuk Mufti!!!

Nak tanya sikit. Ayat Al-Quran dan Hadis mana yang mengatakan menderhaka kepada pemerintah adalah dosa besar?

Wahai Datuk Mufti !!!

Jika wujud Ayat Al-Quran dan Sunnah, apakah tepat tafsiran nas-nas itu dengan keadaan di perak????

Wahai Datuk Mufti !!!

Kalau hadis itu wujud, tolong datangkan perawi hadis, dan dari sumber mana???

Wahai Datuk Mufti !!!

Tahukah kamu tentang dosa memalsukan hadis nabi SAW????

Tak tahu?? tak mengapa, disini di nukilkan Sabda Nabi SAW;

وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang melakukan dusta terhadap aku, maka dia telah menempah satu tempat dalam neraka Allah”

(Sahih Al-Bukhari : 107)

Kamu kena ingat wahai Datuk Mufti !!!

Meriwayatkan hadis Doif tanpa menyatakan tentang kedoifan hadis pun sudah dikira sebagai dosa, inikan pula memalsukan hadis nabi.

Yang pastinya, memalsukan hadis Nabi SAW adalah dosa besar.

Wahai Datuk Mufti !!

Kalau benar hadis yang kamu katakan itu adalah hadis, apakah kamu perhatikan matan hadis yang kamu nukilkan itu.

Bukankah ia menyebut, berarak ke arah sultan dengan tujuan merendahkannya??? Bermakna, Kalau rakyat berarak ke arah sultan dengan tujuan membetulkan kesilapan Sultan, apakah itu bermaksud merendahkan Sultan juga????

Mungkin Datuk Mufti ingin menyebut hadis ini barangkala;

السلطان ظل الله في الأرض فمن أكرمه أكرمه الله و من أهانه أهانه الله

Maksudnya;
”Sultan adalah bayang-bayang Allah di bumi, barangsiapa yang memuliakannya, nescaya Allah muliakannya. Barangsiapa yang menghinanya, nescaya Allah menghinanya
[2]

Cuba kita banding dengan hadis Datuk Mufti pula;

"Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

Rasanya, tak sama antara kedua-dua hadis ini. kerana, hadis yang sebenarnya tidak disebut satu pun kalimah ”berarak ke arah sultan”, juga tidak disebut ”mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari kiamat”

Kalau Datuk Mufti ingin mengatakan ada kalimah ”hari akhirat”, mungkin Datuk Mufti merujuk kepada hadis berikut;

من أكرم سلطان الله تبارك وتعالى في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة ومن أهان سلطان الله عزوجل في الدنيا أهانه الله يوم القيامة

Maksudnya;
”Barangsiapa yang memuliakan SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah muliakannya pada hari kiamat. Barangsiapa yang hina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan menghinanya pada hari Kiamat
[3]

Persoalannya, hadis ini menyebut ”Pada hari kiamat”, bukannya ”sebelum hari kiamat”. Datuk Mufti boleh beza tak, antara sebelum kiamat dan semasa kiamat. Rasanya, dua keadaan dan masa yang berbeza.

Mungkin Datuk Mufti maksudnya hadis ini pula;

من أهان سلطان الله في الأرض أهانه الله في الأرض

Maksudnya;
”Barangsiapa yang menghina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan hinanya di bumi”

Yang pastinya, hadis ini memaksudkan menghina sultan, bukan menyebut tentang berarak ke arah sultan.

Kalau menghina dijadikan hujjah, tidak semestinya dengan berarak sudah dikira sebagai menghina, bahkan kadangkala berarak ke arah sultan itu dikira sebagai kemuliaan bagi sultan.

Misalnya, jika semasa rakyat berarak membantah tindakan Sultan perak menabalkan Menteri Besar Haram di perak, lalu sultan perak terus mengakui kesilapannya sendiri, pasti pada masa itu, Sultan perak akan dipuji oleh rakyat, dan pasti jasanya akan dikenang sampai bila-bila. Bukankah ini sudah dikira sebagai kemuliaan bagi sultan???

Diminta Datuk Mufti jawab soalan-soalan ini. Kalau ini tidak boleh dijawab oleh Datuk Mufti, dicadangkan Datuk Mufti letak jawatan. sebab, kehadiran kamu dengan jawatan mufti sebenarnya menyesatkan orang ramai.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 Febuari 2009 * 8:53 pagi


[1] http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/19/mstar_berita/20090219193754&sec=mstar_berita

[2] Sahih Wa Doif Al-Jami’ As-Soghir : 7093.
[3] Majma’ Az-Zawaid : 5/215.

Rabu, 18 Februari 2009

DUA PUISI DR ASRI

klik gambar untuk besarkan

klik gambar untuk besarkan

Selasa, 17 Februari 2009

KEHEBATAN SABDA YANG KURANG DIKAJI

KEHEBATAN SABDA YANG KURANG DIKAJI

Baru-baru ini, aku berjumpa dengan sebilangan kawan-kawan yang mempunyai kepandaian dalam bidang kedoktoran. Dalam sembang-sembang itu, kami berbual soal ilmu kedoktoran sehinggakan ada dari kalangan mereka berbincara tentang virus.

Dia menyatakan, Virus HIV adalah virus yang tidak sama ketika berada dalam diri individu-individu tertentu. Apabila virus itu ada dalam diri si A, ianya tidak sama seperti virus HIV yang wujud dalam diri si B.

Bermaksud, jika sesuatu virus itu berada dalam tubuh si A, lalu terkena pula pada si B, pasti anti virus yang wujud dalam si A itu tidak boleh digunakan bagi mematikan virus yang wujud pada si B, walaupun sama-sama terkena virus HIV. Ini kerana, virus HIV yang wujud dalam si A dan si B memang adalah virus HIV, iaitu virus yang sama, tetapi ”grednya” sudah berbeza, memerlukan berbezanya anti virus lain bagi mematikan virus tersebut.

Ekoran dari itulah, virus HIV ini susah untuk diselesaikan dalam dunia kajian kedoktoran sekarang. Ini kerana, jika dikaji dari si A, mungkin akan ketemu anti virus untuk si A, tetapi belum tentu anti virus yang sama boleh digunakan kepada si B.

Didapati, virus ini mudah merebak dan terlalu susah untuk dikawal sekiranya pencegahan merebak virus ini tidak dilakukan. Punca utama tersebarnya virus HIV ini adalah dari hubungan seks.

Mendengar ulasan ini, aku amat kagum. Ini kerana, ulasan ini sebenarnya telah membenarkan sabda Nabi SAW yang berbunyi;

لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِي قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلَّا فَشَا فِيهِمْ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمْ الَّذِينَ مَضَوْا

Maksudnya;
”tidak akan tersebar sesuatu fahsya’ melainkan akan tersebar penyakit wabak dan virus yang boleh mematikan, yang ianya belum pernah berlaku sebelum mereka yang telah lalu
[1]

Dalam mensyarahkan hadis ini, As-Sindi menyebut dalam kitab Hasyiah As-Sindi bahawa maksud dengan ”Fahsya’” dalam hadis ini adalah zina
[2].

Jelas dari hadis ini, menunjukkan walaupun di zaman Nabi SAW tidak terdapat sebarang alat dan kepakaran dalam kajian kedoktoran, tetapi nabi SAW sudah mampu berbicara tentang ilmu yang berkaitan dengan kedoktoran. Menunjukkan, sememangnya apa yang disabdakan oleh Nabi Saw merupakan wahyu dari tuhan yang mencipta alam ini.

Sekian

Wallahu’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 Febuari 2009 * 3:15 petang.




[1] Ibni Majah : 4009.
[2] Hasyiyah As-Sindi : 7/386.

MENJAWAB SIS DALAM ISU "MUSAWAH" : SIRI 4

DUA SAKSI PEREMPUAN MENYAMAI SEORANG SAKSI LELAKI??

Ada pihak yang membangkitkan tentang kesamaan hak antara lelaki dan perempuan sehinggakan mereka menimbulkan kesangsian yang kononnya Islam merendahkan darjat perempuan dengan menyamakan kesaksian mereka dua orang dengan seorang lelaki.

Sebelum perbincangan ini diulas panjang, perlu diingatkan, bahawa bukan semua perkara melibatkan dua orang saksi perempuan itu menyamai seorang saksi lelaki, bahkan disana akan wujud kesaksian yang dikhususkan kepada lelaki sahaja, dan disana wujud juga kesaksian yang melibatkan kepada perempuan sahaja, bahkan disana wujud juga kesaksian secara bersama.

KESAKSIAN LELAKI SAHAJA

Dalam kes yang melibatkan hudud, kesaksian yang dibenarkan hanya dari orang lelaki sahaja.

Hal ini merujuk kepada hadis riwayat Az-Zuhri yang berkata;

عن الزهري قال : مضت السنة من رسول الله صلى الله عليه وسلم والخليفتين من بعده ألا تجوز شهادة النساء في الحدود

Maksudnya;
”Daripada Az-zuhri berkata; telah berjalan Sunnah daripada Rasulullah SAW dan dua orang Khalifah selepasnya bahawa tidak harus penyaksian perempuan dalam perkara hudud
[1]

Apabila menyebut hudud, pasti akan melibatkan jenayah. Dalam perkara jenayah, perempuan dilarang terlibat sama. Ini disebabkan bagi mengelakkan mereka menjadi tumpuan ramai; tempat yang melibatkan pergaulan lelaki dan perempuan secara meluas dan zon jenayah.

Perempuan yang amat sinonim dengan perasaan malu, emosi, gementar dan sebagainya akan mengakitbatkan ketidak selesaan dalam urusan mahkamah, sedangkan dalam perkara yang melibatkan jenayah, ianya perlu teliti sehingga tidak melahirkan syubhat dalam menjatuhkan hukuman.

Pun begitu, ada ulama membenarkan kesaksian perempuan dalam urusan jenayah yang melibatkan perempuan sahaja, seperti jenayah yang berlaku dalam tandas wanita atau kawasan-kawasan khas bagi wanita.

KESAKSIAN PEREMPUAN SAHAJA

Kesaksian perempuan sahaja adalah dalam kes-kes yang melibatkan perempuan, seperti melahirkan anak, kedatangan haid, dara, janda dan sebagainya.

Az-Zuhri ada berkata;

مضت السنة أن تجوز شهادة النساء فيما لا يطلع عليه غيرهن من ولادات النساء وعيوبهن

Maksudnya;
”Telah berjalan Sunnah bahawa harus kesaksian perempuan pada perkara yang tidak boleh dilihat melainkan perempuan, daripada melahirkan anak dan kecacatan kaum perempuan (keaiban perempuan dalam kainnya)
[2]

KESAKSIAN BERSAMA ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Terdapat beberapa ayat Al-Quran yang menyebut berkenaan dengan kesaksian, tanpa disebut tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan, bahkan ianya menggambarkan kesamaan dalam kesaksian, iaitu seperti berikut;

a) berkaitan dengan wasiat;

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آَخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةُ الْمَوْتِ

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila salah seorang kamu menghadapi kematian, sedang dia akan berwasiat, maka hendaklah (wasiat itu) disaksikan oleh dua orang yang adil di antara kamu, atau dua orang yang berlainan agama dengan kamu, jika kamu dalam perjalanan dimuka bumi lalu kamu ditimpa bahaya kematian”

(Surah Al-Maidah : 106)

b) berkaitan dengan kes cerai;

firman Allah;

فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

Maksudnya;
”lepaskanlah mereka dengan baik dan persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu dan hendaklah kamu tegakkan kesaksian itu karena Allah”

(Surah At-Talaq : 2)

Dalam hal talaq, ulama berbeza pendapat dalam menentukan, apakah ianya boleh dilibatkan kepada perempuan atau tidak. Pun begitu, sebilangan ulama menyatakan, orang perempuan juga boleh menjadi saksi dalam perkara yang melibatkan talaq.

KESAKSIAN DUA PEREMPUAN DENGAN SATU LELAKI

Dalam kes ini pula, jika dilihat didapati hanya melibatkan kepada urusan kewangan sahaja.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى

Maksudnya;
”Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermu'amalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menuliskannya. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menuliskannya dengan benar. Dan janganlah penulis enggan menuliskannya sebagaimana Allah mengajarkannya, meka hendaklah ia menulis, dan hendaklah orang yang berhutang itu mengimlakkan (apa yang akan ditulis itu), dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya. Jika yang berhutang itu orang yang lemah akalnya atau lemah (keadaannya) atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya mengimlakkan dengan jujur. Dan persaksikanlah dengan dua orang saksi dari orang-orang lelaki (di antaramu). Jika tak ada dua oang lelaki, maka (boleh) seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu ridhai, supaya jika seorang lupa maka yang seorang mengingatkannya”

(Surah Al-Baqarah : 282)


Kesaksian dua orang perempuan menyamai seorang saksi lelaki adalah dilihat dari sudut lumrah bagi lelaki dan perempuan. Ini kerana, islam memandangkan lelaki sebagai pencari nafkah keluarga; yang demikian tanggungjawab kewangan dipikul lelaki. Dalam keadaan itu, pastilah lelaki lebih mengetahui dalam urusan kewangan berbanding perempuan.

Adapun perempuan, biasanya tidak banyak terlibat dalam urusan kewangan. Mereka lebih banyak menumpukan perhatian dalam urusan rumahtangga dan anak-anak sebagai isteri dan ibu. Jika wujud juga dikalangan mereka yang terlibat dengan urusan kewangan, ia tidak menafikan lumrah kebiasaan ini.

Memandangkan kesibukan perempuan dalam urusan rumah tangga, menyebabkan akan lahirnya kurang teliti dan kurang daya ingatan berkenaan dengan urusan kewangan, lebih-lebih lagi bagi mereka yang jarang sekali terlibat dalam urusan tersebut.

Memahami inilah, kita terpaksa mengakui dalam urusan kewangan, perempuan yang menjadi saksi tidak memadai seorang, tetapi hendaklah dua orang, kerana dengan dua orang, jika ada berlaku kesilapan dari satu pihak, pasti satu pihak lagi akan membaiki kesilapan tersebut, seperti yang tersebut dalam Surah Al-Baqarah ayat 282.


Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 Febuari 2009 * 1:33 petang.


[1] Ibnu Abi Syaibah : 6/544.
[2] Ibnu Abi Syaibah : 5/82.

Isnin, 16 Februari 2009

PEMBUKTIAN MINUM ARAK YANG MERAGUKAN???

PEMBUKTIAN MINUM ARAK YANG MERAGUKAN???

SOALAN;

Ada 1 kes seorang sahabat dituduh minum arak. Oleh kerana bukti diperolehi secara mengintip dan mengintai, maka ianya ditolak. Minta komen??

JAWAPAN:

Seseorang yang dituduh melakukan jenayah syariah, tidak boleh dikenakan sebagai hukuman terhadapnya melainkan didatangkan bukti yang kukuh; yang boleh diterima oleh syarak.

Kaedah fiqh menyebut;

أَنَّ الْأَصْلَ بَرَاءَةُ الذِّمَّةِ

Maksudnya;
“Sesungguhnya asal sesuatu adalah bebas dari sebagai tanggungjawab
[1]

Dari kaedah ini, membuktikan kepada kita, bahawa sebarang tuduhan yang melibatkan jenayah, hendaklah dipastikan dengan bukti yang kukuh. Tanpa bukti yang kukuh, tuduhan tersebut hendaklah ditolak.

SYARAT PEMINUM ARAK YANG DIKENAKAN HUKUMAN

Peminum arak yang dikenakan hukuman hendaklah dalam keadaan berikut;

a) Baligh
b) Berakal
c) Kemahuan sendiri, bukan dipaksa
d) Minum melalui rongga mulut.
e) Peminum itu minum dalam keadaan dia tahu yang diminumnya itu adalah arak
f) Peminum itu sengaja minum kerana mahu mabuk

Seseorang yang minum arak tanpa dia mengetahui bahawa yang diminumnya adalah arak, maka hukuman tidak boleh dilaksanakan kepadanya.

Begitujuga, seseorang yang baru masuk islam (sebagai contoh), lalu minum arak dalam keadaan tidak mengetahui hukum minum arak itu haram dalam Islam, maka orang ini tidak boleh dikenakan hukuman hudud. Hal ini berasaskan kepada wujudnya Syubhat.

Sabda Nabi SAW:

ادرؤا الحدود بالشبهات

Maksudnya;
“tolaklah hukuman hudud (jangan laksanakan) dengan sebab wujudnya Syubhat (baca : kesamaran)”

Dah hadis;

ادْفَعُوا الْحُدُودَ مَا وَجَدْتُمْ لَهُ مَدْفَعًا

Maksudnya;
“Hindari hudud sekiranya kamu dapati ada pencegahnya
[2]

CARA PEMBUKTIAN

Cara pembuktian minum arak ini ada dua cara, iaitu;

a) Syahadah (orang menyaksikan peminum minum arak);
b) Iqrar (pengakuan peminum)

SYAHADAH:

Orang yang mahu menuduh seseorang itu minum arak, hendaklah dengan dua orang saksi yang adil. Penyaksian yang diberikan hendaklah dengan melafazkan dengan lidah, serta dengan kerelaan hatinya, bukan dipaksa.

Saksi yang diterima terhadap tuduhan minum arak itu adalah seperti berikut;

a) orang mukallaf
b) muslim
c) merdeka
d) bermaruah
e) orang yang adil
f) tidak ada tohmahan pada dirinya
g) bukan musuh kepada orang yang dituduh.

IQRAR

Pengakuan dari pihak peminum arak, memadai dengan sekali iqrar sahaja, dan hendaklah pengakuan itu tidak dipaksa dan dilakukan dalam keadaan sedar.

Pengakuan yang telah dibuat, lalu menarik balik pengakuannya, maka pihak hakim boleh sahaja menerima penarikan balik pengakuannya itu. ini kerana, apabila berlaku keadaan sebegini, sudah pasti akan wujud syubhat. Sedangkan nabi menyatakan, hudud tidak boleh dilaksanakan jika wujud syubhat menerusi hadis tersebut di atas.

PENUTUP

Dari ulasan ini, dfahami sekiranya sesuatu tuduhan yang dilakukan, hendaklah disertai dengan bukti-bukti yang kukuh; bukti-bukti yang diterima oleh syarak.

Sebarang bukti yang tidak kukuh, maka itu disebut sebagai Syubhat. Apabila syubhat, maka tidak boleh dikenakan hukuman terhadap orang yang dituduh tersebut.

Tuduhan secara mengintip dan mengintai, tidak boleh dijadikan sebagai bukti kukuh, melainkan ianya dikuatkan dengan bau mulutnya yang berbau arak atau terzahir dari pergerakannya sebagai orang yang sedang mabuk.

Pun begitu, tidak boleh terus dijatuhkan hukuman, bahkan hendaklah disoal siasat terlebih dahulu, apakah dia minum arak itu memang dengan kehendak dirinya, atau kerana dia jahil keharaman arak, atau memang sengaja dia minum arak dalam keadaan tahu hukum arak itu sememangnya haram dalam Islam.

Jika ini wujud unsur sengaja minum arak, dalam keadaan dia tahu hukum minum arak adalah haram selepas selesai soal siasat, maka hukuman hudud baru boleh dilaksanakan kepada peminum arak tersebut.

Sekian

Wallahu ’Alam




- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 Febuari 2009 * 11:33 pagi.








[1] Al-Asybah wa An-Nazair : 1/95
[2] Sunan Ibni Majah : 2535.

MENJAWAB SIS DALAM ISU "MUSAWAH" : SIRI 3

HARTA PENINGGALAN : LELAKI LEBIH, PEREMPUAN KURANG???

Ada sebilangan orang yang meragui Islam menyatakan bahawa Islam adalah agama yang tidak adil kerana meletakkan lelaki memiliki harta peninggalan lebih banyak berbanding perempuan.

Tidak dinafikan, memang Islam meletakkan harta peninggalan itu banyak diberikan kepada lelaki berbanding perempuan. Seperti contoh, anak perempuan mewarisi setengah daripada apa yang diwarisi oleh anak lelaki; seseorang isteri mewarisi ¼ dan suami ½ jika si mati tidak mempunyai anak; seorang isteri mewarisi 1/8 dan suami ¼ jika si mati mempunyai anak; jika si mati tidak mempunyai ibu bapa, ataupun waris, saudara perempuan mewarisi setengah daripada bahagian lelaki.

Jika kita menilai ini dari sudut kehendak nafsu, pasti kita akan merasakan sistem ini tidak adil sama sekali. Tetapi, yang paling tepat dalam hal ini, hendaklah dinilai dari sudut iman, juga dari sudut realistik dan logik.

Dalam Islam, lelaki mempunyai banyak tanggungjawab berbanding perempuan. Sebelum seseorang perempuan itu berkahwin, perempuan tersebut berada di bawah tanggungjawab bapa atau saudara lelakinya (sama ada abang atau adik). Tanggungjawab yang dimaksudkan adalah dengan menyediakan pakaian, makan minum dan semua keperluannya yang sudah pasti melibatkan kewangan.

Adapun setelah dia berkahwin, tanggungjawabnya berada pada suaminya, ataupun anak lelakinya.

Islam menetapkan, lelaki wajib memenuhkan keperluan perempuan yang berada dibawahnya, terutama dalam perkara yang melibatkan kepada kewangan. Adapun perempuan, mereka tidak mempunyai tanggungjawab kewangan yang perlu ditunaikan kepada orang bawahannya.

Ekoran dari itulah, Islam meletakkan hak harta pusaka itu, hendaklah diberikan kepada lelaki berlebihan berbanding diberikan kepada perempuan.

Alangkah indahnya islam dalam mengurus kehidupan manusia. Tapi sayang, ianya tidak dihargai oleh manusia.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
16 Febuari 2009 * 4:33 petang.

Ahad, 15 Februari 2009

GAMBAR BOGEL EXCO : APA PULA NAK JADI NI???

GAMBAR BOGEL EXCO : APA PULA NAK JADI NI???

Malaysiakini hari ini melaporkan;

“Seorang exco kerajaan Selangor telah membuat aduan polis tengah malam tadi berhubung penyebaran foto-foto bogelnya kepada umum.

Elizabeth Wong, yang juga wakil rakyat Bukit Lanjan, membuat laporan di balai polis Damansara, Petaling Jaya kira-kira jam 11 malam.

Difahamkan foto-foto yang dirakam tanpa kebenarannya itu - kemungkinan oleh seorang bekas teman lelakinya - sewaktu beliau sedang tidur
[1]

KOMEN:

Mula-mula aku membaca blog Iskandar Samad, exco kerajaan negeri Selangor. Dalam blog, beliau menulis article yang bertajuk “kuatkan parti, apa sahaja boleh berlaku”. Membaca article tersebut, terfikir juga, apa yang tersirat disebalik yang tersurat ini.

Selalunya, kita agak boleh memahami situasi dan keadaan penulis dikala kita membaca artiklenya. Kalau dalam pengajian ilmu Mantiq, ilmu ini dipelajari secara mendalam dalam tajuk “Al-Mafhum wa Al-Masadaq”.

Membaca article Iskandar Samad ini, dua tiga andaian dapat diberi. Lebih-lebih lagi rentetan kehadiran berita “sedih” dari perak.

Pula tu, aku secara peribadi telah bertemu dengan sebilangan pimpinan PAS di peringkat cawangan yang bekerja di Hotel Sharaton, beliau mengkhabarkan sesuatu yang agak tidak menarik tentang perkembangan sebilangan “orang-orang besar” kita yang sering ke hotel tersebut.

Semua ini aku andaikan secara peribadi; difikirkan dari sudut positif dan negatif, natijah yang dapat adalah, negatif lagi besar berbanding positifnya.

Bimbang...

Memang aku bimbang dengan perkembangan hari ini. Bimbang dakwah kita akan tertutup kembali, dalam keadaan kita belum lakukan gerakan dakwah ini secara serius dalam jangka menang PR yang hampir setahun ini.

Dalam jangka yang singkat, kita masih gagal mengemukakan alternatif Islam kepada rakyat. Kita tidak sempat, bukan kerana kita tidak mahu sempatkan, tetapi kita tidak sempat, kerana lebih suka berbicara soal kemenangan, kenduri kemenangan, gembira kemenangan, dalam keadaan kita belum berjaya menggubal dasar lama, diberikan dasar baru yang menjadi alternatif kepada rakyat, khususnya dalam memberikan Islam sebagai alternatif rakyat.

Orang PAS mengatakan PAS lebih baik, orang PKR pun sama juga. Akhirnya, antara parti semakin bertembung. Kita berjaya habiskan masa dengan pertembungan, tetapi tidak berjaya menyelesaikan masalah rakyat seperti yang kita janjikan dalam pilihanraya umum yang lepas.

Bimbang….

Memang aku bimbang. Bimbang tidak tahu macam mana nak menjawab depan rakyat dalam pilihanraya akan datang. Apa jawapan harus kita beri dihadapan rakyat miskin yang kita janjikan pembelaan terhadap mereka. Apa jawapan harus kita beri dihadapan rakyat yang tinggal dalam Khemah hasil kezaliman UMNO ; yang kita janjikan pembelaan terhadap mereka.

Masakan pembelaan, kunjung ziarah pun tidak kedengaran. Tahu-tahu, GLC menjadi hasil perbincangan. Bincang sana- bincang sini, Kedengaran GLC.

Salah ke bincang pasal GLC ni ?? Ya, memang tidak salah, tapi kenapa itu dijadikan agenda utama ??? kenapa dakwah tidak dijadikan agenda utama ???? kenapa masalah orang miskin tidak dijadikan agenda utama ???

Apa sudah jadi dengan dakwah pula ??? apa sudah jadi dengan orang miskin ??? apa sudah jadi dengan orang duduk dalam Khemah ?? apa sudah jadi dengan tanah yang tidak bergeran ????

Syaikh !!! kita berpolitik kerana nak sampaikan mesej Islam. kita berpolitik nak bantu orang miskin. Kita berpolitik nak memberi kemudahan kepada rakyat.

Apabila rakyat sudah faham Islam, kita sebenarnya telah berjaya dalam berpolitik…..

Masjid kan sudah mudah berceramah ???..

apakah kita ingat pengundi-pengundi kita itu hanya di masjid ??? apakah kita ingat Islam ini hanya difahami oleh orang dalam masjid sahaja ???

Syaikh !!! di masjid, kita sedang berceramah didepan orang yang sudah mahu kepada Islam. Tetapi, yang tak mahu islam adalah orang-orang yang berada diluar masjid.

Yang dalam masjid itu, baguslah. Wajib diteruskan. Tapi, jangan dilupa kepada orang yang berada diluar masjid. Mereka inilah yang akan menolak Islam dikala kita bercakap soal negara Islam. Mereka inilah yang akan menolak Islam dikala kita bercakap soal hudud, qisas, ta’zir dan apa jua Islam yang mahu diperkatakan.

Ya !! memang kita sudah buka ruang masjid, tapi bagaimana dakwah kita dari sudut hiburan?? Sukan???? Kekeluargaan??? Perniagaan???

Alternatif Islam??? Mana alterhatif Islam???

Kita sering berkata, perlembagaan persekutuan tidak Islam.. mereka bertanya, apa bentuk perlembagaan islam???

Kita sering berkata, hiburan anjuran kerajaan BN adalah haram... mereka bertanya, apa bentuk hiburan Islam yang dicadangkan???

Kita sering berkata, sukan anjuran kerajaan haram... mereka bertanya, apa bentuk sukan anjuran Islam pula???

Mereka terus letak satu persepsi, kalau Islam memerintah, mereka tidak boleh berhibur lagi; mereka tidak boleh bersukan lagi. Itu persepsi mereka. Semuanya kerana, Islam bawakan kita berlegar di masjid dan surau sahaja. Kalau diluar masjid pun, ceramah.. ceramah.. ceramah...

Salah ke ceramah??? Ceramah tidak salah, tapi dakwah tidak cukup sekadar ceramah. Kita kena buktikan bahawa islam mampu memerintah. islam boleh bagi mereka hiburan. Islam boleh bagi mereka sukan dan sebagainya....

Dengan adanya kerajaan, inilah ruang yang paling sesuai berikan alternatif.. kita buktikan kepada orang-orang non Muslim bahawa Islam mampu memberikan kehidupan kepada mereka. Tetapi, sedihnya, islam memamg mampu, tapi tidak dimampukan oleh kita... :-(

Bimbang ….

Lebih membimbangkan. Bila kedengaran berita malang tentang exco Selangor yang dikategorikan sebagai « bujang » ini. Apakah ini serangan BN terhadap kita sudah semakin serius ??? ya.. memang mereka sering serius menyerang kita. Tapi kita tidak serius hendak mengkuatkan antara kita untuk menghadapi serangan mereka. Kita hanya mengkuatkan parti kita, tetapi kita tidak fikir untuk mengkuatkan barisan kita bersama.

Ekoran itulah, kedengaran berita ”lompat parti”, ”jual dokumen kerajaan kepada musuh” dan macam-macam lagi yang tak seronok nak ulas dalam ruangan ini.

Apakah selepas ini kita akan ”dikhinzirkan” oleh UMNO???

Itu tidak mustahil, kerana UMNO adalah penderhaka kepada Allah dalam keadaan mereka buat tuduhan songsang terhadap kita sebagai penderhaka Sultan...

Kalau Allah pun mereka boleh derhaka, kepada rakyat lagi senang mereka mahu derhaka. Kepada pembangkang, lagi mudah mereka mahu derhaka.

Entahlah... nak marah... marah la... tapi harapannya jangan salah anggap, lebih baik kita berhati-hati sekarang, sebelum kita mahu berhati-hati selepas kalah.. lebih baik kita serius membantu rakyat sekarang, berbanding kita serius membantu rakyat selepas kalah. Lebih baik kita berstrategi dakwah sekarang, sebelum ruangan dakwah telah tertutup oleh UMNO laknat.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogpot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
16 Febuari 2009 * 1:06 petang.







[1] http://www.malaysiakini.com/news/98352

TAK SETUJU TINDAKAN NIZAR????


Seorang Mahasiswa (agaknya) berdialog denganku dalam YM. Beliau tidak berpuas hati dengan tindakan Ir Nizar yang pada pandangannya sebagai derhaka kepada sultan. Isi dialog kami adalah seperti berikut;

Rahus :
Assalamualaikum Ustaz !!!

G-ONE :
Waalaikumsalam…

Rahus :
sihat ???

G-ONE :
Alhamdulillah…

Rahus :
apa komen ustaz pasal perak???

G-ONE :
ana sokong Nizar….

Rahus :
tak derhaka dengan sultan ke ustaz???

G-ONE :
emmmmm

G-ONE :
apa yang anta faham pasal derhaka ??

Rahus :
yer la, sultan arahkan dia letak jawatan, tapi dia tak letak jawatan…. Derhaka la tu….

G-ONE :
apakah semua arahan itu wajib diberikan ketaatan????

Rahus :
emmm ?????

Rahus :
tak semua la ustaz....

G-ONE :
haaa... macam tu la kes perak...

Rahus :
Tapi ustaz, bukankah pemimpin bagi arahan wajib bagi wala’... Sultan bagi arahan, wajib wala’ je la... lagi pun, menentukan sapa jadi Menteri Besar ni, bukan perkara Qatii dalam nas pun...

G-ONE :
emmmmmm

G-ONE :
anta baca tak berita pasal Aziz M Osman difasakhkan perkahwinannya di mahkamah syariah.. berita tu ada dalam metro???

Rahus :
emmm ada.. kenapa ustaz ???

G-ONE :
anta tau tak, kes apa tu??

Rahus :
tahu.. tapi tak ingat la....

G-ONE :
tak pe.. ana cerita kat anta...

G-ONE :
perkahwinan itu diputuskan di mahkamah tidak sah, sebab kononnya Siti Radhiah, budak Kuala Terengganu tu dah bersuami. Masa dia kawin ngan Aziz M Osman, dia sudah diceraikan suaminya, tapi Iddah tak habis lagi..

Rahus :
emmmm

G-ONE :
dari sudut Syarak la.. sah tak perkahwinan Aziz M Osman dengan Siti Radhiah tu???

Rahus :
mana sah.. sebab dia kan dalam iddah dari suami yang pertama....

G-ONE :
kenapa tak sah pulak??

Rahus :
yer la... perempuan tu tak habis Iddah lagi.. mana boleh kawin lagi.. kena habis Iddah dulu la ustaz….

G-ONE :
maknanya, tindakan mahkamah Syariah Terengganu yang memfasakhkan perkahwinan Aziz M Osman ngan Siti Radiah tu betul lah kan ??

Rahus :
yapppppp

G-ONE :
kenapa anta kata betul pulak ???

Rahus :
sebab peruntukan undang-undang Mahkamah Syariah kata, perkahwinan itu tidak jadi..

G-ONE :
kalau kita buat andaian.. kononnya Siti Radiah tu masih lagi bersuami.. perkahwinan tu macam mana pulak??

Rahus :
kalau dalam iddah pun dah tak sah perkahwinan dia.. lagi la tak sah kalau dia masih lagi isteri orang...

G-ONE :
emmm.. kalau macam tu, sama la ngan isu perak kan??

Rahus :
emmm...maksudnya ????

G-ONE :
yer la... undang-undang negeri perak kata. MB tak tergugur jawatannya melainkan tiga perkara....

Rahus :
emmmmm... teruskan...

G-ONE :
1) MB tu letak jawatan suka rela. 2) undi tak percaya dalam sidang DUN. 3) bubar DUN, pilihanraya peringkat DUN.

G-ONE :
bermakna, Ir Nizar masih lagi sebagai MB.. tiba-tiba lantik MB baru.. bukankah itu bercanggah dengan undang-undang???

Rahus :
emmmm.. ye betul….

G-ONE :
oleh itu.. perlantikan MB baru tu, sah atau tidak???

Rahus :
Tak sah…..

Lama terdiam…. Aku menegur..

G-ONE :
Syaikh… ada lagi ke tu??

Rahus :
ada ustaz…

G-ONE :
amacam??

Rahul :
pasal hujjah ustaz tadi, ana boleh terima.. tapi saya tak setuju la pasal dorang demonstrasi...

G-ONE :
kenapa tak setuju pula???

Rahus :
ye la.. bukan ke, nabi kata, kalau nak tegur, one by One..

G-ONE :
kalau tegur One by One tak jadi..apa agaknya yang perlu kita buat??? Ada cadangan??

Rahus :
emmmmmm… apa yer??? :)

G-ONE :
ok tak per… dulu zaman Khalifah.. lantik khalifah, bukan pakai tangkap muat. Kena cukup syarat jadi khalifah...

G-ONE :
bermakna, kalau Khalifah sudah hilang syaratnya, masa tu, kena gugurkan je la jawatannya. Lantik orang lain pula.. yang kena bincang ni. Ahl Al-Hilli wa Al-Aqdi.

Rahus :
emmmmm

G-ONE :
sekarang ni, sistem raja..sistem keturunan.. sistem monarki... dalam islam, ada ke sistem Monarki ni??

Rahus :
tak tahu pulak...

G-ONE :
anta beza ambil tau tak pasal Syiah??

Rahus :
ada la juga…

G-ONE :
anta tau tak dikalangan sahabat. Pemerintahan Monarki berlaku zaman Muawiyyah... puak-puak syiah pun guna sistem monarki juga...

Rahus :
emmmm lagi...

G-ONE :
sistem monarki atau tidak.. itu bukan isunya. Tapi, walaupun masih gunakan sistem monarki, bukan bermakna raja itu kebal sekebal-kebalnya, sehingga tidak boleh dikritik... betul tak???

Rahus :
emmm yap...

G-ONE :
bermakna, kalau raja buat silap, raja pun wajar dikritik.. betul tak??

Rahus :
tapi kan ustaz... kenapa secara terang-terangan, kenapa tak secara sulit...

G-ONE :
Syaikh!!! Inilah kejahatan UMNO... lagi pun, kita kan pakai sistem demokrasi berperlembagaan...

G-ONE :
maksudnya, kalau dulu disuruh tegur secara senyap-senyap, sebab masa tu, yang boleh tukang bagi nasihat kepada Khalifah adalah Ahl Al-Hilli wa Al-Aqdi.. orang yang taqwanya tinggi. Alim. Firasatnya tinggi dan macam2lah... tapi sekarang, yang bagi nasihat kepada sultan adalah UMNO.. kalau tak UMNO pun, kepala otak macam UMNO...

G-ONE :
kalau masa tu, memang ketetapannya. Nak tegur kena senyap-senyap.. tapi dalam sistem demokrasi, ketetapannya, boleh tegur dengan demonstrasi. Sebab itu perinsip demokrasi...

Rahus :
maknanya, tak salah la????

G-ONE :
yap... ketetapan dahulu sesuai dengan cara dahulu. Ketetapan sekarang sebab sesuai dengan zaman sekarang.... maksudnya, undang-undang dulu tidak membenarkan teguran terang-terangan, sebab dah ada Ahl Al-Hilli wa Al-Aqdi. Tapi undang-undang di Malaysia pula, membenarkan teguran terang-terang. Sebab itu adalah perinsip demokrasi....

G-ONE :
inilah orang panggil, memahami nas dari sudut maqasid Syariah....

Rahus :
emmm.. boleh diterima....

G-ONE :
satu lagi kena ingat. Larangan teguran secara terang-terangan dalam hadis tu, sebab bimbang terjebak mudharat lagi besar..

G-ONE :
adapun keadaan perak sekarang... kalau tidak dilakukan teguran secara terang-terangan, dengan demonstrasi, nanti akan timbul mudharat yang lebih besar...

Rahus :
mudharat?? Mudharat apa yang boleh berlaku???

G-ONE :
mudharat kezaliman dari orang atas terhadap orang bawahan.. sebab, kita sudah tidak ada kedaulatan undang-undang... bila tidak ada kedaulatan undang-undang, pasti akan berlaku penyelewengan terhadap undang-undang. Bila berlaku penyelewengan, di masa akan datang, Malaysia akan bertambah rosak... inilah orang panggil, mudharat jangka masa yang lama...

G-ONE :
sebab itu, kalau demo sekarang, memang ada mudharat, tapi itu mudharat sementara waktu sahaja. Tujuannya adalah, untuk menyelamatkan dari berlaku mudharat jangka masa yang lama nanti.

Rahus :
ooooo....faham.. faham....

G-ONE :
emmm anta dah faham dah tu.. kira ok la… ana pun nak blah dulu… ana cadangkan anta, anta baca buku Fiqh Awlawiyyah ngan siyasah Syariiyyah karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi.. mungkin anta akan faham konsep mudharat ni….

Rahus :
ada tak dalam bahasa melayu???

G-ONE :
ada kot.. cuba anta cari di Pustaka Indonesia di Wisma Yakin.. Jalan masjid India...

Rahus :
ok Ustaz... terima kasih...

G-ONE :
sama-sama.. Assalamualaikum...

Rahus :
waalaikumsalam..

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com


p/s : sudah diedit dari sudut ejaan.. sebab ada taip error.