Sabtu, 25 April 2009

RAMAI NON MUSLIM DALAM KERAJAAN???


RAMAI NON MUSLIM DALAM KERAJAAN???

Dalam tulisan Ustaz Nik Abduh, beliau memandang sinis terhadap orang berada dikeliling ayahdanya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Ustaz Nik memandang, keilmuan agama yang ada pada orang keliling Tuan Guru Nik Abdul Aziz setahap ”mee Celup”. Seakan-akan satu isyarat dari Ustaz Nik Abduh, agar mereka tidak lagi berhujjah atas nama agama.

Keadaan ini, mengingatkanku dengan perbincangan tentang PAS di bawah kerajaan PR yang dihujjah oleh Khalid Samad yang bukan berkelulusan agama tentang konsep ”janji”. Aku mengikuti perbincangan ilmiah yang dilontarkan oleh Saudara Khalid Samad itu. juga aku mengikuti hujjah-hujjah balas dari sebilangan ustaz-ustaz yang berkelulusan agama.

Setelah aku melihat hujjah balas membalas itu, dengan sekadar ilmu pengajian Islam yang aku ada, aku tidak merasakan hujjah Saudara Khalid Samad itu bercanggah dengan islam, bahkan ianya selari dengan kehendak Al-Quran dan As-Sunnah.

Menyedihkan, apabila aku melihat hujjah para ustaz yang tidak sehaluan dengan Saudara Khalid Samad, hujjah mereka tidak boleh disebut sebagai hujjah, tetapi sekadar mempertahankan sentimen sahaja.

justeru, aku menilai bahawa dalam mencari kebenaran, bukan isu ustaz atau tidak yang perlu diungkapkan, tetapi perkara yang perlu dibangkitkan adalah, apakah berhujjah itu benar-benar ikut manhaj mencari kebenaran ataupun tidak.

KERAJAAN NON MUSLIM

Diungkapkan juga berkenaan dengan kerajaan yang tidak Islam, yang diminta oleh Nabi Yusuf untuk menjadi ”menteri kewangan”. Dalam ulasan tersebut, dinyatakan bahawa kehadiran Nabi Yusuf dalam kerajaan yang tidak Islam di mesir ketika itu dipenuhi dengan syarat-syarat yang terlalu ketat.

Aku merasakan, ulasan itu, sebenarnya merujuk kepada kandungan ”kertas kerja” yang aku pegang berkenaan dengan syarat kerajaan Pakatan rakyat, mesti terdiri ramai dari kalangan orang islam. bermakna, jika ramai ahli parlimen yang tidak Islam, maka PAS tidak akan menerima tertubuhnya kerajaan Pakatan Rakyat untuk memegang kerajaan pusat.

Inilah amaran yang diluahkan dalam muka depan harakah bercetak sebelum terjadinya 16 september yang lalu.

Dalam ulasan ”kertas kerja” tersebut, disebut seperti berikut;

”Parlimen merupakan wizarah Tafwidh. Makanya, ianya lebih bersifat sebagai Musyarri’. Apabila non Muslim menjadi majoriti dalam parlimen, bermakna mereka telah bersifat wilayah ’Ammah atau pengusaan umum ke atas orang islam di malaysia”

Justeru itulah, Kerajaan Pakatan rakyat yang hendak ditubuhkan pada 16 september yang lalu tidak menjadi, kerana ketika itu, ahli parlimen-ahli parlimen yang hendak melompat kepada Kerajaan Pakatan rakyat adalah ramai terdiri dari kalangan mereka yang tidak beragama Islam.

Padaku, sebelum mengambil keputusan dari hujjah yang dikemukakan ini, hendaklah dipersoalkan balik, apakah hukum membiarkan kerajaan Barisan nasional memerintah???

Ini kerana, apabila tidak jadinya perubahan dari kerajaan barisan nasional kepada kerajaan pakatan rakyat, pasti Barisan Nasional akan kekal memegang tampuk kerajaan. apabila kerajaan Barisan nasional kekal memerintah, seakan-akan meredhai dengan kerosakan sistem kehakiman, SPR, media dan banyak lagi kerosakan yang berlaku dalam sistem negara.

Justeru, bagi mengurangkan kerosakan ini, perlu merujuk kepada kaedah fiqh yang menyebut;

إرتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“melakukan mudharat yang ringan demi menghindarkan mudharat yang besar”

Maka dengan itu, lahirnya dua pilihan, iaitu; (1) kerajaan Barisan Nasional perlu ditumbangkan dengan memilih kerajaan Pakatan rakyat, ataupun (2) bergabung dengan UMNO.

Jika bergabung dengan Pakatan rakyat sebagai kerajaan, ianya dilihat seperti bercanggah dengan konsep wilayah tafwidh yang mewajibkan ramai muslim sebagai ahli parlimen dalam kerajaan.

Adapun bergabung dengan UMNO pula, bermakna berjaya meramaikan ahli-ahli parlimen yang beragama Islam. Apabila sudah bergabung dengan UMNO, maka usaha untuk merubah kerosakan sistem kerajaan akan di lakukan.

Persoalan yang ditimbulkan pula adalah, apakah kita percaya dengan UMNO untuk bersama-sama membaiki kerosakan sistem Negara kini???

Jika dahulu, PAS pernah bergabung dengan UMNO atas nama kerajaan perikatan, yang kemudiannya melahirkan kerajaan Barisan Nasional. Setelah UMNO berada dalam keadaan selesa, maka PAS tertendang dari Kerajaan barisan Nasional umpama anjing kurap.

Jika dilihat dahulu, UMNO ketika itu tidak ditimpa lagi masalah rasuah dan skandal yang meruncingkan. Itupun, PAS ditendang sedemikian rupa.

Keadaan itu sudah berbeza kini, yang mana, keadaan UMNO dengan isu rasuah dan skandal dalam Negara sudah tidak boleh dielakkan lagi dari penglihatan mata rakyat.

Ditambahi lagi, UMNO merupakan parti utama yang memerintah Negara, menyebabkan segala kezaliman dalam kerajaan pada hari ini, amat disinonimkan dengan UMNO.

Apabila kerajaan UMNO sudah disinonimkan dengan kezaliman, makanya bergabung dengan kerajaan itu adalah haram. Perkara ini dinyatakan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab “Fi Fiqh Ad-Daulah” yang menyatakan haram pihak parti Islam terlibat dengan pemerintahan yang bersifat Diktator yang mencekik rakyat.

Alasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi adalah sabda Nabi SAW dalam satu hadis Qudsi, bahawa Allah berfirman;

يَا عِبَادِي إِنِّي حَرَّمْتُ الظُّلْمَ عَلَى نَفْسِي وَجَعَلْتُهُ بَيْنَكُمْ مُحَرَّمًا فَلَا تَظَالَمُوا

Maksudnya;
“Wahai Hambaku, Sesungguhnya Aku haramkan Zalim atas diriku. Aku jadikannya haram dikalangan kamu, maka janganlah kamu melakukan kezaliman sesame kamu
[1]

Firman Allah;

وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا

Maksudnya;
”tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian”

(Surah Al-Isra’ : 82)

Juga firman Allah;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Maksudnya;
” Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka”

(Surah Hud : 113)

Jelas dari hujjah ini, bergabung dengan UMNO juga adalah tidak syarii. Pun begitu, apa pula hukum membiarkan Barisan nasional memerintah???

Membiarkan Barisan Nasional kekal memerintah, bermakna kita tidak berusaha dengan serius dalam membenteras rasuah, juga tidak serius dalam membaiki kerosakan dalam kerajaan yang melibatkan rakyat jelata.

tindakan ini amat bercanggah dengan islam, yang mana, Islam meletakkan asas bahawa segala kemungkaran – lebih-lebih lagi berkaitan dengan rakyat – hendaklah dihapuskan dengan kadar kemampuan yang ada.

Firman Allah;

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maksudnya;
“Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu”

(Surah At-Taghabun : 16)

Juga hadis, daripada Abu Hurairah, bersabda Nabi SAW;

إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِسُؤَالِهِمْ وَاخْتِلَافِهِمْ عَلَى أَنْبِيَائِهِمْ فَإِذَا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَيْءٍ فَاجْتَنِبُوهُ وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ

Maksudnya;
“Sesungguhnya binasa golongan sebelum kamu, kerana soalan dan perselisihan mereka dengan nabi-nabi mereka. maka apabila Aku melarang kamu dari melakukan sesuatu, maka hendaklah kamu hindarkan diri. Dan apabila aku menyuruh kamu melakukan sesuatu suruhan, maka lakukannya kadar kemampuan kamu
[2]

Oleh yang demikian, apabila membiarkan Barisan Nasional memerintah, bermakna kita tidak berusaha secara serius dalam membaiki kerosakan yang sedang berlaku dalam negara, maka tidak dapat tidak, hendaklah dinaikkan kerajaan pakatan rakyat dalam menyelesaikan masalah ini, walaupun ahli-ahli parlimen itu terdapat ramai dari kalangan Non Muslim.

Ini kerana, walaupun ramai ahli-ahli parlimen itu dari kalangan non Muslim, tetapi mereka mempunyai satu keinginan, iaitu mahukan sistem negara yang bersifat adil dan bersama-sama mahu membaiki sistem negara yang sedang rosak.

Tindakan ini memang dilihat seperti mudharat, tetapi ia terpaksa dilakukan kerana mahu menghindarkan dari berlaku mudharat yang lebih besar.

Ini berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi;

ارتكاب إخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang lebih ringan demi menolak mudharat yang lebih besar”.

Apabila Pakatan rakyat sudah menjadi kerajaan, disamping PAS antara parti yang duduk dalam kerajaan, maka sudah pasti penerangan Islam sudah tidak diganggu lagi. Program media sudah pasti bebas. Segala penerangan tentang islam, pasti akan berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Apabila rakyat sudah mendengar Islam dalam bentuk yang sebenar, sudah pasti di masa akan datang, kerajaaan pakatan rakyat akan bertukar menjadi kerajaan Islam yang diidam-idamkan.

Memahami dari ulasan ini, pasti kita akan faham tentang tindakan Nabi Yusuf yang meminta jawatan ”menteri kewangan” dalam kerajaan yang tidak islam dahulu. Tujuannya adalah, untuk mengurangkan mudharat yang sedang menimpa rakyat di mesir ketika itu.

PENUTUP
Dalam keadaan sekarang, rata-rata rakyat sudah benci kepada UMNO. Makanya, bergabung dengan UMNO, atau bertindak dengan membiarkan UMNO kekal memerintah, memberi maksud merelakan hati rakyat membenci kepada kita.

Apabila rakyat membenci kita, memberi maksud kita telah merelakan Islam kembali dibenci, disamping melambatkan perlaksanaan Islam dalam pemerintahan.

Justeru, kita perlu berjiwa besar dalam menerima tertubuhnya kerajaan Pakatan rakyat bagi membinasakan kemungkaran UMNO/BN yang sedang memerintah.

Kita terpaksa bertindak sedemikian, kerana, kita bertindak dan berjuang untuk martabatkan islam dalam kerajaan demokrasi, bukan kerajaan monarki.

Sekian
p/s: alangkah indahnya kalau pertemuan sulit antara sebilangan pimpinan PAS dengan UMNO yang dinafikan pada peringkat awal, kemudian terbukti kebenarannya tidak berlaku. jika ianya tidak berlaku, sudah pasti isu muqabalah dan erdogan tidak akan wujud seperti yang didebatkan pada hari ini...

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 april 2009 * 11:45 pagi




[1] Sahih Muslim : 4673.
[2] Sahih Al-Bukhari : 6744.

SERIUSKAH KITA ME”MUZIUM”KAN UMNO??


SERIUSKAH KITA ME”MUZIUM”KAN UMNO??

Semasa kecil, Aku sering kedengaran kalimah jijik yang dilontarkan kepada UMNO.

Kalimah-kalimah seperti;

“percayalah !! kita melawan umno bukan kerana namanya UMNO. Kita melawan UMNO kerana UMNO kekalkan sistem penjajah”.

“UMNO wajib dipersalahkan” sering kedengaran dari mulut seorang Murabbi PAS dikala mengulas isu murtad yang melibat Abdullah Moorthi.

Faham dari ungkapan yang menjijikkan UMNO ini, merupakan kefahaman jelas bahawa UMNO wajib dilupuskan dari muka bumi Allah. kewujudan UMNO di Malaysia, melahirkan keburukan kepada semua perkara.

Di Malaysia, Agama Islam dilupai kerana UMNO. Amalan Islam dicelai kerana UMNO. Bangsa melayu dikhianati kerana UMNO. Bangsa selain melayu dikotori kerana UMNO. Kuasa raja melayu dicabuli kerana UMNO. SPR dicandui kerana UMNO. media perdana dirogoli kerana UMNO. Kehakiman disodomi kerana UMNO.

Justeru, kehadiran PRU ke-12, semua kita bersatu hati melawan UMNO/BN. PAS, PKR dan DAP bersama-sama berganding bahu melawan UMNO/BN sehingga mereka berjaya dilemahkan.

Harapan mahukan UMNO dimuziumkan semakin hari semakin cerah dengan berita 8 mac 2008. apabila termuziumnya UMNO, mewajarkan keadaan bahawa Islam akan berjaya diselamatkan; islam akan mudah disebarkan disebabkan UMNO sudah tidak lagi menguasai media.

Pun begitu, selepas pengisytiharan 8 mac 2008; iaitu kejayaan PAS menguasai 2 buah negeri dan PR di 3 buah negeri. Keadaannya agak tidak sama seperti sebelum PRU.

Jika sebelum PRU, kita bersatu hati melawan UMNO. tetapi selepas PRU, kedengaran unsur mahu berkawan dengan UMNO. aku mula merasa pelik dengan keadaan yang berlaku ini.

Lebih memeranjatkan aku, apabila sampai ke tangan aku sebuah kertas kerja yang ditulis ”orang tertentu” tentang terbatalnya tahaluf siyasi dalam kerajaan PR jika tertubuh.

Setelah membaca kandungan kertas kerja itu, aku merasakan hujjah itu tidak konkrit dan tidak matang. Ini kerana, secara peribadi, aku yang mempunyai ilmu yang tidak seberapa pun, aku dapat menjawab segala hujjah-hujjah yang dikemukakan dalam kertas kerja itu.

lebih-lebih lagi, setelah aku mengemukakan beberapa isykal-isykal, tidak berketemu jawapan teguh kesesuaian kandungan kertas kerja itu dengan suasana semasa di Malaysia.

Lupakan kandungan kertas kerja itu. mungkin di waktu lain, aku akan mengulas kandungan kertas kerja itu dan isykal-isykal yang aku akan kemukakan dalam tulisan akan datang.

Sebagai anak muda, aku amat membenci UMNO/BN. Padaku, segala kerosakan di Malaysia yang tertimpa pada hari ini berpunca dari UMNO/BN.

Padaku, jika kerajaan PR telah berjaya ditubuhkan pada 16 september yang lalu, sudah pasti “KERAJAAN TANPA PEMBANGKANG” akan terwujud. Masakan tidak, UMNO/BN hidup dengan duit. Apabila kerajaan Malaysia sudah berjaya berada di tangan kita, sudah pasti UMNO/BN akan ketandusan kewangan, yang ketika itu, sudah pasti UMNO akan berjaya dimuziumkan.

Begitujuga, UMNO hidup dengan memburukkan gambaran islam melalui media perdana. Justeru, jika kita memguasai media perdana, segala gambaran islam yang baik pasti akan berjaya diterangkan kepada rakyat. Apabila rakyat faham Islam, sudah pasti rakyat akan menerima Islam. Makanya Islam akan memerintah di Malaysia.

Dengan sebab itu, kadang-kadang tersoal dalam pemikiranku. Apakah kita serius mahu meluputkan UMNO atau tidak??

Jika dahulu, aku didoktrinkan bahawa JIM dan ABIM adalah ”anak buah” UMNO. Disandarkan dengan berita ijtihad Syaari Sungip bahawa masuk UMNO adalah syarii pada tahun 1980 an.

Berita sebegini memberikan gambaran benciku kepada JIM dan ABIM, juga terhadap mereka yang bekas-bekas JIM dan ABIM yang berada dalam PAS. Padaku, kehadiran mereka adalah untuk usaha meng”UMNO”kan PAS. Tetapi keadaan itu berlaku sebaliknya kini, iaitu apabila aku dapati ada sebilangan dari ”pendoktrin-pendoktrin” itu menyatakan dalam keadaan sekarang, bergabung dengan UMNO adalah Syarii.

Keadaan inilah yang memelikkan aku; menyebabkan jiwaku bergolak dalam usaha mahukan islam memerintah di Malaysia.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 april 2009 * 6:35 petang
MENGHARAMKAN YANG HALAL MELAHIRKAN KEBURUKAN DAN MUDHARAT

Dalam menentukan sesuatu hukum itu halal atau haram, maka itu diserahkan kepada Allah. Atas kehendak Allah sahaja, dalam menentukan sesuatu itu halal atau haram.

Pun begitu, apabila Allah mengharamkan sesuatu, pasti perkara tersebut adalah buruk. Dan apabila Allah halalkan sesuatu, maka perkara itu adalah baik.

HARAM KERANA DENDA

Tidak dinafikan, Allah pernah mengharamkan perkara yang baik terhadap orang-orang yahudi terdahulu.

Firman Allah;

وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ

Maksudnya;
” Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan segala binatang yang berkuku
[1] dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan sesungguhnya Kami adalah Maha Benar”

(Surah Al-An’Am : 146)

Pun begitu, tujuan Allah haramkan itu merupakan denda dan azab terhadap mereka, ekoran tindakan mereka yang melakukan maksiat, makan harta riba, makan harta manusia secara batil, mencegah dari disampaikan ayat-ayat Allah dan banyak lagi.

Firman Allah;

فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا * وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا

Maksudnya;
“Maka disebabkan kezaliman orang-orang Yahudi, kami haramkan atas (memakan makanan) yang baik-baik (yang dahulunya) dihalalkan bagi mereka, dan karena mereka banyak menghalangi (manusia) dari jalan Allah * dan disebabkan mereka memakan riba, padahal sesungguhnya mereka telah dilarang daripadanya, dan karena mereka memakan harta benda orang dengan jalan yang batil. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir di antara mereka itu siksa yang pedih”

(Surah An-Nisa’ : 160-161)

Keadaan ini tidak berlaku kepada umat Nabi Muhammad SAW. apabila sesuatu maksiat yang dilakukan oleh Umat Nabi Muhammad, Allah tidak akan memberikan denda seperti Allah berikan denda kepada kaum yahudi; iaitu dengan mengharamkan beberapa jenis makanana terhadap mereka.

Mengikut bentuk syariat Nabi Muhammad, sebarang maksiat yang dilakukan hendaklah bertaubat kepada Allah, iaitu dengan melakukan perkara-perkara berikut; (1) bertaubat nasuha, (2) banyak melakukan amalan baik, kerana ia bisa menghapuskan dosa-dosa kecil, (3) bersabar dalam menghadapi sebarang ujian dan musibah, kerana ia juga bisa menghapuskan dosa-dosa kecil.

BENTUK SYARIAT MUHAMMAD

Syariat Nabi Muhammad terasas bahawa yang halal itu adalah baik, dan haram itu adalah buruk. Justeru itu, apabila wujud sesuatu perkara yang tidak tersabit dalam nas secara sahih dan sareh, maka hendaklah dilihat kepada perkara tersebut, apakah menghasilkan mudharat atau menghasilkan manfaat??

Jika ia melahirkan manfaat, maka hukumnya adalah halal. Adapun jika ianya melahirkan mudharat, maka hukumnya adalah haram. Begitujuga, apabila didapati mudharatnya lebih besar berbanding manfaar, maka hukumnya adalah haram. Dan apabila manfaat lebih besar berbanding mudharat, maka hukumnya adalah halal.

Ini diasaskan kepada kaedah yang tersebut dalam Al-Quran, iaitu firman Allah;

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
” Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”

(Surah Al-Baqarah : 219)

SAINS MEMBUKTIKAN

Kebenaran firman dan sabdaan wahyu ternyata terbukti. Walaupun dahulu kala, ramai manusia tidak mengetahui hikmat sesuatu larangan, mereka tetap taat dan patuh. Pun begitu, setelah wujudnya kemajuan sains dan teknologi, semua ini telah memberikan bukti hasil yang membanggakan.

Dahulu, orang tidak pernah tahu kuman yang wujud dalam babi, tetapi memandangkan taat dan patuh mereka terhadap Allah, mereka tidak sekali-kali makan babi. Pun begitu, apabila zaman kemajuan sains dan teknologi semakin berkembang, maka ramailah manusia telah berjumpa jawapan disebalik hikmat Allah SWT atas pengharaman babi.

Apa yang pasti, ini membenarkan firman Allah SWT ;

وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
”dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerusakan dari yang mengadakan perbaikan. Dan jikalau Allah menghendaki, niscaya Dia dapat mendatangkan kesulitan kepadamu. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”

(Surah Al-Baqarah : 220)

Sekian

p/s : ulasan dari kitab ”Al-Halal wa Al-haram fi Al-Islam” karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 april 2009 * 12:10 tengahari

[1] Yang dimaksud dengan binatang berkuku di sini ialah binatang-binatang yang jari-jarinya tidak terpisah antara satu dengan yang lain, seperti: unta, itik, angsa dan lain-lain. Sebahagian ahli tafsir mengartikan dengan hewan yang berkuku satu seperti kuda, keledai dan lain-lain.

Khamis, 23 April 2009

NERACA KITA MENILAI KEBENARAN??

NERACA KITA MENILAI KEBENARAN??

Keadaan pertama;

Muhammad sedang minum secawan kopi. Ketika dia minum, dia dapati kopi itu tidak sedap. Seraya itu juga dia menyebut, kopi ini tidak sedap. Dia tidak mengira siapa yang buat kopi itu, apakah kekasihnya atau tidak.

Keadaan kedua:

Muhammad sedang minum secawan kopi. Ketika dia minum, dia dapati kopi itu tidak sedap. Sebelum dia mahu menyebut kopi itu sedap atau tidak, dia bertanya;

”siapa yang buat kopi ini?”

Dijawab;

”Zainab”

Mengenangkan Zainab adalah kekasih Muhammad, menyebabkan kopi yang tidak sedap itu dikatakan sebagai sedap.

Antara kedua-dua keadaan ini, manakah pilihan terbaik bagi diri kita???

Sedangkan Nabi SAW bersabda;

قل الحق وإن كان مرا

Maksudnya;
”berkatalah benar, walaupun pahit
[1]

Sekian

p/s : Apakah ini Prinsip kita??? ; ”Jika dia team aku, maka semua tindakannya adalah benar. Adapun jika Dia bukan team aku, maka semua tindakannya adalah tidak benar. Jika kamu kacau orang team aku, bermakna kamu tidak berakhlak, tetapi kalau kamu kacau orang yang bukan dari team aku, maka itu adalah tindakan yang berakhlak”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 april 2009 * 12:21 pagi





[1] Sahih Ibni Hibban : 362.

Selasa, 21 April 2009

PERJUANGAN JAGA MELAYU KERJA BODOH !!!

Minta Maaf.. kita tidak boleh bersalaman, kerana kita berbeda.... (mungkin itu yang disebut oleh Ahmadinejad)

PERJUANGAN JAGA MELAYU KERJA BODOH !!!

Utusan meroyan melaporkan
[1];

”IPOH 21 April - UMNO dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini meminta Pas tidak bersikap angkuh dalam memastikan perpaduan orang Melayu terus terpelihara demi kelangsungan politik di negeri ini”

KOMEN;

Kalau mati kerana perjuangan menjaga melayu, satu sen pun tidak ada dinilai disisi Allah. Perjuangan yang ada nilai disisi Allah, apabila perjuangan itu mahukan Islam menang. Justeru, perjuangan jaga melayu adalah kerja bodoh. Bodoh di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat nanti.

Nampaknya UMNO semakin terdesak. Diajaknya PAS bergabung. Di masa UMNO lemah, ajak gabung itu perkara biasa. Seruan mereka, sudah pasti perpaduan melayu.

Ramai orang UMNO dakwa, mereka beragama Islam. Yang peliknya, bukan seruan Islam yang mereka ajak, tapi seruan melayu. Mereka ajak pula, Parti Islam Semalaysia (PAS). Sudah pasti, PAS tidak akan terima.

Mana mungkin PAS mahukan melayu semata, sedangkan PAS For All. Semua orang layak masuk PAS. Tidak kira apa bangsa pun dia. Cina, India, Melayu, Arab, Mamak, Amerika dan semua bangsa layak menerima Islam.

UMNO ajak PAS bergabung, dengan semangat kebangsaan Melayu perjuangan UMNO. tindakan UMNO itu terlalu bodoh. Kalau nak perangkap pun, ajaklah PAS bergabung atas asas Islam. barulah PAS ada ”liur” nak gabung. Ini pergi seru kepada perpanduan melayu. bodoh ke apa UMNO ni???

Tapi, memang kaedah karma telah menetapkan, orang munafiq ini, macam mana dia nak jaga pun, mesti kita akan nampak kebodohan dia.

Firman Allah;

وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ

Maksudnya;
”Kamu akan kenal mereka (orang munafiq) pada cara mereka bercakap”

(Surah Muhammad : 30)

UMNO nak ajak PAS yang parti islam itu bergabung dengan semangat melayu. kita sudah nampak, kebodohan UMNO. sepatutnya, dia kena ajak PAS bergabung dengan semangat Islam.

Sekian

p/s : ”UMNO buat baik, sama seperti seorang lelaki jahat yang memberi makan kuih yang didalamnya ada jarum. Semasa kita makan, kita akan tercekik jarum tersebut. Dia nampak, dia sendiri akan bawa kita pergi ke klinik. Dia tak bawa kita ke klinik yang Doktor Pakar tercekik, tapi dia bawa kita ke klinik Doktor Pakar tulang; yang tidak ada kena mengena langsung dengan tercekik. Tahu-tahu kita mati disebabkan tercekik jarum tadi. Dia pun keluar media buat kenyataan, bahawa dialah orang yang serius menjaga kita. Dengan diulang-ulangkan klip video yang dia bawa kita ke klinik tadi....”

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani




[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0422&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_aa.htm

ISLAM LIBERAL ATAU ISLAM UNIVERSAL

cahaya lilin sentiasa ditiup agar terpadam. persoalannya, bagaimana mahu mempertahankan cahaya lilin ini dengan membinasakan orang yang berusaha hendak memadamkan cahaya lilin ini??
ISLAM LIBERAL ATAU ISLAM UNIVERSAL

Ramai orang Islam amat takut dengan Islam liberal. Ia ditafsirkan seperti membawa hala tuju bahawa semua agama itu adalah sama. Dibimbangi, orang Islam boleh menunaikan solat dalam gereja, dalam kuil dan sebagainya. sistem kehidupan social akan menuju kehancuran. Zina, buka aurat dan sebgainya menjadi igauan mimpi bagi pejuang-pejuang islam ketika menanggapi islam Liberal.

Islam liberal adalah Islam yang matlamat menghalalkan cara. Islam yang ditafsirkan dengan kegelapan nafsu, bukan cahaya wahyu. Justeru, Islam liberal tidak berasaskan kepada konsep wahyu sama sekali.

Adapun Islam yang universal adalah Islam yang menyeluruh. Politiknya Islam, cara hidupnya Islam, ibadatnya Islam dan seluruhnya adalah Islam. Islam sebegini amat digeruni oleh musuh-musuh Islam. apabila Islam sudah dihayati secara penuh, musuh Islam kebimbangan. Memungkinkan pengaruh mereka akan luput sama sekali dari muka bumi Allah SWT.

Pun begitu, dunia – khususnya Malaysia – pernah di jajah oleh musuh islam. penjajahan itu diteruskan oleh anak buah mereka yang berbangsa melayu sendiri. UMNO parti melayu penerus penjajahan terhadpa minda rakyat.

Pun begitu, janji Allah bahawa setiap masa dan ketika, pasti akan wujud golongan yang mempertahankan islam. Islam sentiasa terpelihara sepertimana terpeliharanya Al-Quran.

Kelahiran PAS menentang UMNO merupakan lumrah karma dalam kehidupan beragama. Jika di Mesir, kewujudan Musa menentang Firaun, maka keadaan yang sama berlaku di Malaysia.

PAS berjuang secara serius dalam memartabatkan Islam sebagai agama memerintah, tetapi mendapat tentangan hebat dari musuh Islam di Malaysia, iaitu UMNO yang berjiwa bangsa, berkosmetikkan agama.

Islam dijadikan sebagai propaganda UMNO demi menjatuhkan PAS yang memperjuangkan Islam. makanya kedengaran berita-berita yang tidak enak didengari tentang Islam, seperti Islam sesuai di zaman unta, hudud adalah hukuman kuno dan sebagainya.

Propaganda yang lebih jahat, apabila digambarkan Islam adalah agama yang menakutkan. Islam memerintah, digambarkan non muslim terabai dan dijijikkan.

Rakyat Malaysia ramai yang sudah termakan dengan propaganda jahat ini. makanya islam sudah kelihatan buruk. Justeru, mahu memberikan gambaran baik tentang islam menemui kesusahan, terutama dari sudut pendekatan.

Pendekatan yang mahu dilakukan, sudah pasti memerlukan kebijaksanaan. Jika beberapa istilah mampu menggerunkan rakyat dikala mendengar Islam, maka tidak ada salahnya dipendamkan terlebih dahulu istilah-istilah berikut dengan harapan mereka boleh menerima isi kandungan bagi istilah tersebut.

Hudud, negara Islam dan sebagainya adalah istilah yang sudah berjaya digerunkan UMNO terhadap rakyat malaysia, tidak kira ia muslim, ataupun non Muslim.

Istilah ini terpaksa dipendamkan sementara waktu, demi mahu mendekatkan diri dengan mereka, justeru menerangkan bentuk negara Islam mengikut kehendak yang sebenar.

Tindakan ini tidak salah dari sudut konsep Islam. kerana, kaedah fiqh ada menyebut;

ارتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang ringan dari mudharat yang berat”

Dengan tidak menyebut istilah Negara Islam, memang menghadapi mudharat. Pun begitu, jika menyebut juga mempunyai mudharat yang lebih besar, iaitu mudharat non Muslim bahkan rakyat seluruhnya yang sukar mahu mendengar Islam.

Makanya dipendamkan terlebih dahulu istilah tersebut, bahkan dimasyhurkan beberapa istilah lain; yang sebenarnya merujuk kepada Islam itu sendiri.

Konsep keadilan sejagat di masyhurkan. Ini kerana, konsep ini diterima ramai. Kandungan konsep inilah sememangnya wujud dalam Negara Islam, juga hukum Hudud yang diperjuangkan.

Sedihnya, apabila tindakan sebegini dilakukan. Golongan yang bertindak itu dilebel sebagai berfahaman Islam Liberal.

Jika dilebelkan sebagai pembawa bendera Islam liberal apabila bertindak sedemikian, mengapa golongan yang melebal tidak beranggapan menggunakan sistem demokrasi itu sebagai konsep Islam liberal??

Hakikatnya, bukan Islam liberal yang diperjuangkan. Tetapi, perjuangan sebenar adalah mahu kepada terlaksananya Islam universal; islam menyeluruh. Pun begitu, memandangkan Islam universal telah dicandukan oleh UMNO, menyebabkan pendekatan terpaksa dileberalkan.

Justeru, isunya bukan Islam liberal, tetapi meliberalkan pendekatan menuju kepada Islam yang universal.

Sekian

p/s :
“Adalah tindakan yang bodoh, jika kita menyalahkan Iblis dikala kita melakukan maksiat”

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
21 april 2009 * 10:34 pagi















Ahad, 19 April 2009

PERUBAHAN PASTI AKAN BERLAKU !!

Sukarno : tokoh penentangan penjajah indonesia
PERUBAHAN PASTI AKAN BERLAKU !!

Sukarno seorang yang hebat berpidato. Pidatonya mengkagumkan, berjaya menjadikan mulut-mulut pendengar tenganga. Ungkapan sastera yang indah, berjaya melahirkan semangat juang untuk menghadapi penjajah di Indonesia.

Benar kata Nabi SAW;

إن من البيان لسحرا

Maksudnya;
“Sesungguhnya, sebahagian pidato itu adalah sihir”

Zaman sukarno adalah zaman penentangan terhadap penjajah. Maka dia dilihat seperti sebuah mentor dalam menghalau penjajah dari negara yang dijajah.

Pun begitu, ketika penjajah berjaya dikeluarkan dari indonesia, beliau tidak berjaya membangunkan indonesia di atas runtuhan penjajah. Pidatonya yang hebat itu, sudah tidak berjaya menarik semangat juang, tetapi melahirnya perasaan meluat rakyat.

Rakyat memberontak mahukan perubahan. Menyedihkan, apabila wujud golongan yang takut dengan perubahan. Mereka adalah ”pengkagum-pengkagum sukarno”. Mengkagumi sukarno dengan sentimen kejumudan tanpa menilai kehendak waqii yang real.

Dr Yusuf Al-Qaradhawi : tokoh Mujadid Islam abad ini

Bagi mempertahankan sentimen kejumudan mereka itu, maka diungkapkan kisah sukarno dizaman kegemilangan; kisah pidato membangkit semangat ”diulang tayangkan”, perjuangan silam menjatuhkan penjajah dijadikan bahan selingan. Tujuannya, agar sukarno tidak ditolak rakyat.

Pun begitu, rakyat mahukan perubahan. Menyebabkan Sukarno di tendang rakyat indonesia sendiri, maka naiklah suharto sebagai mentor pembangunan indonesia. Walaupun beliau tidak serius membangunkan rohani rakyat indonesia, tetapi beliau agak terkedepan sedikit berbanding sukarno dalam membangunkan jasmani indonesia.

Jelasnya, rakyat indonesia memang mahukan perubahan, tetapi dirasakan rumit kerana dihalang oleh ”pengkagum-pengkagum membabi buta”. Pun begitu, fitrah manusia mengatasi serangan, akhirnya sukarno berjaya juga dijatuhkan.

Sekian

P/s : Di Iran, aura Ahmadinejad berjaya menandingi aura para ayatullah. bagaimana pula di sini???

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 april 2009 * 1:19 tenghahari.




IMAN PARA SAHABAT DAN KELUARGA MEREKA


IMAN PARA SAHABAT DAN KELUARGA MEREKA

Firman Allah;

لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آَبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung”

(Surah Al-Mujadalah : 22)

Menurut Imam Ibni Abbas, ayat ini diturunkan berkenaan dengan Abu ‘Ubaidah bin Al-Jarrah yang telah membunuh bapanya yang bernama Abdullah bin Al-Jarrah ketika berlaku peperangan uhud; berkenaan Omar bin Al-Khattab yang membunuh bapa saudaranya yang bernama Al-‘As bin Hisham bin Mughirah ketika berlaku peperangan badar; berkenaan Mus’ab bin ‘Umair yang membunuh adiknya bernama ‘Ubaid bin ‘Umai; berkenaan Ali bin Abi Talib dan ‘Ubaidah yang telah membunuh ‘Utbah dan Syaibah dan Al-walid bin ‘Utbah ketika berlaku peperangan badar.

Tindakan mereka itu adalah kerana, mereka meletakan sayang mereka kepada Islam melebihi dari kaum kerabat mereka sendiri
[1].

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com


- sri Indah (B), Sg Buloh
20 april 2009 * 12:38 tengahari.

[1] At-Tafsir Al-Kabir : 15/287.

TUTUP KEDAI ARAK DAN JUDI DALAM NEGARA ISLAM????


TUTUP KEDAI ARAK DAN JUDI DALAM NEGARA ISLAM????

Merujuk kepada akhbar utusan Malaysia bertarikh 25 Mac, dinyatakan bahawa Menteri Besar kedah yang baru, iaitu Ustaz Azizan Razak mengakui sukar kuat kuasakan larangan arak dan judi di negeri Kedah yang di perintah oleh PAS
[1].

Dalam berita itu juga menyatakan;



”Sehubungan itu, katanya, beliau telah meminta pihak berkenaan mengkaji peraturan dan syarat pelesenan judi bagi mencegah pembabitan orang Islam”


usaha yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan PAS di Kedah patut dipuji, jika dibandingkan dengan negeri-negeri dibawah pemerintahan Barisan Nasional yang masih lagi redha mendapat habuan dari hasil arak dan judi.

Membaca kandungan berita itu, menyebabkan aku berfikir tentang hak-hak yang perlu ditunaikan oleh kerajaan islam terhadap non muslim. Ini adalah kerana, sebuah pemerintahan islam tidak pernah menafikan hak keagamaan non muslim yang berada dalam sesebuah kerajaan islam.

Bahkan, islam merupakan agama yang sangat-sangat menjaga hak manusia, samada mereka itu muslim atau non muslim. Penjagaan hak itu sehinggakan dinyatakan oleh nabi SAW dalam satu hadis;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
”bagi orang yang ada hak itu bersuara” (Sahih Al-Bukhari : 2141)

Lantaran Islam memberikan hak kepada non muslim, aku terpanggil untuk menyampaikan pandanganku yang berasaskan kepada rujukan kitab-kitab fiqh dalam isu ini.

ARAK DAN JUDI ADALAH HARAM

Pengharaman Arak dan judi dalam Al-Quran adalah perkara Qatii yang tidak boleh dinafikan lagi pengharamannya.

Firman Allah:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya”

(Surah Al-Baqarah : 219)

Dan juga firman Allah:

إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأنْصَابُ وَالأزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[434], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan”

(Surah Al-Maidah : 90)

Dari segala nukilan nas-nas Al-Quran, jelas kepada kita bahawa pengaharaman Arak adalah perkara yang tidak dinafikan lagi didalam islam, tanpa khilaf.

Imam As-Syafii menyatakan, setiap minuman yang memabukkan, maka itu adalah arak. adapun Imam Abu Hanifah pula menyatakan, Arak adalah perahan Anggur yang menghasilkan buih dan membawa kepada mabuk.

Walaubagaimanapun, Arak itu tidak semestinya daripada Anggur. Bahkan, arak juga boleh dibuat dengan benda yang lain. ini disandarkan kepada hadis daripada Abdullah bin omar yang berkata;

نزل تحريم الخمر يوم نزل وهي من خمسة : من العنب ، والتمر ، والحنطة ، والشعير ، والذرة ، والخمر ما خامر العقل

Maksudnya;
“Diturunkan hukum pengharaman arak pada hari diturunkan itu sedangkan ia terdiri daripada lima, iaitu daripada Anggur, tamar, Gandum, barli dan Jagung. Arak adalah sesuatu yang boleh mengelegakkan akal (menghilangkan akal)”

Begitujuga, Sabda Nabi SAW;

إن من العنب خمراً ، وإن من التمر خمراً ، وإن من العسل خمراً ، وإن من البر خمراً ، وإن من الشعير خمراً

Maksudnya:
“Sesungguhnya Arak diperbuat daripada Anggur, daripada tamar, daripada madu, daripada Gandum dan daripada Barli”

Walaupun, jika dilihat kepada hadis-hadis yang dinyatakan disini, tidaklah difahami bahawa arak itu mesti terdiri dari benda-benda yang disebutkan sahaja, bahkan semua perkara yang mempunyai unsure-unsur arak (memabukkan), walau daripada apa benda dibuat sekalipun, maka ianya tetap dikira sebagai arak yang diharamkan oleh Allah SWT.

Ianya dikiaskan kepada pengharaman terhadap asnaf ar-riba.

Daripada Ubadah bin As-Samit, bersabda Nabi SAW;

الذَّهَبُ بِالذَّهَبِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْفِضَّةُ بِالْفِضَّةِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالتَّمْرُ بِالتَّمْرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْبُرُّ بِالْبُرِّ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالْمِلْحُ بِالْمِلْحِ مِثْلًا بِمِثْلٍ وَالشَّعِيرُ بِالشَّعِيرِ مِثْلًا بِمِثْلٍ فَمَنْ زَادَ أَوْ ازْدَادَ فَقَدْ أَرْبَى

Maksudnya;
“Emas dengan Emas hendaklah serupa, perak dengan perak hendaklah serupa, tamar dengan tamar hendaklah serupa, gandum dengan gandum hendalah serupa, garam dengan garam hendaklah serupa dan barli dengan barli hendaklah serupa. Barangsiapa beri lebih atau minta dilebih daripada itu, maka itu sudah dikira sebagai riba” (Sunan At-Tarmizi : 1161)

Dari hadis ini, walaupun Baginda SAW membataskan kepada enam perkara atau dikenali sebagai asnaf Ar-Riba, namun semua perkara yang mempunyai maksud seperti enam perkara ini, maka ianya juga dikira sebagai riba
[2].

Maka keadaan yang sama juga tentang pengharaman Arak, walaupun ianya disebut oleh nabi SAW adalah pada benda-benda yang dinyatakan dalam hadis, namun tetap dikira arak pada benda lain yang mempunyai maksud dengan benda-benda yang dinyatakan pada hadis. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/275).

Pengharaman arak tidak sekadar kepada peminumnya sahaja, bahkan pengharaman itu dikenakan juga kepada beberapa kategori manusia yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW.

Sabda Nabi :

لعنت الخمر على عشرة وجوه: لعنت الخمر بعينها وشاربها، وساقيها، وبائعها، ومُبتاعها، وعاصرها، ومُعتصرها، وحاملها، والمحمولة إليه، وآكل ثمنها

Maksudnya;
“Arak itu dilaknat atas sepuluh wajah, dilaknat Ain arak, peminum, tukang tuang, penjual, pembeli, pemerah, orang minta perah, pembawa, orang yang dibawa kepadanya dan orang yang makan hasil jualan arak”

JUDI

Judi atau dikenali dalam bahasa arab sebagai “Al-Maisir” juga adalah perkara yang diharamkan oleh Allah secara Qatii tanpa khilaf.

“Al-maisir” berasal dari kalimah “Al-Yusr” yang membawa maksud “mudah”. Al-Muqatil menyatakan, diambil dari kalimah “Al-Yusr” yang mengandungi makna “mudah” kerana, judi adalah mengambil harta manusia dengan jalan mudah, tanpa perlu kepada kesusahan dan kerja. (At-Tafsir Al-Kabir : 3/279)

Imam Az-Zamukhsyari menyatakan, pada zaman jahiliyyah, orang-orang dahulu berjudi atau bertaruhan dengan meletakkan beberapa batang kayu yang ditulis nama-nama orang yang bertaruh dalam satu bekas, kemudian apabila seorang “hakim” mencabut salah satu dari batang kayu tersebut, lalu didapati terdapat nama seseorang, maka taruhan itu akan menjadi miliknya.

Inilah judi yang berlaku pada zaman jahiliyyah terdahulu. Pun begitu, disebabkan zaman beralih zaman, judi sudah dilakukan dengan cara lebih hebat, sehinggakan di jadikan sebagai “business”

JUDI DAN ARAK DALAM NEGARA ISLAM

Aku secara peribadi pernah bertanya dengan sebilangan kawan-kawan berbangsa cina tentang status Arak dan Judi mengikut agama mereka.

Tidak dipastikan kebenaran dakwaan mereka, yang mana mereka mendakwa, Arak merupakan budaya agama mereka, tetapi tidak pada Judi.

Maka dengan itu, jika diperhatikan kepada kerajaan islam, adakah boleh terus mengharamkan arak terhadap non muslim (kepada muslim adalah haram Qatii) sedangkan arak merupakan kebudayaan agama mereka.

Jika arak itu merupakan budaya keagamaan mereka, maka dalam hal ini, tidak seharusnya kerajaan islam melarang penjualan arak dalam negara Islam terhadap non muslim. Kebenaran menjual itu pula, hendaklah berlaku di kawasan-kawasan penempatan yang terdiri dari kalangan mereka yang tidak beragama Islam.

Hal ini disandarkan kepada pendapat Imam Al-kasani dalam kitabnya “badai As-Sanai’” yang menyatakan;

فِي الْقُرَى أَوْ فِي مَوْضِعٍ لَيْسَ مِنْ أَمْصَارِ الْمُسْلِمِينَ فَلَا يُمْنَعُونَ مِنْ إحْدَاثِ الْكَنَائِسِ وَالْبِيَعِ ، كَمَا لَا يُمْنَعُونَ مِنْ إظْهَارِ بَيْعِ الْخُمُورِ وَالْخَنَازِيرِ

Maksudnya;
“Dalam negeri atau tempat yang bukan tempat penempatan orang islam, tidak ditegah mewujudkan gereja dan Biya’ (gereja yahudi), sepertimana tidak ditegah menjual arak dan babi” (Badai As-Sanai : 15/240)

Haram atas kerajaan islam membenarkan penjualan arak berlaku di kawasan-kawasan penempatan orang islam. Jika ini berlaku juga, maka kerajaan islam telah melakukan kesilapan dalam mengurus negara. Hal ini telah ditegaskan oleh Al-Qurafi.

Adapun berkenaan dengan judi, maka hendaklah dipastikan, adakah ianya adalah perkara yang berkaitan dengan kebudayaan agama mereka atau tidak. Jika ianya adalah kebudayaan agama mereka, maka itu dibenarkan. Adapun jika ianya bukan kebudayaan agama mereka, maka ianya hendaklah diharamkan dalam kerajaan Islam, hatta kepada non muslim sekalipun.

Semua keizinan ini sebenarnya diasaskan kepada kebebasan beragama yang kerajan islam berikan kepada non muslim, yang mana ianya adalah berasaskan kepada dalil-dalil berikut;

Firman Allah;

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
”Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Surah Al-Baqarah : 256)

Sehubungan itu juga, Omar Al-Khattab pernah menulis surat kepada Ahl Al-Quds yang mana isi suratnya adalah seperti berikut;

هذا ما أعطى عبدالله عمر أمير المؤمنين أهل أيلياء من الأمان : أعطاهم أمانا لأنفسهم و أموالهم و كنائسهم

Maksudnya;
“Ini adalah pemberian Abdullah Omar Amir Al-Mu’minin kepada Ahl Iilya’ daripada keamanan, Dia memberi keamaman terhadap nyawa mereka, harta mereka dan gereja-gereja mereka” (Tarikh Al-Rusul wa Al-Muluk : 2/308)

Memahami dari ulasan-ulasan ini, kerajaan islam tidak seharusnya melarang berlaku penjualan arak diantara non muslim. Pun begitu, pihak kerajaan islam tidak dibenarkan memakan hasil dari penjualan arak yang berlaku sesame non muslim tersebut.

Ini disandarkan kepada hadis Nabi SAW;

لَعَنَ اللَّهُ الْيَهُودَ حُرِّمَتْ عَلَيْهِمْ الشُّحُومُ فَبَاعُوهَا وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا وَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ

Maksudnya;
“Allah telah melaknat yahudi, kerana mereka mengharamkan lemak, lalu mereka menjualnya dan mereka makan hasilnya. Sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan sesuatu kaum dari memakan seseorang, maka Allah akan mengharamkan atas mereka hasil jualannya” (musnad Ahmad : 2111)

Ekoran dari itu, hasil jualan arak (samada berbentuk lesen permis atau sebagainya), maka hendaklah digunakan untuk kepentingan non muslim juga. Ini disandarkan kepada kaedah “Al-Qiyas Al-Jali” yang mana, jika kerajaan islam boleh membenarkan orang non muslim minum arak, maka bersangat dibenarkan kepada non muslim makan hasil kerajaan yang bersumber dari bayaran permis arak.

PENUTUP

Islam adalah agama yang tidak memaksa mereka yang tidak sealiran dengan Islam agar mengikutinya. Dalam hal itu, Islam memberikan hak kepada golongan non muslim untuk mereka beramal dengan agama mereka dengan aman.

Maka dengan itu, negara Islam hendaklah memberikan hak mereka sebagai rakyat, disamping tidak lalai dari berbimbang bahawa amalan mereka itu terkena kepada orang-orang islam.

Tulisan ini, bukanlah satu pandangan yang tepat, bahkan ianya sebagai asas perbincangan dari mana-mana pihak dalam menentukan hak non muslim dalam sesebuah negara Islam yang berasaskan ulasan ulama-ulama yang muktabar.

Sekian

p/s : Negara Islam adalah negara adil dan Negara kasih sayang. Tidak memaksa, tetapi memberi kesedaran. Memberikan hak, tanpa menafikan. Tidak seperti negara bangsa melayu ala UMNO. kalimah melayu dijulang, bangsatkan melayu diulang-ulang.. jijikkan cina dan india, dikala mereka tidak membela. Semua rakyat sudah pandai, justeru menumbangkan UMNO yang bebal .. UMNO memang jijik dan kotor.

***

ini artikle lama. Sengaja di pamerkan sekali lagi untuk kefahaman kepada sebilangan orang-orang UMNO yang tak faham dan yang buat-buat tak faham....

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com














[1]http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0326&pub=utusan_malaysia&sec=politik&pg=po_08.htm&arc=hive
[2] Hendak mengetahui perbincangan yang lebih lanjut, boleh dibaca dari kitab “Muhadharat Fi Al-Fiqh All-Muqaran” karangan Dr Muhammas Said Ramadhan Al-Buti : m.s 40.