Sabtu, 18 Disember 2010

DEBAT PEMILU INDONESIA : PKS vs PDS

pertama:



kedua:



ketiga:



keempat :



kelima :


TRANSFORMASI FIKRAH, TINDAKAN DAN KEPIMPINAN [3]

FIKRAH JIM vs FIKRAH PAS [2]

[1]

Tidak sempat untuk menyambung tulisan dalam perkara ini. Agak kesebukan sedikit, apabila ada orang yang mencadangkan “munazarah” antaraku dengan Ustaz Fathul Bari [Munazarah adalah istilah yang beritahu oleh Fathul bari, walhal pada asalnya aku dimaklumkan forum]. Walaubagaimana pun, setelah selesai segala forum yang dimaksudkan, aku ingin menyambung balik tulisan berkenaan dengan isu transformasi ini.

Sepertimana dalam tulisan lepas, segala ungkapan dan coretan yang aku kemukakan itu, adalah hasil dari berbual dengan beberapa orang bekas pimpinan JIM yang telah masuk PAS. Sudah pasti, dakwaan ini dinafikan oleh pihak extreme PAS atau mutassibin PAS, dengan menukilkan beberapa kenyataan sebilangan pimpinan-pimpinan yang mereka taassubkan itu.

Peliknya, dakwaan dari pimpinan-pimpinan itu, tidak pernah nampak selari dengan dakwaan bekas-bekas pimpinan JIM yang kini berada dalam PAS. Lebih pelik, dalam keadaan wujud percanggahan ini, malahan menjadi bahan “umpatan” dalam usrah-usrah dan tamrin-tamrin PAS diperingkat Universiti, tidak pernah pula wujud usaha untuk menghadirkan kedua-dua belah pihak, untuk menyelesaikan kekusutan ini, dan dapat dibincangkan secara fakta dan ilmiyyah. Akhirnya, perkara ini dibincangkan secara “umpatan” sehingga tidak melahirkan penyelesaian, malahan membarah.

jika perkara ini sekadar umpatan, ia tidak melahirkan kemudharatan yang besar. Tetapi, jika perkara umpatan ini melahirkan “pandang sinis”, atau “syak dan sangsi” antara kedua belah pihak, sudah pasti disebalik senyuman, tetapi berlaku “kocakan dalam gelas”. Dari pihak A akan memburukkan kepada pihak B, disamping dari pihak B pula melakukan tindakan yang sama.

[2]

Telah dinyatakan dalam tulisan lepas. Kekhilafan antara Fikrah ini, ia bukan perkara yang bersifat Qatie dan perkara yang disifatkan sebagai “As-Sawabit”. Tetapi, kekhilafan fikrah ini tidak lebih sekadar dalam perkara ijtihad tanzil, iaitu ijtihad dalam mengadaptasikan dakwah yang mahu dilakukan antara kedua-dua belah pihak di Malaysia.

Cuma, kekhilafan fikrah ini sudah dianggap oleh sebilangan pihak seperti perkara yang sealiran dengan aqidah. Ekoran itu, pihak yang berada disebelah PAS, akan mengaggap orang yang didakwa “JIM” seperti terkeluar dari Islam, maka begitujuga sebaliknya. Makanya, wujud sangsi menyangsikan antara kedua belah pihak, waima ketika berhadapan wujud puji-memuji antara satu dengan yang lain.

Dalam perkara ijtihad, Islam meletakkan asas hormat menghormati. Itupun, selagi tidak mendatangkan kemudharatan kepada Islam. Kemudharatan kepada PAS tidaklah terlalu penting, tetapi yang paling penting adalah, apakah ijtihad yang dikemukakan itu akan melahirkan kemudharatan kepada Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Islam dan PAS adalah dua unsur yang berbeda. PAS adalah sebuah parti politik dalam usaha hendak menabalkan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai dasar pemerintahan negara. Sedangkan Islam adalah agama yang menjadi asas perjuangan PAS. Islam tidak mungkin malahan sekali-kali tidak akan silap, tetapi PAS memungkinkan berlaku kesilapan.

[3]

Era ini adalah era penyatuan manusia atas kesamaan antara semua pihak dalam usaha hendak memenangkan Islam. Orang Islam kini, bukan berfikir untuk menegakkan fikrah masing-masing, tetapi orang islam kini sudah bersama dengan non Muslim dalam usaha menegakkan keadilan di atas muka bumi Allah SWT ini.

Ekoran itu, tidak hairan PAS sendiri sudah berani mengemukakan satu ijtihad yang agak berani, iaitu apabila bersedia membuka keahlian partinya kepada non Muslim. Atas asas keadilan ini, ia melahirkan kesediaan non Muslim “duduk semeja” dengan ahli-ahli PAS, kemudian mereka sedikit demi sedikit mengenali Islam, seterusnya tidak hairan mereka boleh memeluk islam, ataupun sekurang-kurangnya mereka mengakui bahawa Islam adalah agama yang adil.

Inilah pemikiran umat Islam di era ini. tetapi, masih lagi difikirkan oleh sebilangan yang lain, masih lagi mahu mengangkat ketaassuban fikrah mereka, walhal tanpa mereka sedari cara mereka berfikir ini tidak lebih sekadar melambatkan penerimaan non Muslim terhadap Islam itu sendiri; melambatkan kemenangan islam di Malaysia.

Jika dengan non Muslim, umat Islam kini sudah berfikir untuk merapatkan jurang. Inikan pula, jurang antara dua gerakan islam yang wujud di Malaysia. Jika dirapatkan antara jurang-jurang ini, seterusnya melahirkan kesatuan bertindak, sudah pasti Islam mampu memerintah di malaysia dalam jangka masa yang sangat hampir – Insya Allah.

[4]

Padaku, setiap umat Islam di Malaysia, malahan di dunia, tidak seharusnya mereka berfikir untuk memenangkan fikrah, tetapi yang lebih besar dari itu adalah, kewajipan setiap individu muslim itu berfikir untuk memenangkan Islam. Menang Fikrah, tidak bermakna menangkan Islam. Tetapi, menangkan Islam, melambangkan menang ke semua fikrah-fikrah dalam gerakan islam.

PAS tidak akan ditubuhkan, kecuali kerana mahu melihat Islam memerintah. Maka begitujuga gerakan islam yang lain, sama ada bernama JIM atau sebagainya.

Inilah yang wajar difikirkan oleh setiap umat Islam di Malaysia, juga di mana-mana dunia sekalipun.

Sekian

P/s : aku yakin, artikle ini akan diulas oleh Suhaimi Embong [sila klik, klik dan klik] dalam blog hantu beliau.

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
19 Disember 2010 * 2:31 pagi

IBNU ASYUR TIDAK PERNAH HALALKAN BUKA AURAT – MEMBETULKAN TANGGAPAN DR ASRI

[1]

Aku agak terkejut apabila dimaklumkan bahawa Syaikh Muhammad At-Tahir Ibnu Asyur ada menyatakan bahawa boleh bagi orang perempuan membuka aurat. Didakwa bahawa alasan yang diberikan oleh Ibnu Asyur itu adalah, soal bertudung ini adalah perkara yang berkait dengan adat budaya orang arab. Jadi, Ayat Al-Quran yang menyuruh menutup aurat itu meraikan budaya arab.

Apabila ditanya, sumber mana yang mereka nyatakan dakwaan itu. Mereka menyatakan bahawa mereka membaca dari tulisan Dr Asri Zainal Abidin dari lamanweb peribadi beliau. Dalam tulisan itu, dinyatakan bahawa sumber itu dari kitab Ibnu Asyur yang masyhur, iaitu Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah.

Padaku, Dr Asri seorang yang alim, dan mempunyai kemampuan ilmu yang wajar diberikan pujian. Disamping keberanian beliau menyatakan beberapa isu-isu semasa dalam negara, sama ada berkait dengan politik atau tidak, menyebabkan beliau agak dihormati.

[2]

Pun begitu, Aku sangsi dengan dakwaan bahawa Dr Asri menyatakan tentang Syaikh Ibnu Asyur tersebut. Ini kerana, setelah aku membaca kitab Ibnu Asyur yang bertajuk Maqasid As-Syariah Al-islamiyyah, didapati tidak ada pun dakwaan yang mengatakan bahawa Ibnu Asyur membenarkan perempuan membuka aurat.

Pun begitu, setelah membuka lamanweb Dr Asri, terbaca kenyataan Dr Asri seperti berikut;

“2. Sebelum kita pergi lebih jauh, wajar kita tahu bahawa dalam kalangan fuqaha (sarjana fekah) ada yang agak ketat pandangan mereka mengenai aurat wanita, dan ada yang sederhana. Bahkan ada yang longgar sehingga menganggap soal jilbab dalam ayat Surah Al-Ahzab di atas hanya berkaitan wanita-wanita Arab sahaja. Ini seperti yang dinyatakan oleh al-Syeikh Muhammad Tahir Ibn ‘Asyur ketika memperkatakan ayat tersebut:

“Ini peraturan yang meraikan kebiasaan Arab. Maka kaum yang tidak memakai jilbab, maka tidak terbabit dengan hukum tersebut” ( Maqasid al-Syariah al-Islamiyyah, ms 228, al-Basair li Intaj al-‘Ilm).” [sila klik]

Membaca sahaja tulisan Dr Asri ini, pemikiranku terus meletakkan tanggapan bahawa Dr Asri ternyata tersilap dalam menanggapi tulisan Asy-Syaikh Muhammad At-tahir Ibnu Asyur tersebut.

[3]

Jom kita perhatikan terlebih dahulu tulisan As-Syaikh Ibnu Asyur seperti berikut;

وفى القرءان :

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

فهذا شرع روعيت فيه عادة العرب , فالأقوام الذين لا يتخذون الجلابيب لا ينالهم من هذا التشريع نصيب

Maksudnya;
“Ini peraturan yang meraikan kebiasaan Arab. Maka kaum yang tidak memakai jilbab, maka tidak mempunyai nasib [iaitu tidak terbabit] dengan pensyariatan tersebut”

[Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 323]

Mungkin kekeliruan Dr Asri ini pada kalimah Jilbab yang dimaksudkan dari firman Allah SWT. Ini kerana, dalam bahasa arab, tudung ini mempunyai beberapa kalimah, iaitu “hijab”, “Khimar” dan “Jilbab”.

Makna “Hijab” adalah, “perempuan menutup aurat-auratnya dari dilihat oleh lelaki ajnabi dan dia sendiri menyendirikan dirinya dari dilihat”. Adapun makna Khimar pula adalah, “perempuan menutupkan badan dan mukanya, tanpa kelihatan sedikitpun dari badannya”. Makna “jilbab” pula adalah, “rida’ [pakaian luaran] yang berada di atas khimar”. [Ibnu kathir : 6/481]

Tidak hairan, ada ulama menafsirkan maksud dengan jilbab ini adalah, termasuk memakai furdah atau niqab, iaitu menutup seluruh muka sehingga kelihatan dua belah mata, atau sebelah mata sahaja, atau menutup kedua-dua mata dengan kain yang jarang.

Jika dilihat kepada kebudayaan arab, memang perempuan mereka dahulu, memakai “rida”’, iaitu pakaian luaran di atas bagi tudung yang menutup aurat. Ia tidak sepertimana kebudayaan bangsa lain seperti melayu, yang perempuannya sekadar menutup aurat, tetapi tidak menambah jilbab. Namun, budaya memakai jilbab itu semakin hari semakin berkembang di Malaysia, dan negara lain.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
18 Disember 2010 * 4:10 petang

Khamis, 16 Disember 2010

Nik Aziz temui blogger jelaskan isu semasa

KOTA BHARU, 16 Dis: Adakah anda seorang penulis blog. Peluang terbaik untuk mereka yang bergelar blogger menghadiri majlis makan malam dan dialog bersama Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Program anjuran kerajaan negeri itu turut melibatkan kesemua anggota Exco kerajaan negeri dijangka diadakan pada awal tahun depan. Program berkenaan dijangka diadakan di Kuala Lumpur.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Yunus berkata, pertemuan tersebut terbuka kepada semua blogger tanpa mengira ideologi politik mereka.

“Diharap melalui pertemuan terbabit blogger akan mendapat gambaran sebenar perkembangan semasa di Kelantan sepanjang di bawah pentadbiran PAS,” katanya di sini.

Oleh itu blogger yang berminat boleh menghubungi pejabat Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan di talian 09 7433529 (Puan Hazami) atau email: mnyahya65@gmail.com.

Rabu, 15 Disember 2010

WAN JI : NAMA CINA, TAPI ORANG MELAYU

KEJADIAN 1

semasa aku hendak melanjutkan pengajian ke Pakistan. Aku telah ke pejabat pendaftaran Kuala Lumpur untuk buat pasport. Apabila aku ke meja kaunter, didapati penjaga kaunter itu adalah seorang gadis berbangsa cina.

apabila dia melihat namaku, dia bertanya, "eh.. You melayu ke Cina?".

Sambil senyum kelat aku menjawab dalam nada gurauan, "Melayu asli. keturunan Hang Tuah lagi".

"Oooo.. itu Hang Tuah pun, macam cina punya nama maa" kata gadis cina tu.

hati kecilku berkata, "hampeh aku hari ini"

KEJADIAN DUA:

Aku dijemput menyampaikan satu ceramah di salah sebuah surau di sekitar Sri Damansara. Sesampai di sana, didapati parking penuh. Aku terpaksa mencari parking, sehingga aku sampai di satu kedai cina.

Apabila aku lihat pada sainbordnya, aku terkejut, kerana Nama restoran Cina itu, "Wan Jia Restoran".

"Wah... ramainya orang cina minat kat aku" bisik hatiku sendirian.

KEJADIAN TIGA:

tidak perlu diceritakan, tapi lihatlah gambar dibawah ini;




melihat gambar yang diambil dari sebuah kedai makan di Gurun, kedah. hati kecilku berkata, "Eh.. tak duduk kedah pun, dah ada orang kedah syok kat aku" :D

KENAPA PERLU BERPARTI?

[1]

Islam wajib memerintah di Malaysia, kerana Malaysia berada dibawah bumi Allah. Lantaran, perlaksanaan Islam yang sesuai dengan kehendak Al-Quran dan As-Sunnah, adalah wajib diusahakan agar terlaksana.

Soalnya adalah, bagaimana hendak memberi kejayaan dalam perlaksanaan islam di malaysia? Mungkin ini adalah jawapan yang wajib kita berikan.

Di malaysia mengamalkan demokrasi. Sesuatu parti yang mendapat suara majoriti, maka parti itu akan memerintah. Sejak merdeka lagi, parti yang memerintah adalah UMNO. Semenjak itu, Islam tidak pernah berjaya dilaksanakan, malahan non Muslim yang sepatutnya sudah memehami islam, seterusnya mereka menerima hukum hakam islam. Isunya adalah, sehingga kini malaysia masih lagi belum terlaksana islam.

Jika dilihat pada kaedah yang ada menyebut;

ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب

Maksudnya;
“Tidak akan sempurna perkara wajib, kecuali dengan melakukan perkara tersebut, maka melakukan perkara itu adalah wajib”
Makanya, melahirkan parti ke arah perlaksanaan islam adalah wajib. Dan cita-cita ini, wajib disokong. Menyokong itu, bukan kerana partinya, tetapi kerana niat dan cita-citanya. Jika tidak, Islam tidak akan berjaya dilaksanakan di malaysia.

[2]

UMNO adalah parti yang memerintah sejak sekian lama. Walau parti ini memerintah begitu lama, masakan islam tidak berjaya dilaksanakan, malahan kezaliman dan kebobrokan dalam pemerintahan amat nyata kelihatan.

Lantaran itu, UMNO wajib digugurkan. Mengugurkannya, dengan tujuan untuk menggantikan parti lain, dalam usaha melaksanakan keadilan sejagat, seterusnya melaksanakan islam sebagai agama yang wajib memerintah di bumi Allah SWT ini.

Ekoran itu, keterlibatan antara parti dan Islam dalam waqie malaysia, tidak boleh dipisahkan. Ini kerana, wadah untuk melaksanakan Islam di Malaysia adalah dengan kemenangan sesuatu parti dalam pilihanraya. Tanpanya, Islam tidak boleh dilaksanakan.

[3]

Namun begitu, disana terdapat beberapa individu beragama di malaysia yang mahu memisahkan antara parti dan islam. Berkata sedemikian, samalah seperti mengatakan perlu dipisahkan keberadaan nasi dari beras. Mengapa Islam tidak boleh dilibatkan dengan parti politik? Walhal, dalam islam wujud perbincangan tentang Siyasah Syariiyyah? Apakah tidak sekular, jika mahu memperkatakan agama, maka tidak perlu berbincang tentang ekonomi? Apakah tidak sekular lagi, jika mahu memperkatakan islam, maka tidak perlu dikaitkan dengan undang-undang? Apakah tidak sekular lagi, jika mahu memperkatakan islam, maka tidak perlu dikaitkan dengan siyasah atau politik?

Jika keadaan ini yang berlaku, kelihatan kebekuan sebilangan manusia, dan kekurangan mereka dalam memahami Islam sebagai agama yang syumul adalah amat menyedihkan. Jika dahulu ada orang berkata, “politik suku, agama suku”, tetapi kini orang menyoal dengan sinis, “kenapa Islam dan politik sering digabungkan?”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
16 Disember 2010 * 4:57 pagi



RAKAMAN DEBAT "TEGUR PIMPINAN NEGARA"





sila mahu dengar rakaman debat "menegur pimpinan terbuka" sila klik di sini

KOMENTAR FORUM SEMALAM

[1]

Aku menulis buku “menegur pimpinan negara dari perspektif Maqasid Syariah” adalah ekoran ucapan Ustaz fathul bari dalam perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini. dalam ucapan itu, Ustaz Fathul bari sudah kelihatan menyerang parti-parti selain UMNO, khususnya PAS dalam hal menegur pimpinan negara. Menariknya, yang dipertahankannya itu bukan pada pimpinan negara, tetapi isteri perdana menteri, Rosman mansur.

Jika dalam ucapan itu tidak ada sebarang serangan terhadap parti yang tidak sealiran dengan UMNO, atau dalam ucapan itu dipenuhi dengan teguran-teguran terhadap pimpinan UMNO, atau dalam ucapan itu hanya penuh dengan pujian dan ampuan terhadap pimpinan negara, aku tidak mempunyai keinginan langsung untuk menulis buku untuk membalas kenyataan Ustaz Fathul bari itu. Ini kerana, ia tidak memberikan impak kepada kesan umat di malaysia.

Ternyata, tulisan buku itu melahirkan satu majlis forum, tetapi diungkapkan oleh ustaz Fathul bari dalam pertemuan kami di PJ sehari sebelum berlaku forum sebagai “Munazarah”. Apabila disebut munazarah, ia memberi maksud debat. Ia amat berlainan dengan istilah muzakarah dan Musyawarah.

Dalam pertemuan pada malam itu, ustaz fathul bari ada menyatakan beberapa syarat. Antara syarat yang dikenakan adalah, Munazarah ini hendaklah tertakluk dengan rujukan Al-Quran, As-Sunnah dan para salaf soleh. Dan lagi, dikenakan syarat sebarang pertanyaan dan pandangan dari hadirin, hendaklah dalam bentuk bersurat, dan aku diminta untuk membentangkan pandangan aku terlebih dahulu.

Aku akur dengan syarat-syarat yang dikenakan. Aku tidak membantah, malahan bersetuju. Namun, semasa pulang, apa yang harus aku bentangkan terlebih dahulu. Ini kerana, aku hadir sebagai hendak menyatakan pandangan yang tidak setuju dengan kenyataan Ustaz Fathul bari.

Sedang berfikir, aku terbaca satu firman Allah SWT;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ

Maksudnya;
“Katakanlah Wahai Muhammad, wahai ahli kitab, marilah kita kepada titik kesamaan antara kami dan antara kamu; bahawa kita tidak menyembah kecuali Allah, dan kita tidak melakukan syirik terhadap Allah sesuatu pun, dan tidaklah setengah kita mengambil tuhan terhadap setengah yang lain. Jika mereka berpaling, maka saksikanlah sesungguhnya kami adalah orang Islam”

[Al-Imran : 64]

Dari firman Allah ini, dinyatakan bahawa Allah SWT mengajar cara untuk berhadapan dengan golongan yang tidak sealiran dengan kita. Iaitu, ada beberapa step.

Step pertama, mencari unsur kesamaan terlebih dahulu, iaitu atas asas sama-sama menyembah Allah; dan step kedua, baru bermula menilai perbedaan, iaitu tidak melakukan syirik kepada Allah dan tidak menjadikan setengah terhadap sesetengah yang lain sebagai tuhan, lain dari Allah SWT.

Memandangkan kefahaman dari ayat ini, dalam pembentangan aku mengambil sikap untuk mencari titik kesamaan terlebih dahulu antara aku dengan Fathul bari, iaitu sama-sama mengakui kewajipan ataupun tugas yang wajib dilakukan oleh pemerintah, dan kewajipan mengugurkan pemerintah berdasarkan sebab-sebab yang dinyatakan.

Alhamdulillah, ternyata Ustaz Fathul bari menyokong segala apa yang aku ulas. Tetapi, apabila sampai pada round yang kedua, baru aku mempertikaikan beberapa hujjah-hujjah beliau yang beliau meletakkan tanggapan bahawa ia merupakan satu tindakan yang salah menegur pimpinan secara terbuka.

Sekadar yang aku perhatikan, sebarang pertikaianku itu, tidak dinyatakan sokongan oleh Ustaz Fathul bari, tetapi tidak kelihatan pula beliau mengkritik balik hujjah-hujjah yang aku kemukakan dengan hujjah yang jitu. malahan, aku merasakan beliau bersetuju dengan hujjah aku.

[2]

Aku tidak nafi ada orang yang mempertikaikan tindakan aku yang banyak kemukakan ulasan tentang kewajipan pemerintah, dan sebab-sebab pemerintah digugurkan diawal ulasan. Tetapi, padaku, aku mengambil sikap membentangkan asas ini adalah kerana ingin menggambarkan, tegur pemerintah ini perlu dilihat kepada pemerintah yang bagaimana? Sekiranya pemerintah yang mahu ditegur itu adalah pemerintahan yang adil, mungkin tidak berlaku pertikaian. Tetapi, sekiranya pemerintahan itu adalah pemerintahan yang zalim, maka isu yang wajar difikirkan adalah, bukan soal menegur, tetapi yang paling besar adalah, menggugurkan pemerintahan itu, lalu digantikan dengan pemerintahan yang lain.

Padaku, tindakan mengulas apakah boleh menegur pimpinan zalim atau tidak, tanpa membincangkan terlebih dahulu boleh atau tidak menjatuhkan pemerintah yang zalim, sama seperti membincangkan kemestian solat solat, tanpa membincangkan kewajipan solat fardu. Lebih parah lagi, orang yang membincangkan tentang solat sunat itu sendiri, apabila menunaikan solat sunat, dilakukan dalam keadaan tidak berwudu’.

Walaupun begitu, Munazarah yang dicadangkan ini adalah berbincang tentang tegur. Jadinya, pada pada round kedua, telah aku jawab sebarang hujjah-hujjah yang berkaitan dengan tegur pemerintah sebagai mengkritik balik terhadap hujjah-hujjah ustaz Fathul bari.

[3]

Ada sebilangan rakan-rakan Fathul bari yang tidak berpuas hati denganku. Mereka menyatakan bahawa tindakan aku mengemukakan kewajipan yang pemerintah mesti lakukan, dan kewajipan menggugurkan pemerintahan yang zalim, adalah sama seperti yang dilakukan oleh golongan Hizbu Tahrir.

Padaku, kita tidak harus menjadi jabariyyah disamping kita menekankan kewajipan beraqidah. Jabariyyah bermaksud, golongan yang meletakkan keyakinan bahawa tidak perlu difikirkan dan dilakukan oleh hamba, tetapi semua perkara diserahkan kepada Allah SWT.

Contohnya, Jika kita tidak berusaha ke kedai makan untuk makan, atau kita tidak memasak, maka sudah pasti kita tidak boleh makan. Tetapi, tindakan yang betul adalah, kalau mahu makan, maka berusaha ke arah untuk mendapatkan makanan, barulah makanan itu akan diperolehi. Kita tidak boleh bersila di atas masjid atau sejadah, tanpa sebarang usaha untuk memastikan makanan masuk dalam mulut kita. Mengambil sikap sebegini, merupakan tindakan yang menyanggahi aqidah Ahli As-Sunnah wa Al-Jamaah yang didokong oleh Nabi SAW dan Salaf soleh.

Maka begitujuga dalam usaha hendak menjatuhkan pemerintahan yang zalim. Ia bukan kerana Hizbul tahriri atau tidak, tetapi isunya adalah, bagaimana dan apakah yang perlu dilakukan oleh manusia untuk menjayakan kewajipan perlaksanaan islam dalam sesebuah negara, dan bagaimana hendak memastikan, keadilan berjaya terlaksana, dan kezaliman berjaya dihapuskan.

[4]

Dalam forum, Ustaz Fathul bari ada menyentuh tentang Hizbu tahrir. Aku tidak mahu ambil “port” tentang isu Hizbu tahrir dalam forum pada malam itu. Padaku, ia bukan satu perkara yang wajar dibincangkan pada malam itu.

Namun begitu, dalam ruangan blog ini, Aku ingin nyatakan agak kurang bersetuju bahawa Ustaz Fathul bari ada menyebut tentang “mengharamkan” terhadap Hizbut Tahrir. Apakah dimaksudkannya adalah mengharamkan pertubuhan atau tidak, itu terserah kepada tafsiran beliau. Tetapi, pada tafsiran aku, semasa beliau menyebut itu, seakan-akan beliau mendesak agar pertubuhan Hizbut tahrir ini perlu diharamkan.

Padaku, Islam tidaklah seganas yang digambarkan. Islam adalah agama dialog dan perbincangan.

Firman Allah;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
“Katakanlah, datangkan hujjah-hujjah kamu, jika kamu dari kalangan orang yang benar”

[Al-baqarah : 111]

Di zaman Ali bin Abi Talib berhadapan dengan Khawarij pun, beliau tidak pernah terus menyerang mereka, sebaliknya dimulakan dengan dialog, dengan dihantar Abdullah bin Abbas untuk berhadapan dengan khawarij. Ini menandangkan, sebarang kelahiran persatuan di malaysia, tidak terus diharamkan, tetapi hendaklah dinilai terlebih dahulu dengan dilakukan dialog dan berbincangan terlebih dahulu.

[5]

Ustaz Fathul bari memberikan kesimpulan penutup. Di sana, beliau ada mengulas tentang ijtihad, disamping menyatakan bahawa siapa kita untuk berijtihad, waima aku ada menyebut tentang istilah Ijtihad Jamai’ yang diulas oleh Dr Ar-Raisuni dalam kitab Muhadharat fi Maqasid As-Syariah di akhir bab kitabnya.

Memandangkan beliau orang yang terakhir, aku tidak mempunyai ruang untuk membalas balik. Tetapi, dalam ruangan ini ingin aku nyatakan bahawa, soal ijtihad jamai ini, bukan dalam perkara yang berkait dengan mengistinbatkan hukum dari nas.

Ini kerana, dalam kitab-kitab Usul fiqh, kebanyakkannya mengulas bahawa ijtihad itu terbahagi kepada dua, iaitu [1] ijtihad fi Fahm An-nas, dan [2] Ijtihad fi tatbiq An-Nas, atau lebih dikenali Al-Ijtihad At-tanzili.

Dalam ijtihad jamai, ia bukan perbincangan tentang ijtihad fi Fahm An-Nas, sehingga mampu mengistinbatkan hukum, sepertimana yang dilakukan oleh para sahabat terdahulu, dan para ulama-ulama mazhab. Tetapi, ijtihad jamai adalah, ijtihad dalam mentatbiqkan nas kepada sesuatu tempat dan masa, berdasarkan kepada fatwa-fatwa dan ijtihad-ijtihad ulama-ulama yang muktabar [yang ijtihad mereka itu berasaskan kepada Al-Quran dan As-Sunnah].

Ekoran itu, disana ada perbincangan fiqh yang dinamakan sebagai “As-Sibru Wa At-Taqsim”, “Tangqih Al-Manat”, “Tahqiq Al-Manat”, “maalat At-tatbiq”, dan banyak lagi. Dan semua ini, boleh dilakukan oleh para yang berkelayakan di zaman kini. Tetapi, kemampuan itu mungkin terbatas, maka lahirlah istilah yang disebut sebagai “Al-Ijtihad Al-Jamai’”.

[6]

Munazarah semalam, aku kira sebagai menarik dan berilmu. Cuma, ada sebilangan yang tidak berpuas hati. Padaku, itu perkara biasa. Sebab, orang yang tidak berpuas hati itu juga kena rai orang yang berpuas hati. Mungkin jika dilakukan seperti yang dikehendak oleh pihak yang tidak berpuas hati, maka akan melahirkan tidak puas hati dari pihak yang berpuas hati. Jadinya, ia tidak akan selesai.

Walaubagaimana pun, padaku ilmu Allah SWT ini amat luas. Aku tidak mahu menjadi orang yang sombong dengan ilmu, waima dari sesiapa sekalipun. Sekiranya itu adalah ilmu manfaat, maka tidak wajar kita mengambil sikap riya’ disebabakn kita sudah memahaminya, atau kita rasa tidak masuk “line” kita.

Pada sessi makan pula, kelihatan ada sedikit “ketidak puas hati” dari pihak ustaz Fathul bari. Dia agak tidak bersetuju, apabila perbincangan ini dilihat agak kepolitikkan. Tetapi, dalam munazarah malam itu pun, beliau ada mempertikaikan tindakan sebilangan ahli politik PAS, waima tidak menyebut nama. Jika beliau tidak setuju, sudah pasti beliau tidak akan menyebut, tetapi hakikatnya adalah sebaliknya. Justeru, tidak seharusnya beliau menyatakan ketidak-puas-hatian itu sehingga bercakap seperti [ulang: seperti] orang yang sedang kemarahan.

Padaku, aku hadir dalam forum pada malam itu, disamping ingin mempertikaikan hujjah-hujjah Ustaz Fathul bari yang mempunyai jawatan dalam UMNO [Ulama Muda UMNO], tetapi ia juga kerana desakan ekoran melihat dan mendengar ucapan Ustaz Fathul bari dalam perhimpunan Agung UMNO hari itu.

“Anta datang bukan untuk kebaikan Umat?” mungkin ada orang berkata begitu.

Jika ini soalannya, aku akan menjawab, “kerana kebaikan umat, UMNO wajib dijatuhkan, kerana mereka bukan sekadar zalim, tetapi telah mengagalkan perlaksanaan islam di malaysia; mencipta persepsi buruk terhadap islam dan sebagainya”

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
15 Disember 2010 * 6:00 petang.

Isnin, 13 Disember 2010

FORUM "TEGUR PIMPINAN NEGARA" MALAM NI



[Klik gambar untuk besarkan]

Makluman: sebentar tadi, berlaku pertemuan dengan Ustaz Fathul Bari di Petaling Jaya. Beliau mengenakan enam syarat dalam forum. Antara syarat untuk hadirin, bahawa semua hadirin yang ingin mengajukan soalan atau ingin nyatakan pandangan bahawa menggunakan surat sahaja. Sesiapa di kalangan hadirin ingin bertanya dan memberikan pandangan, boleh sediakan kertas dan pen, agar tidak berlaku "tidak puas hati" di kalangan hadirin.

sekian Makluman.

Al-Bakistani