Jumaat, 22 Mei 2009

FIKRAH DAMAI???

FIKRAH DAMAI???

Mungkin kita merasakan agak relevan dikala ini berbicara tentang “politik damai”, sedangkan kadang-kala kita lupa untuk berbicara tentang “fikrah damai”.

Ini kerana, menyoroti balik sejarah kita. Kita akan dapati, sebelum 8 mac 2008, suasana politik malaysia berbeda. Semua ahli PAS bersatu hati untuk lawan UMNO, dan semuanya bercita-cita nak benamkan UMNO agar ia tidak wujud lagi atas muka bumi.

Dalam keadaan sebegitupun, dalam sebilangan hati kecil ahli-ahli PAS tertentu, mereka masih lagi meletakkan syak dan ragu kepada ahli sejamaah dan ahli separti. Di sana wujud fikrah yang didakwa “anti JIM”. Dan disini pula wujud fikrah yang didakwa “Pro JIM”.

Secara peribadi, aku menilai isu professional atau ulama yang sering dibincangkan kini, bukanlah kerana professionalan golongan professional dan keulamaan bagi golongan ulama. Ini kerana, ada dari kalangan golongan professional yang tidak professional dalam bertindak, dan ada ulama yang tidak keulamaan dalam berbicara tentang hukum.

Malah, terdapat dari kalangan professional yang berbicara hukum lebih hebat dari ulama dengan rujukan, kajiannya dan banyak lagi. begitujuga, terdapat ulama yang professional dalam bertindak.

Jika kita masih lagi mengatakan, isu ulama dan professional ini menjadi bahan perbincangan yang serius, mengapa keadaan ini tidak pernah berlaku di awal perjuangan PAS??.

Ini kerana, dalam sejarah PAS pun, kerjasama antara ulama dan professional dalam mengemudi bahtera PAS dalam mengadapi gelora lautan politik Malaysia sememangnya wujud. Lihatlah kepimpinan PAS di peringkat awal dahulu, seperti Dr Zulkifli Muhammad, Dr Burhanuddin Al-Helmi, Ustaz Ahmad Fuad dan banyak lagi, yang menggabungkan tenaga professional dan ulama.

Dengan itu, aku beranggapan, pertembungan ulama-profesional yan sedang berlaku kini, bukanlah kerana keulamaan atau keprofesionalan, tetapi disebabkan factor “sejarah lama” yang melibatkan “bekasan-bekasan JIM”.

Pertembungan berkenaan dengan fikrah harakah islamiyyah, bermula dari isu IRC yang kemudiannya bertukar kepada Ikhwan Alami dan seterusnya menjadi JIM ini menjadi ingauan mimpi ngeri sebilangan golongan PAS.

Sebelum ini, aku secara peribadi pun agak membenci dengan golongan yang didakwa JIM. ini kerana, aku sering didoktrin, golongan ini adalah “lalang”, yang mengambil kesempatan politik di mana mereka berada.

Jika mereka berada di Kelantan yang kuat PAS, maka mereka boleh menjadi PAS. Jika mereka berada di selangor yang kuat UMNO, mungkin mereka boleh jadi UMNO dan sebagainya.

Memandangkan keadaan itulah, aku diberitahu bahawa “bekasan JIM” dalam PAS adalah ”jarum halus” dalam usaha mensekularkan PAS untuk menjadi UMNO. Keadaan itu, menyebabkan ketika itu aku terlalu membenci JIM.

Pun begitu, aku melihat keadaannya agak berbeda selepas keputusan pilihanraya ke 12 yang lalu. Ini kerana, disana wujud sebilangan manusia yang didakwa ”PAS anti JIM” yang agak lunak dengan UMNO.

Aku tidak pernah terlibat dengan UMNO. Bahkan, sejak kecil amat membenci UMNO. Punca utama aku membenci UMNO, sebab UMNO lawan Islam, UMNO pengkhianat Negara dan rakyat Malaysia, UMNO parti asobiyyah perkauman dan banyak lagi.

Apabila wujudnya “pertemuan di balik tabir” dengan UMNO. Sebagai Ahli PAS, aku menganggap itu adalah kerja gila, juga Usaha menggilakan ahli PAS. dan usaha mahukan ahli PAS berpecah.

Jika dahulu, ketika PAS bergabung dengan Barisan Nasional, Ahli PAS berpecah kepada beberapa firqah. Maka lahirnya HAMIM dan BERJASA. Jika dilihat kini pula, iaitu dikala PAS tidak bergabung dengan UMNO, tetapi sekadar wujudnya usaha kearah tersebut, itupun sudah melahirkan bibit permulaan kepada perpecahan di kalanan ahli PAS.

Menariknya dari sejarah, kita akan dapati bahawa selepas PAS ditendang keluar dari UMNO/BN, ketika itulah semua ahli PAS bersatu kembali. Maka terkuburlah HAMIM dan BERJASA.

Dengan ini menandakan, Ahli PAS mampu bersatu dalam melawan UMNO. bermakna, jika PAS mahu bersama atau bercita-cita mahu bersama dengan UMNO, menunjukkan ahli PAS akan berpecah.

PAS ANTI-JIM VS PAS PRO-JIM??

Dilihat selepas 1998, pernambahan ahli PAS amat ketara. ”Fikrah damai” yang dikemukakan oleh Ustaz Fadhzil Noor berjaya menarik minat berbagai-bagai golongan dan lapisan agar terlibat dengan PAS.

Ketika itu, ramai golongan profesional masuk dan terlibat dalam PAS. Ini kerana, dengan fikrah damai yang dicadangkan oleh Ustaz Fadzil Noor itu, telah berjaya memberikan gambaran bahawa PAS adalah sebuah parti Islam yang universal, tidak parti surau atau parti kepondokan seperti yang dimomokkan sebelum itu.

Golongan JIM yang dahulunya terlibat dengan UMNO juga telah keluar UMNO dan menawarkan diri untuk berkhidmat dalam PAS. Golongan JIM ini, amat sinonim dengan gelaran golongan profesional.

Ketika mereka masuk PAS, banyak perubahan yang tidak boleh dinafikan berlaku dalam PAS. Seperti, perubahan dan imej parti yang dilihat agak lunak, disamping majlis dialog secara ilmiyyah, menyebabkan PAS sudah mula diterima oleh golongan Non Muslim dan para cendikiawan-cendikiawan dalam negara.

Bukan bermakna sebelum ini semua ini tiada, tetapi ia tidak seagrasif seperti yang berlaku selepas kemasukkan mereka kedalam PAS.

Faktor ini dikuatkan lagi dengan individu tok guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat yang dilihat ”open minded”; tidak menghalang usaha memajukan PAS dengan lebih berkesan. Lebih-lebih lagi, tok guru sering berpesan agar kita selalu menjadi perjuang Islam, bukan menjadi Pejuang PAS.

Pun begitu, dalam keadaan itulah, golongan ”PAS Anti JIM” yang boleh digelarkan sebagai ”team ulama” meletakkan kesangsian terhadap pergerakan mereka dalam parti. Antara alasan yang sering kedengaran, golongan JIM dalam PAS ini hanya mengiktiraf team ”PAS Pro JIM” sahaja, sedangkan dalam masa yang sama mereka tidak berterima kasih dengan petugas-petugas dari kalangan ”PAS anti JIM”.

Dan didakwa lagi, golongan JIM ini mempunyai ”lajnah tarbiyyah” mereka sendiri, yang sebarang program yang dianjurkan mereka tidak melibatkan dengan lajnah tarbiyyah PAS. Didakwa, mereka mempunyai usrah sendiri, tanpa berada dibawah kawalan Lajnah tarbiyyah PAS Pusat. Itulah antara dakwaan yang sering kedengaran dari lidah-lidah ”team ulama” yang membenci JIM.

DAMAIKANLAH !!

Ada orang bertanya, mengapa kita perlu meletakkan sangsi dengan ahli PAS yang dahulunya mereka dari JIM. Jawapan yang diberi, bimbang wujudnya jemaah dalam jemaah.

Ditanya balik, jika mereka tidak masuk PAS, apakah PAS redha dengan keadaan itu? soalan itu, tidak bisa diberikan jawapan.

Secara peribadi, aku merasakan ungkapan-ungkapan seperti ”dia tu JIM”, ”dia tu team ulama”, ”dia tu team profesional” dan banyak lagi ungkapan sudah tidak relevan lagi diguna pakai. Lebih-lebih lagi dalam usaha PAS mahu kehadapan berbanding PKR dan DAP. ini kerana, istilah-istilah sebegini sedikit sebanyak melahirkan bibit permulaan berlakunya perpecahan dalaman PAS, seterusnya melemahkan PAS.

Sebab itulah, apabila wujudnya dua tindakan yang berbeda dalam parti, sudah pasti akan terdengarlah kelahiran istilah ”team ulama” dan ”team profesional”. Sedangkan, isu sebenarnya bukan ulama atau profesional, tetapi adalah ”PAS anti JIM” dan ”PAS pro JIM”.

Padaku, pro atau anti kepada JIM bukan isu yang penting dibicarakan dikala kita sedang berada dalam usaha hendak memajukan parti agar mendahului parti-parti dalam pakatan rakyat kini. Jika perbincangan ini tidak kehabisan dibicarakan, sampai bila-bila pun usaha mendaulatkan Islam dalam negara kita ini tidak akan berjaya.

Kadang-kala aku berfikir sendirian. Orang cina boleh bersatu atas nama bangsa mereka. Sebab itu, kita akan dapati mereka mampu mengatasi bangsa melayu yang merupakan bangsa asal di malaysia dari banyak segi, terutama dari segi ekonomi. Tetapi sedihnya, seluruh gerakan Islam di Malaysia tidak boleh bersatu atas nama “perjuangan mendaulatkan Islam”, dikala berhadapan dengan musuh-musuh islam yang sedang asyik menjarah agama, harta, undang-undang dan kedaulatan negara.

Jika kita sering berbicara tentang “adab Al-Iktilaf” antara mazhab-mazhab islam, sehinggakan kita boleh menerima seruan Dr Yusuf Al-Qaradhawi untuk diadakan “majlis Taqrib Al-Mazahib” antara syiah dan Sunni, mengapa tidak perbicaraan yang sama juga dilakukan antara gerakan-gerakan islam dalam mencari natijah kemenangan islam?

SATUKAN TUJUAN

Secara peribadi, aku berpendapat PAS perlu persatukan tujuan. Tidak perlu lagi berbicara, apakah kita mahu bersama pakatan rakyat atau tidak, tetapi kita perlu mengambil keputusan yang jitu, bahawa akan bersama Pakatan Rakyat dalam usaha menjatuhkan UMNO/BN.

Kita perlu lihat kepada kehendak rakyat kini yang sedang terlalu membenci UMNO/BN, yang semuanya adalah hasil usaha dakwah kita selama berpuluh-puluh tahun.

Bersama dalam kerajaan Pakatan Rakyat merupakan keputusan dalam muktamar yang lepas, perlu diperkukuhkan dengan sekukuh-kukuhnya. Tidak perlu ada lagi sebarang keputusan yang bercanggah dengan muktamar, juga tindakan yang diluar dari maksud keputusan muktamar yang perlu diberikan wala’. Ini kerana, ia merupakan bibit penting berlakunya kekacauan dikalangan ahli-ahli PAS.

Dalam masa yang sama, kita perlu bertindak dengan seagrasif yang mungkin dalam menyampaikan dakwah islamiyyah, agar di pilihanraya akan datang, kita akan menjadi parti yang dominan dalam kerajaan.

Tindakan menyalah parti PKR dan DAP dikala PAS tidak dominan dalam kerajaan Pakatan Rakyat merupakan tindakan yang kurang bijak. Ia diumpamakan seperti pasukan bola yang kalah menyalahkan pasukan bola yang menang, sedangkan tindakan yang sepatutnya adalah, pasukan bola yang kalah perlu muhasabah diri untuk memajukan pasukannya itu.

Antara profesional dan ulama, atau antara “PAS Pro JIM” atau “PAS anti JIM” tidak perlu lagi dijadikan bahan perbicaraan yang penting. Hentikan perbincaraan seperti ini dalam usrah-usrah atau tamrin-tamrin. Ini kerana, ia merugikan, malah melambatkan kemenangan islam di negara kita ini.

Luka yang lama, bisa menjadi baik jika sering dibubuh ubat. Tetapi, jika luka yang lama sering ditenyeh-tenyeh, masakan baik, malah luka tersebut pasti akan kekal terluka. Jika tidak ada luka pun, sekurang-kurangnya kesan luka pasti akan wujud.

Pihak ”PAS anti JIM” atau ”team Ulama” tidak selayaknya mempertahankan sentimen mereka dengan mendakwa mereka yang terbaik. Begitujuga, pihak ”PAS pro JIM” atau ”team Profesional” tidak selayaknya bertindak yang sama. Ini kerana, tindakan seperti ini merupakan kelemahan dalam usaha memartabatkan Islam di Malaysia dengan menggunakan wadah PAS.

Sekian

p/s : "Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyebut dalam kitab Fiqh Ad-Daulah, bahawa berbilang-bilang ahzab (parti atau jemaah) adalah sama seperti berbilang-bilang mazhab. Ia dibenarkan sekiranya mempunyai masing-masing mempunyai matlamat yang sama"

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 mei 2009 * 6:47 petang

Rabu, 20 Mei 2009

PERGI TAK KEMBALI : SIRI 1 : HARAPKAN MATI


PERGI TAK KEMBALI : SIRI 1

HARAPKAN MATI

Setiap yang hidup pasti akan dikunjungi kematian. Lari dari kematian, merupakan tindakan yang bodoh. Ini kerana, mengambil sikap mahu lari dari kematian merupakan tindakan yang mustahil berlaku.

Firman Allah;

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ

Maksudnya;
”Setiap yang bernyawa itu pasti akan mati, dan kepada kami (Allah), kamu akan dikembalikan”

(Surah Al-Ankabut : 57)

Makhluk yang mati itu, tidak kira apa jenis makhluk. Sama ada, ia adalah manusia, binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya.

Matinya manusia, tidak sama seperti matinya binatang dan tumbuh-tumbuhan. Manusia mati di dunia, bermakna, mereka akan berjumpa dengan kehidupan yang kekal abadi. Keadaan ini tidak sama seperti yang dihadapi oleh makhluk yang lain.

Ada sebilangan manusia, mereka ditimpa dengan sesuatu musibah di dunia, menyebabkan mereka sentiasa berharap kepada kematian. Tindakan itu adalah salah disisi Syarak, bahkan ianya seakan-akan tidak redha dengan qada’ dan qadar Allah SWT.

Seorang ulama bernama Sahl bin Abdillah At-Tasatturi ada berkata;

”seseorang kamu tidak akan mengharapkan kepada kematian, melainkan tiga golongan, iaitu (1) orang yang tidak mengetahui apa yang akan berlaku selepas dari kematian, (2) orang yang lari dari qadar Allah, (3) orang yang terlalu rindu untuk berjumpa dengan Allah SWT
[1]

Jika diperhatikan kepada perkataan Sahl bin Abdillah At-Tasatturi ini, kita akan dapat lihat tujuan manusia mahu kepada mati adalah pelbagai. Pun begitu, tidak semua tujuan tersebut terlarang, bahkan dalam keadaan tertentu, ia dibenarkan.

Dalam Islam, mengharapkan kepada kematian dengan tujuan yang tidak sepatutnya adalah dilarang. Ini disandarkan kepada hadis Nabi SAW yang bersabda:

لَا يَتَمَنَّيَنَّ أَحَدُكُمْ الْمَوْتَ مِنْ ضُرٍّ أَصَابَهُ فَإِنْ كَانَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلْيَقُلْ اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا كَانَتْ الْحَيَاةُ خَيْرًا لِي وَتَوَفَّنِي إِذَا كَانَتْ الْوَفَاةُ خَيْرًا لِي

Maksudnya;
“Jangan seseorang kamu berharap kepada kematian disebabkan mudharat yang menimpanya. Sekiranya ia tetap mahu melakukannya, maka hendaklah dia berdoa; Ya Allah !! hidupkan aku sekiranya hidup itu lebih baik bagiku. Dan wafatkan aku sekiranyanya wafat itu lebih baik bagiku
[2]

Hadis ini menjadi bukti kukuh bahawa mengharapkan kematian dengan sebab tidak tertahan dengan sesuatu musibah dunia merupakan tindakan yang tidak elok, bahkan ia adalah keji di sisi syarak. Musibah dunia yang dimaksudkan, sama ada berbentuk penyakit yang dihadapi, kemiskinan, ujian, bala dan sebagainya.

Pun begitu, ulama hadis ada menyebut, sekiranya pengharapan kepada kematian itu disebabkan bimbang hidup ini ditimpa dengan sebarang fitnah pada agamanya, ataupun bimbang terpengaruh dengan kefasadan disebabkan berada dalam zaman kerosakan, maka itu dibenarkan.

Keadaan ini berlaku kepada sebilangan para sahabat besar, seperti yang diriwayatkan oleh Imam Malik berkenaan dengan doa Omar bin Al-Khattab yang berkata;

اللَّهُمَّ كَبِرَتْ سِنِّي ، وَضَعُفَتْ قُوَّتِي ، وَانْتَشَرَتْ رَعِيَّتِي ، فَاقْبِضْنِي إِلَيْك غَيْر مُضَيِّع وَلَا مُفَرِّط

Maksudnya;
”Ya Allah !! umurku telah tua, kekuatanku telah lemah, rakyatku semakin ramai, maka cabutlah nyawaku tanpa kesengsaraan”

Walau bagaimanapun, Imam An-Nawawi menyatakan, sekiranya dia mengambil sikap bersabar untuk hidup dalam zaman kefasadan tersebut, beserta berusaha dengan segala kekuatan jiwa yang ada untuk beramal soleh, disamping bersungguh-sungguh dalam bertindak untuk mengubah kefasadan itu kepada kebaikan, maka itu adalah terlebih afdhal disisi Allah SWT
[3].

MATI TIDAK BERNYAWA?

Imam Al-Qurtubi ada menyebut bahawa, kematian itu bukan sekadar hilang nyawa atau ditimpa kebinasaan diri sahaja, bahkan kematian itu adalah tercerainya antara roh dari jasad, berpindah dari sebuah rumah kepada rumah yang lain. Ia merupakan musibah yang paling besar, juga dugaan yang tidak tertanggung
[4].

Memahami dari ini, tidak selayaknya pengharapan kepada mati itu berlaku disebabkan tidak tahan dengan musibah dunia ketika hidup. Ini kerana, apabila mengharapkan juga kepada kematian, bermakna dia telah berharap untuk berjumpa dengan musibah yang lebih besar. Dan sudah pasti, tindakan itu merupakan tindakan yang tidak cerdik bagi mereka yang mempunyai akal yang sihat.

Walau bagaimanapun, sekiranya seseorang yang sedang berada dalam ketaatan, lalu bimbang di masa yang akan datang dia berada dalam kesesatan, menyebabkan dia berdoa, minta dimatikan segera, maka itu dibenarkan.

Tindakan seperti ini pernah dilakukan oleh khalifah islam yang kelima, iaitu Omar bin Abdul Aziz ketika saat beliau sedang memegang tampuk pemerintahan Islam, kerana ketika itu beliau terlalu bimbang jika mati dalam keadaan termakan harta rakyat, juga melakukan kezaliman dalam pemerintahan
[5].

MATINYA KEKASIH ALLAH

Kematian kekasih Allah, tidak sama seperti kematian manusia-manusia yang lain. Mereka mati dalam keadaan sememangnya mereka akan bertemu dengan Allah, dan sudah pasti akan mencapai kebahagiaan hidup selepas dari kematian tersebut. Keadaan ini tidak sama bagi mereka yang tidak menjadi kekasih Allah, lebih-lebih lagi mereka yang ingkar akan ajaran Allah SWT.

Diceritakan suatu hari, malaikat maut telah datang berjumpa dengan Nabi Ibrahim A.S yang dikenali sebagai Khalilullah (terjemahan : kekasih Allah) untuk mencabut nyawa baginda. Apabila sampai Malaikat itu kepada Nabi Ibrahim untuk meminta izin untuk mencabut nyawa, menyebabkan Ibrahim A.S berkata;

رأيت خليلا يقبض روح خليله ؟

maksudnya;
” apa pandangan kamu jika seorang kekasih mahu mencabut roh kekasihnya?”

Mendengar soalan Nabi Ibrahim itu, menyebabkan Malaikat maut tidak mengetahui untuk memberikan jawapan. maka berjumpalah Malaikat dengan Allah menyebut tentang soalan yang dikemukakan oleh Nabi Ibrahim itu.

Mendengar laporan dari Malaikat maut, menyebabkan Allah menyuruh Malaikat berkata kepada Ibrahim;

ورأيت خليلا يكره لقاء خليله ؟

maksudnya:
”apa pandangan kamu, jika seorang kekasih tidak mahu berjumpa dengan kekasihnya?”

Mendengar soalan itu, perasaan rindu Nabi Ibrahim kepada Allah membuak-buak, menyebabkan Ibrahim AS meminta kepada malaikat agar mencabut nyawanya dengan segera
[6].

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
21 mei 2009 * 4:34 pagi




[1] At-Tazkirah : 5
[2] Sahih Al-Bukhari : 5239
[3] Syarh An-Nawawi : 9/43.
[4] At-Tazkirah : 4
[5] Aun Al-Ma’bud : 7/92.
[6] Al-Fawaid Wa Az-Zuhd Wa Ar-raqaiq wa Al-Maratsi Li Ja’far Al-Khalidi : 33.

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 18 : HINDARI SEBARANG PERBALAHAN


TADABBUR AL-QURAN : SIRI 18

HINDARI SEBARANG PERBALAHAN

Satu perkara yang tidak boleh kita nafikan, bahawa Islam adalah agama menjaga kehidupan manusia. apabila disebut kehidupan, pasti Allah menjaga perkara lahiriyyah manusia, juga perkara batiniyyah.

Perkara lahiriyyah manusia, seperti tangan, kaki, muka, pergerakan harian, bertindak dan banyak lagi. Adapun perkara batiniyyah pula, seperti marah, dengki, benci, sayang, emosi dan banyak lagi.

Kehidupan lahiriyyah, mempunyai kaitan rapat dengan batiniyyah. apabila tangan tidak melakukan perkara yang betul, menyebabkan batiniyyah juga terganggu.

Orang yang mencuri, merupakan orang yang menyalah gunakan nikmat tangan yang dianugerahkan Allah kepadanya. Apabila dia mencuri, bermakna dia telah mencetuskan perbalahan sesama manusia; iaitu dengan orang yang dicuri.

Memahami keadaan inilah, setelah kita hayati kepada Islam, pasti kita akan membuat satu kesimpulan bahawa Islam itu menjaga semua perkara yang disebut sebagai lahiriyyah dan batiniyyah ini.

Perasaan marah, antara perkara yang bisa melahirkan perbalahan sesama manusia, merupakan perkara batiniyyah yang mempunyai kaitan rapat dengan perkara lahiriyyah.

Dalam banyak-banyak perkara yang bisa berlaku perbalahan antara manusia adalah, perkara yang melibatkan kepada hutang. Apabila seseorang itu berhutang, kadang-kala ia boleh berlaku perbalahan di masa akan datang disebabkan wujudnya penafian salah satu pihak terhadap hutang yang telah berlaku.

Seperti contoh, si A telah memberikan hutang kepada si B dengan kadar Rm 3 ribu, dengan disyaratkan agar di bayar hutang itu pada tarikh 20 haribulan. Lalu, apabila sampai waktu dalam melunaskan hutang tersebut, mungkin salah satu pihak yang menafikan sesuatu hak, seperti pihak yang memberi hutang mendakwa bahawa dia telah memberi hutang sebanyak RM 4 ribu. Ataupun, pihak yang berhutang dikala sampai tarikh pembayaran hutang; iaitu pada 20 haribulan, dia menafikannya dengan mendakwa bahawa dalam perjanjian tersebut berlaku pada 30 haribulan.

Memandangkan keadaan ini dibimbangi melahirkan perbalahan antara sesama manusia, maka Allah telah meletakkan satu undang-undang dalam kehidupan manusia menerusi Al-Quran, agar sebarang hutang yang dibuat, hendaklah ditulis.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ

Maksudnya;
”Wahai orang-orang yang beriman. Apabila berlaku muamalat sesama kamu dengan sesuatu hutang kepada sesuatu masa yang ditentukan, maka hendaklah kamu tulis”

(Surah Al-Baqarah : 282)

Jika merujuk kepada sebab turun ayat ini. Ibnu Abbas menyatakan bahawa, ayat ini diturunkan berkenaan dengan satu kejadian yang berlaku di awal kemasukan Nabi SAW ke Madinah.

Di awal kemasukan Nabi SAW ke Madinah, rakyat Madinah mengamalkan sejenis perniagaan yang disebut sebagai ”Bai’ As-Salaf”.

”bai’ As-Salaf” atau digunakan juga dengan nama ”Bai’ As-Salam”.

Dalam kitab Al-Mu’jam Al-Iqtisadi, karangan Dr Jamal Abd An-nasir, dinyatakan bahawa ”bai’ As-Salaf” adalah penggunaan disisi Ahli Iraq. Adapun ”Bai’ As-Salam” adalah penggunaan disisi Ahli hijaz.

Bai’ As-Salaf atau Bai’ As-Salam didefinisikan sebagai jualan terhadap sesuatu benda dengan menerima wang dahulu, tetapi menerima barang pada waktu kemudiannya
[1].

Di zaman Nabi, amalan ”bai’ As-Salaf” dikalangan rakyat madinah adalah perkara biasa. Mereka melakukan ”bai’ As-Salaf” ini pada perkara yang melibatkan tamar dan sebagainya.

Melihat keadaan itu, menyebabkan Nabi SAW bersabda;

من أسلف فليسلف في كيل معلوم ووزن معلوم إلى أجل معلوم

Maksudnya;
“Barangsiapa melakukan ‘Bai’ As-Salaf’, maka hendaklah dilakukan dalam kilo yang diketahui, timbangan yang diketahui, kepada tarikh yang diketahui”

Disebalik suruhan Nabi SAW itu, sudah wujud unsur berhati-hati dari sebarang kekacauan di masa akan datang. Pun begitu, bagi mengkukuhkan perjanjian, Allah menurunkan ayat agar sebarang hutang yang berlaku, hendaklah ditulis. Ia bertujuan, agar tidak berlaku perbalahan di masa akan datang.

MENULIS

Dalam hal menulis yang dituntut oleh Allah ketika berlaku hutang berhutang ini, ulama berbeza pendapat dalam menentukan status hukumnya; apakah wajib atau sunat sahaja.

Kekhilafan ini berlaku, disebabkan Allah menggunakan ”fiel Al-Amr” atau perbuatan suruhan pada kalimah ”فاكتبواه”.

Dalam pengajian usul fiqh, sebarang suruhan yang wujud dalam nas, ia diasaskan kepada hukumnya adalah wajib. Pun begitu, sekiranya ada nas-nas, atau hujjah yang boleh mengalihkannya jadi sunat, maka hukum wajib tersebut bertukar menjadi sunat.

Melihat keadaan itulah, kita akan dapati ulama berselisih pendapat dalam menentukan status hukum ”menulis” ketika berlaku hutang berhutang tersebut.

Walau bagaimanapun, jumhur ulama berpendapat hukum menulis itu adalah sunat, tidak wajib. Ini disandarkan kepada hujjah bahawa boleh dikatakan seluruh umat Islam sejak dahulu hingga kini, mereka tidak menjadikan satu kewajipan menulis ketika berlaku hutang berhutang. Menandakan, suruhan dalam ayat Al-Quran ini adalah merujuk kepada sunat.

PENULIS YANG ADIL

Di sebalik suruhan menulis itu pula, dibimbangi berlaku penyelewengan disebalik tulis yang dilakukan, menyebabkan Allah menyuruh melantik penulis yang Adil.

Penulis Adil yang dimaksudkan adalah, penulis tersebut terhindar dari sebarang dosa, sama ada kecil atau besar.

Firman Allah;

وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ

Maksudnya;
”Hendaklah yang menulis dari kalangan kamu itu adalah penulis dengan Adil”

(Surah Al-Baqarah : 282)

Dari ayat ini, ulama tafsir menyebut bahawa penulis yang dilantik itu, pastikan dari kalangan orang yang adil.

Adil yang dimaksudkan dari ayat ini adalah seperti berikut;

a) penulis itu adalah orang yang tidak dikenali sebagai manusia yang mempunyai maruah yang buruk, seperti dikenali kaki belit dan sebagainya.

b) kandungan yang ditulis itu, tidak lebih atau kurang dari isi perjanjian hutang yang berlaku antara dua belah pihak.

c) Isi tulisan itu, bisa menjadi hujjah sekiranya diperlukan.

d) Isi kandungan tulisan itu, melahirkan perasaan puas hati dari dua belah pihak yang berhutang.

e) Terhindar isi tulisan itu dari lafaz-lafaz yang mempunyai banyak tafsiran, kerana dibimbangi menjadi ”bahan belit” di masa akan datang. Bermaksud, hendaklah ditulis dalam bentuk yang difahami dan tidak bisa dilakukan pelbagai tafsiran terhadap lafaz-lafaz dalam isi tulisan tersebut.

Jika merujuk kepada suruhan melantik penulis yang adil menerusi ayat ini, kita akan dapati bahawa dalam maqasid Syariah, sesuatu lantikan terhadap ”orang tengah”, hendaklah bukan dari orang yang ”bias” kepada sesuatu pihak. Keadaan ini dibimbangi, berlaku penyelewengan.

Jika dalam perkara melantik penulis hutang pun hendaklah dicari orang yang tidak ”bias” mana-mana pihak, inikan pula dalam perkara yang lebih besar, seperti perlantikan hakim, qadhi, SPR dan sebagainya.

Sekian

Bersambung......


Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 mei 2009 * 11:27 malam





[1] Al-Mukjam Al-Iqtisadi : 209

Isnin, 18 Mei 2009

ISLAM TIDAK MENANG, MENGAPA??

pusat terjemahan yang dinamakan Baitul Hikmah yang diasaskan oleh Khalifah Al-Makmun, dengan melantik Hunain bin Ishaq sebagai pengerusinya, berjaya menterjemah buku-buku yang bernilai falsafah dari dunia selain islam berjaya melahirkan tamadun islam yang gemilang selepas 100 tahun kemudiannya. antara buku yang diterjemah di Baitul Hikmah adalah "republik" karya Plato, yang nama buku itu diarabkan dengan nama "Al-Jumhuriyyah"
ISLAM TIDAK MENANG, MENGAPA??

Semua pejuang Islam mahukan kemenangan islam. kemenangan yang membawa Islam menjadi agama tertinggi. Kalimah Allah yang paling tinggi, itulah hakikat kemenangan islam.

Apakan daya, islam jatuh. Jatuhnya islam bukan kerana islam itu agama yang kolot, tetapi jatuhnya islam kerana ramai penganut-penganutnya berfikiran kolot.

Pemikiran mereka tiada unsur pencerahan. Mereka berfikir didalam kotak yang pelbagai. Tidak kira apa nama pun kotak tersebut. Ada kotak dinamakan parti, ada kotak dinamakan jemaah, ada kotak dinamakan sentiment, ada kotak dinamakan team dan berbagai-bagai lagi.

Pemikiran Umat Islam tidak seperti pemikiran golongan pencerahan dari kalangan islam, seperti pemikiran Ibnu Rushd, Ibnu Sina, Al-Biruni dan sebagainya.

Lihatlah cara pemikiran islam yang dibawa oleh nabi SAW. Islam cara Nabi, tidak dibataskan kepada “kotak arab” sahaja, bahkan sebarang perkara yang datang daripada selain “kotak arab”, itu tidak ditolak selagimana ia tidak bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah secara qatii.

Justeru itulah, dapat dilihat bagaimana Islam berjaya diterima oleh pelbagai bangsa yang tidak arab. Melayu bisa menjadi islam, cina menjadi islam, India menjadi islam, iran menjadi islam, spanyol menjadi islam dan seterusnya.

Kedatangan Islam, bukan dalam usaha menjadikan bangsa lain menjadi arab, tetapi kedatangan islam, menjadi panduan kepada bangsa-bangsa agar hidup mereka mencapai matlamat bahagia di dunia dan akhirat.

Lihatlah bagaimana Islam masuk ke dalam alam melayu. Disebabkan itulah, kita akan dapat lihat bagaimana baju melayu yang tidak pernah disarungkan oleh Nabi SAW menjadi pakaian Islam. baju kurung yang tidak pernah dipakai oleh para sahabiyyah di zaman Nabi, menjadi pakaian yang amat sinonim dengan islam.

Jelasnya, Islam hadir bukan menghapuskan bangsa, tetapi memandu bangsa agar tidak tersasar dari melanggar undang-undang karma dan fitrah manusiawi.

LEMAHNYA DIMANA??

Jika merujuk kepada hadis, kita akan dapati nabi SAW menyebut, segala kelemahan berpunca apabila tidak adanya kerajaan Islam.

Sabda Nabi SAW;

لَيُنْقَضَنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً فَكُلَّمَا انْتَقَضَتْ عُرْوَةٌ تَشَبَّثَ النَّاسُ بِالَّتِي تَلِيهَا وَأَوَّلُهُنَّ نَقْضًا الْحُكْمُ وَآخِرُهُنَّ الصَّلَاةُ

Maksudnya;
“simpulan Islam akan terungkai satu persatu. Apabila terungkai satu, pasti akan terungkailah yang lainnya. Perkara pertama yang terungkai adalah pemerintahan, dan perkara yang terakhir terungkai adalah solat
[1]

Jelasnya, semenjak kejatuhan kerajaan Islam, bermakna bermulalah kejatuhan tamadun Islam. apabila jatuh tamadun islam, maka musuh Islam mengambil ruang.

Persoalannya, bagaimana jatuhnya kerajaan islam? jika dihayati dan dikaji, kita akan dapati, semuanya bermula apabila pemerintah sudah lalai dari meletakkan kepentingan rakyatnya. Kepentingan peribadi diutamakan berbanding rakyat. Islam dibacarakan tanpa perlaksanaan.

Menyedihkan lagi, para ulama sudah tidak berfungsi dalam menyatakan kebenaran. Segala kesilapan pemerintah, akan difikirkan ”nas” untuk dihalalkan.

Ulama hanya mengkritik pemerintah yang tidak sehaluan dengan ”geng” mereka, tetapi jika kesalahan yang sama dibuat oleh pemerintah dari ”geng mereka”, maka itu tidak perlu dikritik, malah hendaklah dicarikan nas demi menghalalkannya.

Keadaan ini dilihat oleh rakyat. Mereka melihat dengan begitu sedih, ditambahi dengan perasaan dendam mereka terhadap pemerintah sebegitu rakus, ditambahi fungsi ulama yang sebenar semakin pupus.

Apabila pemerintah sudah bertindak seperti kapitalis, maka rakyat mula bertindak seperti sosialis. Mereka bangkit, membantah seterusnya menyanggah pemerintah. Istilah lawan akan terus berkemundang disisi rakyat, demi melihat pemerintah islam yang berfikiran kapitalis jatuh.

Inilah kemelut yang telah menimpa umat, menyebabkan jatuhnya pemerintahan Sultan Abdul Hamid yang dinamakan pemerintahan Khalifah Osmaniyyah, maka naiklah mustafa Kamal Art-tarturk sebagai pilihan hati rakyat.

Apakah rakyat perlu dipersalahkan? Mungkin jawapan kita adalah ”ya”, tetapi jangan lupa disalahkan kepada pemerintah yang hanya pandai mendesak rakyat memberi ketaatan dan wala’, tetapi dalam masa yang sama pemerintah lupa membina siqah atau kradibaliti diri, demi melihat rakyat secara telus memberikan komitmen atau wala’ yang tidak berbelah bagi terhadap pemerintah.

Ya !!! memang ramai ”ketua-ketua” mendesak orang bawahan memberi komitment dan wala’, tetapi ketua-ketua tersebut lupa, mereka sendiri tidak ada siqah dan kredibaliti untuk rakyat respek kepada mereka, seterusnya memberikan komitment dan wala’ yang diharapkan.

Jika dirujuk kepada Nabi SAW, baginda tidak pernah mengemukakan ”idea-idea bodoh” sehingga menjatuhkan kredibaliti atau kesiqahan dan reputasi diri. Apabila ”idea-idea bernas” dikemukakan, menyebabkan baginda SAW dikagumi kawan dan lawan.

Kekaguman itulah, menyebabkan kredibaliti dan kesiqahan nabi naik seperti kelajuan roket apollo. Seterusnya, kebangsatan musuh jatuh menghina.

JUMUD

Umat Islam masih lagi dengan pemikiran jumud. Al-Quran yang bersifat universal, dilalaikan kandungan maqasidnya. Menyebabkan, islam yang dikemukakan bersifat tekstual semata-mata.

Jika eropah pada abad ke 8 hingga abad ke 11 jatuh dengan sebab pemikiran jumud para ahli gereja. Keadaan yang agak sama juga berlaku kepada umat Islam kini, apabila tafsiran terhadap Al-Quran telah dilalaikan maqasidnya.

Sebilangan besar umat Islam meletakkan satu tanggapan, apa yang dibuat oleh barat semuanya adalah salah, walaupun ada kebenaran disebalik tuduhan salah tersebut.

Nabi SAW tidak pernah menafikan kebaikan yang dilakukan oleh pihak selain Islam. ini dibuktikan dengan tindakan Nabi SAW menerima cara peperngan Majusi yang menggali parit dalam peperangan khandak. Baginda menerima guru-guru dari kalangan orang kafir yang mengajar anak-anak Islam menulis dan membaca.

Bukankah islam menyebut, semua kebijaksanaan itu adalah barang keciciran kepunyaan umat Islam. tetapi, sedihnya umat Islam tidak mahu mengutip khazanah mereka sendiri.

Bukan umat Islam tidak kenal dengan tokoh yang bernama Ibnu Rushd, Ibnu Sina, Al-Farabi, Al-Biruni, Al-Khawarizmi dan sebagainya. bahkan, nama-nama mereka masih terpahat dalam pemikiran umat Islam. tetapi sedihnya, cara pemikiran para profesional Islam ini diabaikan.

Ibnu Rushd sebagai contoh. Walaupun beliau seorang yang berkemahiran dalam bidang falsafah Islam, tetapi jangan dilupai, beliau mendapat jolokan ”plato umat Islam”.

Mengapa jolokan itu diberi? Kerana, beliau telah mengolah pemikiran falsafah Plato yang bukan dari Islam, sehingga menjadi satu manhaj falsafah yang berasaskan kepada Islam. kehebatan dalam manhaj falsafah Ibnu Rushd, menjadi bahan kekaguman dunia sehinggakan dicontohi oleh semua tamadun dunia kini.

SENTIMEN

Umat Islam mula dilalaikan dengan istilah-istilah yang sempit. Mereka didoktrinkan semangat kedaerahan, semangat kepartian, semangat kejamaahan, semangat kefikrahan dan banyak lagi semangat-semangat yang kadangkala ia merupakan antara punca Islam itu tidak berjaya didaulatkan.

Kita dapat lihat, bagaimana perlantikan sesuatu jawatan bukan lagi atas dasar kelayakan, tetapi atas dasar sentimen. Si A adalah kawan aku, maka dia wajar dilantik. Si B bukan kawan aku, maka ia tidak boleh dilantik.

Maka terlantikan si A beralasan kawan, sedangkan sudah terbukti ”kebangsatan si A” dalam gerakkerja. Jika kritikan dilakukan terhadap si A, maka lahirnya istilah tempelan demi menyelamatkan si A yang merupakan kawan.

Si B yang pandai dalam gerakkerja, dinafikan haknya. Dituduh anti Islam, anti agama, anti agamawan dan banyak lagi tempelan negatif yang diberikan, semuanya beralasan kerana Si B bukan dari team aku.

Bukankah satu tindakan yang bodoh, jika kemahiran antara dua pihak ini tidak dimanfaatkan. Mengapa tidak ditoleransikan antara dua pihak ini, agar bersama-sama berusaha dalam memenangkan islam.

Tapi apakan daya, semangat ke”team”an ini sudah membeku. Apabila sudah membeku, maka lahirlah pemikiran jumud. Apabila lahir pemikiran jumud, maka lambatlah kemenangan islam akan tercapai.

Apabila direnung secara mendalam, patut pun Nabi SAW mengharamkan Assobiyyah. Rupa-rupanya, ia adalah punca penting Islam tidak berjaya ditegakkan dengan jayanya.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
19 mei 2009 * 3:13 pagi








[1] Musnad Ahmad : 21139.

DILEMA SEORANG WANITA

<>

Ahad, 17 Mei 2009

BERBAGAI-BAGAI RAGAM MANUSIA BERTUHAN??


BERBAGAI-BAGAI RAGAM MANUSIA BERTUHAN??

Aku sedang membaca sebuah buku yang bertajuk “bertuhan tanpa agama” karangan seorang tokoh pemikir bebas dan filosof yang kontraversi bernama Bertrand Russell.

Menerusi buku itu, aku tertarik dengan satu istilah yang dinukilkan, iaitu “agnostic”.

Beliau mengulas, bahawa orang Aties bukanlah agnostic, ini kerana, kewujudan aties dan orang yang beragama yang lain agak sama. Cumanya, orang beragama mengakui bahawa tuhan itu wujud, sedangkan aties pula menafikan kewujudan tuhan.

Beliau menyatakan, agnostic adalah orang yang “tawaqquf”, atau orang yang menundakan keputusannya dalam mengatakan kewujudan tuhan; iaitu selagi tidak ada dasar dan hujjah yang mencukupi untuk menerima atau menolak kewujudan tuhan.

Dalam pengalaman hidup ini, aku telah berjumpa dengan pelbagai manusia dalam kehidupan mereka sebagai manusia bertuhan. Mungkin, akan aku luahkan beberapa pengalaman hidupku seperti berikut;

DI PETALING JAYA

Seorang dato’ memaklumkan kepadaku, bahawa beliau mempunyai seorang adik ipar yang tidak mempercayai kewujudan Allah. Adik Iparnya itu masuk islam, bukanlah disebabkan kepercayaannya kepada Allah, tetapi sekadar untuk sah berkahwin disisi undang-undang sahaja.

Dato’ tersebut meminta agar aku dapat meluangkan masa untuk berjumpa dengan adik iparnya tersebut. tujuannya adalah, agar aku dapat memahamkan kepadanya tentang ketuhanan.

Aku bersedia menerima jemputan tersebut. Dan aku dibawa berjumpa dengan adik ipar Dato’ tersebut yang merupakan seorang doktor yang berbangsa cina.

Rumah beliau di Petaling Jaya. Bekerja sebagai seorang doktor perubatan di Hospital Universiti.

Sedang kami berbual-bual, dan aku memulakan persoalan.

“sejak bila lagi Doktor masuk islam?” tanyaku.

”sejak berkahwin dengan isteri saya” balasnya ”saya kahwin dengan isteri sejak 4 tahun yang lalu. Masa saya kahwin dengan isteri, bapa mertua saya suruh saya masuk islam. Saya masuk Islam bukan kerana saya faham Islam. Saya masuk islam, sebab mahu kahwin dengan orang islam saje”

”apa agama asal Doktor?” tanya ringkas

”bapa dan ibu saya tak percaya sama tuhan. Free thinker. Saya pun sama tak percaya tuhan. Saya sudah fikir. Saya tak leh terima tuhan itu wujud. Sebab saya tak pernah tengok tuhan” balasnya panjang lebar.

Aku berfikir untuk menjawab soalannya itu. dalam beberapa ketika, aku bersuara dengan mengemukakan persoalan.

”kenapa Doktor tak percaya kewujudan tuhan?”

Dia termenung seketika, kemudian bersuara, ”mana boleh saya percaya, saya tak pernah nampak itu tuhan”

”baik.. Doktor yang bekerja sebagai orang dalam dunia perubatan. Mungkin doktor selalu jumpa orang mati kan?” tanyaku perangkap.

”ya benar. Kenapa?” dia menjawab dengan kehairanan.

”Doktor tahu tak, kenapa orang itu boleh mati?” soalku lagi.

”dia punya nyawa sudah keluar la” jawabnya ringkas.

”Doktor pernah tengok tak itu nyawa?”

”tidak pernah”

”begitulah juga tuhan. Walaupun Doktor tak nampak, tapi tuhan itu tetap wujud seperti Doktor tak nampak nyawa, tapi nyawa itu ada.. betul tak?” jawabku ringkas.

Dia termenung seketika, kemudian tersenyum.

DENGAN SEORANG LELAKI HINDU

Seorang kawan beragama hindu bertanya kepadaku tentang Islam.

”saya mahu tanya.. apasal itu orang perempuan Islam, pakai itu tudung?” soalnya sambil tersenyum

”sebab islam suruh la” jawabku ringkas.

”apasal ada orang perempuan islam yang pakai.. ada pula yang tarak pakai” soalnya kepelikkan

”ala.. macam you punya agama la.. ada yang masuk kuil, ada yang tak masuk kuil la..” jawabku santai.

“ooo. Betul juga.. hahaha” jawabnya sambil tergelak.

“tapi haa.. saya tengok. Orang perempuan islam pakai itu tudung banyak tutup. Apasal orang lelaki tarak sama?” soalannya yang agak mencabar mindaku.

Aku bertanya kepadanya, “you tau tak itu tutup aurat”

“Tarak tau la”

“ok.. tak per.. tapi you mesti tau kan, orang lelaki punya keinginan seksnya tak sama dengan keinginan seks perempuan?” tanyaku.

“emm...” dia berfikir panjang, “apa pasal you cakap itu macam?”

“you tak rasa ke. Kalau you tengok sama perempuan, apa you punya perasaan?”

”emmm.... ada juga rasa lain. Kadang-kadang lain juga rasa.. saya punya nafsu ada pelik la...” jawabnya

”ok.. kalau you punya nafsu sudah mengamuk. Apa you mau buat?” tanyaku perangkap

”saya akan cari saya punya bini la” jawabnya ringkas sambil senyum tawar.

”kalau you tak ada bini” tanyaku lagi.

Dia berfikir panjang menjawab.. pastu dia tersenyum sambil berkata.

”mungkin juga rogol”

”apa perasaan you, kalau ada orang rogol you punya anak perempuan?”

”mestilah saya marah.. mungkin saya mahu potong itu orang punya kepala”
jawabnya agrasif.

”itulah pasal, islam suruh orang perempuan pakai tudung” jawabku mengakhiri hujjah.

Dia termenung seketika.. kemudian berkata;

”baru saya faham.. hahahaha” jawabnya sambil ketawa.

ORANG ISLAM TAPI PELIK

Aku berjumpa dengan seorang lelaki yang mendakwa beragama Islam. sudah pasti dia berbangsa melayu (UMNO agaknya). dia bertanya kepadaku,

”mengapa orang perempuan wajib pakai tudung??”

”sebab itu sudah suruhan tuhan dalam Al-Quran.. kalau tak silap ana, dalam surah An-Nur dan Surah Al-Ahzab” jawabku dengan yakin.

“tapikan.. kau pernah fikir tak.. bukankah orang perempuan yang tutup aurat itu tidak melakukan keadilan pada dirinya sendiri?” tanyanya perangkap.

“em… sebab apa tidak berlaku adil pula?” tanyaku balik

“ye la.. kalau pakai tudung, nanti panas. Kalau buka tudung, tak panas la dia.. masuk angin” jawabnya sambil melihatku dengan jelingan.

Aku berfikir sejenak. Kemudian berkata, ”kalau anak anta di rogol, apa perasaan anta?” soalku lagi.

”marah la” jawabnya ringkas.

”anta sedar tak, bila perempuan buka aurat, menyebabkan kadangkala nafsu lelaki memberontak, dan tidak mustahil dia akan rogol sesiapa sahaja, termasuk anak perempuan tuan??” soalku lagi.

Dia berfikir agak lama, sambil membelek helaian kertas buku yang sedang dipegangnya.

”ala syaik.. mana ada dah zaman sekarang ini, lelaki boleh nak rogol orang sebab dia tengok rambut perempuan jer?” balasnya tidak berpuas hati.

”memang la.. tapikan, sapa tau nafsu manusia itu berbeza. Betul tak?” soalku

”Ok la.. ok la......aku nak tanya kau soalan lain pula” katanya untuk buka tajuk lain..

”apa dia?” balasku sebagai tanda pantang dicabar.

“pada aku, orang perempuan buka aurat masuk syurga” soalannya mencabar.

“kenapa pula??”

“yer la.. tuhankan pemurah dan penyayang. Takkan kerana buka aurat jer dia nak bubuh dalam neraka kot?” soalnya lagi

Aku berfikir sejenak..kemudian bertanya.

”kalau kita jadi kuli, bisakah bos memberi gaji tanpa kita bekerja?” soalku dengan lahjah indonesia.

”ada.. kalau bos tu baik sangat?” jawabnya sinis.

”tapikan, bos tu seakan-akan tidak berlaku adillah pada pekerja-pekerja lain. Sebab, dorang kerja dapat duit. Kita yang tak kerja pun dapat duit. Adil ke macam tu” soalku

Dia berfikir beberapa ketika, kemudian berkata, ”apa yang kau nak bagitau?”

”kita masuk syurga memang bukan dengan amalan kita, tapi kita masuk syurga dengan kasih sayang Allah. Pun begitu, Allah maha adil. Dia tidak akan menyalahi janji-Nya. Begitulah orang perempuan yang buka aurat, apakah dia masuk syurga atau tidak?. Tidak mustahil Allah nak bubuh perempuan buka aurat itu dalam syurga, tetapi takkan kot Allah menyalahi janji” terangku panjang lebar.

Dia senyap sambil senyum dia bersuara, ”pandai yer kau menjawab.. tapi, aku agak tak leh terima lagi orang buat maksiat masuk neraka. Sebab, dia tak bebas dalam hidupnya”

”kalau ana bawa kereta pukul 4 pagi. Jalan raya kosong. Mana relevan, ana nak langgar lampu merah ke, tak langgar?” soalku.

”teka teki apa pula ni?”

”ala.. jawab je la... kalau tak ana pun. Kalau kena pada diri anta. Pukul 4 pagi. Jalan raya kosong, anta tak nak langgar ker lampu merah tu?”

”kalau ikut selalu yang aku buat, aku langgar jer” jawabnya malas.

”ok.. tiba-tiba kat depan sikit, ada polis. Dia saman anta. Layak tak perbuatan polis itu?”

”layaklah.. nak buat macam mana, sebab dah langgar undang-undang” jawabnya seakan-akan menyampah.

”anta tak marah ke kat polis tu??.. bukannya berlaku kemalangan pun malam-malam buta” aku memprovokasi

”buat apa nak marah, sebab aku memang salah. Nak buat macam mana?” jawabnya.

“Oooo… kalau polis saman, anta tak marah.. bila Allah nak ”saman” kau, anta nak marah?” jawabku dengan nada gurauan.

Dia senyap sambil matanya melihat kebumbung. Nampak macam terkejut. Aku tersenyum melihat gelagatnya.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 mei 2009 * 1:16 pagi