Ada seseorang bertanya soalan dalam Facebook tentang
status gaji para artis yang berlakon atau menjadi model; apakah hasil gaji
mereka itu halal atau haram. Mendapat persoalan sebegitu, terasa agak pelik. Mengapa
persoalan sebegini dibangkitkan.
Diberitahu bahawa dalam TV 3 baru-baru ini, kononnya berlaku sedikit
perkelahian antara seorang ustaz dengan dua orang artis tentang status gaji itu. Ustaz
terbabit tetap berkeras menyatakan bahawa gaji artis atau model adalah haram,
jika dalam lakonan mereka itu ada unsur yang haram, seperti membuka aurat dan
seumpama dengannya.
Secara peribadi, aku menganggap bahawa tindakan
menyatakan hasil atau gaji artis yang bekerja dalam bidang lakonan atau
nyanyian atau model yang membuka aurat sebagai haram secara mutlak adalah satu tindakan
yang gopoh, dan tidak sepatutnya berlaku.
Mengapa aku menyatakan demikian? Mari kita perhatikan
dari sudut penghujahannya.
Pertama;
Hukum haram itu, tidak boleh dilihat dari satu bentuk
sahaja. Ini kerana, dalam pengajian ilmu usul fiqh dan maqasid syariah, hukum
haram itu hendaklah dilihat kepada dua bentuk, iaitu haram mutlak dan haram
liwasfih (melayu : haram berfaktorkan sifat). Lalu, haram liwasfih ini
terbahagi pula kepada dua pula, iaitu haram liwasfih al-mujawir dan haram liwasfih al-lazim.
Maksud haram mutlak adalah sesuatu itu adalah haram
yang tidak ada ruang untuk menyatakannya sebagai halal. Ia seperti Allah SWT
mengharamkan makan daging babi yang termasuk juga tulang dan segala-gala yang
berkaitan dengan babi. Dengan erti kata lain, pengharaman makan daging babi itu
adalah haram mutlak.
Adapun maksud dengan haram liwasif al-mujawir adalah
pengharaman terhadap sesuatu berfaktorkan sifat. Dan sifat tersebut pula, boleh
direnggangkan. Contohnya adalah pengharaman solat dengan memakai pakaian curi
atau berpuasa nazar pada satu syawal.
Hukum solat dalam keadaan pakaian curi adalah haram,
tetapi perbuatan solat itu adalah sah. Serupa juga hukum menunaikan puasa nazar
pada satu syawal, yang mana hukum puasa itu adalah sah, tetapi perbuatan
berpuasa pada satu syawal itu adalah haram.
Berpuasa dan solat itu adalah amalan yang baik. Tetapi,
memandangkan ada sifat yang tidak baik (haram) berdempek dengan amalan
tersebut, maka ia dikira sebagai haram juga. Dengan erti kata yang lain, hukum
solat itu adalah halal; hukum berpuasa itu adalah halal, ekoran itu puasa dan
solat itu adalah sah. Tetapi, solat itu dilakukan dalam keadaan memakai pakaian
curi, maka haramnya pada sifat curi itu. Begitujuga pada puasa yang dilakukan
pada satu syawal. Dengan maksud, puasa itu adalah halal, ekoran itu ia adalah
sah. Tetapi, puasa itu dilakukan pada satu syawal, maka haramnya itu pada satu
syawal tersebut.
Adapun hukum haram liwasfih al-lazim pula adalah haram
pada sifat. Sifat tersebut pula, tidak boleh berenggang langsung, tidak
sepertimana pada haram liwasfih al-mujawir. Ia diumpamakan seperti hukum haram
riba.
Riba merupakan sifat kepada jual beli. Tetapi, apabila
disebut riba, mesti ia berkaitan dengan jual beli, sedangkan tidak semua jual
beli itu adalah riba.
Kedua;
Memahami perkara ini, cuba kita perhatikan pula kepada
hukum hasil kewangan yang terhasil oleh para artis yang berlakon yang mempunyai
unsur yang tidak sepatutnya seperti buka aurat dan seumpamanya, seperti filem
Tahajud Cinta, ayat-ayat cinta dan banyak lagi filem-filem yang lain.
Hukum berlakon tidak haram. Tetapi, dalam lakonan
tersebut ada unsur maksiat seperti buka aurat dan seumpama dengannya. Ini dapat
difahami bahawa haram yang dimaksudkan disini adalah haram liwasfih al-mujawir,
bukan haram mutlak.
Dengan erti kata yang lain, duit yang terhasil dari
lakonan itu adalah halal, tetapi perbuatan membuka aurat itu adalah haram. Makanya,
unsur buka aurat itu wajib diberikan teguran dan ia tidak memberi kesan kepada
penghasilan dari lakonannya, sepertimana sahnya puasa nazar, waima dilakukan
pada satu syawal sekalipun.
Ia berbeda dengan lakonan bagi filem lucah. Ia adalah
haram liwasih al-lazim. Dengan maksud, pengharaman tersebut memang dilihat pada
sifat, tetapi sifat (lakonan lucah) itu tidak boleh berenggang dengan filem
terbabit. Dalam bentuk ini, barulah duit yang terhasil dari lakonan itu adalah
haram.
Dari penghujahan ini, aku mengira tindakan Ustaz
terbabit yang amat mudah mengatakan duit gaji artis itu sebagai haram tanpa
mengklasifikasikan bentuk-bentuk haram ini terlebih dahulu merupakan tindakan yang tidak cermat, dan
sepatutnya ia tidak berlaku langsung.
Sekian
Wallahu ‘Alam.