Khamis, 25 Ogos 2011

SELESAIKAN MURTAD DENGAN SEGERA

Bagaimana hendak selesaikan orang murtad? Apabila timbul persoalan ini, rata-rata umat Islam akan berfikir kepada dua pilihan ini, iaitu; Pertama, perlu kembalikan orang murtad itu kepada Islam. Dan kedua, bunuh sahaja orang murtad tersebut.

Jika ditanya padaku, aku lebih memilih pilihan pertama, iaitu berusaha sedaya upaya kembalikan balik orang murtad itu kepada Islam. Padaku, daripada membunuh orang yang boleh mengurangkan bilangan orang Islam, adalah lebih baik berfikir meramaikan lagi umat Islam dengan mengembalikan orang murtad itu kepada Islam.

Lagipula, hukuman bunuh terhadap orang murtad ini tidak disepakati oleh Ulama. Yang disepakati oleh Ulama hanyalah apabila orang murtad itu menyerang Islam selepas mereka murtad. Adapun semata-mata murtad, ulama tidak pernah bersepakat pada hukuman bunuh tersebut.

Dalam berhadapan dengan khilaf, hendaklah kita tidak melakukan tindakan yang boleh mendatangkan imej yang buruk kepada Islam. Ini kerana, kaedah dalam Islam juga mengakui bahawa tidak ada satu kejahatan yang mahu dihapuskan mendatangkan kejahatan yang lain.

Jika diambil pendapat yang mengatakan bunuh terhadap orang murtad, ia akan mendatangkan kesan buruk (maalat al-af’al) kepada Islam itu sendiri. Iaitu, Islam akan dilihat oleh non muslim sebagai agama yang ganas. Dan keadaan ini, jika ditiru oleh mereka yang beragama selain Islam, iaitu apabila ada orang hindu yang memeluk islam, maka pihak hindu akan membunuh terhadap saudara baru islam itu, sudah pasti ia melahirkan kekacauan hidup antara sesame manusia, walhal Islam tidak pernah mengiktiraf kekacauan antara manusia itu.

*** 

Hendak mengembalikan orang murtad kepada Islam ini, tidak seharusnya menggunakan kekerasan atau undang-undang semata. Ia perlu diambil kira dari sudut pendekatan dan perbincangan ilmiah.

Soal murtad adalah soal keyakinan. Keyakinan tidak akan kembali dengan paksaan, walhal undang-undang itu adalah paksaan. Jadi, perdebatan ilmu perlu disuburkan.

Pihak Jabatan Agama Islam perlu mengadakan reformasi dalam pentadbiran. Mereka tidak boleh terfokus kepada undang-undang sahaja, tetapi pendekatan yang berhikmah perlu ditekankan. Disamping memperkasakan institusi zakat; tidak sekadar focus kepada pengumpulan wang zakat, tetapi penyebarannya juga perlu diseriuskan. Ijtihad Malaysia yang membataskan pemerian zakat kepada Muslim dan pemberian kepada pelajar agama sahaja perlu dikaji semula. Ijtihad Umar bin Al-Khattab dan pendefinisian “muallaf Al-Qulub” seperti yang didefinisikan oleh Imam Al-Qurtubi perlu diadaptasikan dalam Malaysia.

Disamping itu juga, pihak jabatan agama Islam perlu berusaha melahirkan pendakwah-pendakwah yang bijak berhujjah dan petah. “Ahmad Deedat Malaysia” dan “Dr Zakir Naik” perlu diramaikan di Malaysia. Pendakwah-pendakwah yang dilahirkan oleh Jabatan Agama Islam ini, tidak sekadar berlegar di surau dan masjid, tetapi lebih dari itu.

Pihak jabatan agama Islam perlu mengadakan jalinan mesra dengan pihak agama-agama lain; kristian, hindu, Buddha dan sebagainya. Jalinan atas asas kemanusiaan itu bagi merapatkan hubungan sehingga mampu berlaku dialog antara agama dengan pihak-pihak agama selain Islam. Jika ini berjaya dilakukan, tidak hairan fenomena gereja bertukar menjadi masjid akan berlaku, sepertimana yang sedang berlaku hebat di Negara-negara barat pada hari ini.

Sekian

Wallahu ‘Alam






Rabu, 24 Ogos 2011

ANDA GEMBIRA, BAGAIMANA SAUDARAMU YANG LAIN?


Adalah dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

Adik Safiah Mardhiah Binti Mohd Zulfadzli, 5 tahun akan menjalani pembedahan 'open heart surgery' bagi menutup lubang pada jantungnya. Ini adalah pembedahan kedua setelah prosedur pertama pada disember 2010 menggunakan tiub TEE gagal kerana diameter lubang yang terlalu besar. Pembedahan kedua ini lebih berisiko kerana melibatkan tulang dadanya dibelah untuk mengeluarkan jantung. 

Untuk pengetahuan sidang pembaca, semua kos perubatan dan pembedahan ini tidak ditanggung oleh pihak insuran kerana ia dikira kecacatan sejak lahir. 

Dalam pembedahan kali kedua ini akan dijalankan di Institut Jantung Negara pada hari raya ke 10 (10 September 2011) dan dijangka menelan kos sebanyak RM25,000 yang mana sebahagian daripadanya ditanggung pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat. 

Selain itu, isteri Zurabika Zainudin terpaksa berhenti kerja untuk penjagaan pos surgeri yang mengambil masa sekitar 2 - 3 bulan sebelum Safiah boleh ke sekolah semula.

Harapnya, di sebalik kemeriahan kita menyambut Aidilfitri, sidang pembaca sudi menghulurkan sedikit bantuan dan sumbangan bagi meringankan beban, apatah lagi pada bulan Ramadhan ni. 

Sumbangan boleh disalurkan terus kepada Mohd Zulfadzli Bin Abdul Halim (Maybank) 162209905368 atau hubungi beliau di talian 019-2717548 atau melalui emel di mohdzulfadzli.abdulhalim@malaysiaairlines.com atau jonbuobage@yahoo.com.

Kes adik Safiah Mardhiah boleh dirujuk di IJN melalui no MRN: 215319

Keprihatinan serta budi baik YB/Tuan/Puan amat dihargai dan semoga diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT.

Sekian, terima kasih.

Ahad, 21 Ogos 2011

ISU MURTAD : SIAPA YANG BERDOSA?

Seseorang itu tidak boleh menanggung dosa orang lain.

Firman Allah:

وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى

Maksudnya;
“Dan tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kepada dirinya sendiri; dan seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain” (Al-An’am : 164)

Adapun tindakan seseorang yang melakukan kejahatan, lalu kejahatan itu ditiru oleh orang lain. Peniru tersebut mendapat dosa terhadap kejahatan yang dia lakukan, juga orang yang ditiru juga mendapat sahabat tersebut.

Sabda Nabi SAW;

وَمَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ

Maksudnya;
“barangsiapa melakukan satu ikutan dalam islam dengan ikutan yang jahat, maka baginya tanggungan terhadap dosanya itu dan tanggungan orang yang beramal dengannya (tiru) selepas itu tanpa dikurangkan tanggungan mereka sedikit pun” (Muslim : 1691)

Orang yang murtad, tetap mendapat balasan di sisi Allah terhadap kesalahan murtad dirinya. Tetapi, kesalahan dari pihak orang yang tidak memperkenalkan Islam kepada orang murtad juga berdosa. 

Sabda Nabi SAW;

بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً

Maksudnya;
“Sampaikan daripadaku walaupun satu ayat sekalipun” (Al-Bukhari : 3202)

Dalam pengajian usul fiqh, setiap suruhan adalah menunjukkan kewajipan. Jadi, hadis ini menyuruh menyampaikan. Makanya, menyampaikan itu adalah wajib. Dengan maksud, tidak menyampaikan itu adalah haram.

Menyampaikan itu juga perlu berhikmah. Firman Allah;

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ

Maksudnya;
“Serulah ke jalan tuhan kamu dengan hikmah (bijaksana)” (An-Nahl : 125)

Hikmah bermaksud kebijaksanaan. Iaitu, cara menyampaikan Islam itu, menyebabkan sasaran dakwah itu semakin dekat dengan islam, bukan semakin jauh dengan islam. Menyampaikan Islam dengan cara yang tidak berhikmah, iaitu sehinggakan non Muslim melihat Islam sebagai agama jijik, ganas walhal Islam tidak begitu, merupakan tindakan yang haram. Merosakan imej Islam juga adalah haram.

** 

Orang yang berada dalam kesempitan hidup, sesiapa sahaja yang dapat membantu, pasti akan dimanfaatkan mereka. Jangan dianggap orang Islam itu mempunyai neraca keimanan yang sama. Ada yang kuat, dan ada yang kurang kuat.

Ada orang masuk islam kerana baka mereka Islam. Ada juga masuk Islam kerana kefahaman mereka terhadap Islam. 

Orang yang beragama Islam bukan kerana kefahaman mereka terhadap islam, tiba-tiba berada dalam masalah yang memerlukan bantuan kewangan. Lalu, badan Islam tidak dapat membantu, tetapi yang dapat membantu itu adalah pihak kristian. Apakah ini boleh disalahkan kepada orang islam itu? Atau pihak kristian? Atau pihak badan Islam?

Kalau hendak dinafikan juga wujud kaitan dengan kebajikan dengan keimanan, bermakna kita telah menafikan unsur “muallaf qulub” yang termaktub dalam al-Quran. 

*** 

Orang menolak Islam ini ada banyak jenis. Ada kerana kejahilan mereka terhadap Islam. Ada kerana kedegilan mereka dengan Islam. Ada kerana kepentingan diri mereka. 

Kaum nabi Nuh berada pada bentuk yang kedua, iaitu kedegilan mereka terhadap Islam. Adapun non Muslim di Malaysia, juga muslim yang longgar kefahaman mereka terhadap islam di Malaysia, mereka menolak Islam bukan kerana kedegilan, tetapi kejahilan mereka dengan islam. Apakah sama tindakan kita terhadap ketiga-tiga golongan ini?

Sekian

Wallahu ‘Alam


ISU MURTAD

SATU : HUKUM MURTAD?

Kepercayaan bukan sesuatu yang dapat dilihat. Ekoran itu, ia sukar dinilai kecuali pada diri individu yang meletakkan kepercayaan dan Allah yang maha agung. Soal kepercayaan adalah perkara yang cukup halus. Apa yang terungkap dalam hati, tidak sama seperti yang terungkap di mulut. Makanya, tidak hairan ulama berbeda pendapat dalam menentukan hukuman terhadap orang yang murtad. 

Ada pihak mengatakan hukuman bagi orang murtad adalah bunuh. Mereka bersandarkan kepada satu sabda nabi SAW dari hadis Al-Bukhari bahawa Nabi SAW ada bersabda yang bermaksud;

“barangsiapa yang tukar agamanya, maka bunuhlah dia”

Pada mereka, hadis ini merupakan mufassal bagi mujmal firman Allah SWT yang bermaksud;

“Barangsiapa dari kalangan kamu yang murtad dari agamanya, lalu dia mati, maka dia adalah kafir. Terbatal segala amalan mereka di dunia dan akhirat” (surah Al-Baqarah : 217)

Hujjah ini ditolak sebilangan pihak. Pada mereka, hadis riwayat al-bukhari itu adalah hadis ahad. Dalam kaedah usul fiqh mengikut aliran hanafi, hadis ahad tidak boleh menjadi mentakhsis kepada umum Al-Quran. Makanya, hadis ahad lebih-lebih lagi tidak boleh menjadi mufassil kepada mujmal ayat Al-Quran.

Ada pihak yang lain berhujjah dengan satu hadis berkenaan dengan dua orang sahabat, iaitu Abu Musa Al-Asyari dan Muaz bin Jabal. Ketika Abu Musa menziarahi Muaz, didapati ada seorang lelaki yahudi terikat pada satu tiang disebabkan beliau tertangkap ekoran murtad.

Abu Musa yang dijemput duduk oleh Muaz, tidak mahu duduk. Malahan beliau menyatakan bahawa beliau tidak akan duduk kecuali lelaki yahudi yang murtad itu dibunuh. Kemudian beliau menyatakan, “Ini (hukuman bunuh orang murtad) adalah hukuman Allah dan Rasul-Nya”.

Hadis ini saheh tanpa pertikaian lagi. Tetapi, dari sudut pengistidlalan, hadis ini dikupas oleh Dr Taha Jabir dengan menyatakan lelaki yahudi yang murtad itu adalah seorang yang Muharib, iaitu yang melakukan serangan kepada Islam. Dr Taha Jabir berhujjah dengan merujuk kepada satu firman Allah yang bermaksud;

“Segolongan (lain) dari Ahli Kitab berkata (kepada sesamanya): "Perlihatkanlah (seolah-olah) kamu beriman kepada apa yang diturunkan kepada orang-orang beriman (sahabat-sahabat Rasul) pada permulaan siang dan ingkarilah ia pada akhirnya, supaya mereka (orang-orang mukmin) kembali (kepada kekafiran)” (al-imran : 72)

Dengan maksud, lelaki yahudi itu adalah seorang yang masuk Islam, kemudian keluar balik dengan tujuan untuk melakukan serangan terhadap Islam (muharabah atau Mughallazah). Dengan itu, lelaki itu disuruh bunuh oleh Abu Musa al-Asyaari.

Ini ditambahi lagi – kata mereka- boleh dikatakan semua hukuman bunuh termaktub dalam al-Quran, seperti hukuman qisas dan muharabah. Tetapi, peliknya hukuman bunuh bagi orang murtad tidak termaktub dalam al-Quran. Ia sudah pasti, merupakan satu perkara yang ganjil dalam kaedah istinbat hukum.

Ekoran dari itu, Dr Ahmad Ar-Raisuni yang dikenali sebagai As-Syatibi Moden pernah menulis perkara ini. Beliau telah mengklasifikasikan bentuk murtad itu sendiri. Cara klasifikasi ini merupakan cara yang masyhur bagi Imam As-Syatibi dalam melakukan sesuatu penghujahan. Kaedah ini dikenali sebagai teori Istiqra’ Maknawi. 

Dr Ahmad Ar-Raisuni mengklasifikasikan bentuk murtad itu kepada dua, iaitu murtad yang menyerang Islam, atau disebut sebagai Riddah Muharabah, dan satu lagi adalah murtad yang tidak menyerang Islam, atau disebut juga sebagai “semata-mata keluar agama”. Dalam bahasa arabnya disebut sebagai Riddah Mujarradah.

Dalam ulasan Dr Ahmad ar-Raisuni, hukuman bunuh pada orang murtad ini terkena pada “riddah Muharabah”. Ini kerana, hadis riwayat al-Bukhari yang merupakan hadis ahad itu, ia mengukuhkan kepada hukuman bunuh bagi muharabah yang termaktub dalam al-Quran.

Adapun bagi riddah mujarradah, pada beliau, ia tidak dikenakan hukuman bunuh sebagai hukuman hudud, tetapi ia terpulang kepada pihak kerajaan untuk melaksanakan hukuman terhadap si pemurtad tersebut.

Jika dibaca dalam kitab yang bicara tentang murtad oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, beliau pula mengklasifikasikan hukuman murtad itu terbahagi kepada dua, iaitu riddah mughallazah (murtad besar) dan riddah mukhaffafah (murtad ringan). Dan beliau juga mengakui bahawa hukuman bunuh dikenakan kepada riddah mughallazah. Antara misal yang didatangkan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi adalah Salman Rushdi yang pernah menulis satu novel yang memburukkan Islam.

Pengklasifikasian ini tidak jauh berbeda dengan seoran tokoh ilmuan dari Universiti al-Azhar bernama Dr Kamal Misri. Beliau mengistilahkan bentuk murtad itu sebagai “al-Khuruj min Al-Islam” iaitu semata-mata keluar dari Islam, dan satu lagi adalah “Al-Khuruj ‘Ala Al-Islam”, iaitu keluar dan melakukan serangan terhadap Islam.

Adapun ada sebilangan yang mendakwa bahawa hukuman bunuh itu adalah ijmak. Dijawab mereka bahawa ijmak ulama itu adalah pada riddah muharabah (atau Mughallazah), bukan ijmak pada riddah mujarradah (atau Mukhaffafah).

DUA : KENAPA ORANG MURTAD?
Amat mudah untuk menuduh orang itu dan orang ini murtad, tetapi amat jarang orang mahu merungkai punca orang murtad. Perkara utama yang perlu difikirkan adalah, murtad adalah perkara yang berkait dengan kepercayaan. Apabila disebut sebagai kepercayaan, sudah pasti ia berkait dengan penghujahan.

Hujjah yang meyakinkan mendatangkan kepercayaan. Dengan mendesak dan menghukum, kepercayaan lama tidak akan berubah waima dimulutnya mengatakan sealiran dengan apa yang kita mahu.

Orang yang murtad berpuncakan keyakinan mereka terhadap Islam suka mencair. Kecairan itu mempunyai factor yang banyak. Mungkin kerana ilmuan Islam gagal menerangkan bentuk Islam dengan hujjah yang meyakinkan, menyebabkan kepercayaan mereka terhadap Islam mencair. Mungkin juga berfaktorkan tindakan golongan Islamis yang dilihat tidak berjaya mempamerkan Islam sebagai agama fitrah, sebaliknya tindakan mereka seperti mewakili Islam itu penuh dengan penafian hak (sama ada terhadap muslim dan non Muslim), penindasan, kezaliman, malahan jauh untuk mencapai keadilan. 

Jika keadaan ini berlaku, kesalahan murtad pada diri orang murtad itu tidak boleh seratus peratus diletakkan kepada mereka. Tetapi, dalam 30 peratus boleh disalahkan kepada mereka, tetapi peratus yang berbaki itu hendaklah disalahkan kepada umat Islam itu sendiri.

Di Malaysia, jabatan agama Islam mendapat sokongan dan dokongan kerajaan. Tetapi, dari segi kebajikan dari pihak jabatan agama Islam terhadap umat Islam tidak sehebat kebajikan yang dilakukan oleh golongan gereja. Golongan gereja melakukan kebajikan, tidak terbatas kepada orang kristian sahaja, malahan sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan kebajikan – tidak kira apa agama sekalipun – amat mudah mendapat pertolongan dari gereja.

Keadaan ini tidak sama berlaku pada jabatan agama Islam, atau badan-badan Islam. Pihak lembaga zakat sebagai contoh, mempunyai kewangan yang cukup lumayan. Tetapi, birokrasi yang dicipta menyebabkan muslim sendiri menjadi benci dengan badan agama Islam itu. Jika ini berlaku, tidak hairan muslim sendiri semakin longgar keyakinan mereka dengan islam.

Jika kebajikan kepada muslim pun sudah mencapai berbagai birokrasi, maka teramat jauh kebajikan yang badan Islam itu hendak lakukan terhadap non muslim. makanya, tindakan badan agama itu sendiri tidak mendekatkan mereka kepada Islam, malahan menjauhkan lagi mereka dari mendekatkan diri dengan islam.

Mungkin ada pihak akan berkata, bahawa soal kebajikan bukan perkara kepercayaan. Benar dakwaan itu, tetapi kebajikan merupakan mekanisma terbaik untuk mendekatkan diri manusia dengan islam. Dengan itu, mereka menilai seterusnya mencapai kepercayaan. Ini dibuktikan dengan tindakan Nabi SAW hendak menguasai kerajaan Madinah dan Makkah dahulu. Dalam sejarah madinah, kandungan kebajikan menerusi ayat 151 dan 152 dari surah Al-An’am merupakan mekanisma awal penerimaan rakyat madinah terhadap Islam, seterusnya mereka menjadi mukmin yang hebat. Serupajuga kejayaan Nabi SAW masuk ke Makkah dalam sejarah Fath Makkah yang berlaku pada tahun ke 8 hijriah. Pada tahun ke 7 Hijriaah, Nabi SAW berjaya menyuruh para sahabat membawa harta benda yang banyak dalam Umrah Qadha, dan memberikan bantuan kepada rakyat Makkah yang miskin dan berhutang disamping mereka melakukan ibadat di Makkah. Kesannya, pada tahun ke 8 hijriah, Islam menguasai Makkah.

Soal pendekatan Ilmu, juga merupakan perkara yang paling penting perlu dirungkai. Kita dapati, Jabatan Agama Islam di Malaysia (walau tidak semua), penceramah-penceramah agama juga ditangkap di kala maksiat di luar masjid tidak dihiraukan mereka. Kuliah agama di masjid dan surau dengan sengaja dihentikan dalam beberapa tempat. Jika ini keadaannnya, dimanakah logiknya mereka mempertahankan islam?

Kalau ini yang berlaku, tidak hairan murtad boleh berlaku.