Khamis, 9 Ogos 2012

HALLAJ BERMADAH


Aku dalam kekasih,
Jiwaku bersama kekasih.

Ooooo, kekasih.

Langit tidak bertepi,
Itulah cinta kekasih.

Walau luas, lautan bertebing,
Itulah cinta hamba kekasih.

Ooooo kekasih.

Demi kekasih, aku mati
Demi kekasih, aku seri
Demi kekasih, jiwaku tenang,
Demi kekasih, aku menang.

HARAM UNDI DAP? DAP BUAT KEADILAN PULA?

[1]
 
dorang kata, haram undi DAP sbb DAP tak nak buat negara Islam?

makanya;

1- haram undi MCA.
2- haram Undi UMNO.
3- haram MIC.

tp, Islam kata;

1- keadilan wajib ditegakkan.
2- kezaliman wajib dihapuskan.
3- nabi puji keadilan raja habshah.
4- Quran puji amanah abdullah bin salam ketika dia belum memeluk Islam.
5- Ibn Taimiah kata, Allah tolong negara adil, walaupun negara itu kafir sekalipun. tak tolong negara zalim, walaupun negara itu mukmin sekalipun.
6- Quran kata, "kami tidak akan melakukan kebinasaan pada sesebuah negeri secara zalim dalam keadaan rakyatnya melakukan pembaik pulih sesama mereka". qaradhawi kata, ayat ini merujuk kepada negara bukan Islam.
7- syarat perlksanaan hudud mesti ada hak kebebasan dan kenyangkan perut rakyat dulu. ini dibuktikan Umar tidak potong tangan pencuri tahun kelaparan.

setakat ni, DAP buat;

1- bagi bantuan pelajar tahfiz al-Quran lebih banyak dari UMNO bagi.
2- mereka lebih akauntabiliti berbanding PAS dan PKR, maka jauh sekali berbanding UMNO/BN.
3- mereka sesama usaha hapuskan ISA yang zalim.
4 dll.

jadinya, apa kesimpulan anda?
[2]
apa beda adil dalam kerangka Islam dengan kerangka akal?
1- Quran puji amanah Abdullah bin salam, walhal ketika itu dia belum memeluk Islam.
2- Nabi SAW puji keadilan Raja Habsyah sedangkan ketika itu dia tidak memeluk Islam.

persoalannya;

1- apakah keadilan dalam Islam bercanggah dengan akal?
2- Quran kata, Islam ini agama fitrah, sedangkan fitrah itu selaras dgn akal yg sihat. adapun akal yan
g tidak sihat, itu memang tertolak.
3- prinsip Quran, ada nas Qatie dan zanni. dalam perkata Qatie, memang kita akur.. dlm dalam perkara zanni, akal diberi peluang untuk menilai, menafsir dan membuat keputusan. dalam kerangka politik, ia bersifat Zanni, bukan Qatie.

jadi, apa sebenarnya problem adil dalam kerangka akal dan islam? teori sapa yang membedakan dua perkara ini?