Hukum nas muqayyad adalah diamalkan hukum
muqayyad itu selama tiada nas yang menafikan qayidnya.
Contohnya adalah
firman Allah bermaksud;
Dan tidak layak
bagi seorang mukmin membunuh seorang mukmin (yang lain), kecuali karena
tersalah (tidak sengaja), dan barangsiapa membunuh seorang mukmin karena
tersalah (hendaklah) ia memerdekakan seorang hamba sahaya yang beriman (surah
al-Nisa’, ayat 92)
Dalam ayat ini, Allah nyatakan hukum kifarat
bunuh dengan tersalah adalah merdekakan hamba yang beriman. Dalam ayat ini,
Allah kaitankan 'hamba' dengan 'beriman'. Dengan maksud, jika hamba itu tidak
beriman, maka kifarat tersebut tidak sah.
Ataupun contoh lain, iaitu firman Allah;
barangsiapa yang tidak mendapati (hamba untuk
dimerdekakan), maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut'. (surah
al-mujadalah, ayat 4).
Dalam ayat ini, Allah nyatakan kifarat orang
yang zihar isterinya adalah wajib dia merdekakan hamba. Jika tidak mampu, maka
hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut.
Dalam ayat ini, Allah SWT kaitkan dengan puasa
dua bulan dan berturut-turut Dengan maksud, jika dia tidak berpuasa dua bulan
berturut-turut, maka puasanya itu tidak dapat membayar kifaratnya.
Ulama usul fiqh dari semua mazhab empat
berpendapat bahawa hukum beramal dengan nas yang muqayyad itu adalah wajib
selama tiada dalil yang mengilgha', atau menghilangkan kaitannya itu. (lihat
taudih, jilid 1, hlmn 275, dan kitab Irsyad al-fuhul, hlmn 144).
Namun begitu, dalam beberapa keadaan, ada
situasi yang mana qayid boleh hilang. Antara contohnya adalah contoh firman
Allah;
'sekiranya kamu sakit atau dalam musafir atau
salah seorang kamu kedatangan qadha hajat atau kamu sentuh perempuan, lalu kamu
tidak dapati air, maka hendaklah kamu tayammum dengan debu yang bersih' (surah
al-maidah, ayat 6).
Dalam firman Allah SWT ini, dinyatakan bahawa
dengan ketiadaan air, maka dibenarkan tayammum. Bermakna, keizinan bertayamum
itu dimuqayyadkan dengan ketiadaan air. Lalu, jika wujud air, bagaimana pula
status hukum tersebut, apakah wudu'nya dikira sebagai sah, ataupun dikira
sebagai batal?
Dalam hal ini, ulama berbeda pendapat kepada
dua pendapat;
1- hanafiyyah - mereka menyatakan bahawa hukum
multak itu kekal, juga hukum muqayyad turut kekal.
2- jumhur (malikiyyah, hanabilah dan
syafieiyyah) - hukum muqayyad diilgha'kan atau diabaikan, lalu kembali kepada
hukum mutlak. [al taqrir wa al tahbir, jld 1, hlmn 296 - 297, al-tawdih ma'a
al-talwih, jld 1, hlmn 275)
Jadi, dalam kes tayammum tadi, mengikut manhaj
hanafiyyah, di kala wujud air, maka wudu' kekal sah dan tidak batal. Sedangkan
mengikut manhaj selain hanafiyyah, tayammum boleh jadi batal dengan sebab
kewujudan air. (mabahis usuliyyah fi taqsimat al alfaz, hlmn 27).
ISU ISBAL.
Seperti kita maklum bahawa nas-nas yang
menceritakan tentang isbal terlalu banyak. Ada sebilangan ulama melihat
larangan nas tentang isbal bersifat mutlak, sedangkan setengah pendapat yang
lain menyatakan larangan itu mempunyai muqayyadnya, iaitu apabila ada khuyala'.
Dengan maksud, apabila digabungkan semua nas-nas yang melibatkan isbal, hukum
isbal itu terlarang jika wujud khuyala. Adapun jika tidak wujud khuyala, maka
hukumnya adalah harus.
Secara dasarnya, berdasarkan kepada manhaj usul
fiqh yang dikemukakan, bahawa menurut hanafiyyah, hukum bagi isbal tetap
terlarang, sama ada berfaktorkan khuyala atau tidak, sedangkan mengikut manhaj
selain hanafiyyah, larangan itu dikaitkan dengan khuyala. Adapun jika tiada
khuyala, maka kembali kepada hukum asalnya, iaitu harus.
FATWA ULAMA
Ulama berfatwa, terpengaruh dengan beberapa factor.
Menurut al-Izz bin Abd al-salam dalam kitab Qawaid al-Ahkam fi masalih al-Anam,
dan muridnya iaitu al-Imam al-Qarafi dalam kitab al-Furuq, sesuatu fatwa itu
tertakluk kepada tiga perkara, masa, tempat dan ahwal (kondusif).
Sepertimana dalam tarikh tasyrik ada menyatakan
bahawa fatwa dalam mazhab syafie tidak sama dengan fatwa dalam mazhab hanafi
dalam isu teroka tanah. Dalam mazhab hanafi, mensyaratkan dapat keizinan kerajaan
kerana untuk menjadi orang yang layak, sedangkan dalam mazhab syafie, tanpa
mendapat keizinan dari kerajaan pun sudah melayakkan pemilikan tanah. Ini berfaktorkan
tempat yang syafie memberikan fatwa, iaitu di mesir yang ketika itu adalah
padang pasir, sedangkan mazhab hanafi berfaktorkan Baghdad yang merupakan Bandar
maju.
Dengan maksud, fatwa itu hendaklah dilihat dari
sudut dimanakah ulama itu berada, di masa bila mereka berada, juga dalam
kondusif yang bagaimana mereka berada.
Ekoran itu, bila dibaca dalam kitab-kitab fiqh,
kita akan dapat banyak fatwa-fatwa ulama dalam sesuatu mazhab menyanggahi fatwa
imam mazhab mereka sendiri, ekoran tiga perkara tersebut. Antara contohnya
seperti fatwa imam Abu Yusuf dan Imam Muhammad (sahibain) yang menyalahi fatwa
imam Abi hanifah dalam isu qadha dengan
mengambil saksi orang yang tidak diketahui keadaannya. Menurut Imam Abi
Hanifah, harus qadha’ dengan merujuk kepada saksi yang tidak diketahui
keadannnya, sedangkan menurut Sahibain, iaitu Abu Yusuf dan Muhammad
al-Syaibani, mereka tidak membenarkannya ekoran tersebarkan pembohongan pada
zamannya (Usul al-Tasyrik al-Islami, hlmn 84).
Keadaan yang sama juga dalam isu isbal. Jika dilihat
pada manhaj mazhab selain hanafi, hokum mutlaq dan muqayyad itu hendaklah
dilihat terlebih dahulu. Jika wujud hokum muqayyad, maka hokum itu tertakluk
kepada muqayyad, iaitu haram kerana berkaitan dengan sombong. Namun, apabila hilang
muqayyad, iaitu sombong, maka kembali kepada kepada hokum asal, iaitu harus
melabuhkan pakaian.
Pun begitu, ada ulama yang menekankan
kepentingan, malahan mewajibkan pula tidak melabuhkan pakaian. Ia tidak hairan,
kerana melihat kepada uruf dalam masyarakat tersebut yang terbiasa dengan suasana
orang-orang sombong melabuhkan pakaian. Ekoran itu, Qardawi ada menyatakan, “urusan
pakaian itu tunduk kepada uruf dari sudut cara dan bentuknya. Ia berbeda
kadangkala di satu ketika dengan ketika lain; sejuk, panas, kaya, miskin,
mampu, tak mampu, dll” (Kaifa Nata’amal Ma’a al-Sunnah, hlmn 127)
Dengan maksud, dalam masyarakat yang terbiasa
dengan budaya orang sombong itu dengan pakaian labuh, maka mereka menfatwakan
keharaman berdasrkan kebiasaan dalam masyarakat tersebut. Sepertimana fatwa
Imam Abu Yusuf dan Muhammad al-Syaibani menfatwakan wajib diketahui keadaan
saksi dalam Qadha’ ekoran uruf masyarakat pada ketika itu sudah terbiasa dengan
bohong.
Wallahu ‘Alam.