Khamis, 4 November 2010

PAS KALAH DI GALAS : JANGKAAN YANG TEPAT

komen kawan-kawan menerusi SMS tentang galas.

pertama:

"Padan muka PAS sbb Kalah. Dah la bodoh, sombong pulak tu".

kedua:

"Alhamdulillah PAS kalah di galas. PAS kelantan kena muhasabah balik".

ketiga:

"Ust ABC dan Halim rahman kena letak jawatan. Dorang beban untuk PAS"

keempat:

menerusi telefon, seorang kawan berkata, "benar perkataan nabi SAW, 'apabila amanah tidak diberikan kepada orang yang berkelayakan, maka tunggulah saat kebinasaan"

kelima:

yang paling cool, SMS dari Dato' Mahfuz Omar dan Salahudin Ayub. Mereka hanya menjawab, "Allahu Akbar", apabila diberitahu PAS kalah di galas.

sekian

Wallahu 'Alam

Rabu, 3 November 2010

ASRI MINTA ANWAR UNDUR : SINDIR ATAU IKHLAS?

[1]

Pada persepsi aku terhadap dua tokoh; Anwar Ibrahim dan Dr Asri, mereka mempunyai banyak kesamaan dan sedikit perbedaan. Antara kesamaan yang aku rasa amat ketara adalah, kedua-dua tokoh ini sentiasa hidup di mata rakyat malaysia. Semuanya berpunca, kedua-dua mereka suka membuat kontroversi.

Anwar Ibrahim adalah tokoh yang mempunyai kebolehan politik yang unik semenjak dari dibangku Universiti, begitujuga Dr Asri yang sejak dibangku Universiti juga telah mencipta nama dalam negara. Di era 70an, sudah kedengaran fenomena Anwar, di era awal tahun 2000 kedengaran fenomena Asri di universiti.

Mengapa mereka dianggap sebagai fenomena? Kerana, mereka sentiasa membuat kontoversi. Anwar dalam wajah politiknya, Asri dalam wajah ‘salafi’nya.

[2]

Tidak semena-mena, Dr Asri telah mencipta satu kontroversi dengan mengeluarkan kenyataan agar Anwar Ibrahim berundur dari dunia politik. Kenyataan ini pelik, tetapi mengandungi seribu satu motif yang sukar dibaca. Tetapi yang pastinya, kenyataan ini sensasi dan mengandungi kontroversi yang amat menarik jika diwacana dan dibincangkan di medan media.

Walau bagaimanapun, setelah membaca kenyataan Dr Asri itu, aku mengklasifikasikan motif kenyataan itu pada dua sudut; [1] positif, dan [2] negatif

[3]

POSITIF

Dari sudut positif, aku menilainya seperti berikut;

Pertama:

Ia sememangnya ikhlas datang dari hati nurani dan hati kecil Dr Asri yang mahu melihat budaya politik sihat di malaysia; mahu melihat budaya politik intelek yang mampu mengembangkan budaya berfikir sihat dalam berpolitik.

Namun, timbul persoalan. Mengapa ditujukan kepada Anwar Ibrahim, walhal budaya politik sihat ini mampu dibawa oleh Anwar Ibrahim kerana jika diperhatikan dari sudut pembudayaan kajian dan berfikir rasional, anwar Ibrahim agak kehadapan berbanding tokoh-tokoh politik lain.

Kedua:

Dr Asri mungkin mahu menyindir sebilangan rakyat Malaysia [khususnya sebilangan orang PKR] yang terlalu mengangungkan Anwar Ibrahim sehingga ada yang menganggap bahawa beliau adalah segala-galanya.

Dalam pemilihan PKR kali ini pun, kita dapat lihat ada sebilangan menggunakan alasan Anwar Ibrahim mencadangkan mereka bertanding sebagai senjata untuk mendapat sokongan dan dokongan. Ini merupakan gambaran bahawa ada tanggapan bahawa Anwar Ibrahim adalah segala-galanya. Tetapi mujur keadaan itu tidak menguasai seluruh ahli parti PKR. Ini kerana, ada sebilangan mereka yang mampu menolak sebarang calon bagi jawatan-jawatan tertentu yang didakwa dicalonkan oleh Anwar Ibrahim.

Ini adalah gambaran sihat bagi sebilangan ahli parti PKR; yang tidak mempunyai fikrah ‘wala’ membuta tuli’ kepada tokoh-tokoh tertentu, sebaliknya mampu menggunakan akal yang rasional dalam melihat cita-cita kekuataan PKR; parti yang mereka dokong untuk masa mendatang.

Ketiga:

Mungkin juga, kenyataan Dr Asri ini adalah sindiran kepada PAS yang dilihat mempunyai ramai ahli, tetapi tidak mempunyai kelicikkan politik untuk menjadi ‘leader’ bagi Pakatan Rakyat.

Tidak dinafikan, PAS adalah sebuah parti islam yang mempunyai bilangan ahli yang teramai berbanding dua parti dalam Pakatan Rakyat, tetapi memandangkan ketidak-kemampuan pemimpin utama PAS mencari ‘siqah’ rakyat, menyebabkan parti itu dilihat agak terkebelakang berbanding PKR dan DAP.

Siqah tersebut, bukan siqah berbentuk paksaan, tetapi siqah yang secara automatik diberikan oleh rakyat dengan mempamerkan bacaan politik yang jauh seperti yang telah dilakukan oleh Allahyarham Ustaz Fadzil Noor dahulu, mempunyai kelicikan dalam menerajui Malaysia [bukan sekadar parti sahaja], tidak perkauman dan tidak membawa agenda Islam dengan dipamerkan gaya agak talibanasia, tidak membawa agenda islam yang gaya bawaan itu dilihat rakyat boleh terjadi apa yang diistilahkan sebagai ‘religios rifts’ dan sebagainya.

Keempat:

Mungkin juga kenyataan Dr Asri itu memberi satu isyarat bahawa Asri berkeyakinan bahawa Anwar Ibrahim akan ke penjara. Seterusnya, memerlukan seorang pengganti yang merupakan seorang tokoh yang mempunyai pemikiran atau ‘thought leader’ yang mampu mendepani isu Malaysia melebihi kemampuan Anwar Ibrahim.

[4]

NEGATIF

Dari sudut negatif pula, aku beranggapan bahawa kandungan kenyataan Dr Asri itu terkandung maksud seperti berikut;

Pertama:

Mungkin Dr Asri mahu memberi sedikit kredit kepada UMNO yang dilihat sering dikritik beliau kebelakangan ini. Apabila kenyataan sebegini keluar dari mulut Dr Asri, ia sedikit sebanyak dapat merapatkan balik jurang antara Dr Asri dengan pemimpin-pemimpin UMNO yang dahulunya adalah kawan baiknya.

Namun, mungkin andaian ini kurang tepat, kerana Dr Asri bukanlah sejenis manusia yang sanggup sujud di kaki sesiapa pun.

Kedua:

Sebelum ini, Dr Asri pernah mendakwa bahawa Anwar Ibrahim adalah antara tokoh politik yang sering beliau berhubung menerusi telefon. Justeru, tidak mustahil kenyataan Dr Asri ini adalah hasil mainan kontroversi antara dua tokoh yang suka membuat kontroversi.

Namun, andaian ini mungkin tidak tepat kerana Dr Asri bukanlah manusia yang boleh jadi balaci terhadap mana-mana tokoh politik. Dan Anwar Ibrahim pula tidak terlalu bodoh untuk bermain politik dengan cara ini.

[5]

PENUTUP

Kehadiran tokoh politik bernama Anwar Ibrahim adalah satu perkara yang tidak boleh dinafikan begitu sahaja. Tanpa beliau dalam politik pembangkang, selangor, perak dan Pulai Pinang tidak pernah jatuh ke tangan pembangkang. Tetapi, kehadiran beliau, melahirkan satu sejarah yang amat mengejutkan, apabila sejarah 8 mac 2008 berlaku.

Bukan bermakna, Anwar sahaja yang melakukan sejarah yang sukar difikirkan ini, tetapi adalah salah jika dinafikan faktor beliau bahawa sejarah ini terjadi. Lantaran itu, faktor pendedahan keburukan pemerintah dan mainan dan serangan politik yang dilakukan oleh Anwar adalah merupakan antara faktor terkuat terjadinya sejarah kejatuhan beberapa kerajaan Negeri BN di Malaysia.

Aku tidak fikir, apabila Anwar Ibrahim diam, maka sebenarnya ia sedang duduk diam. Sebaliknya, aku lebih meletakkan keyakinan bahawa diamnya itu adalah diam ubi yang berisi, tidak seperti bisingnya seekor ibu ayam yang hanya dapat sebiji telur sahaja.

Mungkin Anwar Ibrahim sedang merancang sesuatu untuk membuat beberapa serangan terhadap UMNO/BN selepas dari ini. Makanya, tidak hairan UMNO/BN terlalu bersungguh sangat untuk memenjarakan Anwar Ibrahim.

Sekian

Wallahu ‘Alam

baca sama:
Perdana Menteri langgan pelacur Kelas atasan


Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
4 November 2010 * 3:18 pagi.

PARTI HARBI MELAYU [UMNO] NEGATIFKAN ZAKAT KEPADA MUALLAF





Firman Allah;

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

Maksudnya;
“Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”

[at-taubah : 60]

Ayat ini dengan jelas mengatakan muallaf boleh menerima Islam. dalam kitab Tafsir Al-Qurtubi [5/465] dinyatakan jenis-jenis orang muallaf seperti berikut;

Pertama :

Orang bukan islam yang diberikan zakat dengan tujuan untuk mengkuatkan hati mereka dengan islam. mereka ini tidak diislamkan dengan kekasaran dan peperangan, tetapi diislamkan mereka dengan pemberian dan berbuat baik.

Kedua :

Mereka adalah orang yang telah memeluk islam, tetapi diberikan zakat dengan tujuan untuk mengukuhkan lagi keyakinan mereka terhadap islam.

Ketiga:

Mereka adalah pembesar-pembesar musyrikin yang mempunyai pengikut. Diberikan zakat kepada mereka, supaya pengikut-pengikut mereka terpaut hati dengan Islam.

[2]

Maqasid kewajipan zakat adalah melakukan hubungan baik antara orang kaya dan miskin, makanya zakat diberikan kepada fakir dan miskin. Memudahkan urusan orang yang berada dalam kesusahan, makanya zakat diberikan kepada pengurus-pengurus zakat, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan.

Ia juga dapat mendekatkan non Muslim kepada islam, ataupun mengukuhkan kekuatan hati non Muslim yang baru sahaja memeluk islam, makanya diberikan zakat kepada muallaf.

Di Malaysia, pemberian zakat ini tidak dilakukan secara serius. Malahan, Dr Asri pernah menyebut dalam media bahawa wujud penyelewengan terhadap wang zakat sehingga Dr Asri menggelarkan mereka sebagia hantu. Segala kesalahan terhadap penyelewengan harta zakat ini, tidak dipandangan serius oleh UMNO, tetapi dipandang negatif jika diberikan kepada orang yang baru Islam dengan mempersepsikannya sebagai rasuah.

Memang dasar UMNO ni parti jahiliyyah; harbi melayu. Ekoran itu, tidak hairan kerajaan pimpinan mereka sanggup bunuh sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengan mereka. Ini terbukti dengan pembunuhan beramai-ramai terhadap umat Islam di Memali. Jika terhadap muslim di memali pun, mereka sanggup bunuh, apa pula jaminan bangsa selain melayu ini selamat?

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
3 November 2010 * 6:22 petang

Isnin, 1 November 2010

FIRASAT PEMIMPIN [2]

[1]

Merujuk kepada kisah nabi Sulaiman lepas, didapati firasat yang mendalam itu wujud pada diri pemimpin itu sendiri. Namun begitu, ada sebilangan pemimpin itu tidak mempunyai kecerdikan yang terlalu mendalam. Ataupun, mereka mempunyai kecerdikan, tetapi kecerdikannya itu perlu disempurnakan dengan ‘pembantu-pembantu’ yang cerdik juga.

Ini disandarkan kepada kejayaan Umar bin Al-Khattab dalam pemerintahan beliau. Tidak dinafikan bahawa Umar bin Al-Khattab adalah salah seorang khalifah yang mempunyai firasat yang cukup mendalam. Ini dibuktikan dengan banyak fatwa-fatwa beliau ternyata berani, malahan merentasi zaman.

Namun, dalam beberapa keadaan dan ketika, Umar bin Al-Khattab mempunyai kelemahan firasat yang memerlukan kepada bantuan dari ‘pembantu-pembantu’.

Diceritakan dalam satu atsar, bahawa seorang perempuan muda telah datang berjumpa dengan Umar yang ketika itu, Kaab bin Sur sedang duduk bersama dengannya.

Perempuan itu berkata, “Wahai Amirul Mu’minin, aku tidak melihat seorang pun lelaki yang lebih baik daripada suamiku. Demi Allah, malamnya sentiasa qiyamullail, dan siangnya sentiasa berpuas”.

Mendengar perkataan perempuan itu, Umar memuji suaminya itu. Perempuan itu merasa malu dan terus pulang dengan wajah yang hampa.

Melihat keadaan itu, Kaab berkata kepada Umar, ”Wahai Amirul Mu’minin, apakah tuan tidak mengira masalah perempuan itu terhadap suaminya?

Umar berkata, “apa sebenarnya? Lalu berkata (kaab), sesungguhnya perempuan itu datang untuk membuat laporan kepada kamu. Apabila suaminya sentiasa dengan ibadat, bilakah masanya suaminya meluangkan masa untuknya (dengan jimak)?”

Mendengar kata-kata kaab, Umar menyuruh suami perempuan itu dipanggil. Ketika suami itu berada di hadapan Umar, Kaab diminta agar menjatuhkan hukuman terhadap suami tersebut.

Kaab terus berkata, ”Sesungguhnya aku melihat, seakan-akan lelaki ini mempunyai tiga orang isteri. Dan isterinya (yang datang) itu adalah isteri yang keempat. Maka aku hukumkan kepadanya, tiga hari dan tiga malam merupakan hari dia beribadat (puasa dan qiyamullail), dan bagi isterinya adalah hari yang keempat pada siang dan malamnya”

Umar bertanya, bagaimana kamu berhukum ini? Kaab menjawab, aku berdalilkan firman Allah SWT;

”maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat”

(Surah An-nisa’ : 3)

Mendengar ini, Umar terus berkata; ”Demi Allah, pandangan kamu dalam perkara pertama adalah bersangatan aku kagum berbanding satu lagi. Pergilah kamu menjadi qadi kepada penduduk Basrah”

[Al-Mughni : 16/53 – 54]

[2]

Penentuan firasat bagi seseorang pemimpin adalah perkara yang dikhilafi oleh ulama atas kewajipannya. Ada ulama yang mewajibkan, dan ada juga ulama yang tidak mewajibkannya; dalam ertikata ia sebagai penambah kesempurnaan bagi seseorang pemimpin sahaja.

Namun perlu diingat, sesuatu fatwa yang dikeluarkan oleh ulama, ia tertakluk dengan ‘tarikh tasyri’’. Dengan maksud, fatwa tersebut terkesan kepada masa dan tempat dengan ulama yang berijtihad.

Lantaran, dalam konteks Malaysia [khususnya PAS], seseorang pemimpin yang berfirasat tidak boleh dikatakan sebagai perkara kesempurnaan sahaja, malahan ia sudah sampai kepada satu perkara yang wajib. Ini kerana, keberadaan PAS kini bukan sekadar berhadapan dengan musuh bernama UMNO/BN, tetapi PAS sedang ‘berlumba-lumba melakukan kebaikan’ dengan dua parti yang bersama, iaitu PKR dan DAP.

Seseorang pemimpin yang mengepalai sesuatu parti seterusnya mahu mengepalai usaha menguasai Putrajaya, ia tidak cukup sekadar seorang pemimpin yang bersih dan dilihat bersih, tetapi kebijaksanaan dalam politik adalah satu perkara yang wajib. Tanpanya, kepercayaan rakyat untuk menyerahkan kekuasaan politik tidak akan tercapai.

[3]

Konkulasi dari tulisan ini, dinyatakan perkara-perkara penting adalah seperti berikut;

Pertama :

Seseorang pemimpin parti itu hendaklah dilihat pemimpin Malaysia. Ia tidak cukup sekadar dilihat pemimpin sesebuah parti sahaja.

Kedua:

Seseorang pemimpin itu hendaklah mempunyai bacaan politik yang hebat; dengan ertikata menjangkaui zaman dan tempat. Ia tidak boleh berfikir sekadar mempunyai hubungan sesame Negara-negara Islam sahaja, malahan hendaklah mempunyai hubungan yang baik dengan Negara-negara barat.

Ketiga:

Pemimpin itu sememangnya direspek oleh rakyat Malaysia secara majority. Ia tidak boleh menjadi seorang pemimpin yang dipaksa supaya direspek [dipaksa wala’], tetapi sememangnya pemimpin itu secara sukarela rakyat untuk memberikan respek kepada mereka.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
2 November 2010 * 5:32 pagi

IKLAN PROGRAM NISA' SHAH ALAM



[Klik gambar untuk besarkan]

Ahad, 31 Oktober 2010

FIRASAT PEMIMPIN [1]

[1]

Seseorang pemimpin yang memimpin sesuatu organisasi [lebih besar, kerajaan], sudah pasti memerlukan kepada syarat-syarat yang selayaknya. Tidak memenuhi syarat kelayakan, melahirkan kehancuran pada sesuatu organisasi.

Sebuah syarikat perniagaan yang mahu maju, sudah pasti perlantikan sesuatu jawatan itu tertakluk kepada kelayakkan; dalam erti kata, seseorang itu mempunyai kemampuan dalam menjayakan misi sesebuah syarikat dalam menyesuaikan dengan tujuan penubuhan sesuatu syarikat.

Organisasi berbentuk ‘korporat’ pun memerlukan kepada syarat-syarat kelayakkan, inikan pula organisasi dalam menjayakan perlaksanaan islam. terlebih utama, jika seseorang pemimpin itu bukan sekadar mahu menjadi seorang ketua parti, tetapi lebih dari itu; menjadi ketua kepada sebuah kerajaan.

Dalam islam, seseorang ketua itu memerlukan syarat-syarat yang wajib ditunaikan. Antaranya adalah, seorang pemimpin utama itu hendaklah seorang yang beragama Islam, baligh, berakal, merdeka, lelaki, berilmu dan ‘adalah [tidak melakukan dosa besar dan kecil].

Syarat-syarat yang disebutkan di atas adalah syarat-syarat yang disepakati oleh ulama. Di sana wujud beberapa syarat-syarat yang dikhilafi oleh ulama, seperti firasat.

Mengikut sebahagian ulama, firasat bagi seseorang pemimpin adalah satu perkara yang wajib. Pendapat ulama yang lain pula menyatakan ia tidak wajib. Walaupun ulama berbeda pendapat dalam mewajibkan seseorang pemimpin itu hendaklah seorang yang mempunyai firasat atau tidak, yang pastinya, kewajipan ini tertakluk kepada waqie tempat dan masa, agar imej islam berjaya dilihat sebagai baik.

[2]

firasat yang dimaksudkan, bukanlah pemahaman firasat seperti yang difahami dalam budaya melayu. Maksud firasat yang mahu diungkapkan adalah kebijaksanaan dalam berpolitik; seperti mempunyai pandangan jauh, berjaya mengemukakan harapan rakyat lebih dari kemahuan mereka, berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat secara majoriti dan sebagainya. [marketing politik : 284]

Nabi Sulaiman AS adalah seorang yang tidak sekadar dikenali sebagai berjawatan Nabi lantikan Allah SWT, malahan baginda juga dikenali seorang pemimpin di dunia; meliputi manusia, jin dan binatang. Kepimpinan baginda ternyata membuktikan keperluan seseorang pemimpin itu perlu mempunyai firasat [kebijakan siyasah] yang cukup mengkagumkan.

Dalam Sahih muslim, ada diceritakan tentang dua orang ibu telah berjumpa dengan nabi Daud [bapa Nabi Sulaiman] untuk menyelesaikan kes perebutan seorang bayi. Nabi Daud membuat keputusan bahawa bayi itu hendaklah diberikan kepada ibu yang tua. Keputusan itu, membuatkan ibu yang muda tidak berpuas hati, lalu dimaklumkan kepada Nabi Sulaiman. Ketika kedua-dua ibu itu berada di hadapan Nabi Sulaiman, baginda berkata, “bawakan kepadaku sebilah pisau untuk aku belah dua terhadap bayi ini [untuk diberikan seorang sebelah]”

Mendengar arahan Nabi Sulaiman AS itu, menyebabkan ibu yang muda berkata, “Mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepadamu. Anak ini adalah kepunyaan kamu [ibu yang tua]”

Melihat belas kasihan yang wujud dalam diri ibu yang muda, disamping tidak kelihatan belas yang sama pada ibu yang tua, menyebabkan Nabi Sulaiman AS faham bahawa bayi yang direbuti itu adalah milik ibu yang muda. [Muslim]

Dari kisah ini, dapat dilihat kefirasatan yang wujud pada diri Nabi Sulaiman merupakan bukti kukuh betapa firasat merupakan satu perkara yang penting bagi seseorang pemimpin.

Bersambung……

- Sri Indah [b] Sg Buloh
1 November 2010 * 7:05 pagi