KHAS PERTAMA
1- setiap amalan yang mendatangkan manfaat - walau kesannya lambat - maka ia dikira juga sebagai amalan soleh. Contohnya seperti org yg berniaga, yg untungnya tidak dapat masa itu, walau terpaksa letak modal diperingkat awalnya.- 59.
2- setiap amalan yang menghasilkan secara zan terhadap pengamal itu mendapat manfaat di waktu masa akan datang, maka ia layak diberi hukum maslahah - 59
3- tidak harus bagi pengkaji bahawa menghukumkan sesuatu perbuatan itu sebagai masalahah dengan semata2 merujuk kepada perkara zahir dan kesan2 duniyawi sahaja, malahan hendaklah merujuk kepada kesan2 Ukhrawi. Ia tidak terhasil kecuali dengan merujuk kepada nas-nas syariah - 61
MASA DAN MASLAHAH
A- IA KEMBALI KEPADA HAK TUHAN DAN HAK HAMBA SECARA BERSEKALI [QARD MUSYTARAK]
4- "tidak didapati hak hamba kecuali akan didapati padanya hak Allah" imam al-qurafi dlm kitab al furuq. - 62
5- asas bagi terhasilnya maslahah dunia adalah jalan untuk mencapai kebahagiaan di akhirat - 63
B- DIASINGKAN ANTARA HAK ALLAH DAN HAK HAMBA
6- sabda Nabi " hak Allah terhadap apa bahawa ia menyembah Allah tanpa melakukan syirik kepadanya sedikit pun. Hak hamba terhadap Allah, apabila mereka sembahnya dan tidak syirik kepadanya bahawa Dia tidak mengazabkan mereka" [muslim] - 64
7- ringkasnya, [1] hak Allah, disebut sebagai taabbudi seperti solat, taharah dll, dan [2] hak sesama manusia, seperti qisas, hudud, bayar hutang dll - 65
8- imam al qurafi berkata, "setiap bagi hamba yg boleh digugurkannya [boleh dimaafkan oleh sesama manusia], maka ia dimaksudkan sebagai hak hamba. Setiap yang tidak boleh digugurkan, maka ia adalah hak Allah" - 65
KHAS KEDUA
9- Antara rujukan penting dlm mengetahui kebenaran adalah fitrah. [lihat surah ar rum, ayat 30] - 68
10 - sabda Nabi SAW, "aku ciptakan hambaku dlm keadaan hanif [bersih] semuanya. Kemudian datang syaitan yang mengelincirkan mereka terhadap agama mereka. Diharamkan perkara yang dihalalkan dan syaitan suruh mereka syirik kepada-Ku" [muslim] - 68
13- sbb itu, maslahah dlm syariah perlu merujuk kepada dua, iaitu jisim dan ruh bersekali - 68 [p] krn gabungan antara dua perkara itu dinamakan sebagai fitrah.
14- lawan bagi fitrah adalah hawa nafsu. sbb tu, tidak boleh ikut nafsu. Krn ia boleh menyesatkan. lihat firman Allah dlm surah al mukminun ayat 71. Dan hadis, sabda Nabi "tidak beriman seseorang kamu hingga hawa/nafsunya mengikut apa yang aku datangkan" [dailami].
KHAS KETIGA
1- maslahah agama asas bagi maslahah yang lain. Jadi, semua wajib dikorbankan sekiranya bertembung dgn maslahah agama - 71
2- maslahah agama ini tidak akan bertembung dengan maslahah manusia, krn syariah islam itu sendiri dtg untuk memberi maslahah kepada hamba - 72
3- maslahah tertakluk dgn bendera agama. Dgnnya baru syarak dikira sah. - 73
4- memastikan sesuatu maslahah hendaklah dlm kerangka agama yang terhasil dari nas dan hukum yang sareh. Juga yang terhasil dari ijmak. Dgn maksud, tidak sah maslahah yang bercanggah dengan nas kitab, sunnah atau qias - 74.
5- ijmak yang terasas atas maslahah dunia tidak bersifat tetap. Ia harus berubah dengan berubahnya maslahah - 74
6- [p] ijmak ada dua, iaitu ijmak yg terhasil dari satu kefahaman dikalangan mujtahid dlm memahami sesuatu nas. Dan satu lg, ijmak, kesepakatan ulama dlm berijtihad pada perkara yang tiada nas.
7- tidak sah para profesional [khibrah], imbangan akal dan kajian bahawa semua itu menyendiri dalam memahami maslahah hamba tanpa melibatkan kpd nas. Ekoran itu, tidak harus pakar ekonomi menyendiri, sehinngga terpaksa tersandar terhadap keharaman riba. – 79
SYARIAH MERAIKAN BAGI MASLAHAH
1- dlm ilmu kalam, semua sepakat mengatakan bahawa perbuatan Allah tidak boleh diillatkan - 85
2- maqasid syariah adalah untuk memastikan kewujudan kebahagiaan [saadah] di dunia dan akhirat. disebabkan itu, syariah islam mesti mengandungi unsur memberi maslahah kepada manusia - 85
DALIL
3- tidak kami utuskan kamu kecuali untuk rahmat sekelian alam [107, anbiya]. Rahmat bermakna memberi kemaslahatan.
4- Allah suruh kamu melaksanakan keadilan dan ihsan [jasiah : 90].. Adil dgn maksud, imbangan antara dua dalam sesuatu perkara. Sudah pasti, maslahah lebih besar lebih diutamakan berbanding maslahah kecil.
5- al anfal : 23. Allah SWT menyatakan syariah itu memberi kehidupan yang sempurna. Ia tidak lain, untuk menusia mendpt maslahah.
6- byk lagi dalil2, seperti Allah mahukan manusia senang. [baqarah : 185].. Allah tidak suka org yg buat fasad [baqarah 204-205].
7- alat untuk memastikan manusia itu taklif adalah akal dan baligh. Jadi, akal dpt menilai sesuatu itu maslahah atau sebaliknya. - 92
8- meraikan syariah dgn melihat kepada uruf manusia dgn syarat bahawa tidak melahirkan mafsadah dan tidak menghapuskan maslahah. - 93
9- dalam meraikan syariah itu, juga perlu dilihat dari sudut wasilah yang boleh membawa kepada tercapainya maqasid. - 94
10- syarak melarang bai' ma'dum [jual benda yg tak ada depan mata] kerana ia boleh mendatangkan gharar terhadap kedua2 orang yg beraqad dalam jual beli – 95
1- maslahah terbahagi kepada dua, A- ukhwawi [berkait dgn aqidah dan ibadat], dan B- Duniawi [berkait dengan muamalat] - 96
2- riayah masalih tidak berlaku kecuali dalam perkara muamalat - 96.
3- pun begitu, diyakini bahawa semua kandungan syariah [ibadat, aqidah dan muamalat] mesti memberi maslahah kepada manusia untuk hidup mereka di dunia dan akhirat- 96
4- dijirus dengan hujan ibadat dalam berbagai-bagai titisan dan renjisan, menyebabkan aqidah dalam hati semakin subur dan berbuah. Makanya, semakin mati anai-anai nafsu dan hawa. Lalu jadilah akar iman semakin kukuh, ia melahirkan manusia yang sempurna dan menyempurnakan.
5- mualamat mengubat maslahah dunia secara langsung. Adapaun aqidah dan ibadat, ia mengubat maslahah dunia hamba tidak secara terus. Dgn maksud, muamalah ini secara terus dapat dilihat oleh manusia akan maslahah hamba. Sebaliknya pada aqidah dan ibadah - 98
6- kena ada beda maksud illat dalam ilmu kalam dan ilmu usul fiqh - 99
7- illah pada perbuatan Allah ada tiga aliran, iaitu [1] muktazilah - mereka kata, penentuan baik buruk itu tertakluk kpd akal. [2] maturidiyyah - baik dan buruk adalah penentuan akal, tetapi ia tidak boleh dipastikannya kecuali syarak mengakuinya. [3] asyairah - baik dan buruk tidak boleh berdasarkan akal secara menyendiri, kecuali ia perlu dikatakan diterima atau ditolak berdasarkan uruf manusia dan hukum syarak [nas mengakuinya] - 100
8- ekoran dari itu, muktazilah mengatakan, perbuataN Allah wajib berillat. Maturudiyyah kata, ia mesti berillah, tetapi tidak wajib. Asyairah pula kata, ia tidak berillat. - 100
9- boleh dikatakan semua ulama maqasid menyatakan bahawa manat bagi hukum Allah adalah mencapai maslahah - 102
10- illat sebagai tanda kpd hukum. [p] klu tidak ada tanda, ia tidak bermakna tiada hukum. Contohnya, rumah zaid ini dikenali melalui tanda pokok. Tiba2 pokok tak ada, maka bukan bermakna rumah itu bukan rumah zaid. - 103.
11- setiap nas yg ada illat, maka ia tidak boleh dianggap sebagai munasabah hukum. Contoh, perang. Dlm nas, Allah nyatakan illat perang, iaitu supaya tidak berlaku fitnah. Sekiranya di suatu tempat perang itu boleh melahirkan fitnah, maka perang ditempat tersebut tidak relevan. [p]
12- klu nas tidak disebut illat, sebaliknya disebut munasabah sahaja, maka illatnya boleh ditemui secara istinbat, atau perlu taat sahaja tanpa ketahui illatnya [p].
13- illat - mengikut as-syarbini - terbahagi kepada dua, iaitu illat aqliyyah dan illat syariiyyah. - 106
14- [p] illat syariyyah adalah illat yng termaktub dalam nas. Illat aqliyyah adalah illat yg difahami oleh mujtahid dgn kaedah istinbat.
15- menurut al-ghazali, illat adalah mu'sir, iaitu yg memberi kesan kepada pelampauan hukum yg ada nas kepada perkara yg tiada nas.
16- menurut al amidi, illat adalah ba'is, iaitu merangkumi hikmah2 yg patut bagi sesuatu hukum. Iaitu, ia merupakan tujuan syara terhadap sesuatu hukum. - 107