Sabtu, 1 Januari 2011

MENARIK DARI FB DR ASRI [MAZA]





Ini Gambar dari Facebook Dr Asri Zainal Abidin. Menariknya, Dr Asri mengatakan seperti berikut, "..gambaran salah tentang Islam bukan sahaja dibuat oleh musuh-musuh Islam tetapi disebabkan juga oleh umat Islam sendiri yang salah mempraktikkan Islam..kelompok yang menggunakan nama Islam secara salah lebih memburukkan Islam dari yang golongan kaki maksiat.." [Sila klik]

Secara peribadi, aku bersetuju dengan kenyataan ini.

Wallahu 'Alam

p/s : sebilangan Orang PAS yang tak suka kepada Dr Asri seperti Batuapi@suhaimi embong mesti tak suka Entry kali ini. Harap maaf, walau Aku bukan pengkagum Dr Asri, tapi kenyataan Dr Asri ini, aku amat minat.

sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani

- Sri Indah [b] sg buloh
2 Januari 2010 * 2:46 petang

GABUNG PAS – UMNO : KERUGIAN DAKWAH DAN POLITIK

Sekali lagi negara berkocak dengan isu kerajaan perpaduan. Sukar untuk menafikan berita yang tersebar bahawa wujud pertemuan sulit buat kali kedua, antara wakil dari PAS dan wakil dari UMNO. Kesukaran ini adalah kerana, di awal kecelaruan isu ini, ternyata wujud penafian di peringkat awal oleh pimpinan PAS, tetapi kemudiannya terbukti berita yang tersebar itu bahawa sememangnya benar wujud pertemuan sulit antara wakil PAS dan Wakil UMNO dalam usaha gabung antara dua parti besar itu. Malahan, pihak yang menafikan diperingkat awal itu mengakui kewujudan pertemuan sulit tersebut.

Walaubagaimana pun, jika dinilai balik. Gabungan antara dua parti besar, iaitu PAS dan UMNO ini, ia amat memberikan kerugian kepada dakwah islam, juga kerugian yang bakal tertimpa kepada PAS dari sudut politik.

Antara alasan-alasannya adalah seperti berikut;

KERUGIAN DARI SUDUT DAKWAH

Apabila PAS bergabung dengan UMNO, antara implikasi yang bakal tertimpa adalah seperti berikut;

Pertama :

PAS akan dilihat sebagai parti melayu yang sanggup bergabung dengan parti melayu yang lain, waima parti melayu itu terbukti adalah zalim. Malahan sebelum ini, pimpinan PAS sendiri mengakui bahawa UMNO adalah parti yang zalim.

Menggabungkan dengan parti Zalim, tidak ada lain, kecuali akan dilihat sebagai cenderung kepada kezaliman, walhal perkara itu diharamkan oleh Allah SWT.

Firman Allah;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

Maksudnya;
“Jangan kamu cenderung kepada mereka yang zalim, maka kamu disambar oleh neraka”

[Hud : 113]

Tindakan melayu membantu melayu yang zalim, adalah boleh disifatkan sebagai assobiyyah yang tidak diakui umat oleh Rasulullah SAW.

Sabda Nabi SAW;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya;
“Bukan dari kalangan kami mereka yang menyeru kepada Assobiyyah. Bukan dari kalangan kami mereka yang berperang atas dasar assobiyyah. Bukan dari kalangan kami mereka yang mati atas dasar Assobiyyah”.

[Abu daud : 4456]

Dalam menafsirkan makna Assobiyyah, kitab ‘Aun Ma’bud menafsirkan;

مَنْ يَدْعُو النَّاس إِلَى الِاجْتِمَاع عَلَى عَصَبِيَّة وَهِيَ مُعَاوَنَة الظَّالِم

Maksudnya;
“Mereka yang menyeru manusia kepada himpunan Assobiyyah adalah, membantu terhadap orang zalim”

[Aun Al-Ma’bud : 11/161]

Kedua :

Ia akan melahirkan persepsi yang buruk terhadap Islam yang diperjuangkan oleh PAS di mata-mata dan hati orang bukan islam. Menjaga persepsi ini adalah amat ditekankan oleh nabi SAW.

Pernah suatu hari, Umar bin Al-Khattab pernah meminta izin dari Rasulullah SAW untuk memancung kepada Abdullah bin Ubai bin Salul, ketua munafiqin Madinah. Tetapi permintaan Umar itu tidak diizinkan oleh nabi SAW dengan sabda baginda;

لَا يَتَحَدَّثُ النَّاسُ أَنَّهُ كَانَ يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ

Maksudnya;
“tidak, kerana bimbang manusia bercakap bahawa [Muhammad] membunuh sahabatnya”

[Al-Bukhari : 3257]

Apabila PAS bergabung dengan UMNO, Islam yang diperjuangkan oleh PAS akan dilihat oleh non Muslim di Malaysia sebagai agama yang menyokong kezaliman, Islam adalah agama melayu, dan Islam menyokong perkauman, walhal Islam tidak sekali-kali begitu.

Ketiga:

Tindakan PAS bergabung dengan UMNO, akan menyebabkan non Muslim yang mahukan kepada keadilan sejagat, akan menjauhkan diri dari melihat keadilan islam yang wujud dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Sudah pasti, ia menyekat mereka dari memahami islam dalam bentuk yang sebenar.

Tindakan ini, secara tidak langsung mencegah mereka dari memahami islam. Tindakan itu, dihalang oleh Allah SWT dalam firman-Nya;

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ

Maksudnya;
“Mereka bertanya kepada kamu [Wahai Muhammad] berkenaan berperang pada bulan haram. Katakanlah, berperang pada bulan haram adalah dosa besar. [namun] MENCEGAH DARI JALAN ALLAH, kufur terhadap Allah, masjidil haram dan mengeluarkan ahlinya daripadanya adalah lebih besar dosanya disisi Allah SWT”

[Al-Baqarah : 217]

KERUGIAN DARI SUDUT POLITIK

Dari sudut politik pula, PAS mempunyai banyak kerugian. Iaitu seperti berikut;

Pertama :

Di situ kerusi PAS, maka disitu kerusi UMNO. Kalau bergabung, macam mana pula timbul pembahagian kerusi? Adalah amat mustahil, jika UMNO mahu memberi kerusi PAS lebih majoriti. Jika keadaan ini berlaku, PAS tetap berada dibawah ketiak UMNO, dan tidak mustahil setelah UMNO semakin gagah, mereka akan merancang untuk menyepak PAS keluar.

Dan lagi, apa untungnya PAS bergabung dengan UMNO? Kerusi yang ditandingi oleh PAS sama dengan UMNO. Kalau Pas menang, UMNO akan kalah. Kalau UMNO menang PAS akan kalah. Mana yang bertambah kerusi orang Islam di Parlimennya? Mana yang memerintah Islam 100% di parlimennya? [komen seorang teman]

Kedua :

Dari sudut moral, PAS akan dimeluati oleh rakyat. Mereka akan melihat PAS dari sudut persepsi mereka bahawa PAS adalah sebuah parti yang tidak mempunyai prinsip dalam menentang kezaliman.

Apabila keadaan ini berlaku, tidak mustahil PAS tidak akan diundi oleh rakyat dalam PRU. Sudah pasti, ia akan mengundang kekalahan besar kepada PAS dalam PRU akan datang.


Ketiga :

Isu gabung PAS – UMNO, ia tidak dibincang secara bulat dan terperinci. Ekoran itu, sebilangan besar pimpinan PAS yang tidak bersetuju, termasuk Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Malahan, Tuan Guru mengambil sikap menentang habis-habisan usaha tersebut, sehingga menggelarkan idea kerajaan perpaduan ini sebagai “boneka UMNO”, “mengarut” dan sebagainya.

Sekian

p/s : Yakinlah, artikle ini akan dijawab oleh Batuapi@Suhaimi embong

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
2 Januari 2010 * 12:06 pagi

Khamis, 30 Disember 2010

APA YANG TAK KENA PADA ZAHARUDDIN MUHAMMAD?

satu:



dua:




dari Facebook Abe Tah, Veteran PAS dalam kepimpinan PAS kelantan


[1]

Handphoneku berbunyi. Dilihat pada screen, termaktub nama Azlan. Aku sambut panggilan itu. Setelah diberi salam dan aku membalas salamnya, aku diajak berjumpa. Aku bersedia dengan pelawaan itu.

Azlan adalah seorang pemuda PAS yang mempunyai kamera. Semasa Nasir Zakaria menyatakan persediaan untuk bertanding di DUN Paya Jaras, Azlan adalah seorang yang cukup istiqamah, sehingga ke mana sahaja Nasir berada, maka di situ dia ada untuk mengambil gambar.

Sedihnya, apabila Nasir Zakaria meninggalkan DUN Paya Jaras dengan seribu satu keraguan kerana beberapa faktor yang tidak perlu dinyatakan disini. Disamping, beberapa cerita berlaku sebelum perpindahan yang tidak dimaklumkan kepada pekerja parti, menyebabkan sebilangan pemuda merasa tidak puas hati, terutama Azlan. Lebih-lebih lagi, banyak keraguan yang timbul, tidak dijawab dengan jawapan yang memuaskan, sebaliknya hanya sekadar alasan untuk menyelamatkan diri.

Azlan mula dituduh sebagai SB oleh Nasir. Memang modus Operandi Nasir ini sama ketika berhadapan dengan orang yang tidak sealiran dengannya. Jika dahulu, dituduh seorang muslimat pusat sebagai “seperti pelacur”, sambil menunjukkan sesuatu SMS yang dia berbalas-balas sesama mereka. Begitujuga, sebilangan pemuda-pemuda PAS yang tidak bercanggah fikrah dan tindakan dengannya, amat mudah dilebelkan orang itu sebagai SB.

Tuduhan sebagai SB yang dilakukan oleh Nasir itu, dipercayai oleh Zaharuddin Muhammad yang merupakan menantu presiden PAS. Ekoran itu, Zaharuddin Muhammad telah melakukan tindakan yang cukup luar jangka, iaitu dia telah memerangkap Azlan agar datang ke pejabat PAS kawasan, lalu dirampas handphone. Kemudian berlaku beberapa tindakan yang dilakukan oleh menantu presiden tersebut terhadap Azlan, seakan-akan siasatan polis yang dilakukan kepada seorang penjenayah.

Kejadian itu, amat menjadikan Azlan terkejut. Memandangkan azlan mempunyai penyakit lemah jantung sejak dilahirkan lagi, sudah pasti ia amat memberi kesan kepada kehidupannya. Dikala kami berjumpa di salah sebuah gerai makan di sekitar Bandar Baru Sungai Buloh, kelihatan wajahnya pucat.

“kenapa muka anta pucat?” soalku.

Lalu Azlan menceritakan kejadian yang baru sahaja menimpa dirinya. Maka, fahamlah aku bahawa tindakan menantu presiden PAS itu adalah tindakan yang tidak patut, malahan boleh disifatkan sebagai “Melampau”.

Sejak dari itu, aku tidak mahu berjumpa dengan Zaharuddin Mohammad lagi. Aku bimbang, banyak perkara yang tidak diingini akan berlaku, seperti berlaku tepuk meja ketika bersembang, bercakap dengan suara keras dan sebagainya. Semuanya adalah terkesan dengan tindakan Zaharuddin Mohammad yang dilakukan terhadap seorang pemuda PAS yang istiqamah dalam membantu memenangkan PAS dalam Kawasan Subang. Ia ditambahi lagi bahawa beliau seorang yang cukup mendokong fahaman “kawin campur PAS –UMNO” yang bising selepas itu, kemudian tenggelam tetapi dihidupkan balik dalam seminggu dua ini.

[2]

Seminggu sebelum aku dijadual berdebat bersama dengan Fathul Bari di Masjid bangsar, aku telah dijadualkan menyampaikan kuliah tafsir di Surau Al-Azhar, Sri Damansara. Aku telah mengajar tafsir di situ, lebih 6 tahun pada setiap hari selasa. Pada Kuliah tafsirku disitu, aku mulai dari Surah Al-Fatihah, sehingga kini baru sampai ayat ke 64 dari surah Al-Imran. Setiap kali aku hendak menyampaikan kuliah di surau tersebut, pasti aku akan merujuk sebanyak 4 buah kitab tafsir, iaitu kitab At-Tafsir Al-Kabir karangan Imam Fakruddin Ar-Razi, Tafsir Al-Quran Al-Azim karangan Imam Ibnu kathir, Maariful Quran karangan Mufti Syafee’ [dalam bahasa Urdu] dan Tahrir wa Tanwir karangan Ibnu Asyur.

Namun, pada 7 Disember yang mengikut jadualnya aku berkuliah disitu. Aku agak pelik, kerana kehadiranku tanpa diberitahu adalah untuk berforum, walhal pada siangnya aku telah research tentang ayat 64 dari surah Al-Imran untuk menyampaikan kuliah tafsir seperti pada setiap minggu.

Aku hadir agak awal pada hari itu. Ekoran itu, aku ditolak agar mengimamkan solat pada hari tersebut. Setelah menunaikan solat sunat ba’diyyah, kebiasaannya, ada jemaah yang mengeluarkan meja. Tetapi pelik pada kali ini, meja tidak diangkat, tetapi yang dikeluarkan adalah sofa.

Aku mula sangsi. Hatiku berkata-kata, “apakah aku tersilap jadual? Apakah aku sepatutnya berdebat dengan Ulama UMNO di surau ini?”

Aku berpaling kebelakang, kelihatan dari jauh Zaharuddin Muhammad, menantu presiden PAS yang aku tidak berjumpa hampir 2 tahun. Hati kecilku mula menutur, “tak habis-habis lagi. Dulu perangkap Azlan, hari ni nak perangkap aku pula”

Jika diikut kebiasaan pun, sebarang program forum yang dianjurkan, hendaklah dimaklumkan terlebih dahulu. Dinyatakan tajuk forum, dan bersama dengan siapa akan berforum. Tetapi, kejadian ini amat memelikkan. Tanpa dimaklumkan tentang majlis forum, tajuk forum dan dengan siapa aku akan berforum, tiba-tiba berlaku majlis forum tersebut.

Aku akur sahaja. Aku merasakan ada pakatan dalam mengadakan program pada malam itu. Dari sudut hati kecilku menjangkakan, pasti akan ada perkara yang tidak diingini berlaku selepas ini, ekoran program forum pada malam itu.

Saudara Zainul Faqar yang tinggal dikawasan situ turut hadir dalam majlis forum tersebut. Ternyata, forum itu kelihatan seperti berlaku pertembungan antara aku dan Zaharuddin Muhammad, waima tidak ada unsur menghentam atau menyindir. Bagi mereka yang tahu tentang isu kerajaan perpaduan, pasti mereka akan faham disebalik kandungan forum pada malam itu. Perkara itu, dilakarkan oleh Zainul Faqar dalam blog beliau [Sila Klik]

[3]

Sepertimana yang dijangka, ternyata berlaku perkara yang tidak diingini selepas dari kejadian tersebut. Berlaku sedikit kekecohan dan ketidak-puas hati dari sebilangan jemaah di surau tersebut terhadap tindakan seorang jawatankuasa yang kelihatan “taassub” dengan Zaharuddin yang dilakukannya terhadap aku.

Sudah aku katakan, aku tidak mahu bertemu dengan Zaharuddin Mohammad, kerana mahu mengelak berlaku perkara yang tidak diingini. Tetapi, perangkap jahat yang sering dilakukan oleh Zaharuddin ini, sering mengundang keburukan, menyebabkan berlaku perkara yang tidak sepatutnya berlaku.

lima orang menghubungiku bertanya tentang perkara itu. Agak sukar untuk aku menjawab secara terang, kerana mahu menjaga nama baik Zaharuddin Muhammad. Namun, setelah banyak kali berfikir, aku ingin nyatakan disini bahawa, aku bersedia sepentas sekali lagi dengan zaharuddin demi menyelesaikan sebarang kekeruhan yang berlaku. Tetapi pada kali ini, aku tidak mahu sepentas atas nama forum, tetapi aku mahu berdebat dengan beliau atas tajuk-tajuk yang lima orang jemaah yang menghubungi bertanya kepadaku. Iaitu, berkenaan “gabung PAS-UMNO”, atau “apakah pimpinan PAS ini tidak boleh ditegur dan dikritik”.

Aku menghormati dan memandang tinggi keilmuan yang ada pada diri Zaharuddin. Jika mahu dibuat perbandingan, ilmu yang ada pada zaharuddin terlalu jauh dan tinggi jika mahu dibandingkan dengan ilmu yang aku ada. Memandangkan atas keilmuan itu, Aku rasa, Zaharuddin perlu mengambil sikap yang lebih bermaruah dan tidak perlu mengambil sikap “playself”, seperti yang dilakukan sebelum ini. Dia tidak perlu melakukan komen dalam blog dengan menggunakan “tanpanama” atau mempergunakan blog-blog hantu, sepertimana yang dilakukan oleh Saudara Suhaimi Embong. Malahan, jika Zaharuddin tidak bersedia pun, aku cadangkan Suhaimi embong datang berdebat atau berbincang denganku dalam isu yang dikemukakan, sepertimana yang dia sering berhujjah atas nama blog Batuapi @firestone.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
31 Januari 2010 * 3:38 petang

KISAH-KISAH YANG MUNGKIN RELEVAN KALA PAS PEMBANGKANG, BUKAN PEMERINTAH?

Pertama:

Saidina Umar naik atas mimbar, meminta agar rakyat dengar ucapannya dan taat. Apabila beliau menyatakan demikian, tiba-tiba bangkit seorang pemuda sambil menghunuskan pedang berkata, “kami boleh dengar dan taat, tapi sebelum itu, nyatakan dari mana kamu dapati pakaian kamu itu. Setahu kami, kain itu adalah hasil dari rampasan perang. Kami juga dapat, tapi yang kami dapat tidak sampai boleh menyiapkan sehelai jubah”

Perkataan pemuda itu tidak dimarahi oleh Umar bin Al-Khattab yang merupakan pemimpin ketika itu. Sehinggakan, anak saidina Umar bin Al-Khattab bernama Abdullah telah menjelaskan bahawa beliau juga mendapat kain dari hasil rampasan perang, dan bahagian kainnya dihadiahkan kepada bapanya, lalu cukuplah sehelai jubah yang dipakai itu.

Mendengar penjelasan tersebut, pemuda itu menyarungkan balik pedangnya, lalu menyuruh Umar menyampaikan ucapan yang mahu disampaikan.

Kedua:

Saidina Umar dimaklumkan oleh anak muda betapa mahalnya mas kahwin yang dikenakan oleh perempuan di zamannya. Umar telah memanggil kaum ibu, lalu menyampaikan ucapan di hadapan mereka.

Antara kandungan ucapan adalah, berkenaan dengan mas kahwin yang terlalu mahal, yang umar meminta agar direndahkan kadar mas kahwin tersebut.

Ucapan umar itu menyebabkan seorang muslimat telah bangun dan mengkritik Umar dengan membaca sepatah ayat Al-Quran. Mendengar kritikan itu, Umar berkata, “benar perempuan, salahlah Umar”

Ketiga:

Zaman kelaparan menimpa pemerintahan Umar. Mengenangkan keadaan itu, Umar sendiri telah berpuasa dan menginfaqkan sebilangan besar hartanya kepada baitul mal.

Mengetahui zaman kelaparan ini tertimpa juga pada rakyat Syam, maka sebagai pemerintah Umar telah ke Syam untuk melihat keadaan rakyatnya di sana.

Sesampai disana, Umar berbual dengan seorang mak cik yang hanya mengenal nama Umar, tetapi tidak pernah kenal batang tubuh umar, malahan wajah umar. Apabila Umar bertanya khabar kepada mak cik tersebut, Umar terus mendengar perkataan yang agak kurang enak dari Mak Cik tersebut.

“kami disini berada dalam kelaparan. Umar di madinah sedang bersenang lenang. Aku akan dakwa Umar di akhirat kelak” ujar mak cik itu tanpa mengetahui bahawa pemuda yang sedang berbual dengannya itu adalah umar yang juga lapar.

Umar tidak marah, sebaliknya menangis kerana mengenangkan kelaparan rakyat.

Keempat:

Sedang umar berehat, datang seorang pengembala kambing melaporkan bahawa salah seorang anaknya telah mengembala kambing sehingga kawasan padang ragut dipenuhi kambing-kambing kepunyaan anaknya. Ia menjadikan pengembala lain, tidak mendapat ruang yang selesa untuk kambing mereka meragut rumput.

Mengetahui keadaan itu, umar telah memanggil anaknya tersebut dan bertanya laporan itu. Anak Umar mengakuinya, lalu diarahkan oleh umar agar semua kambing-kambingnya dijual, kemudian diambil hanya modal, dan keuntungan hendaklah dibubuh ke dalam baitul Mal.

Banyak lagi kisah-kisah yang relevan di kala PAS jadi pembangkang, tetapi mungkin [ulang : MUNGKIN] tidak relevan di kala PAS sudah memerintah. Belum kuasa kerajaan pusat pun, sudah ada unsur tidak relevan lagi kisah-kisah ini. Justeru, cuba bayangkan kalau menguasai kerajaan pusat?

Kalau dahulu, UMNO yang halang hak orang bersuara dan menyatakan pandangan. Tapi kini, ada dah pimpinan PAS buat kerja macam tu. Kalau UMNO ada ISA [Internal Security Act], tapi PAS juga ada ISA selepas PRU ke 12, iaitu Islamic Security Act. Tidak boleh kritik. Kalau kritik, tidak wala', tidak siqah, munafiq, itu dan ini.


Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
30 disember 2010 * 4:17 petang

Rabu, 29 Disember 2010

PENALIS BODOH DALAM DEBAT TV9

PERTAMA:



KEDUA:



KETIGA:



LAGI

PERTAMA:



KEDUA:



KETIGA:



bodoh betul la UMNO/BN ni..

BENARKAN PENIPUAN PEMIMPIN, NABI TAK NGAKU UMAT

Satu hadis, dari Kaab bin ‘Ujrah berkata, bahawa Nabi SAW ada bersabda;

إِنَّهُ سَتَكُونُ بَعْدِي أُمَرَاءُ مَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ

Maksudnya;
“Sesungguhnya selepas dariku, akan ada pemimpin. Barangsiapa membenarkan mereka dengan penipuan yang mereka lakukan, dan membantu mereka atas kezaliman yang mereka lakukan, maka dia bukan dari kalanganku dan aku bukan dari kalangannya” [An-Nasai : 4136]

ULASAN

PERTAMA : PEMIMPIN

Dalam hadis ini, kalimah “umara’” digunakan bentuk yang nakirah [tanpa alif dan lam]. Lantaran, ia mengandungi makna umum. Dalam perkataan lain, maksud pemimpin menerusi hadis ini, tidak kira ia adalah pemimpin yang beragama islam, atau tidak beragama islam; berserban atau tidak berserban; dari kalangan ilmuan atau tidak; bergelar ulama atau tidak; dari parti islam atau secular; dari parti PAS atau UMNO dan sebagainya.

KEDUA : PEMIMPIN PENIPU

Antara sebab pemimpin itu menipu adalah seperti berikut;

Satu, kerana mahu mempertahankan kuasa. Kedua, kerana dia mahu mempertahankan orang yang disayanginya. Ketiga, mahu mempertahankan kuasa. Keempat, dipergunakan atau diperbodohkan oleh penasihat-penasihat yang jahat. kelima, tidak mahu mengakui kelemahan diri dan banyak lagi.

KETIGA: PEMIMPIN ZALIM

Antara sebab seseorang pemimpin itu berlaku zalim adalah;

Satu, kerana dia mahu kekal sebagai pemerintah sepertimana Firaun. Kedua, tidak mahu dicabar. Lantaran tidak hairan, menggunakan istilah agama untuk pertahan kezaliman yang dilakukan. Ketiga, kegilaan terhadap hidup di dunia dan sebagainya.

KEEMPAT : BANTU PEMBOHONG / ZALIM

Apabila seseorang pemimpin itu menipu atau berbohong dan melakukan kezaliman, pasti akan ada sebilangan pengikut-pengikut mereka yang mempertahankan pemimpin tersebut.

Antara sebab mereka mempertahankan pemimpin mereka itu adalah seperti berikut;

Satu, kerana mengharapkan habuan dunia dari pemimpin tersebut. Dua, kerana taassub kepada pemimpin terbabit, sepertimana berlaku pada jemaah Al-Arqam. Tiga, kerana pemimpin itu adalah kaum kerabat, seperti bapa mertua dan sebagainya. Empat, lebih menyanyangi pemimpin berbanding kebenaran. Lima, meletakkan tanggapan bahawa pemimpinnya itu seperti ma’sum. Enam, pengikut itu terlalu bodoh dan sebagainya.

Dalam hadis yang dinukilkan ini, Nabi SAW menyatakan bahawa jika wujud pengikut yang membenarkan penipuan seseorang pemimpin, dan memberi bantuan kepada pemimpin yang zalim, maka di akhirat kelak, pengikut itu tidak diakui umat oleh nabi SAW.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
30 disember 2010 * 3:19 pagi