Sabtu, 10 Oktober 2009

KHABAR BAGAN PINANG

Keadaan di Bagan Pinang agak kesebukkan, terutama di bahagian tepi pantai. Di kawasan kampung, kelihatan ceramah-ceramah PAS sedang berjalan seperti biasa. kehadiran pendengar agak ramai. pun begitu. tidak diagak kehadiran tersebut dari kalangan rakyat tempatan atau 'pelancong' ataupun petugas-petugas.

respon rakyat tempatan terhadap PAS agak membanggakan, terutama setelah isu serangan pedang samurai terhadap pemuda PAS. sebelum ini, rata-rata rakyat tidak memperkatakan tentang parti yang dipertandingan, melainkan golongan 'totok' parti masing-masing. cumanya, cabaran kedua-dua parti untuk mendapatkan undi anak muda amat mencabar.

kita tengok, parti mana yang dapat menguasai pengundi muda esok.

sekian

wallahu ' Allam

al-bakistani

- bagan pinang
10 oktober 2009 * 10:45 malam

Jumaat, 9 Oktober 2009

KAMI SAYANG TOK GURU !!

>>

HATI-HATI DENGAN PROVOKASI UMNO

Nampaknya tindakan melulu pemuda UMNO yang menetak pemuda PAS ternyata memberi kesan kepada pengundi-pengundi di Bagan Pinang. Maklumat yang kita dapat, UMNO gelabah dengan isu ini. Makanya, UMNO terpaksa bertindak untuk 'cover line' balik. Justeru, tindakan mereka adalah menjadikan sms ustaz Din Tantawi sebagai isu.

Dimaklumkan juga, UMNO sedang berusaha hendak mencipta provokasi agar pemuda-pemuda PAS pula bertindak untuk bertindak ganas. diharapkan, segala provokasi yang mahu dimainkan oleh UMNO tidak termakan oleh pemuda atau petugas PAS.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com

ISU ‘SMS TANTAWI’ AJAK JIHAD FI SABILILLAH

ISU ‘SMS TANTAWI’ AJAK JIHAD FI SABILILLAH

Nampaknya media-media UMNO sudah kehabisan modal. Justeru, isu jihad fi sabilillah dijadikan modal untuk menampakkan PAS seperti parti ganas.

Semuanya adalah ekoran dari satu sms yang mengikut dakwaannya datang dari ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Din Tantawi. Tidak diketahui, apakah benar SMS itu datang dari Ketua Pemuda PAS tersebut, atapun ia merupakan satu provokasi sang buana bangsat wa dajjal yang datang dari parti UMNO.

Aku secara peribadi, menerima sms tersebut. Setelah menerima sms itu dari salah seorang anak buah, aku sudah menjangkakan bahawa kandungan SMS itu akan dijadikan sebagai modal media-media BN untuk memburukkan lagi keadaan. Pasti, mereka akan mencipta seribu satu spekulasi demi mengaut keuntungan dalam meraih undi dalam pilihanraya kecil di DUN Bagan Pinang.

Walaubagaimana pun, dengan kandungan sms tersebut, ternyata UMNO telah menampakkan kejahilan mereka tentang Islam itu sendiri; tentang jihad. Seperti contoh, jika kita membaca dalam agendadaily, dinyatakan seperti berikut;

“Suasana kempen pilihanraya kecil Bagan Pinang menjadi makin panas Khamis dengan tersebarnya SMS yang didakwa dihantar oleh Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan Tantawi yang meminta ahli-ahlinya untuk turun ke Bagan Pinang atas nama jihad fi sabilillah.

Dalam ayat mudah SMS itu mengajak ahli-ahli Pemuda PAS datang ke Bagan Pinang untuk ‘berperang’”

Apa yang ingin dinyatakan, dalam al-Quran, malahan hadis, tidak semua kalimah jihad itu merujuk kepada perang. Bahkan, kalimah jihad itu mempunyai tafsiran yang pelbagai.

Jika kita merujuk kepada kamus arab, kita akan dapati kalimah jihad berasal dari kalimah “ja ha da”, yang membawa erti menggunakan, usaha, dan mempergunakan kemampuan seseorang. Begitujuga kalimah “juhud” beerti kemampuan, kekuasaan, kekuatan dan usaha keras atau usaha kuat.

Dari pendefinisian ini, kita akan fahami bahawa dari sudut bahasa arab, kalimah jihad digunakan untuk segala usaha yang bersungguh-sungguh. Cumanya, perang merupakan salah satu daripada maksud berusaha bersungguh-sungguh itu.

Pun begitu, kita tidak boleh nafikan bahawa ada beberapa kalimah jihad tidak merujuk kepada perang, seperti mana firman Allah SWT berikut;

قُلْ إِنْ كَانَ آَبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Maksudnya;
”Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik”

(Surah At-Taubah : 24)

Dalam ayat ini, Allah ada menyebut kalimah ’berjihad di jalan-Nya’. Kalimah jihad dalam ayat ini, tidak merujuk kepada perang, tetapi ia merujuk kepada bekerja keras dan berusaha sekuat tenaga dalam berkorban dengan segala kepentingan yang ada, agar tidak terlalai dengan kesenangan yang ada, seperti lalai dengan sebab kewujudan anak, saudara, harta dan sebagainya.

Begitujuga dalam ayat yang lain pula, Allah SWT menyebut;

فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا

Maksudnya;
”Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir, dan berjihadlah terhadap mereka dengan Al Quran dengan jihad yang besar”

(Surah Al-Furqan : 52)

Dari ayat ini, Allah menggunakan kalimah ”jihadan kabiran” yang bermaksud, ”jihad yang besar”. Kalimah jihad yang besar ini, bukan dirujuk kepada berperang, tetapi merujuk kepada makna berusaha keras dalam menyampaikan kebenaran kepada orang-orang kafir sehingga mereka menerima Islam.

Malahan, ada beberapa kalimah jihad dalam al-Quran memberi maksud kesungguhan dan usaha keras dalam mengawal perasaan marah sehingga dapat memberi kemaafan kepada manusia lain, seperti firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِي سَبِيلِي وَابْتِغَاءَ مَرْضَاتِي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَمَا أَعْلَنْتُمْ وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita Muhammad), karena rasa kasih sayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu karena kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu benar-benar keluar untuk berjihad di jalan-Ku dan mencari keridhaan-Ku (janganlah kamu berbuat demikian). Kamu memberitahukan secara rahasia (berita-berita Muhammad) kepada mereka, karena rasa kasih sayang. Aku lebih mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Dan barangsiapa di antara kamu yang melakukannya, maka sesungguhnya dia telah tersesat dari jalan yang lurus”

(Surah Al-Mumtahanah : 1)

Dalam ayat ini, Allah menggunakan kalimah ”jihadan fi sabili” yang bermaksud ”jihad dijalan-Ku”.

Jika merujuk kepada asbab an-nuzul (melayu : sebab penurunan ayat), ayat ini diturunkan rentetan kejayaan Nabi dan para sahabat menguasa kota Makkah, yang disebut dalam sirah sebagai fath Makkah. Semasa Nabi SAW berjaya menguasa kota Makkah, nabi SAW tidak bertindak membunuh dan berperang dengan rakyat Makkah, sebaliknya, mengambil sikap memberi kemafaan kepada rakyat Makkah, waima mereka tidak memeluk islam.

Bahkan ketika itu, ada salah seorang sahabat berteriak, ”hari ini adalah hari pertempuran”. Ketika mendengar teriakan tersebut, nabi SAW terus berkata, ”bukan, hari ini bukan hari pertempuran tetapi adalah hari pengampunan”.

Justeru difahami, waimma ayat ini menggunakan kalimah jihad, tetapi kalimah jihad ini tidak merujuk kepada perang, tetapi merujuk kepada makna, berusaha keras mengawal perasaan marah sehingga dapat memberikan kemaafan kepada manusia.

Dari segala ulasan-ulasan yang dikemukakan ini, nyata bahawa kefahaman jihad yang ditafsirkan sebagai perang oleh agendadaily yang merupakan salah satu media UMNO merupakan lambang kejahilan dan kebodohan mereka terhadap al-Quran yang teramat sangat.

Apa mahu hairan dengan UMNO yang tidak faham al-Quran, kerana mereka adalah satu-satunya parti melayu yang melawan Al-Quran di Malaysia.

Sekian


Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 oktober 2009 * 9:02 malam

KELANTAN TIDAK MAJU DENGAN MAKSIAT

lambang kemajuan di negeri pimpinan PAS
KELANTAN TIDAK MAJU DENGAN MAKSIAT

“Kelantan tidak maju?” satu ungkapan dari Timbalan Perdana Menteri yang melambang kebodohan yang teramat sangat.

Ungkapan itu, bukan sekadar melambangkan kebodohan Muhyiddin Yasin, tetapi mahu membodohkan pengundi-pengundi di pendalaman, Orang kampung di Bagan Pinang.

Dalam 10 hingga 20 tahun yang lalu, mungkin ungkapan bangsat ini bernilai, tetapi setelah 19 tahun PAS memerintah di kelantan, ungkapan sebegini merupakan satu kebangsatan yang amat sangat, malahan amat tersasar dari reality di negeri kelantan.

Tidak dinafikan, Kelantan memang tidak mempunyai kelab-kelab malam, tempat himpunan para penggemar maksiat dan sebagainya. ia memberi satu bukti kukuh, bahawa kelantan tidak mempunyai kemajuan dari sudut kemaksiatan. Pun begitu, dari sudut ketaqwaan dan ketaatan kepada tuhan, kelantan mempunyai kemajuan yang lebih jauh berbanding negeri-negeri lain.

Jika kita melangkau pula ke negeri yang pernah diperintah oleh PAS, iaitu Terengganu. Kita dapat melihat kejayaan PAS memerintah di sana dengan berbagai-bagai kebajikan rakyat berjaya diberikan.

Seperti contoh, salah sebuah syarikat kerajaan Negeri (atau : GLC) yang diamanahkan kepada Ustaz Harun Taib untuk menjaganya, membuktikan kejayaan dengan pencapaian keuntungan yang amat tinggi, sehingga syarikat tersebut mempunyai kemampuan untuk membina lebuhraya, dikala Kerajaan Pusat sedang ‘tarik tali’ untuk membina lebuhraya pantai timur dahulu.

Pun begitu, tidak sempat syarikat tersebut hendak melaksanakan perancangan membina lebuhraya, Kerajaan Negeri terengganu telah jatuh ke tangan Barisan Nasional semula.

Waimma negeri-negeri pimpinan PAS ini mendapat tekanan ekonomi dari pihak kerajaan Pusat, ternyata dengan Islam, PAS berjaya memberikan model terbaik dalam pemerintahan. Semuanya bersebab, islam dijadikan sebagai sandaran pemerintahan.
lambang kemajuan negeri pimpinan UMNO/BN (genting)


Keadaan ini sama sekali tidak berlaku kepada UMNO/BN. Mereka memerintah memerlukan bantuan dari Kerajaan Pusat. Tanpa kerajaan pusat, agak mustahil sesebuah kerajaan Negeri pimpinan BN boleh berkembang dan hidup. Malahan, setakat yang diketahui umum, kerajaan Negeri dibawah pimpinan BN merupakan negeri yang tertinggi sedang berhutang dengan kerajaan Pusat, seperti Negeri Johor Darul UMNO; negeri kelahiran Muhyiddin Yasin. Mengapa ini terjadi? Jawabnya adalah, semuanya bersebab, mereka bukan menjadikan islam sebagai asas pemerintahan.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 oktober 2009 * 8:07 malam

Khamis, 8 Oktober 2009

PAS VS UMNO ADALAH PERTEMBUNGAN ANTARA HAQ DAN BATIL

Siapa yang boleh buktikan bahawa UMNO bukan parti kafir?


PAS VS UMNO ADALAH PERTEMBUNGAN ANTARA HAQ DAN BATIL

Dilihat pada wajah anak muda yang ditetak oleh pemuda UMNO adalah wajah anak melayu, cumanya tidak diketahui melayu jenis mana; melayu jawa, atau melayu banjar, atau melayu terengganu, atau melayu kedah, atau melayu kelantan atau sebaginya. Yang pastinya, anak muda itu adalah anak melayu yang beragama Islam.

Memandangkan anak muda tersebut tidak sealiran parti dengan pemuda UMNO, waima sebangsa sekalipun, menyebabkan anak muda itu sanggup ditetak sedemikian rupa; sehingga sanggup menggunakan pedang samurai untuk menetak sehingga melahirkan luka yang parah.

Dengan kejadian berlaku ini, membuktikan pertembungan antara PAS - UMNO bukan isu bangsa atau warna kulit, sebaliknya ia adalah isu pertembungan antara iman dan kufur.

Sejarah telah membuktikan, sebarang peperangan yang tercetus yang melibatkan islam, ia bukan bermula dari pihak islam, sebaliknya ia bermula dari pihak kufur. Makanya, tindakan UMNO menetak anak muda dari parti PAS ini, membenarkan kandungan sejarah islam yang berlaku sejak zaman Nabi Muhammad sehingga kini.

UMNO sebagai sebuah parti bangsa, sama seperti perjuangan Quraish yang menetang nabi SAW. mereka menentang Nabi dengan alasan bangsa, sedangkan nabi SAW ketika itu memperjuangkan Islam.

Memandangkan bangsa menjadi paksi utama orang-orang Quraish, menyebabkan mereka sanggup melakukan penyeksaan dan pembunuhan terhadap sahabat-sahabat Nabi yang sebangsa dengan mereka, semata-mata kerena para sahabat itu beriman dengan Allah dan Rasulullah SAW.

Keadaan yang sama juga berlaku di Malaysia, yang melibatkan antara PAS dan UMNO. PAS parti islam, sedangkan UMNO parti melayu. Islam perjuangan PAS ditentang oleh UMNO. Tentangan UMNO terhadap PAS, sehingga sampai satu tahap sanggup melakukan tindakan seakan-akan mahu membunuh.

Malahan, dalam sejarah juga telah membuktikan, bahawa sudah banyak pembunuhan yang telah UMNO lakukan terhadap PAS, seperti dalam tragedy Memali, pembunuhan terhadap Profesor Zulkifli Ahmad dan banyak lagi.

Apa yang pasti, pertembungan sebegini; sehingga mencetuskan pertumpahan darah, ia pasti akan berlaku. Ia sudah berlaku sejak zaman nabi SAW lagi, dan berterusan sehingga hari kiamat.

Keadaan ini berlaku kerana, di Makkah dahulu wujudnya kafir Quraish, tetapi di Malaysia kini wujudnya kafir melayu.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
9 oktober 2009 * 1:16 pagi


PARTI UMNO, BUKAN SEKADAR LAWAN ISLAM..

PARTI UMNO, BUKAN SEKADAR LAWAN ISLAM..

Sudah dijangka, tindakan Abdul Azeez, Putera UMNO yang mendakwa dirinya dipukul merupakan satu provokasi bagi menimbulkan kemarahan pemuda-pemuda UMNO terhadap PAS. Waimma tiada bukti, malah dipenuhi dengan seribu satu keraguan disebalik dakwaan tersebut, ternyata provokasi bodoh itu termakan oleh pemuda-pemuda UMNO.

Keadaan ini, menyebabkan lahir kemarahan dari kalangan pemuda UMNO, seterusnya mereka bangkit melakukan tindakan bodoh, dengan membelasah sehingga sanggup menetak pemuda PAS pada awal pagi tadi.

Tindakan tersebut menggambarkan betapa UMNO adalah sebuah parti, bukan sekadar melawan Islam, bahkan bertindak sepertimana musuh-musuh islam melawan umat Islam di awal dakwah nabi SAW terdahulu.

Jika di zaman Nabi, kita dapati ada tokoh-tokoh jahat bernama Uqbah bin Abi Mu’it, Umayyah bin Khalaf, Abu Jahal dan sebagainya; yang bertindak menyeksa para sahabat yang beriman dengan Allah, seperti Bilal bin Rabah, Ammar bin yasir, Sumayyah binti Al-Khayyat dan seterusnya. Makanya, di zaman kini – terutama di Malaysia – terdapat pemuda-pemuda yang tidak mempunyai akal fikiran yang waras dalam bertindak untuk melawan PAS dalam pilihanraya.

Dalam pilihanraya, kaedah berkempen dengan segala kebijaksanaan dan kepakaran masing-masing dalam mengemukakan hujjah perlu diguna pakai, tetapi UMNO yang tidak mempunyai akal fikiran; mereka tidak mampu mengemukakan hujjah, malahan kebijaksanaan mereka sudah hilang, menyebabkan mereka terpaksa menggunakan kekerasan dalam melawan PAS dalam sesuatu pilihanraya.

Ini diumpamakan seperti kita melihat perdebatan antara dua pihak; satu pihak mengemukakan hujjah-hujjah yang mantap, sedangkan satu pihak lagi tidak mempunyai hujjah, malahan segala hujjah-hujjah yang dikemukakan berjaya dimatikan dengan jayanya. Ekoran tidak berjaya menjawab dan membalas hujjah, maka kedengaran pula ayat-ayat yang tidak bertamadun terpancul dari mulut mereka, seperti dia berkata, ”Jom kita lawan kan luar” dan sebagainya.

Mungkin kita masih tidak lupa keadaan yang berlaku dalam Sidang DUN di terengganu dalam tahun-tahun yang lepas; iaitu Ahmad Said yang ketika itu belum lagi menjadi Menteri Besar pernah menyumpah seranah kepada YB Wahid Endut ketika berbahas tentang isu runtuhan masjid di Kampung Kijal. Bukan sekadar sumpah seranah, malah terpancul ucapan ajak ’bergocoh’ diluar dewan, lantaran kebodohan tidak dapat menjawab hujjah-hujjah bernas yang dikemukakan oleh YB Wahid Endut ketika itu.

Sudah menjadi lumrah bagi manusia yang tidak mempunyai hujjah, apabila mereka tidak dapat mengemukakan hujjah, tindakan ajak bergaduh, maki hamun menjadi mainan mulutnya. Walhal, Islam mengajar konsep berhujjah dalam menyatakan sesuatu pendapat dan pendirian.

Justeru, dengan tindakan ganas yang dilakukan oleh UMNO terhadap pemuda PAS pada pagi ini, menggambarkan parti tersebut, bukan sekadar parti yang melawan islam, malah parti tersebut ternyata adalah sebuah parti samseng, yang sama sekali tidak mempunyai tamadun dalam bertindak.

Sekian

Wallahu ’Alam


baca sama;





- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 oktober 2009 * 5:02 petang







Rabu, 7 Oktober 2009

BUKAN ISU DAP-PAS, TETAPI….

BUKAN ISU DAP-PAS, TETAPI….

Hari ini, PAS Selangor telah mengadakan satu sejarah - seperti didakwa oleh ketua penerangan PAS Selangor (sila klik) - iaitu dengan wujudnya majlis perdamaian antara PAS - DAP. Makanya, terpampang muka-muka pimpinan PAS dan DAP yang kelihatan tersenyum. (sila klik)

Tidak diketahui, apakah wujud keikhlasan disebalik senyuman yang tergambar itu. Ini kerana, keadaan yang sama pernah berlaku antara Dato' Hasan Ali dan Ronnie Liu dalam isu arak baru-baru ini.

Waimma bersalam dengan tergambar senyuman kemesraan antara dua tokoh tersebut, disamping ’janji setia’ tidak akan mengadakan sebarang tindakan yang melahirkan kekacauan dalam Pakatan Rakyat, tetapi keadaan yang berlaku adalah sebaliknya; iaitu berlaku juga selepas itu satu isu yang sepatutnya tidak berlaku, iaitu selcat.

Hakikatnya, jika difikirkan balik secara rasional, juga dari sudut kronologi kejadian yang berlaku di selangor, isu pertembungan antara PAS - DAP di Selangor, bukanlah isu antara PAS dan DAP, tetapi adalah isu Hasan Ali yang sering melakukan tindakan yang melahirkan pertembungan.

Lebih menjijikkan, segala kejadian yang berlaku, boleh dikatakan semuanya disandarkan kepada isu melayu. kononnya, mempertahankan melayu.

Tidak diketahui, atas asas apa menyebabkan mereka ini suka berbicara tentang melayu. Jika dilihat dari segala kandungan silibus tarbiyyah PAS, tidak terdapat pula kandungan perjuangan melayu. setahu aku, perjuangan melayu hanya wujud dalam ’silibus tarbiyyah UMNO’ sahaja.

Walaubagaimana pun, diharapkan pertemuan antara PAS - DAP pada hari ini benar-benar melahirkan perdamaian, dengan tidak melahirkan krisis lagi selepas ini, sepertimana berlakunya krisis selepas perdamaian antara Dato’ hasan Ali dengan Ronnie Liu di Tropicana baru-baru ini.

sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani



- Sri Indah B, Sg Buloh
8 oktober 2009 * 2:10 pagi

Selasa, 6 Oktober 2009

“ISA A.S BUKAN ANAK ALLAH, TETAPI HAMBA-NYA”


“ISA A.S BUKAN ANAK ALLAH, TETAPI HAMBA-NYA”

Satu kelompok nasrani dari najran telah datang berjumpa dengan Nabi SAW. Kehadiran mereka berjumpa dengan Nabi SAW, adalah untuk mendengar sebarang kenyataan Nabi SAW yang boleh dijadikan modal untuk mereka mendakwa bahawa Nabi Muhammad sebenarnya menyokong akidah mereka.

Justeru, mereka lakukan berbagai-bagai tindakan, demi untuk menjadikan Nabi SAW mengeluarkan kenyataan seakan-akan sealiran dengan mereka.

“Wahai Muhammad, bukankah Al-Masih (Isa) adalah kalimah Allah dan Ruh-Nya?” soal mereka

Nabi SAW terus menjawab, “benar”

Mereka tersenyum, terus berlalu pergi.

Tindakan mereka itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan ayat yang berbunyi;

فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ

Maksudnya;
“Adapun mereka yang di dalam hati-hati mereka ada kecenderungan kepada kesesatan, mereka mengikut perkara yang syubhat; dengan tujuan untuk melahirkan fitnah dan melahirkan penta’wilan (yang mengarut)”

(Surah Al-‘Imran : 7 )

Tujuan penurunan ayat ini adalah, untuk memberi tahu kepada manusia bahawa kedatangan orang-orang nasrani najran tersebut, bukanlah untuk mendengar ayat-ayat Allah dalam bentuk yang sebenar, tetapi mahu melahirkan ta’wilan-ta’wilan yang membenarkan kesesatan yang mereka berpegang sejak sekian lama.

ALLAH JAGA MANUSIA

Allah SWT mencipta manusia tidak sekadar penciptaan, malahan Allah akan sertakan sama kemaslahatan hidup untuk mereka. kemaslahatan hidup yang Allah berikan itu, bukan sekadar untuk jasmani mereka, bahkan maslahah rohani pun diberikan oleh Allah SWT.

Maslahah jasmani adalah seperti penciptaan rupa bentuk manusia, tubuh badan, dan sebagainya. kemaslahatan jasmani ini, diberikan semenjak manusia berada dalam rahim ibu lagi.

Firman Allah;

هُوَ الذي يُصَوّرُكُمْ فِي الأرحام

Maksudnya;
“Dia (Allah) yang membentukkan kamu dalam rahim-rahim”

(Surah AL-Imran : 6)

Pun begitu, keadilan yang ditunjukkan oleh Allah ternyata membuktikan kebijaksanaan-Nya. Ini kerana, Allah SWT tidak sekadar mengemukakan maslahah jasmani sahaja, malahan maslahah rohani pun diberikan oleh Allah SWT kepada manusia.

Maslahah rohani itu, digambarkan oleh Allah SWT menerusi sambungan ayat yang berbunyi;

هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ

Maksudnya;
“Dia (Allah) adalah tuhan yang telah menurunkan kepada kamu akan Al-Kitab (al-Quran)”

(Surah Al-Imran : 7)

Penurunan Al-Kitab (iaitu : al-Quran), bertujuan untuk memberikan ilmu kepada manusia yang merupakan kemaslahatan bagi kerohanian manusia.

Dalam al-Quran, ia mengandungi seribu satu rahsia ilmu yang sehingga sekarang, kajian demi kajian dilakukan, banyak rahsia-rahsia yang masih lagi belum terselongkar.

Disamping menyeru kepada amalan baik, dan meninggalkan amalan jahat, dosa dan pahala, syurga dan neraka, al-Quran juga merupakan sumber ilmu dalam kajian-kajian ilmu di zaman moden. Keterbuktian kebenaran al-Quran ternyata terbukti pada hari ini.

AYAT MUHKAMAT DAN MUTASYABIHAT

Lawan bagi ayat muhkamat adalah ayat mutasyabihat. Asal makna mutasyabihat adalah kesamaran. Seperti kita berjalan di waktu malam, tidak sama seperti kita berjalan dalam waktu siang.

Apabila kita tengok orang berjalan pada waktu siang, kita mudah kenal. Kita tidak perlu meneka, siapa orang yang berjalan itu. adapun waktu malam, kita tengok orang berjalan dalam waktu gelap, melahirkan pelbagai tekaan dan ramalan.

Apabila dikaitkan dengan tekaan dan ramalan, ketika itulah, melahirkan pelbagai tafsiran dan ta’wilan terhadap orang yang berada dalam gelap tersebut.

Penilaian kita disebalik ta’wilan dan tafsiran itu, hendaklah merujuk kepada qarinah-qarinah yang wujud, seperti contoh kita hendak mengatakan bahawa orang dalam gelap itu adalah ahmad. Sudah pasti, kita akan melihat gerak jalannya, lenggangnya, cara menghayun tangan ketika berjalan dan sebagainya. apabila kita tengok, maka disitulah kita mampu mencari tafsiran yang tepat atau sebaliknya.

Keadaan yang sama juga dalam memahami ayat muhkamat dan ayat mutasyabihat. Ayat muhkamat adalah ayat yang difahami secara tepat, tanpa melahirkan tafsiran yang pelbagai. Adapun ayat mutasyabihat, ia adalah ayat yang melahirkan tafsiran yang pelbagai, malahan wujudnya kepelbagaian tafsiran tersebut diizinkan oleh Allah SWT.

Sesungguhnya dalam al-Quran, ia terkandung dua jenis ayat ini; ayat muhkamat dan ayat mutasyabihat.

Firman Allah;

مِنْهُ آَيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ

Maksudnya;
”Daripadanya, ada ayat-ayat yang muhkamat. Maka ia adalah ibu bagi al-kitab. Dan selainnya adalah ayat-ayat yang mutasyabihat”

Ulama-ulama tafsir ada menafsirkan makna kedua-dua jenis ayat ini dengan pelbagai tafsiran. Ada ulama mengatakan, maksud dengan ayat muhkamat adalah ayat yang menasakhkan, adapun ayat mutasyabihat adalah ayat yang mansukh.

Ada pula ulama lain kata, maksud dengan ayat muhkamat adalah ayat yang difahami tanpa tadabbur dan taammul, sedangkan ayat mutasyabihat adalah ayat yang difahami menerusi tadabbur dan taammul.

Disisi yang lain pula, ada ulama menafsirkan maksud dengan ayat-ayat muhkamat adalah ayat-ayat yang menceritakan sesuatu ketetapan yang tidak ada perbedaan pendapat lagi dikalangan ulama, seperti kewujudan Allah, keesaann-Nya, wujudnya hari kiamat, ketentuan dosa dan pahala dan sebagainya. adapun maksud dengan ayat mutasyabihat pula adalah, ayat-ayat yang memerlukan tafsiran ulama, dan seterusnya melahirkan khilaf dalam tafsiran tersebut, seperti kekhilafan ulama dalam menafsirkan ayat yang menyebut tentang melihat Allah diakhirat nanti, apakah melihat dengan mata kepala, atau dengan pandangan hati, tentang kedatangan imam mahdi dan sebagainya.

ORANG YANG CONDONG KEPADA KESESATAN

Dalam keadaan sedemikian, wujud dari kalangan manusia yang mempunyai penyakit hati. Tidak dinafikan, penyakit hati itu banyak, seperti riya’, sum’ah, dengki dan sebagainya. pun begitu, disana terdapat penyakit hati yang lebih buruk dan jahat, iaitu hati yang sakit untuk cenderung dalam menyelewengkan kandungan al-Quran dan as-Sunnah.

Justeru itulah, tidak hairan kita dapati, Imam Al-Ghazali membahagikan ulama itu kepada dua jenis; ulama yang beramal dan ulama yang jahat (arab : Ulama as-Su’).

Ulama yang baik, adalah ulama yang akan menyampaikan kandungan al-Quran dan as-Sunnah dalam bentuknya yang sebenar, tanpa mengandungi unsur-unsur penyelewengan. Adapun ulama yang jahat, mereka tidak menjadikan akal dan panduan ilahi sebagai penafsiran al-Quran, tetapi menjadikan nafsu mereka sebagai panduan. Apabila keadaan ini berlaku, menyebabkan mereka mengemukakan tafsiran-tafsiran, ataupun ta’wilan-ta’wilan terhadap al-Quran bersesuaian dengan kehendak hawa nafsu mereka.

Allah SWT menyatakan, kewujudan manusia sebegini sememangnya tidak boleh dinafikan. Malahan, mereka akan bertindak juga untuk bertindak dengan sedemikian, demi melahirkan fitnah dan penyelewengan terhadap umat. Tindakan mereka tidak ada lain, melainkan mahukan habuan dunia yang maha sedikit, disamping mengikut tuntunan hawa nafsu yang maha jahat.

Firman Allah;

فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ

Maksudnya;
”Adapun mereka yang didalam hati mereka ada kecenderungan kepada kesesatan, mereka akan mengikut apa yang kesamaran, demi mengharapkan fitnah dan ta’wilan (yang mengarut)”

Kebejatan inilah yang berlaku kepada ahli-ahli kitab terdahulu. Yahudi dan nasrani sebagai contoh, merupakan golongan yang meletakkan sentimen perkauman mereka terlebih atas berbanding kebenaran. Makanya, mereka sanggup melakukan penyelewengan terhadap kandungan kitab-kitab mereka, injil dan taurat sehingga hari ini, kandungan taurat dan injil itu, amat tersasar dengan kandungan taurat dan injil di zaman Nabi Musa dan nabi Isa terdahulu.

ALLAH MAHA MENGETAHUI

Allah adalah tuhan yang mencipta manusia. ciptaan terhadap manusia, tidak sekadar penciptaan, disertakan pula dengan panduan hidup, agar manusia hidup dalam keadaan aman dan damai; dapat berjumpa jalan menuju ke syurga, berbanding terjerumus ke dalam neraka.

Bagi memastikan manusia ikut panduan tersebut, maka Allah menurunkan Al-Quran, disamping kedatangan Nabi membawa as-Sunnah bagi menafsirkan maksud al-Quran itu. tujuannya adalah, agar manusia tidak tersasar jalan dalam menuju akhir kehidupan didunia bagi mengecapi kebahagian hidup diakhirat nanti.

Pun begitu, kedatangan al-Quran itu, membuka ruang kepada manusia untuk memanfaatkan akal mereka dalam memahaminya, makanya Allah tidak sekadar mengemukakan ayat-ayat muhkamat sahaja, sebaliknya disertakan juga ayat-ayat mutasyabihat.

Kedatangan ayat-ayat mutasyabihat itu adalah untuk melatih, dan memberikan ruang kepada manusia dalam memanfaatkan akal mereka dalam mengikuti al-Quran, tidak seperti orang yahudi dan nasrani yang mengikuti kitab-kitab mereka.

Pun begitu, disebalik keizinan menggunakan akal dalam memahami al-Quran dan as-Sunnah, terdapat manusia menggunakan akal mereka untuk melahirkan tafsiran-tafsiran yang mengarut disebalik ayat-ayat yang mutasyabihat tersebut. Apabila keadaan ini berlaku, menyebabkan Allah SWT terus meletakkan batasan dan panduan, bahawa keizinan penafsiran itu hendaklah dirujuk kepada Allah, kerana Allah SWT sahaja yang mengetahui ta’wilnya yang sebenar.

Firman Allah;

وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ

Maksudnya;
”Tidak mengetahui akan ta’wilnya melainkan Allah”

Sebab itu, tindakan membaca sesuatu ayat al-Quran, lalu ditafsirkan merupakan tindakan yang silap. Tetapi, tindakan yang betul adalah, sebarang tafsiran yang hendak dilakukan, perlu dirujuk kepada ayat-ayat yang lain, disamping menjengok juga kepada hadis-hadis; ucapan, tindakan dan diamnya Nabi SAW.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
7 oktoberber 2009 * 1;51 petang


Isnin, 5 Oktober 2009

HUZAIFAH BIN AL-YAMAN : D'CROMOK



حذيفة إبن اليمن واحد من أصحاب النبي , حذيفة إبن اليمن كان أهل الصوفي , حذيفة إبن اليمن و كان صادق النبي , حذيفة إبن اليمن كان أهل الصوفي

Maksudnya;
“Huzaifah bin Al-yaman adalah seorang daripada kalangan sahabat-sahabat Nabi. Huzaifah bin Al-Yaman, beliau adalah ahli sufi. Huzaifah bin Al-Yaman, beliau adalah orang yang membenarkan nabi. Huzaifah bin Al-Yaman, beliau adalah ahli sufi”

“JANGAN LAKUKAN KEROSAKAN!”


“JANGAN LAKUKAN KEROSAKAN!”

Semasa Nabi SAW berada di Makkah, istilah munafiq tidak pernah timbul. Tetapi, kewujudakan golongan munafiq adalah setelah penghijrahan nabi SAW bersama-sama sahabat muhajirin ke Madinah.

Di Madinah, terdapat beberapa kabilah, terutama dua kabilah yang besar; Aus dan Khazraj. Kedua-dua kabilah ini yang memberi bantuan kepada nabi SAW sehingga mereka digelar dengan panggilan ‘Ansar’.

Amalan kedua-dua kabilah ini adalah seperti amalan yang diamalkan oleh musyrikin arab, disamping mengambil sedikit sebanyak amalan dari puak-puak yahudi yang menetap di Madinah. Puak-puak yahudi yang berada di Madinah terdapat tiga kelompok; iaitu Bani Qainuqa’, Bani Nadhir dan Bani Quraizah.

Ketika Nabi SAW masuk ke Madinah, ramai dari kalangan rakyat madinah dari kalangan Aus dan Khazraj ini memeluk islam. terdapat juga dari kalangan orang yahudi yang masuk islam, walaupun bilangan mereka terlalu sedikit, seperti seorang yahudi yang bernama Abdullah bin Salam R.a. Walau beliau asalnya seorang berbangsa yahudi, tetapi setelah memeluk islam, beliau merupakan seorang sahabat yang hebat, malahan beliau antara sahabat nabi yang dijanjikan syurga semasa hidup.

Sebelum tercetus peperangan badar, golongan munafiq ini belum lagi timbul. Tetapi, setelah kemenangan berbelah pihak kepada Islam dalam peperangan badar, menyebabkan ramai dari kalangan orang-orang madinah yang memeluk islam.

Ada sebilangan kecil dari mereka yang memeluk islam itu, bukan kerana keikhlasan mereka terhadap Islam, tetapi demi untuk mengaut keuntungan semampu yang boleh, juga mewujudkan pertembungan antara rakyat Madinah dan sebagainya, agar madinah yang sudah dikuasai oleh orang Islam akan jatuh balik ke tangan orang kafir semula. Golongan itu disebut sebagai munafiqin.

Banyak tindakan-tindakan jahat yang dilakukan mereka; kerosakan dan kebinasaan. Tindakan itu, semua dengan harapan agar kekuatan madinah pimpinan Nabi akan jatuh dan gugur kehinaan.

Di kala Nabi SAW menetapkan perjanjian agar wujudnya persaudaraan antara Aus dan Khazraj, mereka hadir sebagai batu api; dengan tujuan mewujudkan perbalahan antara kaum-kaum tersebut. banyak isu-isu pertembungan kabilah diwujudkan mereka, semata-mata mahu melahirkan kelemahan dalam dalam kerajaan Islam Madinah, pimpinan Nabi SAW.

Tindakan mereka itu merupakan satu kemungkaran, malahan penyebab utama berlakunya kerosakan. Justeru itu, Allah menurunkan ayat 11 dan 12 dari surah Al-Baqarah;

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ * أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ

Maksudnya;
Apabila diberitahu kepada mereka, ”jangan kamu lakukan kerosakan di atas muka bumi”.

“Sesungguhnya kami adalah orang yang melakukan pembaikan” jawab mereka.

Sebenarnya, mereka adalah golongan yang melakukan kerosakan, tetapi mereka tidak sedar dan tidak perasan.

MEMBERI PESANAN

Sebarang kerosakan yang dilakukan oleh manusia, semuanya berpaksikan kepada nafsu. Sesuatu tindakan yang berasaskan kepada wahyu, maka itu tidak disebut sebagai kerosakan.

Kerosakan yang berlaku, tidak kira apa jenis sekalipun. Ada kalanya berbentuk melahirkan kerosakan kepada diri individu manusia, seperti membawa kepada gejala sosial, zina, dan sebagainya. ataupun, kerosakan itu bersifat yang lebih luas, seperti melibatkan negara dan masyarakat.

Rasuah merupakan kerosakan yang akan menimpa negara. Sistem ekonomi kapitalis, melahirkan suasana kehidupan rakyat bawahan yang semakin hari semakin terkebawah, disamping yang kaya akan terus menjadi kaya.

Dikala wujud keadaan ini, Islam menyeru agar dilakukan nasihat. Ia tidak cukup sekadar berjumpa dan diberitahu sahaja, malahan mewujudkan wacana secara sihat, bagi mencari keputusan yang jitu merupakan satu perkara yang dituntut.

Firman Allah;

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
”Katakanlah, datangkan hujjah-hujjah kamu, sekiranya kamu adalah orang yang benar”

(Surah Al-Baqarah : 111)

Tindakan memberhetikan golongan yang melakukan maksiat dengan menghentam sahaja, merupakan tindakan yang kurang bijak, disamping melahirkan kerugian dakwah yang teramat sangat.

Ini kerana, apabila tidak dilakukan dialog, wacana, berdebat dan sebagainya, malahan hanya sekadar menghentam, ia akan mewujudkan prejudis mereka terhadap islam, juga terhadap pendakwah itu sendiri.

Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti pendakwah akan menghadapi masalah dalam pendekatan. Dengan ini, akan terlahirnya kerugian teramat sangat dalam berdakwah.

KEROSAKAN DI BUMI MEMBAWA KE AKHIRAT

Kerosakan menerusi ayat 11 dari surah Al-Baqarah, ditafsirkan oleh para ulama tafsir sebagai maksiat. Sebarang maksiat yang dilakukan, bermakna ia membenarkan berlakunya kerosakan.

Persoalannya, mengapa maksiat dikaitkan dengan kerosakan menerusi ayat ini?

Apa yang perlu diingat, Islam satu agama yang menekankan kebahagiaan hidup didunia, lebih-lebih lagi di akhirat. Kebahagian hidup dunia, tidak dapat tidak merujuk kepada Islam. apabila tidak berzina, memang dilihat seperti tidak wujudnya kesenangan diri untuk mendapat keenakkan seks, tetapi disebalik zina itu terdapat seribu satu kesusahahan yang lebih besar berbanding kenenakkannya.

Apabila seseorang perempuan yang berzina, mengandung merupakan satu kemungkinan yang besar. Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti perempuan itu akan menghadapi seribu satu kesusahan, disamping lelaki yang berzina dengannya terlepas tangan dari sebarang kesusahan yang sedang dihadapi oleh perempuan yang berzina.

Justeru, bagi mewujudkan tanggungjawab antara lelaki dan perempuan yang sama-sama mengecapi keenakan seks, maka islam mewujudkan pernikahan; pengikat hubungan antara lelaki dan perempuan.

Bermakna, apabila dua suami isteri bersetubuh dalam cara perkahwinan, ia akan terwujud tanggungjawab suami terhadap isteri yang sedang berada kesusahan dalam mengandungkan anak.

Dari ini, kita dapat melihat bagaimana kebahagian hidup antara lelaki dan perempuan itu wujud. Tidak menyusahkan kepada satu pihak, melepaskan dari kesusahan pula dari pihak yang lain. malahan, bersifat kesusahan tersebut dihadapi bersama-sama.

Apabila dengan tidak berzina itu, kebahagian hidup di dunia ini sudah tercapai, disampng itu juga, tidak berzina akan memberikan ganjaran pahala di akhirat nanti. Makanya, berzina itu memberi kesusahan dalam hidup di dunia, seterusnya melahirkan masalah yang teramat besar di akhirat nanti.

MENGAKU BUAT BAIK

Waimma melakukan kebinasaan, masakan mahu diakui ia sebagai perkara buruk. Manusia akan menganggap, apa yang mereka lakukan sebagai kebaikan, walau ia pada hakikatnya adalah keburukan.

Orang-orang munafiq di zaman Nabi yang melakukan kerosakan, dengan mewujudkan tindakan yang boleh menjatuhkan kerajaan islam, pasti mereka akan mengatakan mereka sebagai orang yang baik.

Tindakan seperti itu adalah perkara biasa bagi mereka yang melakukan sesuatu kejahatan. Tujuan mereka bertindak sedemikian adalah, untuk menyelamatkan diri mereka dari dikatakan sebagai orang yang melakukan kerosakan (cover line), disamping untuk meneruskan agenda yang sudah tersemat dalam diri mereka sendiri sejak sekian lama.

Pada mereka, Islam bukan agama yang wajar ditegakkan. Sebaliknya, kewujudakan islam akan menyebabkan mereka menjadi susah. Susah hendak bermualamat dengan riba, rasuah, berzina, maksiat dan sebagainya.

Ekoran itu, mereka akan mencipta seribu satu tindakan yang dilihat seperti baik, tetapi hakikatnya adalah keburukan; yang bisa merosakan umat Islam itu sendiri. Mereka akan mewujudkan kesamaran terhadap islam di mata-mata orang bukan islam, bahkan di mata-mata orang Islam sendiri. Pada mereka, itu semua perkara baik, walhal ia adalah buruk; yang murkai oleh Allah SWT.

Sekian

Wallahu ’Alam



Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), sg Buloh
5 oktober 2009 * 3:34 petang

Ahad, 4 Oktober 2009

APAKAH NASIB UNDI POS SAMA SEPERTI UNDI CINA DAN INDIA?

APAKAH NASIB UNDI POS SAMA SEPERTI UNDI CINA DAN INDIA?

Pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang sudah tidak lama lagi akan berlangsung. Dengan wujudnya undi Pos di Dun berkenaan, maka ramai yang menjangka, kemenangan akan berbelah pihak kepada BN.

Apa yang boleh diulas, undi pos merupakan talian hayat bagi BN bagi memastikan kemenangan bagi seseorang ADUN dari parti BN. Justeru, kita dapat lihat ramai pimpinan BN yang mempunyai kerusi selamat, datang dari DUN atau parlimen yang mempunyai tempat yang ada undi Pos. Contohnya, perdana menteri malaysia sendiri.

Jika dahulu, BN akan terselamat di kawasan-kawasan yang mempunyai ramai pengundi-pengundi berbangsa cina dan india. Justeru, dalam pilihanraya umum tahun 2004, kita menyaksikan pembahagian sempadan yang berpaksikan dua bangsa ini dilakukan sedemikian rupa, yang mengakibatkan satu pemandangan bahawa kemenangan besar bagi BN dalam tahun tersebut.

Pun begitu, ternyata keyakinan BN terhadap pengundi bagi mereka mencapai kemenangan dengan undi cina dan india meleset dalam pilihanraya tahun 2008, menyebabkan mereka jatuh tersembam dengan jatuhnya beberapa buah negeri ke tangan pakatan rakyat.

Keadaan itu menimpa BN bagi undi cina dan india, malahan tidak mustahil, keadaan yang sama akan menimpa BN dengan undi pos.

Apakah ia akan berlaku?

Jawabnya, ia tidak mustahil sama sekali. Itupun, jika melakukan sesuatu, sepertimana tindakan kita dalam mengubah minda pengundi cina dan india.
Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
5 oktober 2009 * 1:46 petang