Sabtu, 24 Januari 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 6

HADIAH DARI ALLAH KEPADA ORANG SOLEH

Selepas Allah menjelaskan kepada kita tentang kelebihan infaq, lalu diikuti memberi gambaran tentang bentuk bisikan syaitan terhadap mereka yang mahu melakukan infaq tersebut dengan menjanjikan kefakiran dan kesusahan.

Disamping itu, Allah menjelaskan bahawa bukan syaitan sahaja yang boleh berjanji, bahkan Allah juga berjanji juga; sudah pasti janji Allah lagi hebat dan mendapat keuntungan berbanding janji syaitan.

Sila lihat;
http://g-82.blogspot.com/2009/01/tadabbur-al-quran-siri-5.html

Antara hebatnya janji Allah adalah, Allah memberikan manusia itu kesenangan hidup di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat nanti.

Di dunia lagi, Allah banyak memberi kelebihan kepada manusia. Antara kelebihan itu adalah, Allah memberikan kecerdikan dan kebijaksanaan.

Perkata ini, dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya;

يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ

Maksudnya;
“Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah)”

(Surah Al-Baqarah : 269)

Jika merujuk kepada janji Syaitan; ianya sekadar memberi kepuasan nafsu syahwat sahaja, tetapi dalam masa yang sama, syaitan tidak menjadikan akal manusia itu berfungsi dengan yang sepatutnya. Keadaan ini berbeza dengan Allah, yang menjanjikan bahawa, Allah akan memberikan kebijaksanaan itu kepada manusia.

Pun begitu, tidak semua manusia akan diberikan kebijaksanaan. Hanya manusia terpilih sahaja yang diberikan kebijaksanaan itu. maka sebab itulah, Allah menyatakan, barangsiapa yang diberikan kebijaksanaan itu, maka orang itu telah mendapat kebaikkan yang banyak.

*********

Ulama tafsir berbeza pendapat dalam menafsirkan maksud ”Al-Hikmat” dalam ayat ini. Ada yang mengatakan, makna hikmah adalah ilmu dan kefahaman; yang lain kata, melakukan perbuatan yang tepat dengan realiti; yang lain kata, orang yang memahami peringatan Al-Quran; yang lain kata, orang yang diberikan darjat kenabian; yang lain kata, orang yang mengetahui keajaiban rahsia; yang lain kata, orang yang boleh berhujjah dengan akal (mantiqi); yang lain kata, orang yang mengungkapkan sesuatu itu tepat dengan sasarannya (atau : perkataan yang mudah difahami); yang lain kata, orang berilmu yang takutkan Allah (sebab : ada orang berilmu, tapi tidak takut kepada Allah); yang lain kata, al-hikmat adalah kefaqihan dalam agama.

Yang pastinya, al-hikmat ini adalah bahasa arab; terjemahan melayunya adalah kebijaksanaan. Kebijaksanaan dari sudut kenabian, ianya mempunyai dua unsur, iaitu (1) kebijaksanaan dari sudut nazariah; (2) kebijaksaan dari sudut penyesuaian nazariah kepada realiti.

Seperti doa Nabi Ibrahim yang dinukilkan oleh Allah menerusi Firman-Nya:

رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Maksudnya;
”Ya Allah, berikan kepadaku kebijaksanaan, dan hubungkan aku dengan orang-orang yang saleh”

(Surah As-Syuara’ : 83)

Dari ayat ini, menunjukkan kepada kita bahawa kebijaksaan itu merupakan satu hadiah dari Allah; ianya mesti bermula dengan kefahaman yang mendalam terhadap sesuatu isu, lalu berjaya disesuaikan kepada suasana yang sebenar.

Misalnya; seorang mufti yang mahu menfatwakan tentang pengharaman muzik. Mufti tersebut, perlu memahami terlebih dahulu dua perkara, iaitu; (1) hukum muzik dari sudut nas; (2) bentuk muzik yang hendak difatwakan tersebut.

Asas tindakan mufti tersebut adalah kaedah fiqh yang berbunyi;

الحكم على شيئ فرع عن تصوره

Maksudnya;
“hukum terhadap sesuatu adalah satu cawangan daripada gambarannya”

Maknanya; seseorang yang mahu menjatuhkan hukum terhadap sesuatu perkara, maka terlebih dahulu dia mesti memahami benda yang hendak diberikan hukum.

Seseorang yang tidak pernah tengok television, tidak boleh memberikan hukum tengok television, melainkan dia perlu memahami sebenar-benarnya bentuk tengok television tersebut.

Memahami dua unsure ini, barulah orang tersebut disebut sebagai orang yang ada kebijaksanaan. Jika mufti tersebut hanya memahami sudut nas sahaja, tanpa memahami bentuk yang hendak diberikan hukum, maka tindakan sebegitu adalah tindakan orang yang tidak bijak dari kacamata Al-Quran.

Orang yang bijaksana, pasti akan berjaya melahirkan satu keputusan yang adil. Bermakna; apabila ia mengeluarkan keputusan yang tidak bijak; seperti tidak bersesuaian dengan benda yang hendak di hukumkan, pasti keputusannya itu adalah keputusan yang boleh disifatkan sebagai zalim.

Kesimpulannya, orang yang ada kebijaksanaan adalah manusia yang berjaya melahirkan satu keputusan hukum kepada sesuatu bersesuaian dengan keadaan semasa, tanpa melahirkan fitnah terhadap hukum itu sendiri.

**********

Dan sesungguhnya, bukan semua manusia diberikan Allah kebijaksanaan ini. hanya segelintir sahaja yang diberikan itu. pun begitu, manusia yang diberikan kebijaksanaan itu tidak dikhususkan kepada orang Islam sahaja, bahkan orang bukan islam pun diberikan kebijaksaaan seperti ini.

Bahkan, menurut Prof Sayed Nuqib Al-Attas dalam satu temuramah beliau; ada menjelaskan bahawa, kebijaksanaan ini tidak dikhususkan kepada para nabi sahaja, bahkan diberikan kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki oleh Allah, hatta orang kafir sekalipun.

Ekoran dari itu, lahirnya ahli-ahli falsafah yunani yang amat dikenali ramai, seperti Plato, Socrates, Aristotle dan sebagainya.

Tidak semua yang dibawa oleh ahli falsafah yunani; Plato, Socrates, Aristotle adalah salah dan bercanggah dengan Islam. Bahkan, disana wujud persamaan; yang tidak layak dinafikan kebersamaannya dengan Islam.

Bahkan, jika dibaca dalam buku ”risalah untuk kaum Muslimin” karangan Prof Sayed Nuqib Al-Attas; beliau ada menerangkan bahawa golongan ahli falsafah yunani ini pada hakikatnya adalah golongan yang mencari tuhan. Buktinya adalah, banyak persoalan-persoalan yang ditimbulkan oleh mereka melibatkan kepada renungan mereka terhadap kejadian alam sekeliling.

Ekoran itulah, lahirnya soalan-soalan seperti; apakah hakikat alam ini?; adakah alam ini jadi dengan sendirinya?; adakah wujud penciptanya?; wujudkan pencipta alam ini?; dan banyak lagi.

Memandangkan, di zaman mereka adalah zaman ketiadaan nabi, menyebabkan mereka hanya berjaya menjawab persoalan-persoalan itu berdasarkan falsafah mereka yang amat terbatas.

*********

Pun begitu, mengikut konsep Islam, ”al-Hikmat” (melayu : kebijaksanaan) ini ditafsirkan sebagai kebijaksanaan yang membawa manusia itu takut kepada Allah.

Menunjukkan, sebijak mana pun manusia itu, tetapi dalam masa yang sama mereka tidak dapat melahirkan perasaan takut mereka terhadap Allah, mereka hakikatnya adalah manusia yang tidak mendapat ”Al-Hikmat” yang disebut oleh Allah SWT.

*****

Orang yang disebut sebagai ”ulul Albab” adalah manusia yang berjaya mentadabbur Al-Quran; mentadabbur alam ini; mentadabbur segala penciptaan Allah dengan akal dan hati dengan bijaksana.

Mereka adalah golongan manusia yang memanfaatkan segala ruang yang wujud dalam akal mereka dalam menanam perasaan gerun mereka terhadap Allah. Kaedah yang digunakan oleh mereka adalah, mereka sering menimbulkan persoalan punca terjadi sesuatu perkara; punca wujudnya sesuatu perkara.

Mudah-mudahan kita tergolong dari kalangan manusia yang digelar sebagai ”ulul Albab”.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 Januari 2009 * 3:10 pagi.







Jumaat, 23 Januari 2009

EXCO GUGUR DI PULAU PINANG : SELANGOR BAGAIMANA ???

EXCO GUGUR DI PULAU PINANG : SELANGOR BAGAIMANA ???

Utusan Malaysia melaporkan;

“BUKIT MERTAJAM 23 Jan — Badan Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang menggugurkan tiga anggota exco kerajaan negeri daripada barisan jawatankuasa badan itu bagi membolehkan mereka memberi tumpuan kepada pentadbiran kerajaan negeri.

Mereka terdiri Timbalan Ketua Menteri Mohammad Fairus Khairuddin dan anggota exco Law Choo Kiang, kedua-duanya Timbalan Pengerusi PKR Pulau Pinang, dan seorang lagi anggota exco, Abdul Malik Abul Kassim, yang juga setiausahanya
[1]

KOMEN:

nampaknya, PKR di Pulau Pinang dilihat lebih cerdik dalam bertindak dalam menyelesaikan masalah kelembapan gerak kerja kebajikan rakyat dibawah kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang.

Perhubungan PAS Selangor tidak mahu mencontohi ke???? Maklumlah, banyak masalah rakyat yang tidak selesai, bahkan kelembapan semakin hari semakin kelihatan.

Diharapkan exco Kerajaan negeri Selangor yang mewakili PAS berkenaan sedar kelemahan ini. Atas dasar tanggungjawab dan bertanggungjawab, bertindaklah seperti yang berlaku di Pulau Pinang.

Itupun, kalau sayangkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Tapi tak tahu la pula, kalau masih lagi menaruh harapan nak jadi MB Selangor???

Tak payah la... baru dua jawatankuasa pun dah tak boleh nak jaga, inikan pula nak jadi MB...

Kalau nak jadi MB juga, maka benarlah kata pepatah (setelah diubah):

“biar mati rakyat, jangan mati kemewahan exco..”

Maklumlah.. dalam senyap-senyap, kitakan ada slogan baru....

Hidup Camry !!!!
hidup exco !!!
hancur rakyat !!!!


Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 Januari 2009 * 10;34 malam.

[1]http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0123&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_01.htm

Khamis, 22 Januari 2009

I-METAL (ISLAMIC-METAL) : HUKUM MUZIK DALAM ISLAM

I-METAL (ISLAMIC-METAL) : HUKUM MUZIK DALAM ISLAM

Dalam keadaan tidak berkewangan yang cukup, secara berani, Aku dan Eddieputra atas nama Group Pemikir Muda (GPM) telah berjaya menubuhkan satu band Islamic metal yang membariskan 5 orang pemain muzik; termasuk seorang penyanyi.

Band metal kami itu, diberi nama “Al-Walid”; sempena perjuangan yang dilakukan oleh Khalid bin Al-Walid; seorang sahabat Nabi SAW yang hebat dalam medan peperangan menyerang kufar.

Kami juga telah berjaya mencipta sebuah lagu yang bertajuk “Khalid Al-Walid; seorang pencinta Syahid”. Kini, kami sedang berusaha hendak memuzikkan lagu tersebut dalam bentuk metal.

Walaupun tujuan kami adalah untuk mewujudkan alternative hiburan bagi peminat-peminat metal, terdapat juga sebilangan sahabat yang memandangkan usaha kami secara sinis, bahkan melihatnya secara pelik dalam usaha kami yang hendak mengislamkan metal, maka disini dikupas secara ringkas tentang hukum muzik dari sudut perbahasan syariah.

PERTAMA :

Kaedah fiqh menyebut;

الأصل في الأشياء الإباحة

Maksudnya:
“asal pada sesuatu itu adalah harus”

Asas bagi kaedah ini adalah firman Allah:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا

Maksudnya;
“Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu”

(Surah Al-Baqarah : 29)

Dari ayat Al-Quran ini, ulama mengistinbatkan bahawa sesuatu yang tidak ada nas yang sorih dan sahih; sama ada dari kitabullah atau sunnah rasulullah, mahupun ijmak yang sabit secara yakin, yang mengatakan ianya haram, maka hukum sesuatu itu adalah harus

Sabda Nabi SAW;

الْحَلَالُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَالْحَرَامُ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَمَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ مِمَّا عَفَا عَنْهُ

Maksudnya;
“hukum halal adalah perkara yang Allah telah halalkan dalam kitab-Nya; hukum haram pada perkara yang telah diharamkan oleh Allah. perkara yang disenyapkan, maka ia adalah perkara yang dimaafkan (harus)
[1]

Oleh itu, tidak ada satu nas yang sahih, mahupun soreh yang menyatakan bahawa hukum apa jenis muzik adalah haram; menunjukkan hukumnya adalah harus.

KEDUA:


Imam Al-Bukhari meriwayatkan hadis; daripada Aisyah R.Ha berkata;

دَخَلَ عَلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدِي جَارِيَتَانِ تُغَنِّيَانِ بِغِنَاءِ بُعَاثَ فَاضْطَجَعَ عَلَى الْفِرَاشِ وَحَوَّلَ وَجْهَهُ وَدَخَلَ أَبُو بَكْرٍ فَانْتَهَرَنِي وَقَالَ مِزْمَارَةُ الشَّيْطَانِ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَقْبَلَ عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَام فَقَالَ دَعْهُمَا

Maksudnya;
“Rasulullah SAW masuk kepadaku; ketika itu, bersamaku ada dua orang jariah yang sedang menyanyikan lagu “bu’ath”. Lalu nabi SAW pun berbaring pada hamparannya dan memalingkan wajahnya. Kemudiannya, datang Abu Bakar As-Siddiq, menegahku, seraya berkata “seruling syaitan” di sisi Nabi SAW. menyebabkan Baginda SAW berpaling seraya berkata “biarkan mereka”
[2].

Dari hadis ini, menjadi dalil bahawa muzik adalah harus. Jika ianya adalah haram, nescaya Nabi SAW membiarkan sahaja teguran yang dibuat oleh Abu Bakar As-Siddiq.

Keadaan sebegitu tidak berlaku, bahkan ketika baginda SAW masuk, nabi tidak melarang dua jariah yang sedang menyanyi. Kemudian apabila Abu Bakar melarang dua jarian itu menyanyi, ianya ditegah oleh Nabi SAW.

KETIGA:

Muzik adalah hiburan, sedangkan hiburan adalah suatu kesenian. Islam tidak pernah mengharamkan kesenian, melainkan sekiranya wujud dalam kesenian tersebut unsur yang haram.

Secara asasnya, Islam tidak mengharamkan kesenian secara mutlaq, bahkan mengakuinya, lebih-lebih lagi ianya adalah sesuatu yang baik, dan boleh melunakkan hati dan perasaan.

Orang yang minat dengan seni, samalah seperti orang yang berminat dengan makanan yang enak-enak; berminat dengan sukan; berminat dengan bau-bauan dan sebagainya.

Firman Allah:

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ

Maksudnya;
“Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?." Katakanlah: "Dihalalkan bagimu yang baik-baik”

(Surah Al-Maidah : 4)

HUJJAH HARAM, DAN JAWAPANNYA

Tidak dinafikan, disana wujud pendapat yang mengatakan muzik adalah haram; disertai hujjah-hujjah mereka. antaranya adalah seperti berikut;

PERTAMA:

Firman Allah:

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ

Maksudnya;
“Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan”

(Surah Luqman : 6)

Dari ayat ini, Allah menyebut “لهو الحديث” yang ditafsirkan sebagai “lagu dan muzik”.

JAWAPAN:

Tafsiran ini tidak tepat jika diletakkan secara umum, ini kerana dalam ayat ini, ada dinyatakan “menjadikan Allah itu olok-olok”, menunjukkan pengharaman muzik itu sekiranya wujud unsure memperolok-olokkan Allah.

Hal ini, sama seperti tersebut dalam firman Allah SWT;

وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا

Maksudnya;
“Dan apabila mereka melihat perniagaan atau permainan, mereka bubar untuk menuju kepadanya dan mereka tinggalkan kamu sedang berdiri (berkhotbah)”

(Surah Al-Jumuah : 11)

Dalam ayat ini, Allah menyebut kalimah ”Lahw”. Pun begitu, digabungkan dengan “tijarah” (terjemahan : perniagaan), sedangkan perniagaan bukanlah haram, tetapi haram apabila ianya berlaku ketika imam sedang berkhutbah.

Keadaan ini sama dengan “lahw” yang ditafsirkan sebagai muzik atau lagu. ini kerana, pengharaman “lahw” ini adalah dikala imam sedang berkhutbah.

Dengan itu, jelas bahawa sekiranya muzik itu tidak wujud unsure memperolok-olokkan Allah, atau unsure yang haram, maka hal itu menunjukkan bahawa muzik adalah harus.

KEDUA:

Imam At-Tibrani meriwayatkan hadis; Nabi SAW berkata;

كُلُّ شَيْءٍ مِنْ لَهُوِ الدُّنْيَا بَاطِلٌ إِلا ثَلاثٌ: انْتِضَالُكَ بِقَوْسِكَ، أَوْ تَأْدِيبُكِ فَرَسَكَ، وَمُلاعَبَتُكَ أَهْلَكَ، فَإِنَّهُنَّ مِنَ الْحَقِّ

Maksudnya;
“Setiap sesuatu dari “Lahw” dunia adalah batil melainkan tiga; bermain panah, memacu kuda dan bergurau dengan keluarga kamu; itu adalah dari kebenaran
[3]

Hadis ini menyebut, hanya tiga jenis “lahw” sahaja yang dibenarkan. Adapun selain itu adalah haram; termasuk muzik dan lagu.

JAWAPAN:

Hadis ini diperselisihkan ulama statusnya. Ada ulama menyatakan ianya sahih; ada ulama lain kata ianya adalah doif. Antara ulama yang mengatakan hadis ini doif adalah Al-‘Iraqi dalam kitabnya yang mentakhrij hadis-hadis dalam Ihya’ Ulum Al-Din.

Sekiranya hadis ini dianggap sahih pun; kalimah “batil” itu tidak merujuk kepada “pengharaman”, tetapi merujuk kepada “tiada faedah”.

Jika selain tiga perkara ini adalah perkara yang haram, bagaimana pula dengan hadis sahih yang meriwayatkan bahawa kaum habshi yang menari-nari dalam masjid Nabawi; sedangkan ianya tidak termasuk dari tiga perkara ini???

KETIGA:

Sabda Nabi SAW;

أن الغناء ينبت النفاق في القلب

Maksudnya;
“Sesungguhnya lagu/muzik boleh menumbuhkan penyakit nifaq dalam hati
[4]

Hadis ini menjadi dalil, bahawa lagu atau muzik boleh melahirkan penyakit nifaq; sudah pasti ianya adalah haram.

JAWAPAN:

Menurut Imam Ibnu Hazm dalam kitab Muhalla; hadis ini adalah hadis ditolak kerana didapati perawi; iaitu “As-Syaikh”, yang ianya terlalu pelik.

Oleh itu, hujjah dengan hadis ini adalah tertolak dalam mengharamkan muzik atau lagu.

DAKWAAN DAN JAWAPAN

PERTAMA:

Metal adalah hiburan keras, maka ianya adalah haram kerana unsure keras itu.

JAWAPAN

Tidak semua perkara yang disifatkan keras adalah haram, bahkan dalam Islam ada unsure keras, seperti jihad fi sabilillah. Oleh itu, tidak ada salahnya kita memasukkan unsure jihad fi sabilillah dalam muzik metal.

KEDUA:

Metal ada unsure memuja syaitan.

JAWAPAN:

Tidak dinafikan, metal yang wujud kini mempunyai unsure memuja syaitan. Pun begitu, ianya adalah sesuatu yang subjektif; yang boleh ditukar.

Oleh itu, bagi menyelamatkan metal dari unsure pemujaan Syaitan, maka sewajarnya dibuang unsure itu, tetapi dimasukkan unsure-unsur pemujaan kepada Allah yang maha esa, dimasukkan unsure memuji perjuang-pejuang Islam dan sebagainya.

KESIMPULAN

Dari segala ulasan-ulasan ini, jelas kepada kita bahawa bukan semua muzik adalah haram, bahkan keharamannya boleh disifatkan sebagia “haram lighairih” (melayu : haram bersebab unsure luaran) iaitu apabila wujud unsure-unsur yang haram.

Bermakna, apabila tidak wujud unsure-unsur yang haram, maka hukum muzik kembali kepada hukum asal, iaitu ianya adalah harus.

Antara unsur-unsur yang haram itu adalah;

1. wujud lirik yang menyanggahi Islam.

2. wujud unsure yang mendesak pendengar muzik melakukan maksiat, seperti setelah mendengarnya menyebabkan pendengar itu hendak berzina, minum arak dan sebagainya.
3. semasa menyanyi itu, disertai dengan perkara haram, seperti bercampur lelaki-perempuan (arab : ikhtilat), arak, judi dan sebagainya.
4. tidak mengandungi unsure keterlampauan, seperti lagu yang mengagongkan tokoh melebihi Allah, mendendangkan lirik cinta kepada wanita melebihi Allah dan sebagainya.
5. muzik tersebut tidak melahirkan perasaan yang boleh melupakan Allah SWT.

PENUTUP

Mudah-mudahan dengan ulasan serba ringkas ini, membuka satu laluan baru bagi mendatangkan alternative hiburan bagi mendepani masa depan umat Islam di Malaysia, dan di seluruh dunia.- Insya Allah–

Sekian

Wallahu ‘Alam

p/s : Kami (GPM) sedang merancang untuk mencipta I-BB Dance (Islamic BB Dance). Bertujuan untuk memberikan alternative sukan kepada anak-anak muda yang berminat dengan sukan dance.

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 Januari 2009 * 5:02 pagi.





[1] Sunan At-Tirmizi : 1648.
[2] Sahih Al-Bukhari : 897.
[3] Al-Mukjam Al-Kabir : 1309.
[4] Sunan Abi Daud : 4279.

Selasa, 20 Januari 2009

BAIKNYA EXCO KERAJAAN SELANGOR...!! : SIRI 1

Inilah kampung yang umurnya sudah lebih 20 tahun. Aku pun dibesarkan di kampung ini. Tapi sayang, walaupun sudah 20 tahun kampung ini wujud, ia tetap tidak bergeran. Kita sekampung telah berjaya dipermainkan dan ditipu oleh UMNO/BN, kononya hendak diberi geran, tapi sampai hari ini pun tak dapat juga geran itu.


Kampung kami berada bersebelahan dengan satu projek perumahan mewah yang sedang hebat berjalan. Peliknya, projek perumahan itu berstatus Freehold, tapi kampung kami yang sebelah ini, dikatakan berstatus leasedhold, tetapi, sampai sekarang tak ada geran.. peliknya !!! ke kami ni bakal jadi setinggan?????

cantikkan rumah ini. inilah Villa putra, perumahan mewah yang berada bersebelahan dengan kampung kami.


anak panah kebawah itu, menunjukkan projek perumahan. ada papan tanda tulis kat tepi jalan tu, itulah jalan masuk kampung kami....

tengok jer laaaaa......


Kami dah buat laporan pasal status tanah dan memaklumkan bahawa tanah kami tidak bergeran kepada Menteri Besar Selangor yang baru. Yang peliknya, hanya laporan siasatan yang dihantar. Geran tetap kami tidak dapat??????

Mungkin pasal tanah kami tidak penting, kerana kereta Camry lagi penting…..
Nampaknya, kami percaya dengan PAS dan PKR; perjuangannya adalah Islam dan keadilan. Islam pun ada keadilan. Pilihanraya ke 12, isu kebajikan rakyat dijadikan modal utama kempen.
Masa kempen pilihanraya, Dato' Hasan Ali pun hadir sebut tentang janji pilihanraya... bestnya dibuai janji... tapi apakan daya????

Ternyata, bukan kebajikan rakyat yang diutamakan, tetapi kebajikan exco yang diutamakan.

jom kita sama-sama laung slogan keramat....

Hidup camry !!!
hidup camry !!!!
hidup Camry !!!!!!

Bersambung……



MANA JANJI-JANJIMU HASAN ALI

MANA JANJI-JANJIMU HASAN ALI

Ini luahan perasaan dari seorang yang menggelarkan dirinya ”hasan at-turabi” yang aku dapat melalui e mail. Luahannya adalah seperti berikut;

******

Siapa tak kenal Dr Hasan Ali. Tokoh motivasi negara. Kemasukannya ke dalam PAS lewat 1990-an, menjadi arus besar kebanjiran golongan professional ke dalam PAS.

Hasan Ali dengan mudah diangkat ke mercu yang tinggi. Dia tidak perlu melalui takah-takah dari bawah. Dia tidak perlu masuk usrah dan mengikuti marhalah demi marhalah. Dia tak payah hafal surah as-Shaff, tak payah hafal surah al-Muzammil dan hafal al-Ma’thurat.

Ya…Hasan Ali tak payah pergi tamrin dan mukhayyam. Duduk dalam program parti berjam-jam. Belajar jadi PACA. Belajar teknik perang saraf. Belajar cula undi penduduk. Apatah lagi Hasan Ali tak payah jadi perayu dan peraih undi. Dia insan elit dalam PAS. Hasan Ali insan terpilih.

Allahyarham Datuk Fadzil Noor mendapat ‘durian runtuh’ dengan adanya Hasan Ali. Dalam parti atau jemaah, Hasan Ali cepat naik. Pemilihan parti tahun 2000 dengan mudah dia jadi Naib Presiden PAS. Megah dan gah sungguh Hasan Ali.

Dalam aspek politik, Hasan Ali buktikan, dia mampu menang dua kerusi di dua lokasi berbeza sekali gus. Maka, 1999 dia menang di Sg. Burung dan Parit Buntar. Hebatkan?

2004, Hasan Ali war-warkan pelan PINTAS…misi menawan Selangor. Tapi kesasar. Dia yang kena pintas. Hilang semuanya.

2008, Hasan Ali kembali gagah. Menang besar di Gombak Setia. Akhirnya dilantik sebagai exco agama.

Saya hanya nak mengingatkan Hasan Ali…anda jangan lupa janji-janji anda dahulu sewaktu berkempen. Mana dia perubahan dalam MAIS yang dicanang-canang?

Adakah anda sudah lupa, sesen wang zakat pun anda tak izin disalah guna. Kini, anda sudah berkuasa…adakah anda tidak tahu, bukan sesen sahaja disalah guna; tetapi berjuta sen! Sedarlah Hasan Ali…

sebelum anda menyesal dan kala itu anda sudah terlewat sebenarnya!


Dari e mail.

Isnin, 19 Januari 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 5

INFAQ : JANJI ALLAH VS JANJI SYAITAN

Hidup manusia di atas muka bumi ini, tidak boleh elak dari dua perkara; hidayah dan kesesatan. Manusia yang mengikut hidayah adalah manusia yang akan dibimbing oleh Allah membawanya ke syurga. Adapun, manusia yang mengikut kesesatan; akan dibimbing oleh syaitan menuju ke neraka.

Pertembungan antara dua perkara ini sentiasa berlaku. Tidak seorang pun dapat mengelak dari ianya berlaku, melainkan hanya ketaqwaan yang wujud dalam manusia sahaja dapat menghindari dari terlepas dan terkeluar dari hidayah.

Firman Allah:

الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengatahui”

(Surah Al-Baqarah : 268)

Dalam ayat ini, secara nyata Allah menjelaskan kepada kita tentang pertembungan ini; pertembungan antara hidayah dan kesesatan.

Ayat ini, menjelaskan kepada kita bahawa syaitan sentiasa menyeru manusia agar tidak melakukan kebaikkan dan kebajikan; sentiasa berada dalam kebimbangan dalam melakukan sesuatu kebaikan; sering dibisikkan dengan kerungsingan dikala perkara kebajikan dilakukan.

Jika diperhatikan kepada sebelum ayat ini (Al-Baqarah : 267), Allah menjelaskan tentang harta yang hendak diinfaqkan itu, hendaklah dipastikan harta tersebut adalah harta yang disayangi, bukannya harta yang kita sendiri tidak mahu melihatnya.

Lihat perbahasannya:
http://g-82.blogspot.com/2009/01/tadabbur-al-quran-siri-4.html

Maka dalam ayat ini pula, Allah menjelaskan kepada kita bahawa walaupun seruan Allah agar infaq yang hendak dilakukan, hendaklah dipastikan dari harta yang disayangi, tetapi disana wujud juga manusia yang tetap melakukan infaq dengan harta yang sudah tidak disayangi lagi.

Bila difikirkan, mengapa keadaan ini boleh berlaku?

Jawapannya adalah, dinyatakan oleh Allah bahawa semua ini adalah berpunca permainan Syaitan yang sering mengganggu manusia dalam melakukan taat kepada Allah SWT.

Dalam bab infaq, syaitan akan menjanjikan kepada manusia kefakiran dan kesusahan dikala melakukan infaq tersebut. Dalam keadaan itu pun, Allah tetap menjelaskan kepada manusia, bahawa janji Allah lebih bernilai berbanding janji-janji yang dibuat oleh syaitan.

*********

Syaitan adalah kalimah arab yang berasal dari kalimah ”Sya ta na”, iaitu jauh dari rahmat Allah; jauh dari kebenaran.

As-Syaikh Wahib Abdus Salam Bali dalam kitab ”wiqayah Al-Insan min Al-jin Wa As-Syaitan” menukilkan definisi Syaitan dari perkataan Imam Ibni Jarir At-Tabari dengan katanya;

والشيطان، في كلام العرب: كل متمرِّد من الجن والإنس والدوابِّ وكل شيء

Maksudnya;
“Syaitan dalam kalam arab adalah, semua yang perangai jahat dari kalangan jin, manusia, binatang dan seluruhnya
[1]

Oleh itu, dikenali syaitan itu bukan merupakan sejenis makhluk, tetapi ianya adalah sejenis perangai buruk yang melekat kepada makhluk. Sekiranya didapati manusia berperangai buruk, maka manusia itu adalah syaitan. Begitu juga kepada jin, binatang dan sebagainya.

Disinonimkan iblis dengan Syaitan, disebabkan iblis sememangnya berperangai buruk; tidak ada kebaikan yang wujud dari iblis, lebih-lebih lagi dalam usaha hendak merosakan anak adam agar sesat dari petunjuk.

Ekoran dari itulah, ulama berselisih dalam menentukan maksud Syaitan dari ayat ini. Ada ulama menyatakan, syaitan dalam ayat ini adalah Iblis; ulama lain kata, Syaitan dari kalangan jin dan manusia; ulama lain kata, nafsu Ammarah bi As-Su’ (terjemahan : nafsu yang menyuruh lakukan kejahatan).

Yang pastinya, semua yang disebutkan oleh ulama-ulama itu merupakan syaitan. Ini kerana, semua yang tersebut itu merupakan sifat buruk yang wujud pada makhluk; menyeru melakukan kejahatan dan keburukan.

Dalam banyak-banyak perangai buruk yang wujud atas muka bumi ini, dalam ayat ini (surah Al-Baqarah : 268), Allah menerangkan kepada kita, antara cirri-ciri perangai buruk (baca : syaitan) adalah menyeru manusia agar tidak melakukan infaq; menyeru agar menjadi kedekut.

Apabila wujud manusia yang pemurah; mahu menderma, pasti kewujudan syaitan akan digunakan sepenuh-penuhnya agar manusia itu tidak menderma.

Antara tindakannya adalah, dia akan mengsangsikan kepada penderma itu; bahawa dengan sifatnya yang pemurah itu, akan mengakibatkan kefakiran.

***********

Dalam Al-Quran, janji ini sering digunakan oleh Allah SWT. Berjanji merupakan salah satu konsep dakwah; dalam melunakkan hati manusia agar menerima seruan dakwah.

Ekoran dari itulah, jika dirujuk dalam Al-Quran, pasti kita akan dapati banyak janji-janji yang Allah berikan kepada manusia. Janji yang Allah berikan itu, sama ada janji kebajikan atau janji keburukan.

Janji kebajikan adalah dengan syurga, keselesaan, keamanan, kesejahteraan kepada mereka yang melakukan taat. Adapun janji keburukan seperti janji azab bagi mereka yang meninggalkan dari melakukan taat.

Bahkan, kadangkala Allah memerli kepada mereka yang meninggalkan taat dengan menggunakan kalimah janji yang baik. Seperti firman Allah:

فَبَشّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

Maksudnya;
”maka gembirakanlah mereka bahwa mereka akan menerima siksa yg pedih”

(Surah Al-Imran : 21)

Ini merupakan salah satu konsep dakwah, yang boleh kita pelajari dari Al-Quran.

Pun begitu, konsep ”berjanji” dalam menarik pengaruh ini, bukan sekadar digunakan oleh Allah, malahan ianya digunakan juga oleh Syaitan dalam menarik pengaruh agar bersama-sama masuk ke neraka nanti.

*********

Antara seruan Syaitan itu adalah, agar manusia tidak melakukan infaq fi sabilillah. Caranya adalah, syaitan akan menghasut kepada penderma dengan mengemukakan berbagai-bagai kesusahan dunia (baca : fakir) sekiranya infaq dilakukan.

Fakir bermaksud orang yang berada dalam kelemahan ekoran kekurangan harta. Rata-rata manusia, amat takut dengan kelemahan ekoran dari kekurangan harta ini. menyebabkan, cara ini dijadikan sebagai unsur utama oleh Syaitan dalam menyeru manusia agar tidak menderma.

Pun begitu, ada juga manusia yang tetap mahu menderma juga; setelah dia berjaya melawan hasutan syaitan. Dalam keadaan itupun, Syaitan masih lagi main peranannya agar penderma tersebut memilih harta yang buruk-buruk sahaja, sehingga penderma tersebut tidak merasakan harta itu sebagai bernilai lagi, untuk didermakan.

Tindakan syaitan sebegitu adalah kerana, syaitan amat benci hubungan silatur rahim dikalangan manusia; sedangkan infaq merupakan cara untuk menghubungkan silatur rahim antara manusia.

Nah!!! Betapa liciknya Syaitan dalam menyusun perancangan dalam menyesatkan anak adam; yang perlu diambil perhatian. Ekoran dari itulah, tidak hairan, dalam satu hadis ada menyebut;

إِنَّ لِلشَّيْطَانِ لَمَّةً بِابْنِ آدَمَ وَلِلْمَلَكِ لَمَّةً فَأَمَّا لَمَّةُ الشَّيْطَانِ فَإِيعَادٌ بِالشَّرِّ وَتَكْذِيبٌ بِالْحَقِّ وَأَمَّا لَمَّةُ الْمَلَكِ فَإِيعَادٌ بِالْخَيْرِ وَتَصْدِيقٌ بِالْحَقِّ فَمَنْ وَجَدَ ذَلِكَ فَلْيَعْلَمْ أَنَّهُ مِنْ اللَّهِ فَلْيَحْمَدْ اللَّهَ وَمَنْ وَجَدَ الْأُخْرَى فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

Maksudnya;
”sesungguhnya bagi syaitan ada temannya; iaitu menjanjikan kejahatan dan pendustaan terhadap kebenaran. Dan bagi malaikat pun ada temannya; iaitu menjanjikan kebajikan dan membenarkan kebenaran. Barangsiapa mendapati demikian itu, maka hendaklah dia ketahui itu daripada Allah, maka hendaklah dia memuji ALlah. Dan barangsiapa yang dapati satu lagi, maka hendaklah dia minta berlindung dengan Allah daripada Syaitan yang direjam
[2]

Dengan wujudnya perasaan ingin mahu melakukan kemungkaran; sama ada dengan meninggalkan taat, mahupun dengan melakukan maksiat, itu merupakan cara untuk mengenali bisikan syaitan.

Ekoran dari itulah, golongan muhajirin terdahulu ada menyebut;

من سره أن يعلم مكان الشيطان منه فليتأمل موضعه من المكان الذي منه يجد الرغبة في فعل المنكر

Maksudnya;
”Barangsiapa yang mahu mengetahui tempat syaitan, maka hendaklah dia perhatikan tempatnya daripada tempat yang didapati kehendak dalam melakukan mungkar”

********

Syaitan tidak sekadar menyeru manusia agar menjadi kedekut; tidak menderma. Bahkan, lebih dari itu, Syaitan akan berusaha agar manusia melakukan ”fahsya’”

Ulama tafsir berbeza pendapat dalam menterjamahkan kalimah ”fahsya’” dalam ayat ini. ada ulama mengatakan, maksud Fahsya’ dalam ayat ini adalah kebakhilan. Ada ulama lain kata, fahsya’ adalah maksiat yang boleh disifatkan terlalu melampaui batas.

Jelasnya disini, syaitan tidak akan pernah puas untuk menghasut manusia dalam melakukan keburukan. Setelah dia berjaya mensangsikan manusia dengan kefakiran, bermakna syaitan sudah berjaya pada tahap permulaan dalam menghasut manusia dalam melakukan maksiat lain.

************

Setelah Allah menyebut perancangan jahat Syaitan dalam merosakan kehidupan manusia, Allah menyebut pula tentang apa perancangan yang Allah mahu manusia lakukan.

Ekoran dari itulah, Allah menyambung ayat dengan menyebut;

والله يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مّنْهُ وَفَضْلا

Maksudnya;
” Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia”

(Surah Al-Baqarah : 268)

Al-Maghfirah bermaksud pengampunan dosa. Bermaksud, Allah menjanjikan kepada manusia bahawa segala dosa mereka akan dikifarahkan ekoran kebajikan (baca : infaq) yang dilakukan.

Bukan sekadar “maghfirah”, bahkan Allah menjanjikan manusia itu dengan “Fadhl” atau kurnianya.

Menunjukkan, manusia yang kuat infaq fi sabilillah, adalah manusia yang tidak akan rugi. Bahkan, mereka pasti akan diberikan kurnia dari Allah di dunia; juga pengampunan dosa di akhirat nanti.

Adapun mereka yang mengikut syaitan; iaitu dengan takut fakir ekoran menderma, mereka hanya mendapat keuntungan habuan dunia yang pasti akan luput, disamping di akhirat nanti mereka miskin dengan pahala.

*****

Mengapa Allah mendahulukan “maghfirah” berbanding “Fadhl”???

Maghfirah adalah pembalasan Allah terhadap orang menderma di akhirat, sedangkan “fadhl” adalah pembalasan Allah terhadap mereka yang menderma di dunia.

Dalam islam, habuan akhirat lebih penting dan utama berbanding habuan dunia.

Firman Allah:

وَلَلْآَخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى

Maksudnya;
“Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu daripada yang sekarang (dunia)”

(Surah Ad-Dhuha : 4)

Disini juga, Allah ingin menyatakan bahawa sekiranya manusia itu mendahulukan kelebihan Akhirat, pasti balasan dunia secara automatik akan hadir. Oleh itu, tidak perlu manusia memikirkan nasib mereka di dunia dengan menjadi kedekut, bahkan mendermalah dengan seikhlasnya, kerana disebalik menderma itu, pasti akan mendapat pembalasan dari Allah SWT di dunia ini, lebih-lebih lagi di akhirat nanti.

***********

Allah mensifatkan dirinya sebagai maha luas, lagi maha mengetahui. Iaitu Allah maha luas dalam memberi keampunan kepada manusia, maha luas dalam memberi kekayaan kepada sesiapa sahaja, juga maha luas dalam membalas infaq yang kamu telah lakukan itu.

Disamping itu juga, Allah maha mengetahui apa yang kamu infaqkan. Kadar harta yang infaqkan, juga kadar keikhlasan kamu dalam melakukan infaq tersebut.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 Januari 2009 * 8:15 pagi.










[1] Wiqayah Al-Insan : 135/ tafsir At-Tabari : 1/111.
[2] Sunan At-Tirmizi : 2914.

Ahad, 18 Januari 2009

HIKAM TOK GURU : SIRI 7

HIKAM TOK GURU : SIRI 7

Tok Guru Nik Abdul Aziz berkata:

“Wahai Sahabat hambo dari UMNO ! kalau demo laksana Islam, haram kawe lawan demo. Begitujuga, kalau kawe laksana Islam, haram demo lawan kawe”

HURAIAN

Islam adalah agama yang tidak memfokuskan kepada perkara ibadat sahaja; bahkan lebih dari itu sehingga islam adalah agama yang boleh disifatkan sebagai “way of life”.

Cara hidup yang wujud dalam Islam semestinya bersesuaian dengan fitrah kemanusiaan, yang tidak selayaknya manusia menafikan kandungannya. Hanya manusia yang bodoh sahaja menafikan kebenaran Islam; yang kandungannya menerusi Al-Quran dan Al-Hadis Nabi SAW.

Pun begitu, disebalik kebencian ahli kitab terhadap Islam ekoran perlantikan Nabi Muhammad sebagai Nabi Akhir zaman yang berbangsa arab, menyebabkan permusuhan antara ahli kitab dan Islam itu berlaku. Permusuhan yang berpunca dari semangat nasionalis Israel menebal yang melahirkan permusuhan yang berpanjangan sehingga ke hari ini.

Firman Allah:

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ

Maksudnya;
“Sebahagian besar Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, karena dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri, setelah nyata bagi mereka kebenaran”

(Surah Al-Baqarah : 109)

Permusuhan antara ahli kitab dengan Islam ini, yang melahirkan serangan; menyebabkan serangan itu tidak sekadar dilakukan menerusi kekuatan tenaga sahaja, bahkan menerusi “fikrah”; istilah arabnya disebut sebagai “ghuzwah al-fikri” atau terjemahan melayunya disebut “serangan pemikiran”.

Dengan serangan pemikiran inilah, lahirnya manusia muslim tetapi menyerang agama yang mereka anuti sendiri. mereka menyerang, dengan mempertikaikan kandungan Al-Quran dan Al-Hadis, disamping memberikan manusia lain was-was dan syak wa sangka terhadap agama yang maha indah ini.

Dengan itu, lahirnya berbagai-bagai pergerakan yang dilihat seperti kepunyaan orang islam, tetapi hakikat perjuangannya adalah menyerang islam itu sendiri, seperti UMNO di Malaysia.

Serangan ini amat terbukti; lebih-lebih lagi dalam pilihanraya. Serangan yang dilakukan itu, amat jelas dilihat mempertikaikan Islam. seperti beberapa kenyataan dari beberapa orang tokoh politik UMNO dengan dakwaan bahawa ”hudud hanya layak dilaksanakan di zaman unta”, ”kalau nak makan sup tangan, maka pergilah kelantan yang mahu laksanakan hudud” dan berbagai-bagai lagi kenyataan yang merendah-rendahkan hukum Islam itu.

Menyedihnya, sindiran dan penghinaan terhadap hukum Islam itu, bukanlah datang dari orang kafir, tetapi datang dari lidah-lidah orang melayu yang mendakwa beragama Islam.

Serangan sebeginilah, menyebabkan perjuangan islam perlu diperhebatkan. Tujuannya adalah, mahu melihat hukum Allah terlaksana di atas muka bumi Allah SWT.

Firman Allah:

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

Maksudnya;
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."

(Surah Al-Baqarah : 30)


Dari ayat ini, jelas dan nyata kepada kita, asas penciptaan Adam di atas muka bumi ini, bukan semata-mata wujudnya manusia yang bernama adam; tetapi ianya mempunyai asas tujuan yang cukup penting, iaitu menjadi khalifah; melaksanakan agama dan mentadbir bumi ini dengan Islam yang diturunkan oleh Allah SWT.

Memandangkan Negara-negara umat Islam kini, banyak lahirnya parti-parti yang tidak berasaskan kepada Islam, mewajibkan kepada golongan Islam melahirkan parti yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangan. Ekoran dari itu, lahirnya Jamaat Islami di Pakistan, Masyumi di Indonesia, PAS di Malaysia, Ikhwan Muslimun di Mesir dan bermacam-macam lagi.

Di Malaysia, PAS terpaksa berhadapan dengan parti UMNO; parti semangat melayu yang tidak menjadikan Islam sebagai asas pemerintahan. Pertembungan antara PAS dan UMNO, amat ketara; lebih-lebih lagi dalam isu yang melibatkan agama Islam.

Secara jelasnya, PAS melawan UMNO, bukan kerana namanya UMNO, tetapi PAS melawan UMNO, kerana UMNO tidak menjadikan Islam asas pemerintahan. Jika tidak kerana UMNO menolak Islam, pasti PAS juga tidak akan bersungguh-sungguh untuk melawan UMNO.

Justeru itu, Tok Guru Nik Abdul Aziz menyebut, sekiranya UMNO laksanakan Islam, haram PAS lawan UMNO. Tetapi, realitinya adalah sebaliknya, menyebabkan PAS akan serang UMNO, sehinggakan UMNO mahu melaksanakan Islam; atau rebah sehingga menjadi pembangkang dalam kerajaan Islam di masa akan datang.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
19 Januari 2009 * 12:31 pagi.

TERFIKIR PASAL PRK KUALA TERENGGANU ..???

TERFIKIR PASAL PRK KUALA TERENGGANU ..???

Dalam satu analisa Agenda Daily melaporkan:

“PAS itu hanya berjaya menarik pengundi baru sebanyak 949 orang”

KOMEN:

sekurang-kurangnya, PAS berjaya menarik pengundi, juga berjaya menaikkan bilangan pengundi PAS di Kuala Terengganu. Lebih-lebih lagi dalam Pilihanraya kecil.

949 orang itu, apakah mereka pengundi atas pagaar atau memang dari orang UMNO sendiri???

Nampaknya, ada ahli UMNO buat undi protes.

LAGI:

Kata agendadaily lagi:

“sebanyak 2,119 pengundi yang keluar mengundi Mac lalu tidak keluar menunaikan tanggungjawab””

KOMEN:

Siapakah mereka yang tidak mengeluar mengundi itu?? apakah mereka pengundi atas pagar, atau mereka adalah pengundi UMNO??? Atau, kesemua 2,119 pengundi itu adalah pengundi UMNO???

Oleh itu, PAS berjaya menarik pengundi, dan berjaya melemahkan UMNO.. hakikatnya, UMNO memang dibenci pada kali ini. Ini musim rakyat meluat dengan UMNO.

Persoalannya, mengapa UMNO dibenci?? Apakah faktor calonnya?? Atau faktor UMNO memang sudah mula dibenci????

APA FAKTOR SEBENAR??

Dengan kemenangan PAS di Parlimen Kuala Terengganu, apakah memang PAS adalah parti yang kuat di Kuala Terengganu; atau UMNO terlalu lemah?????

PAS KUAT???

Jika faktor kekuatan PAS, macam mana pula faktor pemilihan calon yang merumitkan pada peringkat awal??? Seakan-akan faktor Parti kuat tidak layak dijadikan hujjah, tetapi faktor calon adalah peranan penting.

Persoalannya, benarkah faktor calon merupakan faktor penting; atau memang rakyat Kuala Terengganu sudah tidak melihat kepada calon lagi, tapi cukup PAS yang mewakili Pakatan Rakyat bertanding, sebab terlalu meluat dengan UMNO/BN???? Ntah la.....

UMNO LEMAH???

Jika faktor UMNO terlalu lemah, mungkin ada relevannya juga. Sebab, Wan Farid yang susah nak senyum; kurang mesra rakyat, kurang mesra alam. Kalau mesra pun, mesra yang dibuat-buat (kemesra-mesraan : kekuning-kuningan)

Tambah lagi, abang dia, Wan Hashim, bekas exco kerajaan negeri yang agak dibenci rakyat terengganu; sebab sombong ”bedo oh” lalu. Rupa-rupanya badi sombong tu, melekat juga kat adik dia.

Faktor Wan Farid dihentam; sekurang-kurangnya disindir oleh ahli parti sendiri dikala kempen PRK berlaku, juga penyumbang kepada kemenangan PAS.

Mungkin ada pengundi berkata:

”lagu manee kita nok undi dieee, sama-sama die pun bbaloh”

Mungkin juga, faktor Batu Buruk yang merupakan salah satu Dun dalam Parlimen Kuala Terengganu penyumbang kemenangan PAS; kejadian tembak rakyat di situ dengan peluru hidup yang dilakukan oleh Polis yang berada dibawah kuasa Kementerian dalam negeri.

Pada masa tu, Wan Farid pula Setiausaha Kementerian dalam Negeri; Pak Lah sebagai Menterinya.

Mungkin juga isu sultan; pertikai perlantikan Menteri Besar Terengganu selepas UMNO/BN menang dalam PRU ke 12 baru-baru ini. maklumlah, apabila sultan sudah mula diderhakai, maka bermulalah episod rakyat membenci.

Mungkin juga, perletakkan jawatan Pegawai Pengurus Pilihan raya Kecil Kuala Terenganu Datuk Mat Rozali Kassim ekoran laporan polis yang dibuat oleh AMK Terengganu, kerana mengugut jabatan kerajaan jangan undi PAS menjadi faktor penting kekalahan UMNO/BN.

Juga, ekoran berita dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, tertuduh kes pembunuhan Altantuya Shariibuu Azilah Hadri berkata, beliau bertindak membantu Abdul Razak Baginda dengan arahan ADC (juru iring polis) kepada Timbalan Perdana Menteri,Dauk Seri Najib Tun Razak.

Tambah lagi, Ezam buat kerja gempak tahap semalu. Mana tidaknya, dijangka surat yang hendak didedah tu menarik, rupa-rupanya tahap majalah gempak jer.... mungkin Ezam salah jangka, sebab yang bertanding di Parlimen Kuala Terengganu bukan Anwar Ibrahim, tetapi Abdul Wahid Endut.

Nak tembak rusa, tapi gi tembak tupai. Sebab terlalu rabun sehingga tupai dilihat rusa. (isy ... teruknya rabun dia tuuu)

PAKATAN RAKYAT PULA BAGAIMANA??

Yang nyatanya, selepas PRU ke 12, rata-rata pilihanraya kecil membawa Pakatan Rakyat menang. Permatang Pauh PKR menang; Kuala Terengganu pun PAS menang.

Sokongan dan dokongan dari parti-parti Pakatan Rakyat, dilihat tidak berbelah bahagi. Tambah-tambah lagi, isu nasional yang menimpa rakyat Malaysia membuatkan rakyat dimana-mana mula membuka mata; bencikan UMNO/BN yang jijik dan kotor.

Kalau di Permatang Pauh, memang padan menang, sebab itu lubuk Pak Syaikh Anwar Ibrahim sejak sekian lama lagi. Tapi, Kuala Terengganu pula, tempat UMNO, tahu-tahu PAS menang dengan mejoriti yang agak membanggakan juga la...

Yang pastinya, di Permatang Pauh; PAS dan DAP tetap datang tolong, walaupun PKR yang bertanding. Di Kuala Terengganu pun sama juga; walaupun PAS bertanding, PKR dan DAP pun komitment datang membantu.

Mungkin kita boleh nafikan bantuan PKR dan DAP dalam PRK Kuala Terengganu ini; tapi kita tak boleh marah kalau PKR nafikan bantuan kita di Permatang pauh dahulu.

Kalau ini kita sepakat, mungkin kita kena sebut, kita menang bukan kerana PAS kuat sahaja, tetapi Pakatan Rakyat itu kuat. Dan UMNO/BN di kala ini pula, memang sudah ditimpa masalah lemah tenaga zahir dan batin.

Yang pastinya, kuat mengkuatkan itu penting. Cari titik persamaan. Dalam titik persamaan itu, kita berjaya duduk ”semeja sambil minum kopi Go-G”. Sambil-sambil tu, sembang lah pasal Islam. mana tau, semua pihak akan masuk Islam nanti.

Mana tahu; semua parti-parti Pakatan Rakyat; PAS, DAP dan PKR di masa akan datang bernaung disebuah organisasi iaitu Kerajaan Islam Malaysia Raya (KIMR), sepertimana UMNO, MCA, MIC Dll bernaung dibawah Barisan nasional.

Yang pastinya, semua ini hendaklah diserahkan kepada Allah. Kerana, dengan iradah dan qudratnya semua ini terjadi.

Syukur kita kepada Allah atas kemenangan...

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 Januari 2009 * 6:19 petang.