Sabtu, 15 Mei 2010

PAS PERLU ADA KEMPEN BAHAYA ARAK DAN JUDI

Bacaan politiknya tajam sukar dicari ganti. Sejarah 8 Mac 2008 adalah hasil bacaan politik beliau
[al-fatihah untuk Ustaz Fadzil Noor]

[1]

Pengisytiharan kemenangan PAS, PKR dan DAP pada 8 mac 2008, memberikan aku satu bayangan dan pengharapan, bahawa Islam akan memerintah di Malaysia dalam 2 Pilihanraya Umum lagi. penilaianku ketika itu, PAS mempunyai imej yang baik, jika mahu dibandingkan dengan PKR dan DAP, disebabkan PAS membawa mesej Islam yang maha suci lagi indah.

Padaku, dengan imej Islam yang dibawa oleh PAS, akan menyebabkan PKR dan DAP akan menjadi dua parti yang akan rela Islam dilaksanakan di Malaysia. Ini kerana, pada penilaianku, PKR dan DAP sebagai jambatan untuk rakyat yang ‘allergic’ dengan PAS untuk mereka mengenali Islam.

Jika kita fahami ini, tidak hairan kita melihat Ustaz Fadzil Noor sendiri yang merupakan Presiden PAS ketika itu, tidak mendesak rakyat yang gusar dengan UMNO/BN rentetan sejarah pemecatan Anwar Ibrahim agar masuk PAS, sebaliknya beliau sendiri yang memberi ruang terbuka penubuhan PKR [bermula dengan GERAK, kemudian dengan ADIL, kemudian PKN dan seterusnya PKR].

Ruang itu dibuka, sebagai sebuah parti yang bersahabat dengan PAS. apabila mereka bersahabat dengan PAS, sedikit sebanyak mereka akan mengenali Islam. Apabila rakyat sudah mengenali Islam, pasti mereka sendiri akan mendesak Islam dilaksanakan di Malaysia.

Inilah kehebatan bacaan politik Ustaz Fadzil Noor yang susah untuk dicari ganti di abad ini. Bacaan politiknya tajam, seiras-iras bacaan politik Nabi SAW setelah berlaku sejarah suluh Al-Hidaibiyyah.

Namun apakan daya, sejarah 8 mac 2008 dicemarkan dengan beberapa kesilapan buruk; iaitu bermula dengan isu ‘pertemuan sulit penubuhan kerajaan dengan UMNO’ yang menyebabkan berlaku penipuan terhadap ahli PAS khususnya; terhadap rakyat Malaysia amnya, dengan dakwaan tidak ada pertemuan, lalu ternyata ada pertemuan melalui kenyataan Pak Lah yang merupakan Perdana Menteri ketika itu, lalu diakui kesahihan dakwaan Pak Lah itu oleh pimpinan tertinggi sendiri.

Peliknya, mereka sanggup melakukan penipuan terhadap ahli PAS sendiri, tetapi percaya kepada pimpinan UMNO, yang sudah sekian lama menyerang PAS.

Rentetan itu, sebuk pula dengan isu Muzakarah, kemudian Muqabalah dan disudahi dengan Kerajaan Perpaduan [Unity Government] yang sekali dibuka, kemudian ditutup, kemudian dibuka balik pada pelancaran buku natrah, menyebabkan harapanku melihat islam memerintah di Malaysia dalam dua penggal Pilihanraya umum, hancur berkecai.

Sejak dari itu, dilihat kepercayaan rakyat terhadap PAS semakin goncang, sama ada dari pihak undi melayu, mahupun bukan melayu.

Mungkin itu sejarah silam yang tidak dapat dilupakan dalam benak rakyat Malaysia sejak berlaku tarikh keramat 8 mac 2008, malahan ia akan tercatit dalam tatapan sejarah untuk generasi akan datang. Sejarah itu, wajar dilupakan, bahkan sebagai umat islam yang berharap Islam terlaksana di Malaysia, sejarah sebegini hendaklah ditinggalkan pergi.

[2]

Sejarah buruk ini, melahirkan perpecahan dalaman PAS. Bahkan, menurut ’orang-orang lama’ dalam PAS, perpecahan dalaman PAS pada kali ini, merupakan perpecahan yang paling buruk berlaku dalam sejarah, iaitu sejak penubuhan kepimpinan Ulama.

Walau bagaimanapun, sebagai muslim, harapan hendak melihat Islam terlaksana tetap menjadi cita-cita. Cumanya, apa yang ingin mahu dilihat adalah, Islam terlaksana dalam keadaan yang aman damai, penuh dengan hikmah; mengharapkan Islam terlaksana dalam ruang lingkup demokrasi yang sihat, tanpa wujud perbalahan antara muslim dan non muslim.

Apabila mengenangkan cita-cita ini, teringat dengan perkataan Umar bin Abdul Aziz yang ditanya oleh anaknya, Abdul Malik tentang tindakannya tidak melaksaksanakan Islam secara total. Mendengar soalan anaknya itu, Umar terus berkata;

لا تعجل يا بني , إن الله ذم الخمر في القرءان مرتين , و حرمه في ثالثة , و الله إني أخاف أن أحمل الحق على الناس جملة فيدفعواه جملة, ويكون من ذا الفتنة

Maksudnya;
“Jangan kamu gopoh wahai anakku. Sesungguhnya Allah cela arak dalam Al-Quran dua kali, dan haramkannya pada kali yang ketiga. Demi Allah, sesungguhnya aku takut melaksanakan kebenaran kepada mahusia secara total, lalu manusia akan menolaknya secara total. Pasti ia merupakan fitnah ”

[3]

Di Malaysia, dua dosa besar telah sebati, iaitu arak dan judi. Agak susah hendak menghapuskan kedua-dua unsur ini sekaligus. Pastinya, kedua-dua dosa besar ini dibawa masuk oleh UMNO [laknatullah alah], yang mendakwa berbangsa melayu dan beragama islam.

Justeru, setelah PAS bersama-sama dengan Pakatan Rakyat [PKR dan DAP] menubuhkan kerajaan, usaha hendak menghapuskan kedua-dua dosa ini adalah satu kewajipan. Namun, usaha penghapusan tersebut hendaklah berhikmah dan berstrategi, agar tidak melahirkan mudharat yang lebih besar di masa akan datang.

Pun begitu, menyedihkan. Ini kerana, sejak PAS menubuh kerajaan bersama PKR dan DAP, belum ada usaha serius yang berstrategi dalam usaha memahamkan rakyat tentang dosa dua perkara ini. yang wujudnya adalah, bertindak ’hentam keromo’ sehingga memungkinkan berlaku kecelaruan dalam politik, yang mampu diambil kesempatan oleh UMNO/BN untuk memporak-perandakan hubungan antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

[4]

Sejak 1511 lagi, Tanah Melayu diperintah oleh penjajah. Justeru, sejak itu rakyat Tanah melayu ditanam doktrin ’politik suku, agama suku’.

Justeru, sejak tahun 1951 lagi PAS ditubuhkan, baru sekarang kita dapat melihat rakyat agak mula memahami bahawa konsep ’politik suku, agama suku’ ini merupakan satu kesesatan, dan akhirnya menerima konsep beragama dalam politik.

Jika dilihat demikian, kita akan fahami bahawa usaha hendak memahamkan perkara islam yang sudah ditinggal lama adalah satu perkara yang susah. Ia memerlukan strategi, dan usaha yang berterusan [istiqamah].

Maka begitujuga dengan arak dan judi. Hendak diharamkan secara total, ia memungkinkan lahir mudharat [lebih-lebih lagi menyebabkan keuntungan kepada UMNO]. Justeru, usaha berstrategi dan istiqamah dalam usaha hendak menghapuskan kedua-dua unsur ini adalah perlu.

Sirah nabawiyyah telah membuktikan, bahawa konsep kefahaman adalah perlu. Namun, kadangkala usaha hendak memberi kefahaman itu mendapat halangan, maka usaha menghapuskan halangan itu adalah perlu.

Di Malaysia, golongan yang menghalang rakyat dari memahami keburukan arak dan judi adalah UMNO yang mendakwa beragama Islam. Apabila UMNO yang beragama Islam sendiri mengatakan ’ok’ pada arak dan judi, sudah pasti non Muslim akan menilai bahawa kedua-dua dosa besar ini sebagai perkara yang biasa. Makanya, sudah pasti satu kesusahan hendak memahamkan mereka tentang bahaya kedua-dua dosa ini.

Justeru, usaha yang paling berkesan adalah, kalahkan UMNO terlebih dahulu. Kerana, dengan kejatuhan UMNO, merupakan satu ruang yang amat terbuka untuk usaha memahamkan rakyat tentang Islam, sama ada terhadap Muslim, mahupun terhadap Non Muslim.

[5]

Dalam sejarah 8 mac 2008, ruang dakwah semakin terbuka, terutama di negeri-negeri pimpinan Pakatan Rakyat; Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor. Untuk memahamkan rakyat yang beragama Islam tentang bahaya kedua-dua dosa ini, saluran masjid amat berkesan; iaitu menerusi khutbah-khutbah jumaat dan tazkirah-tazkirah dalam bulan ramadhan dan sebagainya.

Adapun untuk memahamkan rakyat yang tidak beragama islam, kempen yang berkesan melalui ”DUN” dan ”PARLIMEN” perlu dilakukan. Anjurkan program-program kemasyarakatan yang melibatkan mereka, seperti program bantuan masyarakat, program majlis hari raya, gong xi Fa Chai, Depavali dan sebagainya, lalu diselit dalam sebarang ucapan dari pihak pimpinan tentang bahaya judi dan arak ini.

Sebaran risalah juga harus dilakukan, disamping tayangan video juga tidak boleh diabaikan. Bentuk kempen tersebut, jangan terus dimulakan dengan sebarang ayat Al-Quran, sebaliknya mulakan kesan kemudharatan dan bahaya yang wujud pada arak dan judi. Apabila sudah berjaya menerapkan mereka tentang keburukan dan kemudharatan arak dan judi, baru dikemukakan ayat-ayat Al-Quran dan As-Sunnah, agar mereka tahu bahawa hakikat pengharaman itu adalah datang dari Islam.

[6]

Sebarang kempen yang telah dilakukan, hendaklah wujud ’post mortem’. Perlu dilihat, kesan disebalik sesuatu kempen yang dilakukan, apakah memberi kesan yang baik atau tidak. Jika dilihat kurang berkesan, hendaklah diubah strategi yang lain; yang lebih berkesan, sesuai dengan situasi dan keadaan sasaran dakwah.

Jika ini berjaya dilakukan, tidak mustahil rakyat akan semakin mengenali Islam. Apabil mereka kenal Islam, mereka akan nampak keindahan dan kecantikan Islam. Apabila mereka sudah nampak keindahan Islam, tidak mustahil mereka sendiri akan mendesak kerajaan melaksanakan Islam.

Mungkin akan ada yang berkata bahawa Usaha ini adalah satu perkara yang susah. Benar, ia adalah perkara yang susah, tetapi ia bukan perkara yang mustahil berlaku. Ia bukan soal tidak mampu, tetapi ia adalah soal tidak mahu.

Justeru, ia memerlukan strategi dan istiqamah. Jika ia berjaya dilakukan secara bersrategi dan istiqamah, pasti kita akan mencapai kejayaan. Persoalannya, apakah kita mahu? Iman kita mampu memberi jawapannya.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
16 Mei 2010 * 1:56 pagi

Ingatan kepada Ustaz Fadzil Noor:

PERKAUMAN DIIKAT DENGAN AGAMA

[1]

Antara teori oreantalis [mustayhriqin] merosakan umat islam adalah dengan menaikkan sentiment perkauman di kalangan umat islam. Bagi memastikan sentiment ini berkekalan dalam diri umat islam, maka diikat unsur sesuatu kaum itu dengan agama.

Idea ini asalnya datang dari beberapa tokoh oreantalis; antaranya adalah martin lutherking dan calvin.

Sebelum teori ini dilaksanaka di dunia islam, dilakukan ’uji-kaji’ tersebut di negara barat terlebih dahulu; antaranya adalah German. Mereka menghidupkan kembali fahaman Arya, dan terbukti berjaya.

Justeru, apabila mereka masuk ke dunia islam, mereka sinonimkan islam sebagai agama sesuatu bangsa. Dengan erti-kata lain, mereka menanam doktrin bahawa hilangnya bangsa tersebut, menunjukkan hilangnya agama. Makanya, umat islam tidak akan menghapuskan sesuatu bangsa, kononnya takut hilangnya agama tersebut.

Teori ini dinamakan sebagai propaganda mitos, yang dilakukan oleh yahudi untuk melemahkan umat Islam, walhal islam mengajar bahawa semua bangsa dikehendaki bersatu padu atas nama ketaqwaan kepada Allah SWT.

[2]

Bagi menjayakan usaha mereka ini, maka dilakukan beberapa tindakan dan usaha. Antaranya adalah dicipta beberapa ungkapan, lalu disandarkan kepada Nabi SAW. Dengan erti-kata lain, mereka mencipta hadis-hadis palsu bagi menjayakan agenda jahat mereka itu.

Antara hadis palsu yang dicipta mereka adalah, kononnya Nabi SAW ada bersabda;

حب الوطن من الإيمان

Maksudnya;
”Sayangkan tanah air adalah sebahagian daripada iman” (sila klik)

Hakikatnya, ungkapan ini sebenarnya datang dari seorang tokoh kristian yang menyeru kepada fahaman kearaban. Antara usaha besar beliau adalah, bercakap tentang darah arab yang mengalir dalam nadi-nadi orang arab.

Tokoh kristian tersebut bernama Boutroos Al-Bustani. Beliau adalah orang yang mencadangkan idea penubuhan sekolah khusus berasaskan kepada semangat kebangsaan.

Hasil dari tindakan mereka itu, mereka berjaya menyerapkan fahaman perkauman arab di tempat yang kuat agama islam, disamping berjaya menjauhkan selain bangsa arab daripada memeluk Islam.

[3]

Tindakan mereka ini, tidak sahaja difokuskan di tanah arab, malahan dilakukan juga di dunia selain arab. Antaranya adalah Turki.

Cuma yang perlu difikirkan juga adalah, dalam perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa definisi melayu adalah bangsa yang beragama Islam. Yang lebih kita ketahui pula, perlembagaan Malaysia bukan dibuat oleh orang islam, tetapi dibuat oleh tokoh penjajah bernama Lord Red.

Fikirkanlah…

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 mei 2010 * 6:35 petang






Jumaat, 14 Mei 2010

LAGI UMNO PERTAHAN JUDI


jom Kita selidik perkara tersebut;

Pertama:

Ahli parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan mempertahankan tindakan kerjaan membenarkan pertaruhan bolasepak Paiala Dunia 2010 ini.

komen;

Abdul Rahman dahlan ni, Orang islam ke? Orang UMNO ke, MIC atau MCA? Tapi, bukankah Nama Abdur Rahman itu melambangkan seorang Islam?

kedua:

Rahman berkata selain tujuan memantau pertaruhan itu agar penipuan tidak berlaku, adalah lebih baik wang pertaruhan tidak disalurkan ke kumpulan kongsi gelap yang terbabit dengan pelbagai aktiviti haram lain

komen;

kalau haramkan terus, tidak timbul masalah penipuan. Masalah tersebar kongsi gelap adalah berpunca dari pihak polis yang tak buat kerja. Maklumlah, kerja polis adalah ikut telunjuk kerajaan yang dok candukan demokrasi demi keuntungan poket.

Kalau nak pantau penipuan, bukan menghalalkan judi. Tindakan menghalalkan judi untuk memantau penipuan, sama seperti orang yang tercekik minum racun demi menyelamatkan nyawa. Ini teori gile..

ketiga;

Menurut pemimpin Umno itu yang dihubungi Malaysiakini, dengan pemberian lessen, syarikat terbabit akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang penyelewengan.

Selain itu, katanya, syarikat berkenaan juga tertakluk kepada bayaran cukai yang wangnya boleh digunakan untuk negara

komen;

Cukai judi dibayar kepada negara untuk kegunaan negara. Apa kegunaan negara? bayar gaji pekerja Kerajaan, buat masjid, buat itu dan buat ini.

Hasilnya, rakyat sentiasa berada dalam syubhat. Sumber mereka, bercampur halal dan haram.

sekian

baca sama:
Rahman:lesen judi supaya tidak berlaku penipuan

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Mei 2010 * 2:35 petang

POLITIK DALAM JALUR DAKWAH

(1)

Bapak Mohammad Natsir dari Indonesia, seorang pemikir Islam yang mengkagumkan amat mementingkan konsep dakwah dijalur politik, dan politik dijalur dakwah.

Ungkapan dakwah dalam jalur politik, politik dalam jalur dakwah, difahami bahawa masuk ke arena politik, dengan tujuan menyampaikan dan memberi kefahaman kepada rakyat tentang Islam. keadaan ini tidak akan berjaya, jika para dai tidak terlibat dalam politik. justeru, kehadiran para dai dalam arena politik adalah perlu.

Jika direnung ungkapan tersebut, ia amat sealiran dengan apa yang sering diungkapkan oleh Tuan Guru nik Abdul Aziz, iaitu “politik suku, agama suku”. Ungkapan ini, semakin dikenali ramai, terutama ia sudah diratib oleh ramai pendakwah-pendakwah di Malaysia.

(2)

Apabila kita memahami dakwah dalam jalur politik, sudah pasti sebarang tindakan kita yang berkait dengan politik, tidak lepas dari isu agama. Kempen Pilihanraya kita adalah kempen agama. Isu yang kita kemukakan adalah isu agama.

Konsep keadilan sejagat merupakan perkara yang amat ditekankan dalam Islam, malahan pada agama-agama yang lain. Agama lain menekankan kepentingan keadilan juga, kerana konsep keadilan ini adalah kehendak fitrah manusiawi; yang wujud pada diri muslim, dan selain muslim.

Semua manusia mahukan keadilan; Semua manusia tidak mahu ditindas oleh golongan atasan; Semua manusia tidak suka dizalimi, tidak kira apa agama sekalipun mereka.

(3)

Isu kalimah Allah sememangnya telah lepas dibincangkan. Namun, memberi kefahaman kepada rakyat tentang isu ini adalah perlu. Terutama, jika isu ini dibangkitkan, dapat menerangkan kepada rakyat tentang konsep keadilan Islam; konsep pemberian hak kepada manusia yang diperjuangkan oleh Islam, waima terhadap non Muslim sekalipun.

Golongan yang takut dibangkitkan isu ini, adalah sama seperti mereka yang tidak suka dibangkitkan soal keadilan Islam terhadap non Muslim. Jika ini pemikiran mereka, pemikiran mereka adalah pemikiran ”politik suku, agama suku”, ataupun jika mereka dari aliran Islam, pemikiran mereka tidak ada beda dengan cara berfikir puak-puak taliban di Afghanistan.

Pemikiran politik Taliban adalah pemikiran Politik Islam ala mazhab Hanafi, waima kadangkala, dalam beberapa isu, fatwa Mazhab Syafie lebih sesuai di Afghanistan. Kejumudan fiqh oleh sesetengah pimpinan Taliban, menyebabkan rakyat Afghanistan sendiri menolak Taliban, ekoran mereka tidak nampak keindahan Islam yang dibawa oleh Taliban.

Melihat keadaan ini, tidak hairan Tuan Guru Haji Abdul Hadi sendiri pernah menyebut, ”Taliban adalah budak-budak Universiti memerintah negara. Mereka tidak tahu siyasah syariiyyah” lebih kurang begitu ucapannya. Ucapan itu dilakukan di Mesir, dalam sessi ziarah Tuan Guru Haji Abdul Hadi ke sana semasa menjadi Menteri Besar Terengganu dahulu.

(4)

Islam perlu diperkenalkan dalam bentuk yang indah. Islam perlu diperlihatkan, sebuah agama yang benar-benar tidak menafikan hak manusia, waima terhadap non Muslim sekalipun.

Menafikan hak, waima terhadap Non Muslim, bukan ajaran Islam yang merujuk kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan sahaja ia bukan ajaran Islam, malahan ia tidak dapat diterima oleh fitrah kemanusiaan.

Sesiapa sahaja mengemukakan Islam dalam bentuk menafikan hak ini, ternyata islamnya bukan Islam yang betul. Waima bertampal Islam, sebenarnya itu bukan Islam, tetapi canduan nama Islam demi kepentingan golongan tertentu.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
15 Mei 2010 * 2:05 petang

JUDI HALAM

(klik untuk besarkan)

Khamis, 13 Mei 2010

JUDI : TERBUKTI DAP LAGI BAIK DARI UMNO


Malaysiakini melaporkan;

Langkah kerajaan memperkenalkan lesen judi sukan merupakan tindakan yang jauh menyimpang daripada ajaran Islam dan tatacara kehidupan yang diterima masyarakat Malaysia, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Sedangkan, tambahnya, dalam Pakatan Rakyat, pemimpin bukan Islam daripada DAP dan PKR sendiri menyokong pengharaman judi.

Inilah kejayaan satu anjakan paradigma dalam aspek dakwah apabila kita memberi kefahaman kepada orang bukan Islam untuk menerima apa yang diharamkan oleh Islam," kata Abdul Hadi yang juga ahli parlimen Marang. (baca lagi, sila klik)

***

Apa komen Zul Nordin terhadap Kenyataan Tok Guru Haji Hadi ini?

terbukti, UMNO dan DAP, DAP lebih baik berbanding UMNO.

KISAH KAAB BIN MALIK


KISAH KAAB BIN MALIK

Dalam perang Tabuk, ada beberapa sahabat yang tidak berangkat berperang. Salah seorang di antara mereka adalah Ka’ab bin Malik.

“Aku sama sekali tidak pernah tinggal daripada mengikuti semua peperangan bersama Rasululah saw, kecuali dalam perang Tabuk. Aku tidak turut serta dalam perang Tabuk itu adalah karena kelalaian diriku terhadap perhiasan dunia; yang ketika itu keadaan ekonomiku jauh lebih baik daripada hari-hari sebelumnya” bisik hati Kaab keseorangan.

“Demi Allah, aku tidak pernah memiliki barang dagangan lebih dari dua muatan unta, akan tetapi pada waktu peperangan itu aku memilikinya” sambung bisikan hatinya lagi.

Ketika berlaku peperangan tabuk, keadaan sangat panas. Disamping, perjalanan dari Madinah ke Tabuk [tempatnya di antara hijir dan Damsyik di syria] amat jauh, juga pertempuran kali ini dengan bala tentera Rom, yang merupakan suatu kuasa besar di dunia ketika itu.

Ketika Rasulullah SAW mempersiapkan untuk berangkat, Kaab juga bersiap-siap. Namun, sedang dia bersiap-siap, hatinya mula berkata-kata untuk membatalkan hasratnya untuk tidak turut serta bersama dengan Nabi SAW.

Para sahabat sudah bertolak meninggalkan Madinah bersama dengan Nabi. Kaab bin Malik masih lagi berlengah-lengah di Madinah, sehingga semua para sahabat telah meninggalkan Madinah.

Ketika semua para sahabat telah meninggalkan Madinah, maka tinggallah Kaab bin malik. Apabila beliau keluar dari rumah, beliau hanya ternampak golongan yang tidak diwajibkan berperang, seperti orang-orang tua, kanak-kanak, perempuan dan sebilangan orang-orang munafiq.

Melihat keadaan itu, menyebabkan hati Kaab bin Malik mula mengeluh. Beliau sedar, bahawa beliau bukan dari kalangan mereka, terutama beliau bukan salah seorang dari kalangan orang munafiq.

Di Tabuk, Rasulullah SAW ada bertanya sahabat tentang Kaab. Soalan Rasulullah SAW itu dijawab oleh seorang lelaki dari Bani Salamah dengan menyatakan bahawa Kaab seorang yang sombong sehingga tidak terlibat dalam peperangan Tabuk pada kali itu.

Jawapan lelaki dari Bani Salamah itu disangkal oleh Mu’az bin Jabal, dan Kaab bin Malik dipertahankan oleh Mu’az dengan sedemikian hebat sekali.

Setelah pulang dari Tabuk, kebiasaan Rasulullah SAW setelah pulang dari medan peperangan, Baginda SAW tidak terus pulang ke rumah, sebaliknya menuju ke Masjid terlebih dahulu, dan menunaikan solat dua rakaat, dan berjumpa dengan tetamu-tetamu yang berkunjung tiba.

Setelah selesai menunaikan solat, ramai yang datang berjumpa dengan Rasulullah SAW. kebanyakkan mereka yang hadir ketika itu adalah orang-orang yang tidak terlibat dalam peperangan. Berbagai-bagai alasan yang dikemukakan, sehingga tidak dinafikan juga ada dari kalangan mereka yang bersumpah dengan nama Allah untuk mengukuhkan alasan mereka dihadapan Rasulullah SAW. Selalunya, mereka yang bersumpah tersebut adalah orang-orang munafiq.

Antara yang turut hadir berjumpa dengan Rasulullah SAW ketika itu adalah Kaab bin Malik. Apabila melihat Kaab hadir, Rasulullah SAW senyum kelat terhadap Kaab, namun tetap juga memanggil Kaab agar datang berhampiran dengan baginda.

Rasulullah bertanya Kaab, mengapa beliau tidak turut serta dalam peperangan Tabuk. Kaab berterus terang, memberitahu kepada Rasulullah atas tindakannya yang tidak hadir dalam peperangan Tabuk tersebut.

Mendengar penjelasan tulus dari Kaab bin Malik, Nabi SAW terus mengarahkan Kaab pergi. Tidak lama kemudian, kedengaran bahawa Nabi SAW telah mengarahkan para sahabat agar memboikot Kaab bin Malik; agar tidak bercakap dan melayan kaab bin Malik.

Arahan itu, bukan sahaja terhadap Kaab bin Malik, malahan terhadap dua orang sahabat lagi, iaitu Murarah bin Rabi’ Al-Amiri dan Hilal bin Umayyah Al-Waqifi.

Kemana sahaja Kaab pergi, boleh dikatakan semua tidak melayan beliau. Keadaan ini berlanjutan, sehingga Kaab dan dua orang sahabat lagi hidup dalam keadaan amat tertekan sekali.

Waima diboikot, Kaab tetap juga ’menebalkan mukanya’ menghadiri majlis-majlis yang melibatkan Nabi SAW, seperti majlis ilmu dan solat berjemaah.

Namun, disebabkan diboikot oleh sahabat, Madinah yang dahulunya dikenali sebagai bandar tempat mereka berbahagia telah bertukar seperti tempat yang dipenuhi dengan seribu satu kedukacitaan. Semuanya berpunca dari sikap malas mereka tidak mahu terlibat dalam peperangan Tabuk, ekoran mengenangkan ekonomi mereka perlu didahulukan.

Suatu hari, Kaab bin Malik telah pergi ke rumah Abu Qatadah. Semasa sampai di situ, Kaab mengetuk mengetuk pintu rumah Abu Qatadah.

Kaab mengucapkan salam kepada Abu Qatadah, tetapi salam Kaab itu tidak dijawab.

Kaab menegur, “Wahai Abu Qatadah! Aku mohon dengan nama Allah, apakah kau tahu bahawa aku mencintai Allah dan Rasul-Nya?”

Abu Qatadah diam. Sekali lagi, Kaab mengulangi perkataannya, namun Abu Qatadah tetap mendiamkan diri. Berkali-kali Kaab mengulangi perkataannya, tetapi tetap Abu Qatadah mengambil sikap mendiam diri sehingga dia hanya menyebut, “Allah dan Rasul-Nya lebih tahu!”

keadaan itu, benar-benar terkesan pada diri Kaab bin Malik, menyebabkan air matanya tidak tertahan lagi, menitis gugur ke bumi.

Kaab pulang ke rumah dalam keadaan sedih. Kesedihan seperti itu berlanjutan berhari-hari. Sehari dirasakan bagaikan setahun. Betapa dahsyatnya tekanan yang dihadapi oleh Kaab.

Dalam keadaan kesedihan sedemikian rupa, suatu hari datang seorang lelaki dari negara Syam menemui Kaab. Dia telah memberikan kepada Kaab sepucuk surat. Apabila Kaab membaca surat itu, ternyata ia datang dari Raja Ghassan.

Kandungan surat itu antara lain menyebut, ”… Selain dari itu, bahawa sahabatmu sudah bersikap dingin terhadapmu. Allah tidak menjadikan kamu hidup terhina. Maka, ikutlah dengan kami di Ghassan, kami berjanji akan menghiburkanmu!”

membaca kandungan surat itu, hati Kaab terus berkata, “Ini juga salah satu ujian!”

Lalu Kaab telah memasukkan surat itu ke dalam tungku dan membakarnya.

Dalam keadaan sedemikian sedih sekali, datang pula seorang utusan dari Rasulullah SAW kepada Kaab.

“Rasulullah memerintahkan kepadamu supaya kamu menjauhi isterimu!” kata lelaki itu sebagai membawa pesanan dari Rasulullah SAW.

Pesanan itu menambah lagi kesedihan hati Kaab.

”Apakah Rasulullah mengarahkanku agar aku menceraikan isteriku itu?” soal Kaab kepada lelaki terbabit.

“Tidak. Akan tetapi, kamu harus menjauhkan dirimu darinya dan isterimu itu, hendaklah menjauhkan dirinya dari dirimu!” kata utusan Rasulullah SAW itu lagi.

Arahan tersebut, bukan sekadar terkena kepada Kaab bin Malik, malahan terkena juga kepada dua lagi sahabat, iaitu Murarah bin Rabi’ Al-Amiri dan Hilal bin Umayyah Al-Waqifi.

Kesedihan dan hidup dalam keadaan serba salah itu berlarutan sehingga sampai cukup bilangan 50 hari. Setelah cukup 50 hari, di suatu pagi ketika Kaab baru selesai menunaikan solat subuh, sedang berzikir dan berdoa meminta ampun dengan Allah, agar dilepaskan dari kesempitan hidup dalam alam yang luas ini.

Sedang bermunajat tersebut, tiba-tiba kedengaran suara memanggil namanya.

”Wahai Kaab, bergembiralah kamu. Wahai Kaab bergembiralah kamu” kedengaran suara begitu berkali-kali.

Mendengar suara menyebut demikian, Kaab terus memahami bahawa Allah SWT telah memberi kemaafan terhadap kesilapan yang telah dilakukannya.

Dia terus sujud kepada Allah, mengucapkan syukur kepada ilahi. Apabila dia keluar dari rumah, kelihatan ramai yang hadir hendak memaklumkan berita gembira itu kepada Kaab. Ada yang datang dengan menaiki kuda, ada yang berlari-lari dan sebagainya.

Mulut mereka, tidak habis-habis menyebut, ”wahai Kaab, berbahagialah kamu. Wahai Kaab, berbahagialah kamu”

Kaab pun terus pergi mencari Rasulullah SAW. sesampai di hadapan Masjid, didapati ramai dari kalangan sahabat yang sedang menunggu kedatangan Kaab. Apabila sampai, Kaab terus masuk untuk berjumpa dengan rasulullah SAW dan didapati, bersama baginda ada dua orang sahabat lagi, iaitu Hilal bin Umayyah dan Murarah bin Rabi'.

Apabila berjumpa dengan Rasullullah SAW, Kaab tersenyum melihat Baginda, dan senyuman kaab itu dibalas oleh Rasulullah SAW. Baginda SAW terus membacakan satu firman Allah dari surah At-Taubah ayat ke 118 yang berbunyi;

وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Maksudnya;
”Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas dan jiwa merekapun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta mereka telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah, melainkan kepada-Nya saja. Kemudian Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang”

Rabu, 12 Mei 2010

ISLAM TIDAK DITERIMA KENAPA?


Bas kita, jika semuanya baik dan diketahui baik [terjamin keselamatannya], pasti orang akan naik bas kita, walau kita tidak ajak dan paksa mereka naik sekalipun. Tetapi, jika Bas kita itu baik, tetapi orang tidak tahu tentang kebaikan bas kita, pasti orang tidak mahu naik bas kita. Lebih-lebih lagi, apabila ada pula orang yang kempen memburukkan terhadap bas kita.

Maka begitujuga Islam ajaran Nabi. Islam memang adalah agama yang baik. Persoalannya, mengapa orang tidak mahu masuk Islam juga? Sebabnya, kita tidak berjaya kemukakan Islam dalam bentuk yang sebenar.

Islam yang kita kemukakan, masih dalam kerangka perkauman melayu. Islam yang kita kemukakan, masih dalam kerangka asobiyyah. Dengan itu, menyebabkan non Muslim tidak teringin nak masuk islam, ataupun tidak mengatakan islam agama yang baik.


JUDI : KENAPA DR ASRI SEORANG sahaja BERSUARA?

[1]

Kerajaan sudah bersuara hendak membenarkan judi bola di Malaysia sejak dua minggu yang lepas. Dalam kekacauan dan kekecamukan dalam isu terbabit, bekas Mufti perlis, Dr Asri seorang sahaja mengeluarkan satu kenyataan rasmi secara bertulis mengutuk tindakan tersebut. Adapun ulama-ulama lain, masih lagi membisu seribu satu bahasa.

Hari ini, terbukti bahawa kerajaan Malaysia pimpinan UMNO/BN telah memberikan kelulusan judi bola kepada BERJAYA. Namun, suara para ulama masih lagi tidak kedengaran.

[2]

Jika dilihat dari sejarah terdahulu, para ulama adalah golongan yang membawa inspirasi rakyat. Ekoran itu, mereka direspek dan dikagumi kawan dan lawan.

Tok Janggut di Kelantan, membawa mesej menentang penjajah, menyebabkan namanya harum sehingga hari ini, waima dilakukan penghinaan terhadap beliau sedemikian rupa oleh penjajah ketika itu.

Abdur Rahman limbong, memperjuangkan hak tanah rakyat terengganu yang mahu dirampas oleh British, menyebabkan beliau mempunyai pengikut dalam usaha menjatuhkan penjajahan British.

Kebencian rakyat terhadap British, menjadi satu keberanian menentang, disebabkan mereka diketuai oleh ulama.

Keadaan ini berbeda dengan keadaan sekarang, yang mana para ulama tidak bersuara dalam perkara yang melibatkan umat, melainkan dalam perkara khilafiyyah yang tidak menguntungkan Islam dan umatnya.

Ulama hanya bercakap untuk dilantik sebagai ketua, tetapi dalam urusan perkara yang melibatkan kepada umat, ulama memencilkan diri dan tidak bersuara.

[3]

Di kelantan di kala ini, seorang ‘guru pondok’ bernama Ustaz Abdullah Geting sedang menyerang PAS dengan mendakwa PAS adalah gerakan wahabi di Kelantan. Pergerakannya itu disambut oleh UMNO, dengan menyediakan pentas-pentas untuk menyerang PAS yang sememangnya sudah sekian lama berusaha hendak mengalahkan PAS dalam sebarang Pilihanraya.

Kekecamukkan ini semakin menjadi-jadi, apabila pergerakan ini disambut pula oleh “geng-geng ahbash” yang lahir di lubnan dan semakin membiak di kelantan; golongan yang sanggup mengkafirkan golongan yang didakwa wahabi dengan penyelewengan fakta dan sebagainya.

Dalam keadaan mereka menyerang isu wahabi yang tidak berkesudahan ini [dalam daerah khilafiyyah], mereka terlupa dengan isu-isu yang melibatkan kepada umat Islam secara sejagat, seperti perjanjian kerajaan dengan yahudi [APCO], pembuangan bayi merata-rata, masyarakat muslim yang ramai tidak menunaikan solat, non Muslim semakin tidak mengenali islam dan sebagainya.

[4]

Ulama dahulu, menjadi inspirasi rakyat dalam mencapai kemajuan umat. Keadaan ini berbeda dengan keadaan ulama kini.

Ulama kini, lebih suka mengambil sikap diam dan membisu dalam banyak isu. Berbagai-bagai alasan yang dikemukakan, seperti ”bimbang ulama diserang” dan sebagainya.

Menariknya, sebelum ini seorang remaja ditembak oleh polis, lalu kawannya tetap mempertahankan pendiriannya dikala ditekan dan diprovoke oleh polis. Itu baru seorang remaja belasan tahun, mempunyai keberanian dalam mempertahankan hak dirinya, tetapi keadaan ini tidak berlaku pada kebanyakkan para ulama dalam mempertahankan islam yang maha murni ini.

Jika ada ulama yang bercakap, mereka adalah golongan yang terlalu minoriti. Jika hendak dibandingkan kewujudan ulama yang ramai, golongan yang bercakap dalam isu sejagat ini hanya terlalu kecil, yang tidak boleh dibanggakan langsung.

Sedihnya, ulama masih tidak bersuara, waima dalam perkara yang ternyata qatie haram [seperti judi]. Jika keadaan ini berlaku, maka berterusanlah umat berada dalam kekusutan.

[5]

Di Malaysia ini, ulama yang sering bersuara dalam banyak isu adalah Harussani. Dalam kes perak, beliau adalah antara tokoh yang sering bersuara dalam mempertahankan UMNO/BN.

Apabila melibatkan kepentingan UMNO, pasti kedengaran suara beliau, tetapi apabila melibatkan hukum-hakam agama yang dilakukan oleh UMNO, sehingga kini beliau masih tetap tidak bersuara.

Dalam isu judi, mengapa Harussani masih tetap tidak bersuara? Usah dilayan ulama yg sering ‘tidur’, atau ulama yg merasa ‘syok’ ketika berada ditampuk kuasa.

Ulama sebegini, sememangnya tidak bersuara dalam apa isu sekalipun, disebabkan mereka mempunyai ‘kuasa’; yang kadang-kala mereka dirasakan aman dan selamat.

Mereka ini, tidak lebih sekadar ulama bisu, yang mempunyai kepentingan peribadi yang tidak sudah-sudah. Lebih-lebih lagi, ulama itu adalah orang yang mendapat keuntungan [seperti projek-projek] dari pihak kerajaan [seperti mesin dialysis dll].

Apabila mengenangkan keadaan ini, tidak hairanlah seorang tokoh Ikhwan Muslimin, As-Syaikh Abdul Qadir Al-Audah pernah berkata, “islam diantara kelemahan ulamanya dan kejahilan umatnya”

Mungkin inilah hakikat yang perlu ditelan oleh Umat Islam, menyebabkan kebelakangan ini umat Islam adalah umat yang lemah.

Lemah umat Islam, bukan kerana kekuatan musuh Islam, tetapi kelemahan ulama’nya dan kejahilan umatnya.

Anda mahu nafikannya? Silakan, jika anda mahu umat Islam sentiasa lemah. Justeru, ulama harus bangkit mendepani cabaran umat ini. ulama perlu segera dan cepat, agar ulama dilihat hebat dan disegani oleh kawan dan lawan.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah [B] Sg Buloh
12 Mei 2010 * 6:02 petang

Selasa, 11 Mei 2010

ZIARAH KESAN PENINGGALAN ULAMA DI KELANTAN

[1] MAULANA ABDULLAH NUH INDIA

Pada tahun 1948, Hizbul Muslimin ditubuhkan. Sebelum Hizbul Muslimin, ada sebuah pertubuhan bernama MATA (Majlis tertinggi Agama Malaya). Antara yang terlibat dalam MATA adalah, Maulana Abdullah Nuh India, malahan penubuhan itu adalah diideakan oleh beliau dalam usaha menubuhkan negara Islam di Malaysia.

Penubuhan MATA diideakan beliau melalui Dr Burhanuddin Al-Helmi. Selepas penubuhan MATA bersama dengan UStaz Abu Bakar Al-Bakir, ditubuhkan pula Hizbul Muslimin. Diceritakan, Idea penubuhan Hizbul Muslimin ini juga adalah datang dari Maulana Abdullah Nuh India.

Sayang, beliau meninggal dunia muda, dan sebelum kejayaan penubuhan Hizbul Muslimin, waima beliau adalah antara tokoh yang paling serius dalam usaha penubihan parti islam tersebut.

Gambar ini adalah tempat Maulana Abdullah Nuh India menyebar-luaskan ilmu politik Islam beliau.

[tempatnya : dari jertih, sebelum sampai cabang empat menuju ke Pasir Putih, lihat sebelah kiri]


[2] TOK KENALI

Menurut cerita, Imam Hanafi meninggal dunia sujurus kelahiran Imam As-Syafie. Maka, lebih kurang seperti berlaku pada Tok Kenali dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Tok Kenali meninggal dunia pada 19 november 1933. Tuan Guru Nik Abdul Aziz di lahirkan pada 10 Januari 1931.


[3] TOK KHURASAN





Tok Khurasan merupakan seorang ulama dari Negara India, yang mempunyai kepakaran dalam bidang ilmu Hadis yang didalaminya dari sebuah universiti Islam di India yang amat terkenal, iaitu Darul Ulum Deoband.

Beliau merupakan guru kepada Tuan Guru Haji Nik Mat Alim,iaitu bapa kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Semasa Tuan Guru Haji Nik Mat berulang alik menuntut ilmu hadis dari tok Khurasan, Tuan Guru Nik Mat selalu membawa dua orang anaknya dan seorang menantunya di masjid Kampung Sirih, Kota Bharu [dalam gambar ini].

Anak Tuan Guru Haji Nik Mat yang dibawanya itu adalah Tuan Guru Nik Abdul Aziz [MB kelantan sekarang] dan Nik Zainab. Dan menantu yang dibawanya itu adalah Nik Amat yang merupakan suami kepada Nik Zainab.








PAS bidas konsert 12 jam tanpa henti


PAS membidas Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) kerana 'mengelak' membuat penjelasan berhubung konsert panjang 12 jam tanpa henti yang disertai artis R&B popular Pitbull.

PAS membidas Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal) kerana 'mengelak' membuat penjelasan berhubung konsert panjang 12 jam tanpa henti yang disertai artis R&B popular Pitbull.

"Seperti yang sedia termaktub, sesebuah persembahan konsert di tempat awam tidak boleh melebihi jam 12 malam dan jika mempunyai sebab-sebab tertentu mungkin dibenarkan sehingga 1 pagi.

"Juga bagi sesebuah kelab hiburan dan disko, ianya dibenarkan untuk beroperasi sehingga pukul 1 pagi ataupun 2 pagi," tulis Nasharuddin dalam kolumnya di akhbar web PAS Harakahdaily. (baca lagi, sila klik)

***

Tahniah atas kenyataan ini...

***

P/S : [luaran sikit]- Siapa (bergelar ustaz) yang dapat projek (Husni Hanadzalah yang bagi) menyediakan mesin Dealysis untuk hospital kerajaan di seluruh Malaysia?

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 Mei 2010 * 8:50 malam

Ahad, 9 Mei 2010

KETUA AGAMA DAN JUDI


Di awal pemerintahan PAS di Kelantan pada tahun 1990, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah mengharamkan judi secara mutlak di Kelantan. Sebelum Tuan Guru mengharamkan itu, Tuan guru telah memanggil semua ketua-ketua agama di seluruh negeri kelantan berbincang dan bertanya pendapat. Dalam perbincangan tersebut didapati, semua ketua-ketua agama menyatakan bahawa dalam agama masing-masing, judi adalah haram. Ekoran itu, Tuan Guru mengharamkan secara mutlak segala kegiatan judi di kelantan.

Di rasakan, mungkin Tuan Guru nik Abdul Aziz lupa jemput 'ketua agama UMNO' kot? Kalau jemput, mungkin jawapannya tidak sama dengan yang lain kot...


TUKAR KETUA POLIS

TUKAR KETUA POLIS

(1)

Zaman nabi Muhammad SAW, umat amat baik sekali. Setelah nabi menjejakkan kaki baginda di madinah dalam sejarah hijrah, pasti kita tidak akan kedengaran umat islam semakin berkurangan. Yang kedengaran adalah, umat Islam semakin bertambah dan bertambah.

Umat zaman itu baik. Antara factor utama adalah, ketua mereka adalah orang baik. Ketua mereka ketika itu, tidak lain dan tidak bukan adalah manusia yang paling baik atas muka bumi; nabi Muhammad SAW.

Begitujuga orang tidak lupa dengan Umar Abdul Aziz. Walau memerintah tidak lama, iaitu sekadar 2 tahun 5 bulan sahaja, beliau berjaya memberi model pemerintahan sehingga hari ini manusia tetap memperkatakan tentangnya.

Rakyat dibawah pemerintahannya, semuanya baik-baik. Waima miskin, mereka suka buat kebajikan. Jika yang miskin suka buat kebajikan, maka usah bicara tentang orang kaya. Sudah pasti, derma dan infaq mereka amat mengkagumkan.

Mengapa rakyatnya sebegitu hebat? Tidak lain dan tidak bukan, kerana rakyat itu mempunyai seorang pemimpin yang hebat dari sudut kebajikan.

Ekoran itu, tidak hairanlah Umar Abdul Aziz sendiri pernah berkata;

"Manusia itu berdasarkan agama ketua mereka"

(2)

Rakyat kelantan, amat sinonim dengan rakyat yang suka memakai serban. Kemana sahaja kita berada dalam negeri kelantan, pasti kita akan terlihat orang memakai serban. Semuanya bersebab, rakyat kelantan mempunyai seorang ketua kerajaan yang suka berserban.

Cara politik mereka tidak sama dengan cara politik orang di luar kelantan. Dalam masyarakat mereka, budaya mendengar ceramah dan kuliah agama amat sinonim. Justeru, mereka tidak menjadi susah untuk menghimpun ribuan manusia dalam satu masa untuk mendengar ceramah dan kuliah agama.

Semuanya bersebab, ketua negeri mereka sendiri suka memberi ceramah dan kuliah. Apabila ketua sesuatu kaum itu begitu, maka rakyatnya akan jadi seakan-akan ketua mereka juga, waima tidak semua.

Pastinya, Umar Abdul Aziz pernah menyebut;

"manusia itu berdasarkan agama ketua mereka"

(3)

Malaysia ditimpa malang yang amat sangat. Budaya pihak polis menembak rakyat tanpa hak sedang berleluasa sekali.

Kelmarin dulu kita dengar seorang rakyat mati ditembak polis dengan alasan yang tidak munasabah langsung; kelmarin pula kita dengar seorang rakyat ditembak polis dengan alasan peluru sesat; dan kini kedengaran pula rakyat ditembak dengan sebab naik motor laju; juga alasan yang tidak munasabah.

Susah hendak menilai semua ini. kerana, kesalahan yang kedengaran dari pihak tertinggi polis, banyak menyalahkan mangsa tembakan. Jika di salahkan kepada anggota polis yang menembak pun, mungkin sekadar kesalahan itu dikemukakan, tetapi tetap mempunyai alasan untuk mempertahankan tindakan anggota polis terbabit.

Asas penubuhan pasukan polis adalah, untuk menjaga keselamatan rakyat. Tetapi, jika dengan keberadaan polis itu menyebabkan rakyat rasa tidak selamat, nak buat apa ada polis. bermakna, fungsi polis sudah tidak sealiran dengan asas tujuannya.

(4)

Kedengaran sebelum ini dakwaan dari ketua polis Negara sendiri bahawa beliau mempunyai sijil ijazah, tiba-tiba terbukti bahawa beliau menipu. Nampaknya, rakyat mahu ditipu oleh ketua polis.

Menipu adalah budaya terkutuk dan terkeji. Apabila menipu, menunjukkan ketua polis tidak mempunyai sifat amanah. Apabila tidak mempunyai sifat amanah, tidak hairan kalau ada anggota polis yang bersalah, pasti beliau akan mempertahankannya, waima terpaksa keluar kenyataan yang berbau bodoh.

Kalau ketua polis kaki menipu rakyat, tidak hairan kalau ada orang bawahan polis boleh menembak rakyat. Orang melayu dulu-dulu ada menyebut pepatah yang berbunyi, "ayah kencing berdiri, anak kencing berlari"

Dan ia tidak bercanggah dengan maksud perkataan Umar Abdul Aziz;

"manusia berdasarkan agama ketua mereka"

(5)

Taqwa adalah perkara asasi dalam kehidupan. Apabila manusia itu bertaqwa, pasti mereka akan menunaikan amanah mereka, sama ada terhadap Allah, ataupun terhadap makhluk.

Tanpa taqwa, polis sanggup menembak rakyat sesuka hati. Tanpa taqwa, polis sanggup menipu rakyat. Tanpa taqwa, polis sanggup memberi alasan bodoh untuk membenarkan tindakan mereka menembak rakyat.

Justeru, bagi melahirkan keselamatan Negara, tidak dapat tidak, Negara perlu seorang ketua polis Negara yang bertaqwa. Makanya, sebarang perlantikan ketua polis Negara perlu ada penapisan terlebih dahulu.

Penapisan itu, hendaklah beralasan taqwa. Seperti mensyaratkan bahawa ketua polis Negara seorang yang kaki solat berjemaah, orang yang hafal 10 juzuk Al-Quran, hafal hadis 40 dan sebagainya.

Kalau ketua polis Negara sudah sebegitu, tidak mustahil anggota polis bawahan tidak melakukan tindakan sesuka hati sehingga melibatkan darah, seperti yang berlaku dalam dua tiga hari ini.

Ini kerana, Umar bin Abdul Aziz ada berkata;

"manusia itu berdasarkan agama ketua mereka"

Sekian

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani

- jerteh
10 Mei 2010 * 12:50 pagi