Rabu, 13 Mei 2009

PERKARA ANEH BERLAKU DALAM NEGARA


PERKARA ANEH BERLAKU DALAM NEGARA

Surat khabar semalam melaporkan berita bertajuk “Nizar Menteri besar yang sah”. Hari ini pula, tajuk berita berbunyi “Zamry kekal Menteri Besar”.

Rakyat yang membaca, pasti pening lalat. Tak tahu, apa sebenarnya yang telah berlaku dan akan berlaku.

Pulang dari menyampaikan kuliah tafsir di Sri Damansara, bapaku bertanya, “sapa menteri besar perak sebenarnya ni??”

“Negara dah jadi gila, berusaha menggilakan rakyat” jawabku ringkas sambil tersenyum kelat.

Itulah hakikat perebutan kuasa dari dua belah pihak. Satu pihak mahu menjadi menteri besar kerana hormat keputusan rakyat. Satu pihak yang lain pula, mahu menjadi menteri besar kerana bimbang kradibaliti partinya jatuh.

Pakatan Rakyat telah berjanji untuk membubarkan DUN dengan perkenan sultan. Barisan Nasional pula, tidak bersetuju dengan bubar DUN.

Persoalannya, kenapa BN takut dengan pembubaran DUN??

Bak kata kawan-kawan, ”kalau bubar DUN, pastu Pilihanraya semula, aku yakin BN kekalkan 10 kerusi sahaja”

”aku rasa, 3 kerusi sahaja” jawab kawan yang lain pula.

Menarik juga mendengar pandangan ”ahli parlimen kedai kopi” yang berbicara tentang politik. Kadang-kadang analisa mereka lebih tepat berbanding para prof-prof dari universiti.

Ditanya, mengapa membuat andaian sebegitu.

”kalau DUN bubar di awal kemelut politik, mungkin BN dapat 16 kerusi.. tapi selepas dorang hina undang-undang.... rakyat makin meluat... melayu pun dah meluat.. india dan cina, lagi-lagi la meluat” jawapan yang diberikan dengan alasan yang agak logik.

Mungkin benar analisa ”ahli parlimen-ahli parlimen kedai kopi” itu. mungkin kerana takut sangat, BN tidak mahu bubar DUN perak. Mana tidaknya, inikan musim PR menang. Boleh dikatakan, semua PRK di sekitar semenanjung akan memberikan kemenangan kepada PR. Kalau di seberang laut, agak berbeda sikit.

Walau apa pun yang terjadi, yang pastinya BN kini amat takut dengan pembubaran DUN. Keadaan ini amat berbeda dengan PR yang amat komitmen untuk membubarkan DUN dan menyerahkan kepada rakyat dalam menentukan status kerajaan negeri Perak.

UMNO/BN MEMERINTAH

”selagi puak-puak UMNO/BN memerintah, selagi itulah masalah macam perak tak selesai-selesai” seorang kawan mencelah.

Ungkapan itu memang nampak dari seorang kampung yang tidak mempunyai pendidikan yang tinggi, tetapi jika direnung balik, ungkapan itu mempunyai kebenarannya tersendiri.

Mendengar kata kawan itu, aku mengandaikan sekiranya BN sudah menjadi pembangkang di Malaysia, dirasakan kejadian seperti yang berlaku di perak sudah pasti tidak akan berlaku.

Manakan tidak, sistem kehakiman, SPR, media massa dan banyak lagi sudah berada di tangan PR, yang sudah pasti usaha untuk BN mempergunakannya demi kepentingan mereka tidak akan berhasil.

Bermakna, UMNO/BN ini kot mana pun, wajib dihampuskan terlebih dahulu dari muka bumi Allah. Apabila sudah terhapus UMNO/BN, masalah seperti yang berlaku pada perak pada hari ini tidak akan berlaku.

Jika perkara ini tidak berlaku, sudah pasti kita akan terus memerintah dengan konsep keadilan sejagat, seterusnya terus berdakwah; menyeru manusia kepada Islam dan sebagainya. apabila keadaan ini berlaku, diyakini di pilihanraya umum di masa akan datang, kejayaan melihat Islam memerintah agak cerah.

Pun begitu, susah hendak di kata. Maklumlah, masih ada lagi sebilangan kita yang bertindak dengan tindakan yang menggambarkan kita masih redha dengan UMNO/BN memerintah. Alasannya, UMNO/BN ramai orang melayu Islam, PR pula ramai non Muslim...

...nasib oh nasib...

Sekian

wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
13 mei 2009 * 4:00 petang

3 ulasan:

Geekspro berkata...

Terselah siapa sebenarnya yg gila kuasa...

~ aman shah ~ berkata...

Kesian rakyat perak...
tak abeh2 kemelut politik...

'gajah sama gajah bergaduh, kancil mati di tengah-tengah'

Tanpa Nama berkata...

Memang gajah bergaduh tapi tak sama.
Satu gajah haram (culik wakil rakyat)dok berpaut dengan mahkamah dan istana. Satu lagi gajah halal sebab pilihan rakyat.