Jumaat, 8 Mei 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 17 : BAHAYA TAQLID BUTA

para rahib yahudi adalah golongan yang menyelewengkan kandungan Al-Kitab. penyelewengan yang dibuat mereka, diterima oleh orang bawahan yahudi, menyebabkan mereka sesat dari jalan pertunjuk

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 17

BAHAYA TAQLID BUTA

Syaitan sentiasa menyeru manusia agar melakukan fahsya’ dan mungkar. Juga, menyeru manusia agak bercakap tentang perkara yang mereka sendiri tidak ketahui.

Memperkatakan perkara yang tidak diketahui itu, antara sebabnya adalah mendengar segala perkara yang diberitahu tanpa disiasat terlebih dahulu. Tindakan seperti ini disebut sebagai Taqlid buta.

Golongan yahudi terdahulu, dilebelkan oleh Allah sebagai golongan yang tersasar dari agama mereka. Sebab utama mereka jadi sebegitu, apabila mereka hanya mengikut para rahib tanpa mereka mengetahui, apakah para rahib itu benar-benar merujuk kepada kandungan nas dari Allah ataupun dari kehendak hawa nafsu.

Menyedihkan lagi, apabila ada sebilangan mereka yang apabila diseru kepada Islam yang dibawa oleh Nabi SAW, mereka tidak menerima seruan tersebut, malah mereka akan mendakwa bahawa mereka rasa sudah cukup lantaran mengikut para rahib mereka.

Mereka beralasan, para rahib mereka sudah alim, maka ekoran itulah mereka merasa berpuas hati, walaupun segala ”fatwa-fatwa” yang dikeluarkan itu bukanlah berasaskan kepada wahyu, tetapi berasaskan kepada hawa nafsu.

Keadaan ini bukan sekadar berlaku di zaman kini, malah pernah berlaku semenjak zaman nabi SAW lagi.

Dalam Kitab ”Lubab An-Nuqul” karangan Imam As-Sayuti, beliau menyebut riwayat dari Ibni Abi Hatim dari Ikrimah bersumber dari Ibni Abbas, bahawa satu hari Nabi SAW telah berjumpa dengan dua orang tokoh yahudi di madinah; iaitu Rafi’ bin Huraimallah dan Malik bin Auf. Pertemuan yang diadakan itu dengan tujuan menyeru kedua-dua tokoh ini kepada Islam.

Apabila Nabi SAW menyeru mereka dengan seruan islam, menyebabkan kedua-dua tokoh ini marah seraya berkata;

"Hai Muhammad! Kami akan mengikuti jejak nenek moyang kami, karena mereka lebih pintar da lebih baik daripada kami."

Tindakan mereka ini menyebabkan Allah menurunkan satu ayat yang berbunyi;

وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آَبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آَبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ

Maksudnya;
”Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?”

(Surah Al-Baqarah : 170)

Apabila direnung sedalam-dalamnya pada ayat ini. Kita akan dapat melihat, betapa Islam amat melarang kita mentaati kepada sesuatu pihak dengan semata-mata merujuk “standard” pihak tersebut, bahkan islam menyeru sebarang ketaatan yang diberi, pastikan ianya dirujuk kepada kefahaman kita terhadap perkara yang hendak diberikan ketaatan.

Ketaatan yang hendak diberi, bukan terletak kepada seseorang, tetapi terletak kepada apa yang dibawa oleh orang tersebut; iaitu Apakah ketaatan itu memberikan habuan keuntungan untuk Islam, ataupun ianya merugikan kepada Islam.

Lebih parah, apabila ketaatan yang diberi, memberikan gambaran keuntungan “hawa nafsu” dari golongan tertentu. Seperti, tindakan para rahib yahudi yang meletakkan kehendak hawa nafsu mereka sehingga sanggup menyelewengkan kandungan kitab taurat. Apabila penyelewengan ini berlaku, pengikut mereka telah memberikan ketaatan kepada mereka secara “taqlid buta” yang akhirnya mereka tenggelam dalam lautan kesesatan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg buloh
9 mei 2009 * 1:47 pagi

Tiada ulasan: