Sabtu, 5 September 2009

SENSITIF AGAMA, ATAU SENSITIF PERKAUMAN??

SENTISITIF AGAMA, ATAU SENSITIF PERKAUMAN??

Kalau aku ditanya tentang cadangan pembinaan kuil di kawasan penempatan orang Islam, secara prinsipnya akan bersetuju. Tetapi, keizinan pembinaan tersebut perlu mempunyai syarat. Tujuan syarat diwujudkan, agar semua pihak akan mengambil sikap menghormati hak masing-masing, sepertimana yang ditekankan oleh islam.

Isu cadangan pemindahan kuil di seksyen 19 ke seksyen 23 menjadi isu orang melayu di selangor, malah sedang diperhatikan seluruh rakyat Malaysia. Isu mereka, adalah sensitif.

Dari sudut Islam, pembinaan rumah ibadat dikawasan penempatan orang Islam tidak menjadi perkara sensitif. Yang menjadi sensitifnya, apabila orang islam tidak memahami Islam, malah mempunyai tahap keyakinan terhadap Allah (aqidah) terlalu lemah. Lantaran itu, tidak hairan mereka akan mengaggapnya sebagai sensitif.

Mengapa ”takut murtad” yang dijadikan punca larangan pembinaan kuil di kawasan penempatan orang Islam? orang tidak akan jadi murtad kalau Iman mereka kuat, waimma kuil berada disebelah rumah sekalipun. Bermaksud, mereka akan mudah menjadi murtad, jika iman mereka lemah. Apabila iman mereka lemah, menandakan orang Islam yang ada, bukanlah orang Islam yang kuat.

Mengapa iman mereka lemah? Ini semua jasa UMNO yang memerintah Malaysia sejak sekian lama.

Justeru, apabila isu sensitif ditimbulkan dalam pembinaan kuil di seksyen 23, hakikatnya ia bukanlah isu sensitif agama, tetapi ia adalah sensitif yang melibat kepada perkauman.

Orang melayu ditanam sekian lama membenci orang india yang kebetulannya beragama hindu. Begitujuga terhadap orang cina yang kebetulannya dengan pegangan agama mereka.

Ini semua kerja UMNO laknatullah alaihim ajmain. Sejak merdeka, UMNO menanam doktrin perkauman kepada orang melayu. walaupun dilihat seperti mereka bersama dengan komponen BN, yang terdiri dari MCA yang mewakili cina dan MIC yang mewakili india, ternyata kewujudan mereka dalam konponen tersebut, dilihat bertoleransi pada padangan zahir sahaja, tetapi hakikatnya terkandung seribu satu api kebencian perkauman dalam sekam masyarakat malaysia.

Diluar dilihat mereka bersatu, tetapi dalam hati-hati mereka ternanam seribu satu kebencian terhadap antara satu bangsa dengan bangsa yang lain.

Percayalah, sampai satu masa, sekam masyarakat malaysia ini akan terbakar dengan api perkauman juga, yang akan dapat dilihat dengan mata kepala sesiapa sahaja. Malah, hari ini kita sudah dapat melihat keadaan tersebut.

Konsep pemikiran inilah yang disebut sebagai asobiyyah jahiliyyah. Pemikiran ini pasti akan melahirkan permusuhan, waimma dilihat diperingat awalnya seperti wujud keamanan. Ekoran itu ia ditentang hebat oleh Nabi SAW.

Sabda Nabi SAW ;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya ;
”bukan dari kalangan kami, mereka yang menyeru kepada asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang berperang atas dasar asobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang mati atas dasar asobiyyah
[1]

Baca sama;
Prof Teo : Hubungan kaum di Malaysia adalah retorik.

Sekian

P/s : isu pemindahan kuil di Shah Alam telah membuktikan, UMNO lebih jahil tentang Islam berbanding DAP.

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com




[1] Sunan Abi Daud : 4456.

Tiada ulasan: