Jumaat, 16 Oktober 2009

AHLI POLITIK PERLU BERMAIN DENGAN MEDIA

AHLI POLITIK PERLU BERMAIN DENGAN MEDIA

Politik demokrasi memerlukan sokongan rakyat. Tanpa rakyat, sesuatu parti tidak akan mencapai kemenangan. Sebaliknya, parti akan kalah, apabila sokongan rakyat tidak berbelah pihak.

Kadang-kala, seseorang ahli politik dari sesebuah parti agak tenggelam. Tenggelam itu, sama ada kerana isu yang dibawa tidak menyengat, atau memang dia kehabisan idea dan isu untuk diketengahkan kepada rakyat. Apabila keadaan ini berlaku, sudah pasti rakyat tidak mendengar khabar berita tentang ahli politik terbabit, seterusnya lama kelamaan, ahli politik tersebut akan dilupai.

Bagi mewujudkan keadaan sang ahli politik tersebut, tidak dapat tidak, sesuatu keadaan dan ketika, isu tentang ahli politik terbabit perlu dihidupkan, tidak kira berbentuk dihentam, atau dipuji.

Lihatlah sahaja Anwar Ibrahim dan Nizar Jamaluddin. Jika difikirkan balik, kedua-dua tokoh ini dikenali, bukan kerana rakyat membaca harakah dan suara keadilan, tetapi mereka membaca utusan Meloya dan Berita Hairan, yang tidak habis-habis memburukkan mereka.

Ahli politik yang bijak, mereka tidak pernah mengharapkan pujian dari akhbar parti sendiri, sebaliknya mereka akan berfikir untuk mereka dihentam didalam akhbar musuh.

Sebab itu, jika kita lihat kepada Anwar Ibrahim, beliau sering menjadi sasaran utama UMNO/BN. Di mana sahaja berlaku perhimpunan UMNO, nama Anwar pasti akan terbit dari mulut mereka. Keadaan yang sama juga pada Nizar Jamaluddin. Pergi di mana sahaja lamanweb dan blog UMNO/BN, nama Nizar sering termaktub.

Apabila keadaan ini berlaku, menunjukkan kewujudan mereka merupakan satu ketakutan bagi UMNO/BN. Tidak kira, apa yang mereka lakukan itu disukai UMNO atau tidak disukai.

Memang jika dilihat sekali imbas, UMNO sudah menjatuhkan air muka mereka. Tetapi, jika difikir dua atau tiga kali, tindakan UMNO yang menghentam kedua-dua tokoh ini, sedikit sebanyak telah melakukan satu ’iklan tanpa bayaran’ untuk mereka.

Keadaan yang sama juga wujud pada Khairy jamaluddin. Tidak dinafikan, memang Khairy sering melakukan tindakan yang menyebabkan ramai ahli-ahli parti dari Pakatan Rakyat marah. Ekoran itu, maka terpampang wajah-wajah khairy dalam akhbar-akbar Pakatan Rakyat, walhal apakah kita sedar, keadaan ini telah memberikan satu ’promosi tanpa bayar’ kepada Khairi Jamaluddin.

Amat jarang anak muda mengira apakah hentaman dari akhbar tersebut boleh dipercayai atau tidak, yang pastinya mereka boleh berkawan dengan orang yang terkenal, waima jahat sekalipun.

Sebab itu, show dari seseorang ahli politik perlu dilakukan, sama ada dari dirinya sendiri, atau orang lain yang mewujudkan show untuk dirinya, sehingga ahli politik tersebut akan dijadikan berita. Adalah lebih baik, jika berita seseorang ahli politik itu datang dari akhbar musuh.

sekian

p/s : kadang-kala terfikir, siapakah yang lebih dikenali antara Ketua Pemuda PAS Pusat dengan Bekas Mufti perlis?

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
17 oktober 2009 * 12:24 petang



1 ulasan:

seri rasa hati berkata...

salam,

susah juga nak puaskan hati semua org. Bila ada pimpinan yang kurang melayan pihak media dikatakan tak pandai mempromosi diri dan mencari publisiti. Bila mereka mencetus isu dgn wartawan dikatakan mendedahkan diri pada provokasi dan mendatangkan fitnah pada parti.

dalam apa saja situasi....tidakkan pernah ada semua org puashati.

pada saya.....biarpun kurang publisiti...namun karismanya tetap dirasai ...itu lebih saya sukai.