Ahad, 25 April 2010

KOMEN TENTANG PRK HULU SELANGOR (2)


Di sini, dipaparkan satu komen dari pembaca yang menggunakan nikcname "yong". Komennya juga agak menarik, yang boleh dikongsi bersama.

***

PR kalah kerana perkara berikut:

1. Dalam PKR ade banyak berudu dan berpotensi jadi katak yang akan menyeberang. Ahli umNo yang sokong PKR beralih angin bila Dr Halili jadi katak puru.

2. Orang Melayu sokong ketuanan Melayu. Mengundi BN bermaksud menyokong ketuanan Melayu. Yang penting bukan Kamalanathan, tapi umNO dan ketuanan Melayu. Mereka takut jika PKR berkuasa, kekuasaan Melayu akan terhakis.

3. Masyarakat Felda yang totok umNO. Isu APCO, tidak dilihat serius oleh masyarakat Felda. Pakcik dan makcik kat Felda tu tak tahupun ape itu APCO atau implikasinya kepada negara.

4. Kaum india mengundi berdasarkan warna kulit. PR dilihat tidak begitu menyokong kepentingan mereka. Muka baru seperti calon MIC ini memberi harapan baru kepada mereka. Ape mereka peduli pada APCO dan ISA?

5. Pujukan PKR tidak sampai ke dalam hati pengundi. Kata2 pemimpin PKR terlalu 'bombastik' dan mungkin difahami oleh golongan muda, tidak makcik dan pakcik penyokong umNO selama lebih 50 tahun.

6. Media perdana dikuasai BN. Propaganda berlaku sepanjang saat. Bagi PR ia hanya berlaku masa pilihanraya je.

Yong sengaja tak sebut pasal pengundi hantu, SPR atau polis. Mereka hanya alat BN. Alat ini macam alat2 lain juga akan jadi buruk dan tak boleh dipertahankan jika sentiasa diasak melalui pendidikan dan kesedaran politik. Yang penting ialah PR perlu mempelajari kekuatan BN (cth: konsep ketuanan Melayu), mengatasi segala kelemahan diri (cth: katak dan UG) dan gunakan media yang PR boleh kawal, iaitu internet. Ini saje komen Yong. Sesapa yang tahu lebih sila tambah.

1 ulasan:

Urang Kitak - Ajik KKB berkata...

Apa yang "yong" cakap itu ada benarnya. Saya nak tabah sedikit sbb saya orang KKB dan mengundi di sana baru-baru ini.
-Andai kata calon PKR itu warga melayu tempatan mungkin lain pula cerita nya. Orang sini (Melayu) melihat Zaid ini tak tahu apa2 tentang hulu selangor.
- Orang Felda mmg SOLID undi BE END. Meraka warga sana takut jika BE END Kalah - meraka akan disusahkan oleh puak2 Be END ini. Hal ini sentiasa diguna pakai oleh geng2 UMNO tak guna ini. Lihat lah bagaimana warga Felda Sg Buaya yang disogokkan RM 1k setiap org yang bakinya sebanyak 49K akan dibayar kemudian itu pun jika BN di menangkan(berkaitan isu tanah)Apalah daya orang tua2 Felda tersebut hendak menolak sogokan sebanyak itu. Anuar dtg Sg Buaya time tu dah tak bleh wat apa2 dah. Mereka di Main2 kan dengan wang. Kasihan.
-Kebanyakan Orang Melayu undi BE N sbb mereka mmg Be N dr dulu. Saya balik KKB saya lihat anak-anak muda yang cari "makan" di area hulu selangor mmg undi BE N berbanding mereka yang duduk merantau di Kuala Lumpur ini lebih terbuka. Meraka itu pengampu nak dapat tender2 sbb nak cari makan kan... semua adalah berkaitan kepentingan dan untuk lepas tekak dan perut anak bini masing2.
-Org Melayu warga tua KKB dan Hulu Selangor ini amnya mmg dah buta dengan BE END ini. Kita tunggu Generasi akan dtg merubah segalanya. Yang Haq akan mengatasi yang Bathil. Takbir....