Rabu, 26 Mei 2010

“LALAT DALAM GELAS”

Dalam kesebukkan Bandar kuala Lumpur. Kereta yang banyak berlaluan pergi dan datang. Hon sekali sekala berbunyi, mengkecamukkan lagi suasana. Keadaan itu, sungguh memberikan satu gambaran kekusutan, jauh dari segala kedamaian.

Warga kota yang sudah terbiasa dengan keadaan itu, ia tidak mendatangkan sebarang kekusutan. Tetapi, bagi warga kampung dibesarkan di kawasan pendalaman, sudah pasti keadaan ini menyebabkan jiwa agak tidak selesa.

Dalam keadaan begitu kesebukkan, seorang pemuda baru datang dari kampung pendalaman sampai di perhentian Bas Pudu Raya. Turunnya dia dari Bas, kelihatan kesibukan yang sungguh menyempitkan hati dan jiwa.

”masya Allah, sebuknya Kuala lumpur ini” hati Meor berbisikan sendirian, kerana mengenangkan keadaan Kuala Lumpur yang begitu sesak sekali.

Di Kampung, Meor seorang anak muda kampung yang cukup dikenali amat berakhlak. Ramai anak muda kampung yang lepak, tetapi tempat lempak Meor adalah masjid dan surau. Dikala anak muda kampung berseronok dengan mainan gitar di tepi jalan, tetapi keseronokkan Meor adalah dengan kuliah agama dan ceramah.

Kedatangannya ke Kuala Lumpur adalah, untuk mencari sumber kehidupan. Di kampung, sumber kewangannya amat tertekan. Mungkin kerana faktor peluang pekerjaan yang tidak memberikan satu kepuasan.

”ke mana aku nak pergi ni?” hatinya bersoal yang menantikan jawapan dari apa yang dilihat oleh matanya.

dia melihat ke kanan dan ke kiri. Susah hendak dia mengambil keputusan terhadap hatinya. Tiba-tiba, seorang ibu mendukung seorang anak kecil datang. Kelihatan ibu dan anaknya begitu comot sekali. Kulitnya memberi gambaran dia berbangsa India. Namun, dia bertudung.

”Saya lapar.. saya lapar.. saya lapar” kata ibu itu sambil tangannya mengisyarat kemulut, seperti orang yang sedang makan.

Meor memahami maksud ibu itu. dia meminta sedikit bantuan kewangan. Lalu, Meor menyeluk duit dalam poketnya, dikeluarkan duit sebanyak RM 5 dan terus memberi kepada ibu yang kelihatan miskin itu.

”La Hau la wala Quwwata Illa billah” ucap bibir Meor perlahan tanpa dirancang dan diniatkan.

Meor masih tidak tahu keputusan hidupnya untuk hari itu. sedang dia berfikir, terasa tekaknya haus.

”emm. Baik aku cari kedai makan dulu, pekena segelas dua air, lega sikit” bisik Meor.

Dia terus menuju ke arah sebuah restoran mamak berhampiran dengan jejantas Pudu Raya. Disebelah restoran itu, ada sebuah kedai 7 elevan, dan sebelahnya pula ada kedai KFC.

Dia duduk sahaja di salah sebuah kerusi dalam kedai itu, datang seorang lelaki berbangsa India, tetapi memakai kopiah.

”mau minum apa?” soal lelaki india itu.

”kasi saya teh O ais” pinta Meor.

”Makan?”

”tak pa..” Meor melemparkan senyuman.

Tidak lama kemudian, teh o ais pun sampai. Lelaki india tadi letak air di mejanya, terus berlalu pergi.

Apabila Meor hendak minum, kelihatan seekor lalat ada dalam airnya.

“adus.. macam mana lalat ni ada dalam air ni?” mulutnya menuturkan kata yang tidak didengari oleh sesiapapun, melainkan dirinya sahaja.

Dia teringat kuliah Ustaz Kamarul yang mengajar kitab mustika hadis di kampungnya. Ustaz Kamarul ada mengupas bahawa kalau lalat jatuh dalam air, jangan terus dibuang lalat itu, sebaliknya celup lalat itu agar ditenggelamkan satu sayapnya lagi, kerana sayap lalat itu, satunya racun dan satunya penawar.

Teringat kandungan ceramah ustaz Kamarul itu, menyebabkan Meor terus mencelupkan lalat itu, lalu dibuangnya. Dia pun minum teh O ais dengan lahapnya. Dia kepuasan. Setelah habis minum, dia pun mahu berlalu pergi.

Dia pergi ke meja kaunter. Sambil dia hulur duit sebanyak RM 10 kepada kaunter itu, dia pun bagitahu kepada kaunter itu, ”eh mamak. Tadi saya punya air ada lalat sekor tau”

Mamak kaunter itu kelihatan bersungguh-sungguh kira duit baki yang hendak diberikan kepada Meor. Sambil menghulur baki duitnya, Mamak kaunter itu berkata, ”biasa la.. kalau mau ada kambing dalam itu gelas, bayarannya bukan satu ringgit la..”

Terkejut Meor mendengar jawapan mamak itu. Dia pun membalas kepada mamak itu, ”eh.. pelik sungguh betul Kuala Lumpur ni.. baru aku tahu, rupa-rupanya teh o ais di KL ni bubuh lalat ye”

”sorry la mamak, aku baru sampai dari kampung, aku tak faham lagi hidup di KL ni” sambung Meor lagi.

”Mamak, ko memang asal KL ke?”

”tak.. aku asal Negeri Sembilan, pernah duduk kelantan. Tapi sekarang duduk kat KL”

Meor mengangguk-anggukkan kepalanya.

”ok la.. mamak ako pergi dulu..”

Sejak dari itu, apabila Meor masuk kedai makan di sekitar Kuala Lumpur. Apabila dia masuk ke kedai makan, kalau dia nak minum teh O Ais, mesti dia akan cakap.

”bagi saya air teh o ais, tapi tanpa lalat ye”

Kesian Meor ditipu oleh mamak Negeri Sembilan, yang pernah duduk di Kelantan, dan kini tinggal di Kuala Lumpur itu. Siapa la agaknya mamak yang nakal itu?

Sekian

Al-Bakistani


- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 Mei 2010 * 12:09 Tengahari




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hina umahut mukminun pun tipu jugak ke? boleh ke jawab bila di tanya napa kau hina ummahatul mukminun...boleh jawab ke..eerrr saya tipu je.

kau belajar qias dengan sapa ni yang bangang sangat ni

Tanpa Nama berkata...

haha....nescafe owh tanpa kambing