Sabtu, 11 September 2010

APA KHABAR SAMAN KELANTAN KEPADA PETRONAS??

- 1 -

Zaman PAS memerintah terengganu dahulu, Kerajaan terengganu dinafikan hak royalti minyak. lalu, kerajaan PAS terengganu ketika itu, failkan saman kepada kerajaan pusat. Saman itu diam seketika, sehingga Ahmad Said, menteri besar terengganu [aliran sultan] mengeluarkan isu ini dalam satu sidang DUN terengganu yang lepas.

Ada pihak mendakwa, tindakan Kerajaan PAS Terengganu saman kerajaan Pusat, tidak tepat. selayaknya, disaman Petronas, bukan disaman kerajaan Pusat. Ini kerana, perjanjian royalti minyak, ditandatangani antara kerajaan negeri dengan petronas, bukan dengan kerajaan Pusat, walhal kerajaan pusat pun tandatangan perjanjian dengan petronas, dan bukannya dengan negeri.

- 2 -

kini, isu ini bergelora semula. iaitu setelah Kerajaan PAS di kelantan dinafikan hak yang sama [royalti minyak]. Cuma, pada kali ini Kerajaan PAS kelantan agak bernasib baik, apabila tengku Razaligh Hamzah yang merupakan bekas Pengerusi petronas berbelah pihak kepada kerajaan PAS kelantan. lebih parah lagi, beliau merupakan orang yang merangka perjanjian tersebut.

Kerajaan Negeri kelantan sudah menfailkan saman kepada pihak petronas, tidak seperti kerajaan PAS terengganu dahulu. Tindakan menfailkan saman ini, sedang ditunggu khabar beritanya.

ramai menjangka, apabila kes ini masuk dalam mahkamah, pasti pihak petronas akan dipanggil. Sudah pasti, petronas akan mempertahankan diri mereka, dan ketika itu, mereka pasti akan mendedahkan siapa disebalik tabir yang melarang petronas membayar royalti tersebut. mereka tidak boleh menipu lagi, kerana Tengku Razaligh sudah berjanji untuk berada dibelah rakyat kelantan yang diwakili oleh kerajaan pimpinan Tuan Guru nik Abdul Aziz.

Apabila kes ini dibacarakan, pasti banyak perkara yang terdedah. Malahan dari sumber yang masih diselidiki, bahawa Ahmad SAid, menteri besar terengganu akan bersama-sama dengan PAS dalam isu ini.

nah.. ini isu power... kita sedang menunggu dengan bersemangat sekali.... jeng jeng jeng...


Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Kubang kerian
12 september 2010 * 3:32 pagi

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kohilal bila nak settle weh?

tanah FELCRA bagi kat kelantan tu dah diagihkan kepada peneroka ke belum?

takmau ulas pasal pembunuhan dato sosilawati oleh geng DAP ke?kalo kugan,siap terbaring tengah jalan tuntut "keadilan"

http://www.mykmu.net/?p=1804