Isnin, 27 September 2010

PRK DUN GALAS : UMNO BAKAL BUAT?

ADUN Galas, meninggal dunia di Kampung Baru. Didoakan, agar beliau digolongkan dari kalangan orang yang bertaqwa kepada Allah SWT.

Namun, jangan dilupa, DUN Galas bakal berhadapan dengan Pilihanraya kecil.

ISU YANG BAKAL UMNO MAINKAN

Secara ringkas, dianggarkan beberapa isu yang bakal dimainkan oleh UMNO dalam PRK itu.

ia adalah seperti berikut;

pertama : isu cek 4bilion

Mungkin mereka akan menyebarkan gambar pemberian cek itu dengan cara mengangkat banner atau papantanda. Walau isu ini tidak benar, tetapi sengaja UMNO lakukan demikian untuk melahirkan PERSEPSI.

kedua: kelantan kononnya mundur

ini adalah isu turun temurun yang sejak dahulu lagi dimainkan oleh UMNO.

ketiga: hak melayu kononnya terhakis.

isu ini, akan di'sub'kan kepada PERKASA. UMNO akan jadi penyokong sahaja terhadap isu ini.

ISU KEBIMBANGAN UMNO

pertama : 1 Malaysia - 1 Israel

Rakyat kelantan adalah rakyat yang mempunyai sensitif agama yang cukup kuat. Israel bukan isu bangsa disisi rakyat kelantan, tetapi ia adalah isu agama.

kedua : UMNO tak bagi DAP faham islam

alasannya mungkin sama. Rakyat kelantan mempunyai kehendak islam tersebar. kerana majoriti mereka amat hormat kepada Islam. walau mereka tidak beramal dengan islam, tetapi mereka tidak mahu anak bini mereka, malahan orang lain meninggalkan islam.

ketiga : minyak kelantan

isu royalti minyak adalah isu hak rakyat kelantan. Ia diperkukuhkan lagi dengan sokongan tengku razaligh terhadap hak rakyat kelantan itu.

Jika UMNO menyatakan royalti ditukar kepada wang ehsan, ia hanya mengembirakan ketua-ketua bahagian UMNO dan yang berkepentingan dengan ketua bahagian itu sahaja. adapun secara majoriti rakyat kelantan, isu wang ehsan yang bakal dimainkan oleh UMNO akan makan tuan.

UMNO KENA INGAT

pun begitu, UMNO kena ingat bahawa rakyat kelantan mempunyai pendirian yang unik. antaranya;

pertama : melayu perkara kedua

Jika UMNO bermain isu melayu sebagai isu asasi, ia adalah satu kesilapan yang cukup besar. Ini kerana, pada rakyat kelantan, perkara yang paling penting pada mereka adalah islam. Adapun melayu, ia adalah perkara kedua.

kedua : politik mereka seperti politik orang cina

Politik orang cina adalah silent Killer. Mereka membunuh sesuatu parti, bukan dengan cara mempamerkan, tetapi mereka mempamerkan sesuatu yang lain, tetapi yang tersembunyi dalam hati mereka adalah sesuatu yang lain.

ekoran itu, UMNO jangan syok sendiri apabila ada rakyat kelantang yang memegang bendera UMNO/BN, maka itu menandakan mereka bakal mengundi UMNO/BN.

ketiga: mereka sangat jaga hak atas nama rakyat kelantan

isu penafian hak royalti yang bertukar kepada wang ehsan, adalah isu yang amat memberi kesan pada sentimen rakyat kelantan. Ia adalah bom yang paling kuat dalam membinasakan sokongan rakyat kelantan terhadap UMNO.

sekian

Wallahu 'Alam


Al-bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
27 September 2010 * 6:09 petang

1 ulasan:

otaklunyai berkata...

Khabarnya lebih 3000 orang menyempurkakan Solat Jenazah untuk beliau..
SUBHANALLAH... Didunia lagi Allah telah menunjukkan tanda-tanda kemuliaan dan kesejahteraan yang akan dikurniakan kepada allahyarham.. semoga Allah mencucuri RahmatNya keatas beliau... inilah keberkatan dan kemuliaan yang di berikan oleh Allah kepada mereka yang IKHLAS berjuang bersama-sama Jemaah yang betul, untuk mendaulatkan Hukum Allah di dalam sistem kehidupan keseluruhannya. Marilah kita mengambil iktibar dari kemuliaan dan darjat yang telah dikurniakan oleh Allah kepada beliau dan marilah kita bermuhasabah, apakah telah cukup usaha dan sokongan kita untuk bersama-sama menyokong Jemaah yang jelas berjuang berlandaskan Syariat Islam. Atau kita hanya sekadar selesa berada ditakuk lama yang mana telah jelas pilihan kita selama 53 tahun ini adalah pilihan yang sesat. Bukti dan hujah kebenaran berada didepan mata. Apakah kita masih teguh mempertahankan kesesatan itu. Tepuk dada tanya Iman. Hanya Allah Yang Maha Kuasa untuk memberi petunjuk dan hidayahNya kepada mereka yang di pilih. Berdoalah semoga kita tidak termasuk kedalam golongan mereka yang tidak diberi oleh Allah Hidyah dan Taufik untuk berubah kepada sesuatu yang telah terbukti kebenarannya. Dalam ertikata lain tidak mendapat Petunjuk Allah gara-gara kejahilan dan kedegilan kita sendiri. Wallahualam. TAKBIR!!!

AL-FATEHAH...