Sabtu, 30 Oktober 2010

SATU PERSAHABATAN, SATU PERJUANGAN


Suasana serba putih. Tidak kelihatan langsung selainnya. Dalam keadaan itu, kelihatan kelibat seorang manusia sedang berjalan menghampiri. Dengan tubuh tinggi lampai dan gaya berjalan, hatiku berbisikkan, “cara berjalan ni, seperti Abu Abbas”

Abu Abbas adalah seorang kawanku yang berasal dari negara yaman. Dia anak murid kesayangan seorang ulama hadis aliran salafi di yaman, iaitu Syaikh Muqbil. Sebarang perbualan kami berkaitan ilmu, perkataan Syaikh Muqbil pasti akan dinukilinya.

Abu Abbas mempunyai hati yang cukup lunak. Setiap bacaan atau terdengar bacaan Al-Quran, matanya pasti akan kelihatan bergenang dengan air mata.

Ketika sedang tidur malam, aku sering terdengar orang terisak-isak menangis di hujung kakiku yang menjadi tempat solat bagi orang yang bertahajjud. Apabila aku membukakan tutupan mataku, kelihatan Abu Abbas sedang berdoa dengan begitu khusyuk sekali.

Setelah berpisah, hampir 4 bulan kami tidak bersua. Khabar berita tidak pernah kedengaran. tetapi kali ini, ingatanku terus terlintas kepada Abu Abbas apabila terlihat seorang yang bertubuh lampai berjalan seperti mahu menghampiriku.

Setelah hampir, ternyata bisikan hatiku adalah benar. Namun pelik, Abu Abbas tidak menghampiriku seperti biasa. Mengikut kebiasaannya, Abu Abbas akan menyapa dan berbual mesra. Jika tidak menceritakan tentang negaranya, Yaman, bertanya khabar adalah rutin setiap kali bertemu. Tetapi, kali ini tidak begitu.

“Wahai Abu Abbas, mengapa kamu tidak mengampiriku?” soalku dalam bahasa arab fushah. Walau Yaman mempunyai dialek bahasa yang cukup berbeda dengan bahasa Fushah, tetapi di saat berbual dengan pelajar Malaysia, Abu Abbas akan menggunakan bahasa arab Fushah. Dia sedar, menggunakan bahasa arab dialek yaman, menyebabkan pelajar Malaysia sepertiku tidak akan memahaminya.

Peliknya, panggilanku kali ini tidak di balasnya. Dia hanya tersenyum. Apabila melihat senyuman itu, tergambar seribu satu ketenangan jiwa. Tidak pernah aku melihat satu senyuman yang cukup membahagiakan kecuali senyuman yang dilemparkan kepadaku oleh Abu Abbas pada hari itu.

Sambil tersenyum, Abu Abbas berpaling ke satu arah dan mahu meninggalkanku. Keadaan itu, cukup memelikkan.

“Wahai Abu Abbas, kamu mahu ke mana?” soalku dengan menjerit.

“dia memalingkan mukanya ke arahku. Dalam wajah tersenyum, dia mengisyaratkan tangan kanannya ke satu arah. Aku melihatnya. Kelihatan dua buah bukit sebenar bukit uhud. Kedua-dua buah bukit itu, tidak dipenuhi batu batan seperti kebiasaan bukit, tetapi disaluti emas yang amat bernilai.

Aku kagum dengan dua buah bukit yang disaluti emas itu. Abu Abbas pula, terus menyambung perjalanannya ke arah bukit yang diisyaratkan itu.

“Wahai Abu Abbas, apakah kamu tidak mahu bersalaman denganku?” aku memanggilnya dengan jeritan lagi. Dia berpaling ke arahku. Kelihatan wajahnya tersenyum mesra. Kemudian dia teruskan perjalanannya ke arah bukit tersebut tanpa mempedulikanku.

Tidak semena-mena, timbul perasaan sedih dalam hatiku. Pada tanggapanku, Abu Abbas tidak akan menghampirkan dirinya kepadaku, malahan dia pasti akan meninggalkanku buat selama-lamanya.

“Wahai Abu Abbas!” panggilku dengan suara yang cukup kuat. Dia memalingkan wajahnya. Melihatku disamping melemparkan senyuman.

“janganlah kamu lupakan aku dalam doamu” pesanku yang menjadi kebiasaan pesanan Abu Abbas kepadaku sebelum-sebelum ini.

Dia melemparkan senyuman yang cukup menenangkan hati. Kelihatan dia mengangguk-anggukkan kepalanya. Kemudian dia melambai-lambai tangan kanannnya kepadaku, seakan-akan mahu meninggalkanku.

Keadaan itu menyebabkan hatiku sebak. Ia semakin berkemuncang sehingga mataku mula bergenang. Aku menangis dengan begitu kuat sekali. Sedang aku menangis, tiba-tiba kedengaran suara azan.

Aku tersentak. Rupa-rupanya aku bermimpi. Aku berfikir panjang tentang maksud mimpiku itu.

Seminggu kemudian, aku dimaklumkan seorang kawan bahawa Abu Abbas telah syahid dalam satu misi peperangan jihad fi sabilillah di salah sebuah negara di bumi khurasan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
31 Oktober 2010 * 5:54 pagi

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

AWALNYA BALIK DARI GALAS!
PERGI LAGI TAK? JANGAN LUPA BENDA YANG DIJANJI TU.

joecharlie berkata...

Semalam aku sempat bertemu dengan seorang hamba Allah di GM, banyak cerita yang aku dapat dari hamba Allah ini, namun aku diberitahu bahawa segala cerita ini tak boleh dibongkar di Galas atas permintaan Ku Li (apa sebabnya hanya Ku Li yang tahu)

Tapi aku nak berkongsi sikit cerita yang aku dapat dari hamba Allah ini, kisah yang aku nak cerita pada korang adalah mengenai kisah perkahwinan calon PAS, ada banyak pihak yang meragui status Dr Zul Gendut ni.

Sebenarnya Dr Zul sudah pun berkahwin dengan Zainab bt Jalar, dia adalah seorang janda beranak satu. Sekarang aku akan ceritakan sedikit latar belakang Zainab yang tak pernah korang dengar sebelum ini.

Zainab ni pernah kahwin dengan seorang muallaf (Cina masuk Islam) yang bernama Lee, masa itu Zainab bekerja di sebuah hotel, tapi mak bapak Zainab tak setuju dengan perkahwinan ini, akhirnya jodoh mereka tak panjang yang membawa kepada penceraian Zainab dan Lee.

Zainab kemudiannya bekerja dengan Armalah (ini kiranya tempat penjagaan ibu tunggal yang dibuat PAS la). Disinilah Zainab bertemu dengan Dr Zul yang sangat aktif dalam program-program anjuran PAS sehinggakan kliniknya sendiri pun terabai.

Bila dah hari-hari berjumpa, maka dari mata turun ke hati, lahirlah bibit-bibit cinta diantara mereka, sebelum tu pembaca sekalian, Dr Zul adalah seorang yang sudah berumahtangga, ya dia sudah beristeri. Walau sudah beristeri Dr Zul tetap ada hubungan dengan Zainab! Biasalah orang-orang PAS nafsu kuat!

Dalam asyik masyuk mereka bercinta ni, tup-tup satu hari mereka kena tangkap basah pada bulan Julai tahun 2009 di Kuala Krai, bila dah kena tangkap basah, maka isteri Dr Zul dapat tahu, apalagi kecohlah lepas tu mereka bergaduh dan akhirnya perkara ini membawa kepada penceraian mereka.

Dr Zul menjadi duda dan tidak berapa lama lepas tu dia menjadi suami semula sebab dia berkahwin dengan Zainab. Ya la, dah kena tangkap basah, kena kahwin la! Ironiknya pihak PAS langsung tak tahu mengenai hal tangkap basah ini.

Tetapi bilamana The Unspinners mendedahkan Dr Zul pernah ditangkap basah pada posting Oktober 22 2010 dan disambut oleh UMNO Online, maka pada masa itu barulah pihak PAS dapat tahu, bila dah terbongkar skandal ini, PAS melakukan penyiasatan dan mendapati bahawa cerita ini adalah benar!

Lepas tu apalagi, PAS mencari jalan bagaimana untuk menutup cerita ini, cari-cari punya cari, akhirnya mereka mendapat jalan dimana salah seorang tauke balak yang ada hubungan 'perniagaan' dengan pihak PAS telah menawarkan untuk membantu menutup cerita ini.

Untuk pengetahuan korang, masa Dr Zul kena tangkap khalwat tu, ada satu kertas pertuduhan yang telah dibuat oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEIK)! Ramai yang tak tahu pasal ini kan?

Berbalik pada kisah PAS nak tutup cerita ini semula, dimana tauke balak nak membantu tu! Korang tau tak, si tauke balak tu telah menawarkan RM70,000 kepada si penjaga fail di JAHEIK! Bilamana kakitangan tersebut mendapat tawaran yang begitu lumayan, dia pun terus melakukan perbuatan terkutuk itu tanpa merasa takut dengan hari pembalasan!

Akhirnya misi mereka berjaya dan fail itu berjaya dihilangkan, lepas tu apalagi, Dr Zul kelihatan cukup baik la di kalangan ahlul-ahlul PAS, sebab semuanya telah di'kawtim' kat belakang!

Inilah cerita yang aku dapat tentang status Zul Gendut! Kalau korang nak buat report polis terhadap blog ni wahai ahlul PAS, make sure korang buat report polis untuk Zul Gendut sekali, sebab dia berjaya hilangkan fail tersebut dan memadamkan data tangkap basahnya dari sistem!

Wow! Dasyat jugak PAS salah guna kuasa kan? Mentang-mentang la JAHEIK ni bawah bidang kuasa mereka, maka mereka dengan sewenang-wenangnya menghilankan fail tersebut! Elok juga kalau pihak berkuasa siasat perkara ini, kita bukanlah nak tuduh cuma nak pastikan je...

Aku cuma menyampaikan sahaja dan aku harap perkara ini disiasat sepenuhnya! Aku ada detail lagi pasal Dr Zul dan Zainab ni, tungguuu....
Posted by House PK

Tanpa Nama berkata...

http://www.youtube.com/watch?v=H_F29PxYTck&feature=player_embedded#!