Khamis, 13 Januari 2011

ANJUR WACANA ILMU DENGAN RONNIE LIU

malaysiakini melaporkan;

Kerajaan negeri Selangor hari ini mengarahkan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) untuk menarik balik garis panduannya yang melarang orang Islam bekerja di tempat-tempat yang menyajikan minuman keras, selepas didedahkan oleh Komunitkini.

NONEExco perumahaan dan kerajaan tempatan, Ronnie Liu (kiri) mengesahkan pekeliling berhubung perkara itu telah dikeluarkan kepada presiden MPSJ, Md Adnan Ikhsan pagi ini untuk menarik semula syarat itu kerana kerajaan negeri tidak menyedarinya.

"Kami tidak dirujuk (berhubung larangan itu). Sebab itu, kita minta mereka tarik dulu,” kata Liu.

juga laporan malaysiakini;

Pihak pengurusan Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi mengambil pendekatan memperlahankan bunyi pembesar suara ketika laungan azan termasuk ketika solat Jumaat, ekoran aduan seorang peguam bukan Islam yang mendakwa bunyi solat di masjid itu "amat lantang".

KOMEN

Perbedaan adalah perkara yang tidak boleh dielakkan. Dalam hidup, tidak boleh lepas dari perbedaan. Inikan pula, dalam perkara yang berkaitan dengan pemahaman agama dan undang-undang.

Pun begitu, perbedaan itu bukan ruang untuk mencetuskan tindakan ganas, tetapi hendaklah diselesaikan dengan kejayaan. Perbedaan yang melibatkan antara agama, hendaklah diselesaikan dengan rasional, bukan emosional dan sentimen. Jika diselesaikan dengan sentimen dan emosional, ia memungkinkan berlaku kekerasan dan pertumpahan darah. Namun, jika mahu diselesaikan dengan rasional, pasti kebenaran akan terserlah.

Dalam dua isu yang dilaporkan dalam media ini, ia tidak akan selesai dengan sentimen, tetapi boleh diselesaikan dengan rasional. Lantaran, sebaiknya dilakukan perbincangan, wacana, debat, dialog dan sebagainya. Jika ini dilakukan, yakinilah kebenaran islam pasti akan diakui oleh non Muslim.

Adakah anda berani menyatakan kebenaran islam? tepuk dada, tanya iman anda.

sekian

baca sama:
Ekoran aduan, azan masjid Kg Kerinchi diperlahan
MPSJ diarah tarik larangan kerja di tempat jual arak

Wallahu 'Alam

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.takapaa la no!!puak akai dikepala lutut oii!!kan hangpa puja guan seng setaraf khalifah umar abd aziz!!hangpa lupa ke!!
2.Dah kata dulu!!puak-puak macam hangpa ni!!memang sesuai jadi BARUA puak kapiaq harbi jee!!
3.tak payah kisah la oii!!hangpa semak balik entry hangpa yang lepaslepas!!ludah hangpa semua!!semuanya terkena pada muka hangpa sendiri!!
4.sepatutnya hangpaa ni ditampaq jee!!macam aduka taruna tu!!