Khamis, 12 Februari 2009

WALA’ KEPADA SULTAN ???

WALA’ KEPADA SULTAN ???

Mengikut aqidah orang melayu, Sultan tidak boleh diderhakai. Wajib memberikan wala’ kepada mereka, walau apa jua keadaan pun. Itulah aqidah orang melayu yang berpegang sejak sekian lama.

Tapi yang peliknya, orang melayu tidak pula merasakan bersalah jika ada orang yang mempermainkan sultan; mempergunakan sultan; mencabut “taring” sultan.

Menunjukkan, sebenarnya orang melayu bukan memberikan wala’ kepada sultan, tetapi mereka memberikan wala’ kepada orang yang berkuasa.

Memandangkan dahulukala sultan berkuasa, maka mereka pun memberi wala’ kepada sultan, tetapi kini, taring sultan telah di tarik oleh Mahathir, presiden UMNO merangkap perdana Menteri, dilihat dalam hal ini, bukan Sultan lagi yang diberikan wala’, bahkan kepada UMNO.

Ekoran dari itulah, mereka tidak marah kepada UMNO yang mempergunakan Sultan demi kepentingan parti mereka; mempermain-mainkan Sultan demi kepentingan parti mereka.

Bahkan, dalam keadaan orang melayu berfikir sedemikianlah, UMNO mengambil kesempatan untuk menyelamatkan keadaan parti mereka dengan berselindung disebalik tabir sultan.

Dari itulah, kita akan lihat banner-banner yang berbunyi “daulat tuanku”, “kita tentang penderhaka Sultan” dan berbagai-bagai lagi kalimah mengampu sultan demi menyembunyikan kejahatan UMNO laknatullah alaih.

Sesungguhnya ketaatan yang wajar diberikan kepada manusia itu, tidak sama seperti ketaatan yang wajib diberikan kepada Allah dan juga Rasul-Nya. Memberikan ketaatan kepada Allah dan Rasul itu bersifat mutlaq, adapun ketaatan kita terhadap manusia; termasuk Sultan adalah tertakluk kepada asas dan hujjah-hujjah yang realistic.

Ini kerana, kita disuruh wala’ kepada Allah dan rasul secara terus, adapun kepada selain Allah dan Rasul, ketaatan itu tidak boleh dilakukan secara “taqlid buta”.

Diceritakan dalam hadis sahih; riwayat Al-Bukhari dan Muslim bahawa ketika Nabi SAW melantik seorang lelaki Ansar menjadi ketua kepada sebilangan tentera. Dalam perjalanan, lelaki ansar itu telah menyuruh tentera-tenteranya menghimpunkan kayu api. Setelah menghimpunkan kayu, lalu dibakarkan kayu-kayu itu.

Setelah kayu itu telah dinyalakan apinya; api juga semakin membesar, disuruhnya semua tentera-tentera itu terjun kedalam api tersebut.

Semua tentera mahu terjun ke dalam api itu atas asas memberikan wala’ kepada ketua yang dilantik oleh Nabi SAW. tetapi, seorang tentera merasakan sangsi terhadap arahan tersebut, meminta agar para tentera menangguhkan ketaatan mereka itu dengan bertanya terlebih dahulu kepada Nabi SAW.

Apabila mereka bertanya kepada Nabi SAW, baginda terus menjawab;

لو دخلتموها ما خرجتم منها أبدا؛ إنما الطاعة في المعروف

Maksudnya;
”Kalau kamu terjum ke dalam api itu, pasti kamu tidak akan keluar sampai bila-bila (baca : masuk neraka). Hanya sesungguhnya ketaatan itu dalam perkara ma’ruf sahaja
[1]

Nah !! dari hadis ini menjadi bukti kepada kita bahawa ketaatan kepada yang lain dari Allah dan Rasulullah tidak boleh dilakukan secara ”taqlid buta”, bahkan sebelum dilakukan ketaatan, hendaklah dipastikan terlebih dahulu disebalik arahan tersebut, sama ada ianya boleh disifatkan sebagai realistik atau tidak; menghasilkan mudharat atau tidak dan sebagainya.

Persoalannya, bagaimana mahu mengetahui sesuatu arahan itu disifatkan sebagai mudharat atau tidak???

Kalau dalam kes perak, kedaulatan undang-undang adalah sesuatu yang penting. Apabila undang-undang sudah tidak berdaulat, pasti kezaliman akan berleluasa di masa akan datang.

Ini kerana, apabila undang-undang sudah dipermainkan, bermakna penyelewengan semestinya berlaku. Justeru itulah, orang yang memegang undang-undang, bila-bila masa sahaja boleh dipergunakan demi untuk menjaga individu-individu tertentu. Apabila keadaan ini berlaku, tidak mustahil gejala rasuah akan berleluasa.

Inilah kemudharatan disebalik memberi wala’ kepada arahan yang menyanggahi undang-undang.

Dari sini, kita dapat membuat satu kesimpulan (baca :Dhawabit) :

“Ketaatan kepada Allah dan Rasul bersifat mutlaq, tetapi ketaatan kepada selain kedua-dua-Nya adalah bersifat muqayyad”

Sekian

Wallahu ’Alam

p/s : mungkin boleh difikirkan maksud wala’ mengikut konsep gerakan Islam pula.


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg buloh
13 Febuari 2009 * 12:10 tengahari






[1] Sahih Al-Bukhari : 4340 dan Sahih Muslim : 1840.

Tiada ulasan: