Ahad, 1 Mac 2009

APA SUDAH JADI DENGAN DAYA MINDA UNIVERSITI???

APA SUDAH JADI DENGAN DAYA MINDA UNIVERSITI???

Malaysiakini melaporkan;

“Universiti Utara Malaysia (UUM) menangguhkan tindakan disiplin terhadap tiga mahasiswanya berhubung bantahan mereka terhadap kenaikan tambang bas di kampus itu”

”Tengku Mohd Hasrul, yang pernah mengetuai jawatankuasa bantahan tersebut, menghadapi tuduhan berbeza iaitu mengkritik seorang timbalan naib canselor UUM melalui tulisan di blog peribadinya
[1]

KOMEN:

Apa sudah jadi dengan minda-minda pihak universiti di malaysia. Takkan sampai tak boleh nak bantah langsung sebarang tindakan yang dilakukan. Isu yang bangkitkan pun adalah kenaikan tambang bas di kampus. Bantahan ini adalah berpatutan, tidak selayaknya dikenakan sebarang tindakan terhadap pelajar-pelajar itu.

Lebih-lebih lagi, apabila diberitakan bahawa Tengku Mohd Hasrul diambil tindakan kerana dituduh kerana mengkritik seorang Timbalan Naib Canselor UUM dalam blog peribadi beliau.

Ini satu lagi cara pemikiran orang utan UMNO Laknatullah alaih. Ingatkan UMNO je bermindakan pemikiran Orang Utan, rupa-rupanya dengan Universiti pun sudah berminda Orang Utan.

Kalau tak leh dikritik, baik tak payah jadi Universiti. Baik tak payah jadi Timbalan Naib Cancelor UUM.

Nabi SAW yang ma’sum, bahkan lebih hebat dari mereka yang ada beribu-ribu PHD pun sering dikritik. Lihatlah, kritikan Allah terhadap Nabi menerusi firman Allah dalam surah ’Abasa. Kritikan Sahabat terhadap tindakan Nabi SAW dalam menentukan posisi dalam peperangan badar Al-Kubra.

Nabi yang terlalu bijak pun menerima kritikan, inikan pula baru sahaja berjawatan Timbalan Naib Cancelor UUM, dah rasa lebih bijak dari Nabi???

Masalah tulisan kritikan itu melalui Blog, itu juga dijadikan isu. Apakah kita tidak melihat kritikan rakyat terhadap Omar dalam majlis terbuka. Tindakan seorang mak cik kritik Omar dalam majlis terbuka yang dihadiri oleh kaum muslimat. Kritikan Ubadah bin As-Somit terhadap Muawiyyah dalam masjid Damsyik dihadapan para jemaah solat jumaat ketika khatib jumaat berada di atas mimbar???

Pemerintahan Omar jadi hebat, adalah bersebab kritikan terbuka dari rakyat bawahan terhadap pemerintah berlaku. Adapun sekarang, universiti jatuh sebab kritikan pelajar terhadap univerisiti ditutup.

Pihak univerisiti jadi macam ini, semua ini berpunca dari pemikiran yang terciplak dari UMNO yang bermindakan orang utan.

UMNO adalah jijik dan kotor !!!!

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
2 mac 2009 * 3:04 petang



[1] http://www.malaysiakini.com/news/99349

Tiada ulasan: