Khamis, 4 Jun 2009

USRAH SMS : SIRI 2 : HARAM KAHWIN ADIK BERADIK SUSUAN


USRAH SMS : SIRI 2

Tajuk perbincangan;

“apa hikmatnya Allah haramkan kahwin dengan adik beradik susuan? Kalau ada pandangan, tolong balas sms ini.”

Respon;

Dr Hafiz An-Nur;

Ha yang ini saya ada idea.. dari sudut perubatan la yang saya rasa.. biasanya kalau mak atau ayah ada penyakit genetik, pastu dapat kat anak-anak.. kalau sesama adik beradik kahwin, potensi untuk dapat penyakit itu lagi besar daripada kahwin dengan orang yang tak ada penyakit.. itulah pendapat saya...

Dr Saiful;

pada pandangan ana ustaz.. dari segi logik akalnya, untuk jaga keturunan.. tp dari segi sainsnya.. kalau kahwin dengan adik beradik susuan.. membolehkan mendapat resiko anak yang dilahirkan cacat.. contoh.. congenital heart disease, sindrom down, mental retardatin dll.

Lagi:

kalau ustaz nak tahu lebih lanjut, ustaz cuba taip consanguinity kat internet.. insya Allah ada..

Dr Najua :

salam.. memang saya sure dari sudut sebab-sebab Islam ustaz lagi arif.. tapi saya rasa la kan.. dalam susu ibu ada imunity dan ada juga penyakit yang boleh merebak melalui susu ibu.. sebab-sebab Allah tak bagi kahwin, takut-takut pasangan itu akan dapat imunity yang sama terhadap penyakit-penyakit.. nanti zuriat lemah.. tak boleh berkembang dengan sihat dan elok...

Dr Hakem;

http://doktorbonot.blogspot.com/2009/06/tak-boleh-kahwin.html

sekian

p/s : perbincangan ini berlaku melalui sms.

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
5 jun 2009 * 7:32 pagi

Tiada ulasan: