Isnin, 21 September 2009

KENAPA UMNO DAN PRO-UMNO GELABAH DENGAN SELCAT?

cuba teka, mana satu orang UMNO?


KENAPA UMNO DAN PRO-UMNO GELABAH DENGAN SELCAT?

Penyamun no 1 Selangor, Khir Toyo bersuara lagi berkenaan dengan isu selcat. Kali ini, bukan sekadar mengkritik, malah mendesak agak dirombak pula.

Khir Toyo mendesak agar rombakan tersebut tidak lagi melibatkan ahli-ahli politik semata-mata, malah katanya, melibatkan juga ”orang yang berpengalaman”. (sila Klik)

Dengan kenyataan Khir Toyo pada hari ini, membuktikan bahawa beliau sedang berada dalam ’gelabah’ yang teramat sangat. Ini kerana, beliau adalah antara ADUN yang banyak terpalit dengan banyak skandal rasuah dan penyelewengan duit rakyat di selangor semasa beliau menjadi Menteri besar dahulu.

Lihatlah isu Balkis, jam tangan nilaian ratusan ribu, kenderaan naikan beliau, mahligai 24 juta dan banyak lagi. Semua ini terpalit kepada beliau. Tidak ketinggalan juga terpalit dengan banyak penyelewengan adalah para YB-YB BN yang lain; yang sudah pasti mempunyai kaitan dengan pihak pegawai daerah, kerana mereka yang mempunyai kuasa untuk meluluskan pengeluaran duit di sesuatu DUN.

Justeru, berita yang terpampang di media pada hari ini; yang menyatakan bahawa Khir Toyo minta di rombak selcat adalah keterbuktian kegelabahan Khir Toyo. Lebih-lebih lagi, semua kandungan siasatan selcat ini dirakam. Lantaran, sudah ada rakaman yang mendedahkan banyak kes-kes penyelewengan melibatkan dengan beberapa bekas-bekas YB BN, malah mereka yang masih lagi menjadi ADUN (dari BN) di selangor.

Pendedahan tersebut, bukan keluar dari mulut para YB PR, tetapi keluar dari mulut pegawai-pegawai daerah sendiri, setelah mereka diprovoke dalam majlis siasatan selcat baru-baru ini. Menariknya, dari apa yang dikhabarkan bahawa mereka menyebut nama-nama para YB-YB BN itu secara terang dalam siasatan tersebut. Jika tidak disebutkan nama pun, mereka menyebut DUN sang YB.

Berdasarkan kepada jangkaan, didapati banyak lagi penyelewengan akan terbongkar dalam siasatan selcat ini. Malah, dikhabarkan bahawa berkemungkinan penyelewengan harta rakyat ini, bukan sekadar nama-nama YB-YB BN dan bekas-bekas YB BN sahaja akan terkeluar, bahkan nama-nama ”Sang Pro-UMNO” pun dijangka akan terpancul dalam siasatan tersebut.

Bahkan, kedengaran juga berita (entah angin atau tidak) bahawa dalam satu siasatan selcat, seorang pegawai daerah telah menyebut bahawa mereka berada dalam keadaan serba salah, kerana ada ’orang-orang besar’ tertentu telah menelefon mereka agar tidak mendedahkan ’perkara-perkara sulit’.

Makanya, tidak hairanlah jika kita akan dapat melibat pelbagai reaksi-reaksi negatif datang dari pelbagai pihak terhadap selcat ini.

Walau bagaimana pun, reaksi dari banyak pihak terhadap selcat ini semakin menarik minat rakyat Malaysia mengetahuinya. Lebih menarik lagi, apabila yang banyak bersuara secara negatif ini adalah YB UMNO dan ’orang yang Pro-UMNO’.

Sekian

p/s : dalam surah Al-Baqarah ayat 159 menyebut, “sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan perkara yang kami (Allah) turunkan dari keterangan dan petunjuk (hidayah) selepas kami nyatakan kepada manusia akan al-kitab, mereka adalah orang dilaknat oleh Allah dan oleh para pelaknat”. UMNO adalah parti orang melayu yang ramai terdiri dari kalangan yang mengucap shahadah. Tetapi, kebenaran islam tidak mahu dijelaskan, sebaliknya dipergunakan untuk kepentingan perut mereka. Justeru, mereka memang wajar mendapat laknat Allah menerusi firman Allah ini, sehingga mereka bertaubat; iaitu tukar dasar, dari dasar kebangsaan kepada dasar Islam.

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 september 2009 * 12:31 Tengahari

Tiada ulasan: