Isnin, 23 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (1)

APAKAH INI KEHIDUPAN?

“Ustaz, Ika (bukan nama sebenar) dan yani (bukan nama sebenar) ada kawan dengan seorang perempuan. Perempuan itu kena rogol” Ismail (bukan nama sebenar) memaklumkan kepadaku menerusi telefon, ketika itu, aku berada dalam perjalanan pulang dari menunaikan solat jumaat.

Berita itu, amat mengejutkan. Aku ‘blur’, tidak ada jawapan yang mampu diberi.

“emm… anta bagi ana masa, ana nak bincang dengan beberapa orang kawan. Apa-apa hal, ana hubungi antum balik” jawabku ringkas.

“ok ustaz”… jawab ismail.

Aku menekan butang merah hpku, kemudian mencari nama kawanku yang merupakan seorang wartawan, untuk bertanya pendapatnya.

“Assalamualaikum” aku memulakan bicara

“waalaikumsalam” jawabnya.

“syaikh, ada budak kena rogol. Dia kena kurung. Macam mana nak buat?. Anta tolong bagi pandangan sikit”

“ apa? Emmm.... kita kena ambil budak perempuan tu. Anta datang sekarang kat tempat ana” jawabnya ringkas.

”ok” jawabku. Kemudian menekan butang merah, untuk memutuskan hubungan telefon.

Aku terus pulang kerumah, waima asalnya hendak ke kedai celcom untuk membayar bil telefon. Setelah menukar pakaian, aku terus menuju ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan Zul (bukan nama sebenar).

KUALA LUMPUR

Dalam perjalanan dari Sungai Buloh ke Kuala Lumpur, aku menelefon Ika, untuk bertanya tentang cerita sebenar. Ika memaklumkan, perempuan itu beliau kenal, semasa dalam satu perjalanan pulang ika bersama kawan-kawan dari salah satu program di ibu kota.

Mereka kenal sejak hari ahad lepas, kemudian berhubung semula selepas itu, tetapi mendapat berita yang mengejutkan, bahawa perempuan itu dirogol.

aku meminta, agar diberikan kepadaku nombor telefon perempuan yang dimaksudkan itu.

sesampai sahaja aku di Kuala Lumpur, aku berbincang dengan zul. Kami menunaikan solat asar terlebih dahulu, kemudian berbincang. Keputusannya, kami perlu mendapat maklumat yang agar mendalam sikit, untuk melakukan tidnakan selanjutnya

Aku menelefon ika, dan meminta agar memberikan maklumat yang agak terperinci, agar mudah kami bertindak untuk mengambil perempuan itu.

Setelah kami diberikan alamat. Kami berdua, terus menuju ke arah alamat yang diberikan.

Kami mencari-cari tempat yang dimaksudkan, tetapi agak susah hendak ketemui. Ditelefon beberapa orang kawan yang berada di Cheras, bertanya kepada mereka tentang alamat yang diberikan.

Dalam perjalanan mencari alamat yang dimaksudkan, kami menelefon perempuan tersebut, dan memaklumkan bahawa kami akan membantu untuk melepaskannya.

Aini (bukan nama sebenar) memaklumkan, bahawa lelaki-lelaki yang merogolnya itu, hendak membawanya ke salah satu Pangsapuri di Batu Caves, tetapi tidak diketahui dengan tujuan apa.

Ditanya, alamat dan tempat pangsapuri tersebut. Tetapi Aini tidak dapat memaklumkan, kerana dia tidak mengenali Kuala Lumpur, kerana baru sahaja sampai di situ.

Kami kebingungan. Kami berbincang. Akhirnya, kawanku berkata, ”kita tunggu di Cheras, sebab kita tak tahu alamat tepat di Batu Caves itu. Aku yakin, mungkin malam ini, mereka akan balik. Burung akan balik ke sangkar” katanya sambil memberi analogi menarik.

TUNGGU

Rupa-rupanya kami diberikan alamat yang tidak tepat. Menyebabkan kami menunggu ditempat yang salah. Kami menghubungi beberapa rakan yang berada di sekitar cheras. Dan kami berhimpun dalam 6 orang lagi.

Kami menunggu lelaki-lelaki dan perempuan yang dirogol itu sehingga pukul 3:45 pagi. Tidak kelihatan langsung.

Sedang kami sedang memantau deretan kedai, kami menerima satu sms dari perempuan tersebut, tercatit dalam hp zul ”mereka sudah keterlaluan...”

Mendapat sms itu, Zul terus menelefonnya, dan bertanya. Dia memaklumkan, bahawa semua lelaki itu sedang mabuk. Kemudian dia menangis. Zul tidak faham apa yang disebutkan lagi.

Keadaan amat genting. Jantungku berdebar kencang. Kami kepanikan. Tidak tahu, hendak berbuat apa lagi.

Bersambung.....

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri indah (B), Sg Buloh
23 November 2009 * 4:21 petang

1 ulasan:

Firdaus Omar berkata...

Masya'Allah ustaz...ini macam ceritapun anta buat ana suspen...