Rabu, 25 November 2009

APAKAH INI KEHIDUPAN? (4)


APAKAH INI KEHIDUPAN? (4)

Perjalanan dari Sungai Buloh ke Bandar Husin Onn, mengambil masa hampir sejam. Itupun jika tidak jem. Kalau jem biasa, mungkin sejam lebih. Jika jem teruk, 2 hingga 3 jam merupakan perkara biasa.

Jadual kuliah dhuha di Surau Al-Amin pada pukul 9:30 pagi. Pukul 9 baru aku selesai berbincang dengan kawanku. Aku terpaksa berkejar ke sana dengan kadar segera.

Bimbang sampai lewat. mungkin akan ada yang menunggu. Aku menghantar sms kepada abang ali, bahawa aku sampai agak lewat sikit. Abang Ali membalas, “ok” sahaja.

Ternyata agak lewat sampai. Dalam pukul 9:45 pagi, baru aku berjaya menjejakkan kakiku ke Surah Al-Amin.

Kuliahku pada pagi itu, berkisar tentang taharah. Kitab Fiqh Manhaji terjemahan melayu menjadi asas rujukan kuliah. Majoriti hadirin mempunyai kitab, waima ada juga yang menjadi pendengar yang baik.

Kebiasaan kuliah fiqh, setelah selesai, aku akan membuka soalan. Banyak soalan-soalan yang terlontar, dan aku berusaha jawab sekadar kemampuan dan sekadar pembacaan dan kefamanku. Lebih menarik, apabila Haji Ghaus, seorang veteran yang aku hormati turut melontarkan pandangan tentang satu perkara yang aku ulas dalam kuliahku itu.

Setelah kuliah, seperti yang telah dinyatakan oleh Abang Ali, bahawa Haji Abdur Rahman mengadakan majlis ’belah mulut’ cucunya yang baru. Aku terus ke rumah Haji Abdur Rahman bersama jemaah yang lain. Aku sendiri melakukan ’belah mulut’ itu, atau dalam bahasa arab disebut tahnik, yang merupakan satu sunnah nabi SAW secara perbuatan.

Selesai bertahnik, Abang Ali yang duduk bersebelahanku bertanya tentang Aini. Aku menjawab sekadar yang aku tahu.

Sedang kami berbual-bual, dan menunggu makanan sedang dihidangkan, aku melihat ada misscall pada hp. Aku melihat, ada dua misscall; dari Zul dan Ika.

Aku terus telefon Zul.

”assalamualaikum... hang kat mana?” Zul memulakan bicara.

“waalaikum salam. Awatnya syaikh?” soalku

”Aini sekarang ni akan bertolak balik dari Batu Caves ke Taman Cheras. Baik kita pi sekarang” Zul bersuara dalam telefon dengan loghat utara, kerana beliau orang Pulau Pinang.

”aku dok kat Taman Cheras dah ni. Aku baru habis kuliah Dhuha ni ha. Kalau aku pi terus. Hang nampak macam mana?” tanyaku.

”boleh gak.. tapi hang kena bersiap la” Kata Zul.

“ok... aku ngan abang Ali ni.. aku ngan abang ali akan bertindak. Assalamualaikum..” jawabku sambil melihat ke arah abang ali.

”ok.. Walaikumsalam” balas Zul, dan terus aku menekan punat merah, memutuskan talian telefon.

”apa cerita ustaz?” Abang Ali bertanya.

“budak tu dalam perjalanan balik ke Taman Cheras. Kita kena pegi tunggu kat tempat malam tadi. Kita pegi untuk ambil budak tu” aku memberi respon dari apa yang Zul sebutkan tadi kepada Abang Ali.

“kalau boleh, ustaz bagitau kat budak pompuan tu. Biar lewat sikit sampai. Cakap la, nak buang air, nak makan ke, nak apa ke.. Kita kena raikan juga Haji Rahman ni.. makanan dah terhidang ni ha.. takkan nak tinggalkan macam tu jer...” kata Abang Ali..

Aku mengangguk diam... cumanya, aku sedang berfikir, apakah tindakan yang perlu aku lakukan untuk maklumkan kepada Aini seperti yang dicadangkan oleh Abang Ali itu..

Aku mengambil mee yang sedang dihidangkan. Makan, tapi tidak terfokus. Kepala ku sedang terfikir tentang Aini yang dikatakan sedang dalam perjalanan pulang dari batu Caves.

”ana cadangkan, biar kita main game sikit” tiba-tiba abang ali bersuara saat sedang menyantap hidangan. ”kita cakap kat budak-budak lelaki tu, yang kita nak jumpa dia” sambung Abang Ali.

”emm... macam mana tu abang?” soalku sambil menyuapkan mee ke mulut.

”ana minta anak perempuan ana bercakap dengan budak tu. Cakap kawan dia, Nak jumpa dengan dia” Abang Ali memberi cadangan agak bernas. “budak-budak lelaki tu, bila dengan kata budak perempuan tu ada kawan perempuan. Mesti dorang suka punya. Masa tu, kita cekup dorang” sambung Abang Ali lagi.

“ok.. tapi, apa-apa hal kita kena bagitau kat budak pompuan tu sama bang.. kalau dia tak faham, lain pula jadinya nanti” aku meluahkan kebimbangan.

Aku mengambil hpku. Aku mencari nama aini.

”Abang ambil nombor ni, kemudian abang call budak tu.. nama dia Aini” Aku memberi cadangan.

Abang Ali terus ambil nombor telefon tersebut, dan terus call.

”hello !!! ini Aini ke?” suara abang ali seperti seorang bapa sedang bercakap dengan anak perempuannya.

Aku tidak tahu apa yang Aini bercakap.. aku hanya mendengar apa yang diucapkan oleh Abang Ali sahaja.

Yang aku dengar, Abang Ali menyebut segala perancangan yang dicadangkan tadi, tetapi dilihat agak berlainan keadaan yang hendak berlaku, disebabkan Aini agak tidak bersedia untuk berlakon seperti yang dirancang.

Tiba-tiba, Hpku berbunyi lagi. Nama Zul terpahat dalam Hp. Aku terus angkat.

”awatnya Zul? Ada cerita lagi ka?” soalku

“Aini dah dekat sangat dah. Baik hang pi sekarang” ungkap zul menyebabkan aku semakin tak senang duduk.

”Ok zul.. aku pi sekarang” jawabku sambil mematikan talian telefon.

”jom bang, kita pegi sekarang” aku memaklumkan kepada abang ali, sambil berdiri..

”baik ustaz... jap, ana nak maklumkan kat orang rumah ana jap... dorang ada sini juga.. ” jawab abang ali....

Bersambung....

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 November 2009 * 3:20 pagi








1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ala ust ni anti klimaks la ... hehe.. sambung ja la terus...