Khamis, 10 Disember 2009

DANA MUSLIM DAN DANA NON MUSLIM


DANA MUSLIM DAN DANA NON MUSLIM

zaman pemerintahan khalifah terdahulu, dana muslim dan non muslim dibedakan. Orang islam dikenakan zakat, sedangkan non muslim tidak dikenakan zakat, sebaliknya jizyah. Wang zakat digunakan untuk kemaslahatan umat Islam, sedangkan wang jizyah digunakan untuk kegunaan non muslim.

Wang dana Negara ini, tidak disatukan, sebaliknya di asingkan. Justeru, di zaman itu, isu pembinaan masjid dan rumah-rumah ibadat agama lain tidak pernah berlaku pertikaian.

Keadaan ini berbeda dengan apa yang berlaku di Malaysia. Dana kerajaan yang terhasil dari hasil mahsul muslim disatukan dengan hasil mahsul dari usaha non Muslim. Cumanya, dalam pembinaan rumah ibadat pula, muslim mendapat habuannya yang tinggi berbanding non Muslim, waima kadangkala hasil mahsul non Muslim lebih tinggi masuk dalam dana negara berbanding hasil mahsul muslim.

Apabila keadaan ini berlaku, tidak hairan pertikaian tentang tuntutan pembinaan rumah ibadat antara dua belah pihak tidak selesai. Waima ada pihak yang tutup mulut, tetapi ia sekadar mulut yang zahir sahaja tertutup, tetapi di dalam hati mengandungi seribu satu ketidak-puasan hati. Jika keadaan ini berterusan, tidak hairan di satu masa nanti, pertikaian yang lebih besar pasti akan berlaku.

Sudah sampai masanya, keadilan islam perlu diterapkan dalam pemerintahan agar pertikaian tidak akan terlahir.

Baca sama:
PAS tidak sepakat isu dana bina masjid

Sekian

p/s : to - MP Padang Terap; daripada dok kacau blog-blog orang, lebih baik study untuk maki UMNO/BN dalam parlimen..

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 Disember 2009 * 10:11 malam

Tiada ulasan: