Khamis, 3 Jun 2010

AIR MANI DALAM DUBUR : ITU BUKAN LIWAT


Dalam kitab Mu’jam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah, karangan Dr Mahmud Abdul Rahman Abdu Mun’im, guru usul fiqh bagi kuliah Syariah dan undang-undang dari Universiti Al-Azhar kaherah, mendefinisikan liwat adalah;

إدخال الحشفة في دبر ذكر

Maksudnya;
“Memasukkan kepala zakar ke dalam dubur lelaki ”

Bermakna, sekiranya kepala zakar seseorang lelaki tidak tenggelam dalam dubur [sekadar berlegar-legar di luar dubur dan punggung sahaja], maka itu tidak dinamakan sebaga liwat.

Adapun didapati air mani berada dalam dubur, maka itu tidak boleh dinyatakan sebagai liwat. Ini kerana, banyak cara lain boleh menyebabkan air mani boleh berada dalam dubur; sama ada dengan dibubuh melalui saluran paip dan sebagainya.

Justeru, dalam kes Saiful mendakwa bahawa dia diliwat, perlu kepada pembuktian bahawa sememangnya benar zakar Anwar Ibrahim masuk ke dalam duburnya. Adapun sekadar mendakwa bahawa air mani Anwar Ibrahim sahaja ada dalam dubur, tetapi tidak terbukti bahawa zakar Anwar Ibrahim masuk ke dalam dubur, maka itu adalah syubhat [keraguan].

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah [b] Sg Buloh
4 Jun 2010 * 2:25 pagi

2 ulasan:

joostspring berkata...

sepul lancap pelir alburi ke bhai...lpas 2 amik air mani aljuburi n trnsfer dlm lubang jubo dia...kau igt air mani tu leh sesuka hati je kluar...

menulis guna kepala lutut mcm ni r...

Tanpa Nama berkata...

ada ke memana gay yang suka orang tengok diorang meliwat untuk dijadikan sebagai saksi?

ada ke jenis manusia yang suka orang tengok diorg beromen maka baru boleh ditangkap dan dikenakan tuduhan berzina?

otak letak kat mana?

kalau berani,kenapa suka tangguh tangguh.lawan tetap lawan la....ke liwat tetap liwat....