Ahad, 18 Julai 2010

MENUJU NEGARA ISLAM DALAM TEORI TASAWWUF

Tidak ada sesuatu kejayaan itu terus terlaksana melainkan perlu berhadapan dengan fasa-fasa tertentu. Bayi yang baru lahir, tidak terus boleh berjalan, tetapi terpaksa berhadapan dengan fasa merangkak, bertatih dan berjalan.

Dalam ilmu tasawwuf, proses pembersihan hati pun berhadapan dengan tiga fasa, iaitu fasa takhalli [pengosohan jiwa dari sebarang unsure dunia], tahalli [pengisian unsure-unsur akhirat dalam jiwa] dan tajalli [nyata menjadi hamba Allah yang sebenar]. Maka begitujuga untuk menubuhkan negara Islam di Malaysia.

Di sini, dipaparkan fasa-fasa dalam usaha penubuhan negara Islam yang dicadangkan mengikut teori tasawwuf. Ia seperti berikut;

FASA SATU [TAKHALLI]: JATUHKAN BN

Jatuhkan kezaliman, dan bina negara 'as-sulh', iaitu Negara yang tidak boleh digelar sebagai Negara islam, tetapi negara itu bebas dari sebarang rasuah, penyelewengan harta rakyat, tidak ada ISA, kebebasan media, system kehakiman yang terjaga dan sebagainya.

Firman Allah;

وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

maksudnya;
"Tidaklah tuhan kamu [Allah] membinasakan sesuatu kampung dengan sebab kezaliman, sedangkan penduduknya melakukan islah [kebaikan]

[surah hud : 117]

Dalam membahaskan maksud ayat ini, Dr yusuf Al-Qaradhawi menyebut, "makna zalim dalam ayat ini adalah syirik. Ini disandarkan kepada firman Allah dalam surah luqman ayat 13 yang bermaksud, "Sesungguhnya syirik adalah kezaliman yg besar".. Dengan maksud, Allah SWT tidak akan membinasakan ahli qura [sesebuah kerajaan] dengan semata-mata rakyatnya musyrikin, sekiranya mereka adalah golongan yg melakukan islah [kebaikan] sesama mereka" [Daur al qiyam wa al akhlak fi al iqtisad al islami : 355]

FASA DUA [TAHALLI] : PENGISIAN

Apabila media sudah bebas, SPR sudah tidak dikongkong lagi dan ISA sudah terhapus, maka disitu mempunyai ruang yang cukup terbuka dalam mengemukakan Islam kepada rakyat.

Firman Allah;

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ

Maksudnya;
"Serulah kepada jalan tuhan kamu dengan hikmat [kebijaksanaan]"

(Surah An-nahl : 125)

FASA TIGA [TAJALLI] : TERLAKSANA NILAI-NILAI ISLAM DALAM NEGARA

Hasil dari kerja keras, menyebabkan rakyat faham Islam. justeru, mereka sendiri membentuk negara yang mempunyai nilai-nilai islam, seperti berkebajikan, kasih sayang, tidak ada penindasan, bebas dan sebagainya.

Firman Allah;

كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ

Maksudnya;
"Makanlah olehmu dari rezki yang (dianugerahkan) Tuhanmu dan bersyukurlah kamu kepada-Nya. (Negerimu) adalah negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun"

(Surah As-Saba' : 15)

PENUTUP

Seseorang yang berada dalam proses pembersihan jiwa sehingga menjadi hamba Allah yang sebenar [tajalli], dia berhadapan dengan berbagai-bagai rintangan, seperti mendapat tekanan dari unsure keduniaan, propaganda dari bisikan iblis, dan banyak lagi.

Maka begitujuga dalam usaha melaksanakan nila-nilai islam dalam negara. Ia pasti akan berhadapan dengan berbagai-bagai rintangan, seperti tekanan dari keduniaan [kerajaan BN] seperti melayu tergugat, kouta melayu, dan sebagainya. Juga, propaganda dari bisikan iblis [UMNO] yang bernama "perpaduan melayu" dan sebagainya.

Yang perlu diingatkan adalah, "teruskan berjalan. Jangan hiraukan anjing-anjing yang menyalak. Kerana, ia adalah gangguan dalam kejayaan untuk sampai ke destinasi"

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] sg buloh
19 Julai 2010 * 2:02 petang

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

listkan la tengok apa benda BN ni zalim sangat?

Tak Sedaq2 berkata...

Salam Wan ji dan seangkatan dgnnya

Harussani banyak jasanya pada Islam... jgn dipadamkan jasa dan sumbangannya pada Islam begitu sahaja dgn kutuk2kan dan sindiran ... nanti TGNA pulak orang perlakukan benda yg sama ...

Jgn bagi musuh Islam ketawa dgn gelagat wan ji ...jadi wakil mereka kutuk dan hentam orang agama ....