Rabu, 29 Disember 2010

BENARKAN PENIPUAN PEMIMPIN, NABI TAK NGAKU UMAT

Satu hadis, dari Kaab bin ‘Ujrah berkata, bahawa Nabi SAW ada bersabda;

إِنَّهُ سَتَكُونُ بَعْدِي أُمَرَاءُ مَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ

Maksudnya;
“Sesungguhnya selepas dariku, akan ada pemimpin. Barangsiapa membenarkan mereka dengan penipuan yang mereka lakukan, dan membantu mereka atas kezaliman yang mereka lakukan, maka dia bukan dari kalanganku dan aku bukan dari kalangannya” [An-Nasai : 4136]

ULASAN

PERTAMA : PEMIMPIN

Dalam hadis ini, kalimah “umara’” digunakan bentuk yang nakirah [tanpa alif dan lam]. Lantaran, ia mengandungi makna umum. Dalam perkataan lain, maksud pemimpin menerusi hadis ini, tidak kira ia adalah pemimpin yang beragama islam, atau tidak beragama islam; berserban atau tidak berserban; dari kalangan ilmuan atau tidak; bergelar ulama atau tidak; dari parti islam atau secular; dari parti PAS atau UMNO dan sebagainya.

KEDUA : PEMIMPIN PENIPU

Antara sebab pemimpin itu menipu adalah seperti berikut;

Satu, kerana mahu mempertahankan kuasa. Kedua, kerana dia mahu mempertahankan orang yang disayanginya. Ketiga, mahu mempertahankan kuasa. Keempat, dipergunakan atau diperbodohkan oleh penasihat-penasihat yang jahat. kelima, tidak mahu mengakui kelemahan diri dan banyak lagi.

KETIGA: PEMIMPIN ZALIM

Antara sebab seseorang pemimpin itu berlaku zalim adalah;

Satu, kerana dia mahu kekal sebagai pemerintah sepertimana Firaun. Kedua, tidak mahu dicabar. Lantaran tidak hairan, menggunakan istilah agama untuk pertahan kezaliman yang dilakukan. Ketiga, kegilaan terhadap hidup di dunia dan sebagainya.

KEEMPAT : BANTU PEMBOHONG / ZALIM

Apabila seseorang pemimpin itu menipu atau berbohong dan melakukan kezaliman, pasti akan ada sebilangan pengikut-pengikut mereka yang mempertahankan pemimpin tersebut.

Antara sebab mereka mempertahankan pemimpin mereka itu adalah seperti berikut;

Satu, kerana mengharapkan habuan dunia dari pemimpin tersebut. Dua, kerana taassub kepada pemimpin terbabit, sepertimana berlaku pada jemaah Al-Arqam. Tiga, kerana pemimpin itu adalah kaum kerabat, seperti bapa mertua dan sebagainya. Empat, lebih menyanyangi pemimpin berbanding kebenaran. Lima, meletakkan tanggapan bahawa pemimpinnya itu seperti ma’sum. Enam, pengikut itu terlalu bodoh dan sebagainya.

Dalam hadis yang dinukilkan ini, Nabi SAW menyatakan bahawa jika wujud pengikut yang membenarkan penipuan seseorang pemimpin, dan memberi bantuan kepada pemimpin yang zalim, maka di akhirat kelak, pengikut itu tidak diakui umat oleh nabi SAW.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
30 disember 2010 * 3:19 pagi




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Boleh tak Ustaz selidiki ulama' 'belawok' disebut Ustaz Yahya Othman. Betul tak kisah tersebut?