Sabtu, 12 Februari 2011

KEBEBASAN UMAT DAN PERLAKSANAAN SYARIAH


Dalam Kitab Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah karangan Syaikh Mohd Tahir Ibni Asyur, beliau menjelaskan bahawa suruhan ALlah SWT terhadap Nabi Musa AS supaya "lawan" Firaun, asasnya adalah kerana Firuan melakukan kerosakan atas muka bumi [kezaliman]. Alasan yang dikemukakan oleh beliau adalah, Nabi Musa datang menyelamatkan kaum Bani Israel dari cengkaman Firaun, bukan kerana kekufuran Firaun, sebaliknya kerana menyelamatkan Bani Israel dari kezaliman Firuan. Ini kerana, Bani Israel tidak mengakui bahawa Firuan itu sebagai tuhan. [Maqasid As-Syariah Al-Islamiyyah : 273]

jelas, bahawa fokus utama dalam dakwah Nabi Musa adalah menjatuhkan kezaliman. Selepas itu, melakukan usaha dakwah, iaitu mengajak manusia kepada Islam. dan lagi, jika kita berhadapan dengan orang zalim, maka kita perlu lawan, tetapi jika berhadapan dengan orang yang tidak zalim, tetapi tidak beragama islam, maka tugas kita adalah dakwah.

ulasan Ibni Asyur ini, amat selari dengan kenyataan Dr Yusuf Al-Qaradhawi seperti berikut;

"Mempertahankan kebebasan rakyat lebih penting daripada membentuk sistem Syariah (hukum Islam), meskipun kebebasan tetap bahagian dari Syariah. Kata Shaikh Yusuf al-Qardhawi pada Jumaat malam dalam sebuah wawancara dengan jaringan tv Al Jazeera"

sila klik

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

Tiada ulasan: