Sabtu, 2 Jun 2012

DISEBALIK FURDAH


Seorang perempuan berfurdah, tidak diketahui keadaan wajahnya yang sebenar. Ramai menjangkakan, wajahnya cantik. Tidak sikit juga yang menjangkakan sebaliknya.

Jangkaan itu berdasarkan penilaian masing-masing. Jika lekuk muka disebelah matanya kelihatan terbenam, dijangkakan pipinya tidak menggemuk. Jika lekuk disebelah matanya kelihatan menggemuk, dijangkakan pipinya juga sama.

Tetapi, apabila dibuka furdah itu, banyak jangkaan terbukti tidak tepat. Yang asalnya dijangka hodoh, ternyata cantik; asalnya dijangka cantik, ternyata hodoh; asalnya dijangka hodoh, ternyata lebih hodoh; asalnya dijangka cantik, ternyata lebih cantik.

Jika dijangkakan cantik, ternyata lebih cantik, sudah pasti orang yang melihat akan terkejut kagum. Sepertimana terkejutnya Fahri dalam filem ayat-ayat cinta, ketika melihat wajah Aisyah yang begitu cantik ketika membuka furdahnya.

Yang pastinya, sukar untuk menjangka sesuatu yang berada dibalik kain furdah kecuali jika ia diselak, maka tahulah keadaannya yang sebenar.

Begitulah kebenaran. Dalam dunia yang fana’ ini, sukar untuk menilai siapa yang paling benar, kerana semuanya merujuk kepada sesuatu yang termaktub, tetapi mempunyai tafsiran yang pelbagai. Tafsiran A mungkin benar, tetapi ia tidak bermakna tafsiran B terus sesat. Begitulah seterusnya.

Yang pastinya, kebenaran itu akan terbukti di akhirat, kerana ketika itu segala semua perkara akan diangkat hijab oleh Allah SWT. Yang ada pada kita adalah, sentiasa berdoa kepada Tuhan agar dibukakan hati supaya berjumpa dengan kebenaran. Yang paling penting bagi kita, kita mahu berjumpa kebenaran di akhirat kelak..

Wallahu ‘Alam




Tiada ulasan: