Sabtu, 2 Jun 2012

PEDIHNYA TIDAK TERKATA


Sesama belajar di Pakistan, ketika menuntut di jamiah farooqiyyah. Syaikh al-Hadis di jamiah tersebut adalah Maulana Salimullah Khan. Seorang yang memegang ketua wefaq Deobandi Pakistan, juga didakwa mempunyai Sanad paling tinggi dinisbahkan di tiga buah Negara; Pakistan, India dan Bangladesh.

Pada tahun tersebut, ada seorang Maulana yang cukup berani. Perjuangan menegakkan kebenaran tidak menjadikannya kisah dengan kesukaran hidup. Maulana Azam Tariq cukup berani, sehingga berkali-kali ditangkap masuk penjara.

Semasa dia keluar dari penjara, dia telah datang ke jamiah Farooqiyyah berjumpa dengan Maulana Salimullah Khan. Menziarahi tokoh menjadi rutin hidupnya. Setelah perjumpaan, dia naik atas masjid farooqiyyah, makanya ramai anak-anak murid farooqiyyah berhimpun dikelilingnya ingin mendengar cerita dan celotehnya.

Di tunjukkan kakinya, didapati tidak ada kuku. Didakwa, semasa dia berada dalam penjara, kuku kakinya dicabut hidup-hidup. Ketika dia bercerita, kelihatan ramai yang mendengarnya mengeluh, seperti merasai kepedihan sakitnya ketika kuku kakinya dicabut. Tidak sekadar itu, ditunjukkan betis kaki kanannya seperti tidak ada kulit. Didakwa, ia dikelar oleh pihak berkuasa polis Pakistan, lalu disiat-siat hidup-hidup.

Penerangannya cukup meremangkan bulu roma. Bulu tengkok terasa menaik, mulut terasa seperti ada sesuatu yang sedang mencair seperti sedang makan gula-gula pahit. Mata tidak disangka-sangka, menitiskan air. Tersangat terasa betapa pedihnya siksaan pihak berkuasa lakukan kepadanya.

Kita terasa amat pedih dan gerun dengan Kepedihan itu, tetapi jarang kita menggeruni azab tuhan yang bakal diberikan kepada kita, jika kita melakukan penyelewengan terhadap agama.

Azab-Nya yang pedih, sukar diungkapkan.  Inilah ungkapan Tuhan, “Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji (nya dengan) Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih” (Surah ali Imran, ayat 77)

Wallahu ‘Alam

Tiada ulasan: