Rabu, 7 Januari 2009

PENYELESAIAN KEMELUT ISRAEL – PALESTINE DARI KACAMATA AL-ATTAS

PENYELESAIAN KEMELUT ISRAEL – PALESTINE DARI KACAMATA AL-ATTAS

Di nukilkan dari blog seorang anak muda yang memperkenalkan dirinya sebagai Rausyanfikri. Dalam mengulas isu kemelut Israel-palestine, beliau adalah menukilkan kandungan artikle yang menarik, iaitu seperti berikut;

Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas

Melihat permasalah mutakhir umat Islam ketika ini, Prof. al-Attas menegaskan bahawa sejarah harus dikira sebagai fardhu ain. Keruntuhan jati diri yang begitu dahsyat di kalangan umat Islam memberi ruang vakum yang cukup luas untuk pengaruh asing seperti sekularisme, liberalisme etc. untuk masuk ke lubuk hati dan aqal umat Islam.

Slogan “kembali kepada Al-Quran dan Sunnah” harus diperhalusi lagi dengan bantuan sejarah ya’ni dengan mengambil kira bagaimana umat Islam yang telah hidup sepanjang 1400 tahun dahulu, melaksanakan slogan tersebut sehingga berjaya membangunkan ketamadunan Islam yang tiada tolok bandingannya. Dalam mengkaji permasalahan Gaza serta masalah sebenar umat Islam ketika ini,

Prof al-Attas mengajurkan paradigma/sudut pandang berbentuk ketamadunan. Ini bermakna, kita harus mengambil kira krisis ini dalam satu konteks yang lebih besar dan panjang masanya sehingga jelas dapat kita timbulkan titik-titik penting yang telah berlaku dan mungkin akan berulang (mengikut Ibn Khaldun) dalam paradigma ketamadunan. Prof. al-Attas juga berhujah bahawa krisis yang berlaku ketika ini merupakan pertembungan Ketamadunan Barat dan Ketamadunan Islam. Bukan semata-mata Israel lawan Palestin atau Amerika lawan Iraq. Tambah beliau lagi, pertembungan ini merupakan pertembungan yang kekal (perennial/permanent) seperti yang dapat kita kaitkan dengan hadith Nabi;

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda:

“Tidak akan terjadi kiamat sehingga ummat Islam membunuh orang-orang Yahudi. Mereka akan terus membunuh sehinggalah orang-orang Yahudi itu akan bersembunyi dibelakang batu dan pokok, lalu berkatalah batu dan pokok tersebut: “ Wahai Muslim, wahai hamba Allah, ini Yahudi dibelakangku, kemarilah dan bunuh ia! Kecuali sejenis pokok yang tidak berkata, iaitu pokok Ghorqod, sesungguhnya itu adalah pokok Yahudi”

(HR Bukhari dan Muslim)

Ini bermakna perjuangan umat Islam dalam konteks krisis di Gaza tidak akan berakhir dengan mudah! Pebezaan fundamental antara Ketamadunan Barat dan Islam sangat jelas dan tidak mungkin dapat disatukan kecuali dengan penerimaan hakikat perbezaan tersebut seperti yang telah ditonjolkan oleh kerajaan Islam di Andalusia yang menerima orang Yahudi dan Nasrani sebagai sebahagian daripada rakyat mereka dengan begitu baik sekali.

Ini berma’na umat Islam harus benar-benar faham apakah itu Ketamadunan Barat dari segenap segi seperti mana para Orientalis sendiri memahami Islam itu dari setiap seginya.

Jikalau Goldziher boleh bertalaqqi dengan Tok Syeikh di Mesir, menuntut bersungguh-sungguh di al-Azhar, dan Hugrounje boleh mendampingi ulama’ Aceh dengan tipu daya sulit, masakan tidak kita juga, terutamanya mahasiswa menjadi ghairah seperti mereka untuk mengenali musuh kita yang sebenar! Perlu wujud para Oksidentalis (yang mengkaji Barat) dengan bersungguh-sungguh untuk kita faham benar siapa mereka.

Sila layari;
http://rausyanfikir.com/2009/01/ketika-gaza-bedarah-nota-tambahan-untuk.html

Sekian





Tiada ulasan: