Isnin, 23 Februari 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 7

NIAT YANG BAIK, BALASANNYA PUN BAIK

Firman Allah;

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Maksudnya;
“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan”

(Surah Al-Baqarah : 271)

HURAIAN

Dalam ayat lepas, Allah menggambarkan tentang larangan infaq yang dilakukan dalam keadaan menunjuk-nunjuk, juga infaq yang dilakukan dengan tujuan untuk menyakitkan hati orang yang diberi infaq. Semua perbuatan itu adalah dilarang dalam islam, sehinggakan menghilangkan segala pahala infaq.

Adapun dalam ayat ini, Allah membincangkan soal pemberian infaq yang dilakukan itu, apakah dalam semua keadaan dilarang infaq dilakukan dalam keadaan menunjuk-nunjuk? Atau disana, larangan itu dalam beberapa keadaan sahaja.

Jika diteliti dari ayat ini, pasti kita akan memahami bahawa dalam islam terdapat satu perbincangan yang disebut sebagai ”maqasid As-Syariah”. Sesuatu larangan dan suruhan dalam Al-Quran atau Sunnah, pasti wujud unsur maqasid atau tujuan.

Begitujuga dalam ayat ini. yang mana, dalam ayat ini, Allah menyatakan bahawa tidak semua infaq dengan tujuan menunjuk-nunjuk itu adalah dilarang, bahkan dalam keadaan tertentu, menunjuk-nunjuk dalam infaq adalah dibenarkan. Hal inilah, menyebabkan Allah menurunkan ayat 271, surah Al-Baqarah.

****

Dalam kitab tafsir, dinyatakan sebab turun ayat ini dengan beberapa riwayat, antaranya;

a) sebilangan sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW berkenaan dengan sedekah, manakah yang lebih afdhal. Apakah dalam keadaan sembunyi-sembunyi, atau dalam keadaan terang-terangan?? Bagi menjawab soalan itu, Allah menurunkan ayat ini.

b) dalam riwayat lain pula, ayat ini diturunkan berkenaan dua orang sahabat agung; Abu Bakar As-Siddiq dan Omar bin Al-Khattab. Diceritakan, berlaku satu peperangan yang memerlukan infaq dari para sahabat bagi menampung perbelanjaan perang. Semua para sahabat kembali ke rumah masing-masing untuk memberikan harta masing-masing sebagai infaq fi sabilillah. Orang yang mula-mula sampai kepada Nabi SAW untuk diberikan harta infaq adalah Omar. Apabila ditanya kepada Omar, banyak manakah harta yang telah ditinggalkan kepada ahli keluarga beliau, dijawab Omar bahawa sebahagian harta yang dibawanya ini telah ditinggalkan kepada ahli keluarganya. kemudiannya, datang pula Abu Bakar As-Siddiq dengan harta-hartanya yang mahu diberikan kepada Rasulullah sebagai membiayai perbelanjaan perang. Apabila ditanya Nabi SAW tentang harta yang ditinggalkan kepada ahli keluarganya, menyebabkan Abu Bakar menjawab bahawa semua hartanya diberikan untuk pembiayaan peperangan ini, dan ahli keluarganya diserahkan kepada Allah dan Rasul-Nya. Mendengar jawapan Abu Bakar itu menyebabkan Omar menangis seraya berkata;

والله ما اسْتَبَقْنا إلى باب خير قط إلا كنت سابقا

Maksudnya;
”Demi Allah, kami tidak dapat mendahului kamu dalam perkara kebajikan sedikit pun

****

Dalam ayat ini, Allah menggunakan perkataan ”Sadaqat” yang berasal dari kalimah ”sa da qa”.

Kalimah ”sa da qa” mengikut kalimah asal bahasa arab diterjemah sebagai ”benar”.

Adapun mengikut terjemahan lain, didapati kalimah ”sa da qa” bermaksud kesempurnaan bagi sesuatu.

Dengan demikian, jika diperhatikan kepada bahasa arab, didapati kalimah ”saddaaqan” digunakan dalam perkara yang melibatkan kepada mas kahwin. Menunjukkan bahawa, mas kahwin itu merupakan kesempurnaan bagi sesuatu perkahwinan.

Begitujuga, zakat itu disebut juga sebagai sadaqah, kerana zakat merupakan kesempurnaan bagi keimanan seseorang kepada tuhannya.

****

Dalam ayat ini, Allah menyebut;

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ

Maksudnya;
“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali”

Ayat ini, Allah menyatakan bahawa bukan semua menampakkan pemberian sedekah itu adalah dilarang, bahkan disana ada ketika tertentu menampakkan (baca : terang-terangan) pemberian sedekah itu dibenarkan.

Antara keizinan sedekah yang dilakukan dalam keadaan menampakkan kepada orang lain adalah;

a) dengan tujuan untuk memberikan pengajaran kepada orang lain agar sama tiru melakukan sedekah.

Jika ini berjaya dilakukan, pasti orang yang bersedekah dengan menampakkan sedekahnya itu mendapat pahala yang berganda-ganda lantaran dari orang lain mengikutinya.

Keadaan ini membenarkan hadis Nabi SAW;

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Maksudnya;
”apabila mati manusia, maka terputus segala amalannya melainkan tiga; (1) sedekah jariah (2) ilmu yang memberi manfaat dan (3) anak yang soleh sentiasa mendoakannya
[1]

b) dengan tujuan untuk mengelak fitnah, seperti bimbang tertimbul fitnah yang kononnya penderma itu tidak menderma (baca : zakat)

Ini disandarkan kepada kejadian yang berlaku ekoran tuduhan yang dilakukan oleh orang munafiq yang kononnya Nabi dan para sahabat tidak membayar zakat. Bagi membetulkan keadaan itu, turun ayat ini yang menyatakan bahawa jika Baginda Nabi SAW dan para sahabat infaq dalam keadaan menunjuk-nunjuk pun, maka itu dibenarkan.

orang yang infaq dalam keadaan sembunyi, lalu diketahui juga oleh orang lain, maka bagi orang yang infaq itu pahala yang bersangatan besar disisi Allah.

Ini disandarkan kepada Hadis Abu Hurairah yang berkata;

قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيُطَّلَعُ عَلَيْهِ فَيُعْجِبُنِي قَالَ لَكَ أَجْرَانِ أَجْرُ السِّرِّ وَأَجْرُ الْعَلَانِيَةِ

Maksudnya;
”Seorang lelaki berkata; Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku melakukan satu amalan, lalu amalan itu diketahui juga, menyebabkan aku berbangga. Bersabda Nabi : bagi kamu dua pahala, iaitu pahala sebab (infaq) bersembunyi dan pahala dalam keadaan terbuka
[2]

adapun infaq yang dilakukan dalam keadaan menunjuk-nunjuk kepada orang lain dengan tanpa tujuan, ataupun dengan tujuan yang tidak syarii, seperti menyakitkan hati penerima infaq, maka infaq itu tidak bernilai disisi Allah, bahkan tindakan sebegitu adalah terlarang sama sekali dalam syariah.

*****

Firman Allah:

وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ

Maksudnya;
“Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu”

Ayat ini pula menjelaskan, kelebihan infaq dalam keadaan tersembunyi, yang mana, pemberian yang dilakukan itu lebih baik bagi diri pemberi tersebut.

Sedekah dalam keadaan bersembunyi adalah lebih baik berbanding sedekah dilakukan dalam keadaan menunjuk-nunjuk adalah kerana dibimbangi ditimpa penyakit hati, seperti riya’, Sumaah dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi, sedekah yang dilakukan dalam keadaan sembunyi-sembunyi ini dapat memberi keselesaan bagi hati para fakir yang menerima sedekah.

Ini dikuatkan lagi dengan hadis-hadis Nabi SAW yang menggambarkan kelebihan infaq yang dilakukan dalam keadaan sembunyi-sembunyian, seperti hadis;

سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله:..... ، ورجل تصدق بصدقة فأخفاها حتى لا تعلم شماله ما تنفق يمينه

Maksudnya;
“Tujuh golongan yang mendapat baying-bayang Allah di hari tiada baying-bayang melainkan baying-bayang Allah……. lelaki yang bersedekah dengan sesuatu sedekah, lalu disembunyikannya hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfaqkan oleh tangan kanannya”

Juga hadis;

صدقة السر تطفيء غضب الرب

Maksudnya;
“sedekah secara sembunyi-sembunyi dapat menutup kemarahan Allah”

*****

Firman Allah;

وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ

Maksudnya;
“Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu”

Ekoran niat mulia yang dilakukan oleh penginfaq-penginfaq ini, sama ada infaq itu dilakukan secara terang-terangan atau secara sembunyi-sembunyian, pasti Allah akan memberikan kemuliaan kepada penginfaq-penginfaq itu dengan dikifaratkan sebahagian dosa-dosa yang telah dilakukan.

Dosa yang dikifaratkan adalah dosa kecil, ini kerana, dosa besar tidak akan terhapus melainkan dengan bertaubat kepada Allah SWT.

****

Firman Allah;

وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Maksudnya;
“Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan”

Dari penghujung ayat ini, nyata kepada kita bahawa infaq yang dilakukan secara sembunyi-sembunyi itu lebih baik berbanding dalam keadaan menunjuk-nunjuk. Ini kerana, semua tindakan kita bukanlah mahu mendapat keredhaan manusia, tetapi mahu mendapat keredhaan Allah. Apabila keredhaan Allah yang diperlukan, maka tidak perlu menunjuk-nunjuk dalam melakukan infaq. Lebih-lebih lagi, dengan infaq secara sembunyi-sembunyi ini dapat menjauhkan diri dari riya’ dan sumaah dalam infaq.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
24 Febuari 2009 * 6:48 pagi.




[1] Muslim : 3084.
[2] Sunan Abni Majah : 4216.

Tiada ulasan: