Ahad, 22 Mac 2009

DIUGUT ATAU UGUTAN YANG DIRANCANG??


DIUGUT ATAU UGUTAN YANG DIRANCANG??

Malaysiakini melaporkan;

“Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, hari ini membuat laporan polis terhadap penulis sebuah buku yang dikatakan mengugut dan memfitnah beliau
[1]

KOMEN

Perang di Palestine, iraq, Afghanistan dan lain-lain, senjata dalam peperangan adalah senapang, pistol, C4 dll. Adapun dalam perang dalam sistem demokrasi, senjatanya adalah pengundi (baca : rakyat)

Khairi Jamaluddin amat masyhur dengan berani. Kalau tidak berani, masakan dia bersedia berdebat dengan Husam Musa di kelantan baru-baru ini.

Khairi juga, antara anak muda dalam UMNO yang dilihat agak agrasif. Banyak tindakan beliau yang bersifat provokasi-provokasi yang memperlihatkan beliau mula mendapat tempat di mata-mata ahli politik di Malaysia, sama ada dari PR, lebih-lebih lagi dari BN, khususnya UMNO.

Pemilihan UMNO semakin hampir. Khairi juga akan bertanding dalam pemilihan tersebut bagi merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO. Pak Lah yang merupakan bapa mertua Khairi dah jatuh dari Presiden UMNO. Cumanya, tidak diketahui lagi status jawatan Perdana Menteri, apakah diletakkan atau tidak.

Jatuh Pak Lah, bermakna jatuhlah Khairi. Lebih-lebih lagi kalau Najib yang merupakan proxy Mahathir naik. Mahathir benci Khairy, sudah pasti Najib pun benci Khairy.

Bermakna, naik Najib, maka masa depan politik khairy dalam bahaya. Ini kerana, khairy hidup dalam politik kerana bergayut pada dahan bapa mertua.

Pengaruh Khairy, Khir Toyo dan Mukriz dalam merebut Ketua Pemuda UMNO agak sengit. Khir Toyo anak buah Mahathir, sama juga Mukriz yang merupakan anak mahathir. Tetapi, Khairy??? Musuh ketat Mahathir. Ini kebimbangan bagi politik Khairy.

Oleh itu, Khairy kena fikirkan tindakan yang paling berkesan agar beliau boleh naik jadi Ketua Pemuda UMNO. Bagaimana???

Undi perwakilan adalah perkara penting. Oleh itu, hati pengundi perlu di kuasai. Cumanya, bagaimana mahu menguasai hati-hati pengundi-pengundi, agar undi Khir Toyo dan Mukriz akan dapat dikuasai Khairy???

Caranya banyak. Ada dengan rasuah kepada perwakilan. Ada dengan timbulkan perasaan kagum dalam hati perwakilan. Ada pula dengan cara menimbulkan perasaan “kesian” dalam jiwa perwakilan.

Oleh itu, tindakan khairy membuat laporan polis terhadap penulis buku “tuah & Sial” yang kononnya mengugut beliau beri RM 100 ribu amat meragukan.

Apakah ia adalah taktik propaganda yang dimainkan oleh Khairy bagi mendapatkan undi dalam pemilihan ketua Pemuda UMNO???

Apakah laporan polis itu dengan tujuan untuk Khairy menjadi perhatian perwakilan, menyebabkan Khairy akan dirasakan seperti hero disebabkan beliau diugut sedemikian rupa??? Apabila Khairy dilihat sebagai hero, sudah pasti perwakilan mengkagumi beliau, seterusnya memberi undi kepada Khairy.
atau, ia adalah tindakan untuk nak "Cover line" terhadap kisah benar yang terkandung daam buku tersebut??. ini kerana, bimbang jika buku itu berjaya disebarkan, maka masa depan Khairy akan luput.
Nampaknya, khairy tidak menari dengan gendang yang dipukul, tetapi turut sama memukul gendang, agar perwakilan menari dengan pukulan gendang Khairy.
persoalannya, apakah gendang khairy nanti berjaya menyebabkan perwakilan menari ?? Jika "game" khairy ini tidak berjaya, apa akan jadi dengan masa depan Khairy....

Pada UMNO, tindakan ini tidak pelik berlaku dalam pemilihan mereka. Tetapi, tindakan sebegini amat mustahil berlaku dalam PAS yang sering menolak jawatan walau diberi sekalipun.

Pada UMNO, tidak ada istilah halal dan haram dalam kehidupan mereka. Jika wujud pun, halal dan haram dari perspektif parti, bukan dari perspektif dosa dan pahala.

Maklumlah.. UMNO adalah jijik dan kotor....

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 mac 2009 * 9:19 pagi



[1] http://www.malaysiakini.com/news/100737

Tiada ulasan: