Selasa, 10 Mac 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 11

PAHALA INFAQ TIDAK AKAN KURANG

Firman Allah;

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
“Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

(Surah Al-Baqarah : 274)

HURAIAN

Dalam ayat lepas, Allah menerangkan tentang satu jenis orang fakir yang layak menerima infaq. Adapun dalam ayat ini pula, Allah menerangkan kepada kita bahawa infaq yang hendak dilakukan itu, dibenarkan dilakukan dalam mana-mana waktu sekalipun.

Menurut Sayed Qutub, ayat ini seakan-akan satu kesimpulan tentang hukum infaq dari segala hukum-hukum infaq yang telah dijelaskan pada ayat-ayat yang lepas
[1].

***

Ulama tafsir mendatangkan beberapa kisah berkenaan penurunan ayat ini. Antaranya adalah;

a) setelah diturunkan ayat 273 surah Al-Baqarah yang menyebut bahawa orang yang sepenuh masa dengan pengamalan ibadat, mencari ilmu, sentiasa berada dalam persiapan bagi menjaga keamanan Negara Islam, menyebabkan Abdur Rahman bin Auf telah pergi ke Beranda Masjid Nabawi untuk berjumpa dengan ahli Sufah. Di sana, Abdur Rahman telah menginfaqkan hartanya kepada mereka dengan beberapa dinar. Keadaan yang sama juga dilakukan oleh Ali bin Abi Talib, tetapi dilakukan pada waktu malam. Rentetan kejadian tersebut, menyebabkan Allah menurunkan ayat ini sebagai menjelaskan antara kedua-dua sedekah yang dilakukan oleh Abdur Rahman pada waktu siang dan Ali pada waktu malam, manakah yang lebih baik. Memandangkan Allah mendahulukan kalimah “Al-lail” atau malam berbanding kalimah “nahar” atau siang, menunjukkan infaq Saidina Ali lebih baik disebabkan beliau melakukan infaq pada waktu malam.
b) Mengikut riwayat lain pula, ayat ini diturunkan renteran Ali bin Talib yang mempunyai 4 dinar untuk disedekahkan; 1 dinar disedekahkan pada waktu malam, 1 dinar disedekahkan pada waktu siang, 1 dinar disedekahkan dalam keadaan sir (tersembunyi) dan 1 dinar lagi disedekahkan secara “alaniyyah” (terang-terangan). Tindakan Ali itu diketahui oleh Rasulullah SAW menyebabkan Baginda SaW bertanya tentang apa yang dibuat oleh ‘Ali itu. Saidina Ali menjawab, tindakannya itu adalah semata-mata mahu mengharapkan balasan Allah di akhirat nanti. Mendengar penjelasan Ali, menyebabkan Rasulullah SAW menyatakan bahawa Ali akan mendapat apa yang dia idam-idamkan itu. ekoran dari kejadian itulah, Allah menurunkan ayat ini.
c) Riwayat lain pula menyatakan, ayat ini diturunkan berkenaan Abu Bakar As-Siddiq yang mempunyai 40 ribu Dinar untuk disedekahkan; 10 ribu dinar disedekahkan pada waktu malam, 10 ribu dinar disedekahkan pada waktu siang, 10 ribu dinar disedekahkan dalam keadaan “sir” dan 10 ribu Dinar lagi disedekahkan dalam keadaan “’Alaniyyah”.
d) Ada ulama lain menyataikan, ayat ini diturunkan berkenaan dengan “ashab Al-Khail” iaitu orang yang mempunyai kuda yang diberikan kepada tentera islam untuk jihad fi sabilillah.

***

Firman Allah;

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ

Maksudnya;
“Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan”

Ayat ini sebenarnya menta’kidkan (baca : mengkuatkan) maksud bagi ayat 271 yang lalu, iaitu ayat yang berbunyi;

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ

Maksudnya;
“Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali”

Dalam ayat 271 ini, Allah menerangkan bahawa dibenarkan infaq yang dilakukan secara terang-terangan. Maka ayat ini pula menyatakan, infaq yang dilakukan secara terang-terangan itu mendatangkan pahala kepada penginfaq, tetapi hendaklah infaq itu dilakukan dalam keadaan ikhlas.

Menurut ulama tafsir, apabila dilihat pada ayat ini, didapati Allah mendahulukan infaq waktu malam berbanding infaq pada waktu siang; infaq secara tersembunyi berbanding infaq secara terang-terangan, menunjukkan bahawa infaq yang dilakukan pada waktu malam adalah lebih afdhal berbanding infaq pada waktu siang; infaq dalam keadaan tersembunyi lebih afdhal berbanding infaq dalam keadaan terang-terangan.

***

Firman Allah;

فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ

Maksudnya;
” maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya”

Ayat ini Allah menjelaskan, infaq yang dilakukan pada waktu malam atau pada waktu siang, dalam keadaan tersembunyi atau dalam keadaan terang-terangan, semuanya mendapat pembalasan pahala disisi Allah SWT.

Pembalasan yang diberikan oleh Allah SAW itu, kadangkala di dunia lagi telah diberikan oleh Allah SWT; sama ada dengan mengandakan harta dan mendapat keberkatan umur, lebih-lebih lagi mendapat pembalasan di akhirat nanti dan mendapat keredhaan Allah SWT.

Semua pembalasan Allah ini, tidak akan dikurangkan sedikit pun, selagi infaq yang dilakuakn itu dalam keadaan ikhlas kerana Allah SWT.

Apabila dijanjikan balasan baik disebalik infaq yang dilakukan, ianya merupakan satu gambaran bahawa, tindakan itu merupakan satu kepujiaan di sisi Allah SWT.

Infaq yang terpuji itu, tidak di khususkan kepada infaq yang dilakukan kepada orang ”luar”, tetapi dikira sebagai infaq yang terpuji juga jika diberikan kepada kaum kerabat dan kepada anak dan isteri.

Ini disandarkan kepada hadis, bahawa satu hari Nabi SAW menziarahi Saad bin Abi Waqas yang sedang sakit pada musim haji wada’ dengan sabda Baginda SAW;

وإنك لن تنفق نفقة تبتغي بها وجه الله إلا ازددت بها درجة ورفعة، حتى ما تجعل في في امرأتك

Maksudnya;
“Sesungguhnya tidaklah kamu memberikan infaq dengan tujuan mendapat redha Allah melainkan kamu akan ditambah darjat kamu dan ditambah ketinggian kamu (disisi Allah SWT) hinggakan apa yang infaqkan itu masuk ke dalam mulut isteri kamu sendiri”

Begitujuga hadis riwayat Ibnu Mas’ud bahawa Rasulullah SAW bersabda;

إن المسلم إذا أنفق على أهله نفقة يحتسبها كانت له صدقة

Maksudnya;
“Sesungguhnya muslim, apabila ia infaq kepada ahli keluarganya, maka baginya pahala sedekah”

***

Firman Allah;

وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

Maksudnya;
“Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati”

Ayat ini membuktikan bahawa orang yang diberikan ganjaran pahala, orang itu tidak akan bimbang, khuatir dan tidak akan sedih di akhirat nanti

Pun begitu, infaq yang dijanjikan ganjaran pahala itu hendaklah dilakukan oleh orang yang tidak kufur, ataupun orang yang tidak syirik kepada Allah SWT. Orang yang kufur dan syirik kepada Allah, segala amalan baik mereka tidak ada nilai disisi Allah, walaupun amalan yang dilakukan itu terlalu banyak sekalipun.

Ini adalah landasan Ahli Sunnah Wa Al-Jamaah, adapun mengikut pendapat Mu’tazilah, segala amalan baik juga boleh terbatal dengan semata-mata dosa besar yang dilakukan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 3:36 petang

[1] Fi Zilal Al-Quran : 1/296

Tiada ulasan: