Rabu, 29 April 2009

BERSAMA MENEGAKKAN KEADILAN SEJAGAT

BERSAMA MENEGAKKAN KEADILAN SEJAGAT

Firman Allah;

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan”

(Surah An-Nahl : 90)

Semua manusia mahukan keadilan. Keadilan merupakan kehendak fitrah manusia. Jika dihayati, Al-Quran dan As-Sunnah itu sendiri merupakan ajaran yang disebut sebagai ”way Of Life” yang sudah pasti merujuk kepada kehendak fitrah.

Sedihnya, fitrah yang wujud dalam Al-Quran dan As-Sunnah itu telah dilarang dari dihayati manusia, bahkan dihina sedemikian rupa. Justeru, penerangan tentang fitrah Islam perlu dilakukan.

Ayat dari surah An-Nahl ini, jika direnungi secara mendalam, kita akan dapati bahawa ianya menyeru manusia kepada keadilan yang merupakan asas fitrah kemanusiaan.

Ekoran dari itulah, tidak hairan, apabila membaca ayat ini, Abdullah bin Mas’ud melakukan komentar dengan menyebut;

إن أجمع آية في القرآن لخير وشر هذه الآية

Maksudnya;
“Sesungguhnya ayat yang paling konprehensif dalam Al-Quran berkenaan dengan kebaikan dan kejahatan adalah ayat ini
[1]

Sesungguhnya keadilan yang sebenar adalah keadilan dalam berinteraksi dengan fitrah manusia. Panduan yang terbaik dalam mengawal agar manusia itu sentiasa berlaku adil adalah Al-Quran dan As-Sunnah, ini kerana, Al-Quran dan As-Sunnah wujud bukan dari pemikiran manusia, tetapi datang dari tuhan yang mencipta manusia.

Al-Quran itu sendiri, jika dikaji secara mendalam, pasti kita akan berjumpa bahawa ia menyeru kepada keadilan yang merupakan kehendak fitrah manusia. Apabila mereka menolak Al-Quran, bermakna mereka telah menolak kehendak fitrah, yang sudah pasti tindakan mereka itu merujuk kepada sentimen, jumud dan hawa nafsu yang sentiasa bercanggah dengan Wahyu Ilahi.

PAKATAN RAKYAT KE ARAH KEADILAN SEJAGAT

Pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak, telah menyebabkan kita bertindak memperjuangkan keadilan yang berasaskan kepada fitrah kemanusiaan ini. sebarang keputusan yang kami lakukan, semuanya merujuk kepada mesyuarat yang tidak dibataskan kepada exco-exco kerajaan yang berbangsa melayu sahaja, bahkan menjangkaui berbilang kaum; Cina dan India. Iaitu, terdiri dari 6 orang exco dari parti DAP, 3 orang exco dari parti PKR dan seorang exco dari PAS tidak termasuk Menteri Besar.

Prinsip keadilan sejagat yang diperjuangkan, benar-benar meletakkan Islam sebagai asas. Yang lebih membanggakan, apabila segala keputusan yang dilakukan itu mendapat penghormatan tinggi dari kalangan sahabat-sahabat dari parti DAP dan PKR.

Atas keadilan sejagat inilah, Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, memberikan kebajikan kepada rakyat mengikut kadar kemampuan yang ada.

Ekoran dari itulah, di awal Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan, pihak kerajaan telah memberi keampunan dengan menghapuskan segala saman dan notis bagi kesalahan yang dilakukan sehingga tidak berkait dengan pihak mahkamah kepada mereka yang dikenakan saman atau notis kompaun untuk apa sahaja salah laku; parking kereta, penjajaan di 15 tempat pihak berkuasa tempatan.

Begitujuga, di Perak, terdapat lebih 5000 keluarga miskin tegar. Pendapatan mereka kurang dari RM 450 sebulan. Ketika PR mengambil alih kerajaan, ketika itu harga minyak naik mendadak, yang mengakibatkan harga barang keperluan harian seperti gula, beras dan sebagainya naik secara mendadak juga.

Ekoran itu, bagi meringankan beban tersebut, dalam keadaan kerajaan negeri mempunyai kemampuan kewangan yang amat terbatas, tetapi tetap juga cuba memberi bantuan kepada rakyat dengan mengeluarkan bantuan kewangan kepada rakyat sebanyak RM 1 juta.

Disamping itu juga, Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak memberikan air percuma bagi pengunaan air yang pertama 20 meter kiub kepada sebanyak 19 ribu keluarga yang mempunyai pendapatan bulanan kurang dari RM 700.

PAKATAN RAKYAT DICEMBURUI MUSUH

Kejayaan pihak kerajaan Pakatan Rakyat menjaga hak rakyat mengikut konsep keadilan sejagat ini, menyebabkan pihak UMNO/BN merasa cemburu.

Makanya mereka bertindak berbagai-bagai cara untuk menjatuhkan kerajaan pakatan Rakyat di Perak. Juga, tidak ketinggalan merosakan reputasi kerajaan dengan berbagai-bagai lebel dan istilah.

Memandangkan Perak merupakan negeri yang paling banyak kampung baru, iaitu sebanyak 134 kampung baru, 80 % penghuni kampung baru adalah kaum cina. Mereka tinggal di situ hampir 60 tahun, tetapi tidak berikan hak milik kekal.

Makanya, dengan konsep keadilan sejagat, selepas Pakatan Rakyat memerintah di Perak, diberikan kepada mereka hak pegangan bebas dengan membayar kadar yang lebih tinggi dari kadar harga tanah pajakan selama 99 tahun untuk mendapat hak pegangan bebas (baca : Free hold).

Begitujuga, pihak kerajaan telah memberi ruang kepada rakyat perak yang duduk di kampung tersusun, yang duduk di kampung baru, yang duduk di kampung adat asli dengan mendapat ”free hold” (baca : pegangan bebas).

Konsep keadilan yang diperjuangkan ini, mendapat tempat di hati-hati rakyat perak, menyebabkan sebilangan besar rakyat perak mula menerima Pakatan rakyat sebagai parti yang di dokong oleh mereka.

Keadaan ini menyebabkan UMNO/BN cemburu, sehingga sampai satu tahap, walaupun konsep keadilan sejagat yang diperjuangkan, tetapi mereka sanggup melebelkan MB Perak sebagai Boneka DAP.

Mereka mendakwa bahawa MB Perak telah ”menjual” hak melayu kepada cina, sedangkan di masa mereka memerintah Perak, UMNO/BN telah menggadaikan tanah sebanyak 1300 ekar tanah bagi kepada MCA di kampar, untuk dibina sebuah universiti; iaitu Kolej tengku Abdur Rahman.

Begitujuga, mereka gadai 22 ribu ekar tanah kerajaan dengan diberikan kepada syarikat yang bukan bumiputra di lekir manjung. Bahkan, 4 hari sebelum pilihanraya umum. Mantan Menteri Besar Perak, Tajol Rosli dan mantan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi telah pergi ke Bikam ataupun konstrim perak, memberikan hampir 12 ribu ekar tanah kepada petani-petani bukan islam di sana.

Menganehkan lagi, Perak adalah negeri yang paling banyak SUWA, iaitu sekolah persendirian menengah cina yang tidak ada bantuan kerajaan. Di perak SUWA ini ada 9 buah. Setiap tahun, Mantan MB memberi bantuan kepada setiap SUWA sebanyak RM 30 ribu.

Menyedihkan, bantuan yang sama tidak pernah diberikan kepada sekolah agama rakyat. Justeru, setelah Pakatan Rakyat mengambil kerajaan, secara bersama antara PAS, PKR dan DAP, pihak kerajaan pakatan Rakyat telah meluluskan 1.3 juta untuk sekolah agama rakyat.

Tidak sekadar itu sahaja, Kerajaan Pakatan Rakyat telah memberikan 6 ribu ekar tanah untuk kolej Islam Perak, sedangkan keadaan ini tidak pernah berlaku di zaman UMNO/BN menguasai kerajaan dahulu.

PENUTUP

Kejayaan Pakatan Rakyat di Perak adalah sesuatu kejayaan yang tidak boleh dinafikan lagi. Jika wujud penafian yang dilakukan oleh UMNO/BN, itu sekadar menutup malu mereka yang dipenuhi dengan berbagai kebobrokan dalam pemerintahan dahulu.

Kejayaan yang diperjuangkan ini, hakikatnya berpegang dengan konsep islam yang tersebut dalam Al-Quran, surah Al-Nahl ayat 90.

Sekian

p/s : artikle ini olahan dari kandungan ceramah Ir Nizar.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
30 april 2009 * 1:59 tengahari



[1] At-Tafsir Al-Kabir : 9/451.

Tiada ulasan: